TIG autohommiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Jambo!!, 10.11.2005.

  1. Jambo!!

    Jambo!! 1st gear

    Ei ole kokemusta hitsauksesta hirveämmin millään vempaimella mutta jostain syystä TIGiä tekis mieli. Kait se on kun kehutaan tekevän hyvää jälkeä, tosin taitaa tekijälläkin olla 'jotain' vaikutusta..

    Minkälaisia ominaisuuksia mun pitäis hakea jos käyttö on lähinnä auton peltien hitsausta, joskus satunnaisesti ehkä 4mm rautaakin pitäis pikkasen liimata?

    Mitä nää eri sytykset meinaa? Esim. mikä on 'nostosytytys'?
     
  2. Hervast

    Hervast 1st gear

    En ole ihan varma, mutta uskoisin että nostosytytys tapahtuu siten, että ensin tigin elektrodi tökätään kiinni hitsattavaan kappaleeseen ja senjälkeen kun se nostetaan hitsausetäisyydelle, niin valokaari syttyy.
     
  3. ERT2

    ERT2 1st gear

    Tig:iä en kyllä suosittelisi auton peltihommiin ollenkaan, tuottaa lämpöä niin pirusti että pellit tykkää vedellä aikas mutkalle...
    Anna mennä lankakoneella vaan...
     
  4. SC 285

    SC 285 1st gear

    Vähän olen tigillä hitsaillut. Toi nostosytytys on varmaan ns. raapaisu sytytys. Pirun vaikea ainakin meikäkäisen kokemuksella. Ja kyllä noi ammattimiehet suosii tollaista liipasimella olevaa. Ainakin ne ketä mä tunnen. Tig on hyvä tietyissä hommissa, mutta kyllä mig ehdottomasti noihin autopeltitöihin.
     
  5. Jambo!!

    Jambo!! 1st gear

    Onko tälle muuta perustetta kuin MIGin helppous?

    Mulla on kyllä hermoja ja aikaa opetella mutta jos se ei ole sen arvoista niin sitten varmaan pitää hommata MIGi. Jostain (niinpä, mistä :)) olen saanut semmoisen käsityksen että TIGillä sais pellitkin kauniimmin yhteen kuin MIGillä.
     
  6. JouniK

    JouniK Gearhead

    Kyllä peltihommat onnistuu Tigillä loistavasti. Sauma tarvii kuitenkin vasartaa hitsauksen jälkeen, miksei mig-saumakin. Mun mielestä vasarointi on lähes pakollinen toimenpide, joten en näe siinä ongelmaa. Ja samaan tyyliin hitsaten kuin migillä, lyhyitä pätkiä kerrallaan, joten lämmöstä ei ole haittaa. Tig-sauman etuna on se, että hiomista on vähemmän, jos ollenkaan. Miinuksena tarkkuus jolla sauma on valmisteltava, ja suojakaasun hinta.
    Mun päätä on turha mig-miesten yrittää kääntää, ja voihan auton pellit tehdä hyvin vaikka kaasulla, jos viitsii opetella. Hienoa olis että olis tallissa molemmat mig ja tig. En todellakaan sano että mig olis huonompi, tykkään vaan tigistä! Musta se on opettelun arvoista :D
     
  7. SC 285

    SC 285 1st gear

    No ei sitä kiihtyä tarvi. Ei täällä nyt varmaan kukaan ole käännyttämässäkään. Mun mielestä Mig on vaan monikäyttösempi. Tigillä pitää olla osien tosi puhtaita, mutta Migillä hitsaa käyttöautoonkin leimapaikkoja. Myöskin Tig on paljontarkempi suojakaasusta. Pienikin tuulenvire niin persiilleen menee. Ja tämä on kuultu ihan ammattihitsarin suusta. Migillä hitsaa ihan hyvin ulkonakin.(oikaiskaa viisammat, jos olen väärässä)
    Kyllä mäkin mielelläni Tigin ostaisin ei siinä mitään. Mutta kattelin tossa sellaisten kunnon koneiden hintoja joskus ja totesin että ei ole niin paljon tarvetta että mun kantsis hommata. Mutta tässä oli kyse vain ja ainoastaan mun pussista. Nämä nyt oli mun mielipiteet...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nostosytytys tarkoittaa sitä,että elektrodi viedään erittäin lähelle kappaletta jolloin valokaari syttyy ja sitten poltin nostetaan hitsaus etäisyydelle.Tämä on huomattavasti kehittyneempi kuin entinen raapaisu tig.Siinä tosiaan piti kappaleen pintaa raapaista että valokaari syttyi.
    Toi nostosytytys on erittäin helppo eikä vaadi gurua tai poppakonsteja.

    -Joni
     
  9. JouniK

    JouniK Gearhead

    Mä en kiihdy koskaan.. :D
     
  10. Jambo!!

    Jambo!! 1st gear

    Ota nyt sitten teistä selvää.. :D Toinen sanoo toista, seuraava sitten muuta. No, mites se menikään, se juttu äidistä ja tyttärestä..

    Tarkoittaako tää valmistelu siis palojen yhteensopivuutta, ts. että ei saa olla isompia rakoja? Pyh, toihan on vaan haaste :) Ja kaasun hinta.. onko konkreettista esimerkkiä hintaerosta?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä olen JouniK:n kanssa ihan samaa mieltä mutta 1 asia jäi sanomatta eli se että migisauma on kovempaa ja yleensä repeää vasaroidessa. Jos migisauma kutistuu hitsatessa ja menee lommolle niin se on vaikeampi venyttää ylös naputtamalla kun sauma on kovempaa kuin pelti. Tigisauma venyy naputellessa niin kuin peltikin eikä repeä.

    Riippuu aina siitä mitä autoa hitsailee eli onko kyseessä entisöinti/kunnostus vai käyttö-Kadetin helmojen laputus popkornisaumalla kaikkine sikaflexeine ja massauksineen.
    :lol:
    - Jani -
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tulipas mietittyä niin kauan että tipahti vieraaksi :-? :-?
    no kaikkea sitä...

    - Jani -
     
  13. Swine

    Swine Gearhead

    Mä olen käyttänyt autohommissa kumpaakin,migiä ja tigiä.Argon on sen verran kallista,ettei todellakaan tule mieleen hitsata tigillä kenenkään kaverin/sukulaisen/puolitutun käyttökadettiin paikkoja leimaremonttia tehdessä.Omissa projekteissa tulee käytettyä jonkun verran tiggiäkin.On aika ehdoton peli,kun tarvitsee esim.pistehitsejä tuikkia.Ei ainakaan tule ns.kylmiä :)
     
  14. Jambo!!

    Jambo!! 1st gear

  15. Swine

    Swine Gearhead

    Pistin yyveetä...
     
  16. alternator

    alternator 1st gear

  17. Anonymous

    Anonymous Guest

  18. Jambo!!

    Jambo!! 1st gear

    Niinpä, tohon hintaluokkaan ei ole varaa :) Sen Walliuksen Win 140:sen saisi Walliuksen omasta verkkokaupasta 580 euroon. Tuo hinta on ilmeiseti puikkovarustuksella, eli TIGgaamaan ei suoraan pääse mutta ymmärtääkseni pääsis reilusti alle tonnilla kun hankkii pullot, kahvan ja maskin ton päälle.

    Että jos on kokemuksia niin edelleen kiinnostaa :)
     
  19. alternator

    alternator 1st gear

    Tuo Wallius ac/dc maksaa nykyään yli 4000€ :eek: :eek: :eek: Ois kyllä kiva näpertää alumiiniakin välillä.
    Miten tuon Migatronicin laadun laita onko se hyvä verrattuna Kemppiin tai Walliukseen? Joskus ollut moitteitakin liikkeellä tuosta Migatronicista.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lueppas noita aikaisempia topiceja hitsauskoneista.Se oli ensimmäinen hitsauskone valmistaja mikä sai 9001 laatusertifikaatin tuotteilleen.Aika monet isot autotehtaat käyttää niiden koneita.

    -Joni
     

Kerro tästä muillekin!