TIGillä peltihommiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dixie, 11.1.2015.

  1. dixie

    dixie 3rd gear

    Nyt kun olen mielestäni saavuttanut hyväksyttävän tason TIG-hitsin kanssa, rupesin miettimään, että pitäisiköhän jotain autopeltitöitä tehdä sillä. TIGillä olen hitsaillut tähän asti vain rosteria ja haponkestävää. Nyt pitäisi korjata yksi ykkös-Golfin ovi. MIG/MAG-peltihommat käyvät kyllä varsin sujuvasti, mutta kertokaapa viisaammat, mitä hyötyä tai haittaa olisi TIGistä autopeltihommissa.

    TIGillähän luulisi pystyvän sulattamaan vaikka millin-pari päällekäin laitetut pellit yhteen ilman että ruosteelle jää koloja joissa muhia. Vai vetelevätköhän pellit kuitenkin lopulta MIG-hitsattuja enemmän?
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    ennemmin mä tigilla peltiä saumaan kun migillä.
    nykyään laitteissa on pulssisysteemi niin että vetelykin on olematonta.
     
  3. jusssi

    jusssi Gearhead

    Kyllähän TIGllä lämmöntuotto on aikalailla isompi, ni vetelee kans enemmän. En kyllä itse näe TIG hitsauksessa mitää etua MAG hitsaukseen nähden peltihommissa.
     
  4. bblock

    bblock 3rd gear

    TIGgiä ja paljon kittiä :D 9v.(ex) hitsari kokemuksella en välttämättä lähtis peltihommiin tigillä...
     
  5. El 60

    El 60 Gearhead

    Mitä jos käyttäs lisäaineena jotain CuSi3 kaarijuottolankaa niin pärjäis pienillä lämmöillä kun perusaine ei sulais ollenkaan?
    Tollasta ollu mielessä mut ei oo nyt mitää rojektia mihin koittas.
     
  6. BBC

    BBC Guest

    MInä olen hitsannut peltihommia jo tovin TIG:llä ja kun on tarpeeksi ohut lisäaine ja oikea niin menee niin hienosti että ei tosikaan.
    Samoin peltisarjojen teot jne.

    Niin ja jos on paikat sopivan kokoisia niin ei vetele, ja mitä jos vetää, ainahan sauman saa venytettyä lähtökohtaan.

    En tee enää ollenkaan hot rodien peltihommia mig:llä.
    Ja runkohommissa aivan pitelemätön. Ei ole kylmäsaumoja eikä tarvi aukoa toiselta puolelta kun on sitten varmasti läpi aina.

    Onhan se hitaampaa, mutta kun ei tee urakalla vieraille niin ei haittaa.
    Maaliskuussakin on tulossa Ruotsista 1934 5w Choppaustyö ja sekin hoituu täysin tig:llä.
     
  7. dixie

    dixie 3rd gear

    Miten ohut on sopiva? Ja mikä aine? Käytätkö pulssia ja jos niin millaista?
     
  8. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Kyllähän tuo Tig on siitä Migiä parempi, että jää se ikävä mig-saumojen hiominen pois, ei lennä kipinöitä joka paikkaan ja sauma paljon pehmeämpi ja joustavampi kuin migillä. Miinuksena niin hitaampaa on tigillä hitsaaminen ja sovitukset tarvii olla just eikä melkein, vaikka ilmarakojen täyttö silläkin onnistuu, mutta jos kunnon päittäissovitus, missä saa sulattaa pelkästään ilman lisäainetta niin nätti sauma tulee :) English wheelin väliin en kyllä laittas mitään missä migillä ois hepattu edes, vaikka sen jälkeen tigillä sauman sulattaisikin. 1,0 tai 1,2mm mig lanka on sopivaa lisäaineeksi autopeltihommiin, suomesta ei mustaa tig-lankaa saa kuin 1.6mm ohuimmillaan, se on vähän liian paksua tuohon hommaan. Mig-langasta vaan suoristelee niin saa hyvää tig-lankaa. Vanhasta ohuesta pellistä sulaa kyllä tigilläkin helpolla läpi, vaikka kuinka ois ruosteeton kohta, uuden pellin kanssa on aina helppoa hitsata.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Edellä kirjoittaneisiin osaan olen samaa mieltä ja osaan taas ei mieltä.

    vuosien kokemus kuitenkin on aijeesta autopeltiä tigillä. Mig lähes käyttämättömänä vaikka hyvä ja uudehko peli onkin.Kemppejä molemmat.
    Tigillä vähemmän vetelyä koska vähemmän ampeereja.
    Samoin jos oikein tehdään eli sovitetaan ilman rakoja ni taas vetely vähäistä.
    Silloin on sopiva pala kun pysyy paikallaan ilman magneetteja tai muita tukia.

    Mustan hitsaaminen ilman lisäainetta on huono ajatus koska musta köyhtyy aina paljon. Tulee huokoinen ja heikko sauma. Itse käytän 1.5mm mig lankaa lisäaineena. Hyvää ja halpaa. Katkoo sellaisiksi pätkiksi kuin haluaa.

    Autonnpeltiin jonka paksuus on 0.75-1mmm

    Migillä lanka 0.6/0.8 tigillä Ampeereita 25-40, lanka 1.5mm. Vielä jos pulssilla tekee ni lämmöntuotto huomattavasti vähäisempää. Kempin synergic-pulssi on älyttömän hyvä.
    Migin sauma kuin 1/2 herne ja kova, tigin 1/2 nuppineulan päästä ja selvästi pehmeämpi. Muokattavissa.

    Mig nopeampi hitsata mutta sauma on tinattava tai joka heppi on avattava hiomalla. Siis jos tiiviin haluaa. Se joka pintapeltejä jatkuvalla saumalla vetää ni huh huh..

    Sitten sauman hionta, 125mm laikkakone on liian iso. Lamelli aivan väärä. Sillä hio sauman molemminpuolin pellit piloille. Pa laikkakone hyvä karkeaan hiontaan ja roloc 2/3" viimeistelyyn. Tig saumaan riittää pelkkä roloc.
     
  10. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Tästä huomaa taas että niin monta tyyliä on kuin on tekijöitäkin :) Huokoset tulee epäpuhtauksista, kunnolla puhdistettu, niin harvoin tulee huokosta. Ihan riittävän luja tulee pelkästään sulattamalla, kun vähän levittää "siksakkia" tai pyörittämällä. Yhtä luja kuin perusaineestakin
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ mutta mitä riippuu mitä haetaan. Onko fuusion hitsaus paras mahdollinen vaihtoehto? Autopelteihin, miks?

    Eikö tarkoitus ole saada mahd. pienellä lämmöntuonnilla tiivistä saumaa.

    Siksak (wave) ei kuulu ohutlevy hommiin, rööriroopen hommiin kyllä. Miksi tarkoituksella levittää lämpöa ja aiheuttaa kutistumista. Lämpö on sama kuin kutistus. Juurisauma juttuja.
    ohut musta kuohuu todella helposti ilma lisäainetta, johtuu myös siitä että sula menee lävi ja oksiidoituu. Kokeileppa seuraavan kerran et lisää täppä lisäainetta ni sauma muuttuu heti. Asialla ei ole esivalmistelujen tai puhtauden kanssa mitään tekemistä.
    Itse olen hakenut neuvoja ja mielipiteitä Kempin hitsauskouluttajalta, niin materiaaleihin, hitsaustekniikkaan kuin koneen säätöihinkin.
     
  12. dixie

    dixie 3rd gear

    Taidan rohkeasti lähteä Golfin oven kimppuun TIGillä, katotaan miten äijän käy!
     
    Rotten tykkää tästä.
  13. BBC

    BBC Guest

    Juuri kuten yllä moni kirjoittaakin, tig sauma ei murru reunasta, ei tule sitä karkeaa kohtaa. Pulssia en ole kokeillut vaikka minun Micatronic 250 tigissä on niitä pulssi ja muita parametreja niin paljon että vaikka mitä voisi kokeilla.

    Minulle vanhanajan hitsarina riittää pitkät kaapelelit, hyvä kahva, jossa virransäätö.

    Hiontahommat helpottuu ja ei tule niitä "hiottu liian ohueksi" tilanteita, joita ainakin itselläni ollut joskus muinoin.

    Minä käytän lisäaineena 1,2mm MIG lankaa tai 1,5 TIG lisäainetta mustalle. Molemmat juoksee hyvin pienelläkin virralla.Ja kirkkaille 1,5mm happosta.
    Runkohitsauksiin on 2,0mm kaasuhits.lankaa, joka virheostos. Kohtuullisesti toimii isommilla virroilla 80Amp-> .
    Jotenkin tuntuu ettei juokse oikein ja jälki on ruma. Kuin olisi venäläistä kolmiseiskaa koko sauma, mutta ehkä toimii parhaiten asetilla kaasuhommissa, en tiedä kun itsellä ei ole kaasuvehkeitä.

    Elektrodit Musta tai punainen ja materiaalipaksuuden mukaan eri paksuinen elektrodi. MuTu tuntumalla, ei tämä rakettitiedettä ole vaan harrastusta.

    Ah
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sopii tähän kun on tietoa onko kukaan koskaan harkinnut syöttö laitetta TIG;iin? eli rullalta tai vaikka kelalta letkua pitkin syöttäisi
     
  15. montego

    montego 1st gear

    Huom. muistakaa että, kaasuhitsauslanka ei sovellu missään tapauksissa tig hitsaukseen!!! älkää ainakaan kuorman alaisia rakenteita sillä hitsaa.
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Hitsatkaa ne cromot ihan perus er70-s2, er70-s6 tai er80- xx (esim esabin 13.09) paitsi jos on mahdollista lämpökäsitellä koko rakennelma hitsaamisen jälkeen, sitten voi käyttää cromo lisäaineita. Muuten säröriski on suht suuri.
     
  17. BBC

    BBC Guest

    No peijakas, hyvä tietää. Itse en edes katsonut paketin tuoteselostetta, enkä googletellut tms. vaan otin Elga:n kaasuhits. lisäainepaketin heräteostoksena mukaan kaverin firmasta.

    Pitää tehdä niistä himmeli. Omat lisäaineet toimii hienosti ja peltihommissa 1,2mm MIG hitsauslanka aivan verraton.

    a
     
  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ennenkuin menee ihan hifistelyksi niin kyllä tavallisella magilla pärjää,sillä ne autot on tehty ja tietty muutamalla tuhannella pisteellä jotka ovat tehneet robotit.. Eikä tarvitse miettiä lämpökuormaa kun tekee saumat järkevästi ja oikeisiin paikkoihin.

    T:Autokorimestari.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli jos ostaa valovirta tig;in (tekeekö sellaisilla mitään?) ja siihen langan syöttimen niin periaatteessa mig;iä ei ees tartte?
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Valovirta tig riittää autohommiin. Itsellä on sellainen (vaihtovirta) ja ampeereita 230. Paksukin alumiini sulaa.

    Kuten edellä noi syöttölaitteet on taas eri juttu kun autoalan hommat.

    Villen mainitsema MAG on nykyaikaa mutta se ei ole hitsaamista jos tarkkoja ollaan. Se on juottamista. Ja kyl täältä löytyy pistehitsauskonekin mutta silti tig on parempi, mukavampi ja monipuolisempi.

    Ja autotehtaitten pistekoneet on voimavirtakoneita ja robotteja, joilla on tonnin puristusvoima. Kellä täältä löytyy sellainen?
     

Kerro tästä muillekin!