Tig/ hitsausinvertteri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja PeeTeePee, 18.10.2019.

  1. PeeTeePee

    PeeTeePee 1st gear

    Olen ajatellut ostaa S Stamos Germany:n - TIG hitsauskoneen Exponde nimisestä yrityksestä, jolla on myös suomenkieliset sivut. Koska Tig kokemusta minulla ei tippaakaan ole niin haen neuvoa.

    Ensi vaihtoehtoni oli S Stamos S-WIGMA 200 ”Tig-hitsauskone – 200 A – 230 V – Kannettava, 305 €”. Koneessa on HotStart ja LihtArc puikon sytytys, sekä AntiSticking ja ArcForce ominaisuus. Myyntihintaan kuuluu puikko- ja tig-varustus. Koneen hitsausvirta 100% toimintakertoimella on 154 A. Tässä koneessa minua ihastutti digitaalinäyttö, mutta harmitti 13 kg paino ja koko 36,5 x 16 x 24 cm.

    Toisen sijan sai S Stamos S-WIGMA 200P ”Tig-hitsauskone – 200 A –pulssi, 285 €”. Tässäkin koneessa on HotStart ja LihtArc puikon sytytys, sekä AntiSticking ja ArcForce ominaisuus ja myös puikko- ja tig-varustus. Pulssi ominaisuutta ihastelin, sillä arvelin etten tekisi niin paljon reikiä ohuisiin materiaaleihin – mutta: voiko pulssiominaisuutta käyttää myös puikolla? Koneen hitsausvirta 100% toimintakertoimella on 154 A. Tässäkin paino on 13 kg ja koko 36,5 x 16 x 24 cm.

    Molemmat koneet käyttää MOSFET-teknologiaa ja ainoat erot ovat pulssi ja näyttö. Valmistajan jotkut muut laitteet ovat IGBT inverttereitä, mutta niiden hinta tai muut niiden ominaisuudet ei minua miellyttäneet.

    Olisiko samassa hintaluokassa samoilla ominaisuuksilla hyviä kilpailijoita ym. Stamosin inverttereille? Käytännössö paksuin puikko mitä tarvitsen on 2,5 mm, mutta se saisi palaa ilman taukojen pitoa.

    Jk: Eli jälkimmäinen kone on yhden euron erolla samanhintainen kuin Bilteman IGBT- hitsausinvertteri MMA 140DC TIG lisävarustuksella, (jota ei ehkä saa) ja jonka paloaikasuhde 140A=22%!
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    En mää muuta osaa sanoo, kuin, että sua harmitaa se 13 kg:n paino, ja koko. TIG vaatii sen Argon pullon.....
     
  3. aesvi

    aesvi Gearhead

    Ei minullakaan TIGistä juurikaan kokemusta ole - jokusen hitsauksen olen tehnyt, aikalailla kaasuhitsaustahan tuo muistuttaa. Noita "monitoimilaitteita" olen kuitenkin silmäillyt - semmoinen olis kiva olla satunnaisiin tarpeisiin.

    Noista edullisista TIGeistä kannattaa huomata, että niitä on kahta tyyppiä DC ja DC/AC, joista DC/ACt on jonkin verran hinnakkaampia. AC:tä tarvii, jos meinaa hitsailla alumiinia.
     
  4. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Stahlwerk on toinen sakemannien brändillä myytävä rakkine. Jos tiggiä meinaa niin kyl se AC/DC pitää olla, muutenhan siinä on kovin vähän järkee. Äkkiä kyllästyy tiggailuun kun kappaleet pitää asetella jotenkin kohilleen ennenkun pääsee hitsailee. Migillä on homman jo tehny 5 kertaa siinä ajassa kun kappale on valmis tigattavaksi. Ja sit puikkohitsaus, pelkästään johonkin maatilahommaan pellon reunassa, muuten mittään järkee siinä. Puikot maksaa pirusti enemmän kun migin lanka, jälki on huonompaa ja tallissa jos hitsaa niin käry on ihan järkyttävä.

    Omassa stahlwerkissa on lisäksi plasma mut sillä oon tehny vaan yhen reiän kokeeksi. Mun tiggailussa menee aika siihen kun terottelee elektrodia ja putsailee kappaletta, eli en ostais jos ei ihan vitusti tule olemaan käyttöä.
     
    valpas tykkää tästä.
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei kai se puikolla hitsatun jälki juuri eroa jos sen sauman pyyhkäisee teräsharjalla. Ruosteisiin ja sinkttyihin teräksiin hyvä vaihtoehto.
     
  6. Lasse@

    Lasse@ 3rd gear

    Hyvin monipuolinen on puikko ja monille materiaaleille, nopeakin. Tutulle tein ajettavaan leikkuriin muutama päivä sitten uuden hiljasen vaimentimen, puikolla hitsasin tuossa työpöydällä, ohuesta rst levystä.
     
  7. stana

    stana 3rd gear

Kerro tästä muillekin!