TIGillä peltihommiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dixie, 11.1.2015.

  1. dixie

    dixie 3rd gear

    [​IMG]

    Tommonen siitä nyt tuli. 1,2 mm MIG-lankaa käytin, virtaa 50 A. Ei vedellyt mitenkään pahasti, sopivasti käänsi sauman sisään, ettei tarvitse hioa. Tosiaan saumaa voi ihan hyvin muotoilla jälkikäteen, jos on tarvis. Kääntöpuolikin oikein hyvä. Taidan jatkossa tehdä pintapellit ja muut hienostelut TIGillä ja lattiat ym. B-kohteet MIGillä.
     
  2. zejk

    zejk 1st gear

    Loimaalla on kuulemma yksi seppä joka hitsaa kalapuikolla koirankakkaa vaikka lautaan.....samalla kaverilla on myös pallosalama jemmassa, vaseliiniseen trasseliin käärittynä puulaatikossa
     
    1purehell tykkää tästä.
  3. laakkius

    laakkius Gearhead

    Ilmeisesti ei oo kauheesti kokemusta tig-hitsauksesta?
     
  4. dixie

    dixie 3rd gear

    Niin, no tuo oli ensimmäinen veto mustalla. Rosterin kanssa on turattu jo päivätolkulla. Kuitenkin tuosta tuli oikeastaan parempi kuin MIGillä ikinä, vaikka olisi kuinka kova velho vetämässä. Ketjun alkuperäinen idea oli pohtia noiden menetelmien eroja eikä brassailla jollain vitun hitsausluokilla ym. paskalla, mutta jotenkin koko homma meni aika nopeasti munilleen.
     
  5. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Tarkoititko ehkä WPS? Jos tarkoitit, niin tiedän. Tiedän myös mitä tarkoittaa pWPS sekä PWHT. Näiden kanssa tulee oltua tekemisissä päivittäin.

    Asiaan: TIG on ihan ykkönen autohommissa. Sen minkä sovitukseen ja hitsaukseen kaytetyssä ajassa menettää verrattuna MAG:iin, tulee takaisin sauman laadussa. Sauma kestää myös oikomista ihan eri tavalla. TIG:llä hitsattaessa kannattaa aina käyttää lisäainetta, edes vähän.
     
  6. laakkius

    laakkius Gearhead

    Joo-o, mullakaan mitään luokkia ole mut vedän mä migilläkin siistimpää saumaa. Ei pidä ottaa herneitä heti jos joku vähän arvostelee, varsinkaan jos kokemus lasketaan päivissä. Ei ainakaan tee mieli neuvoa tuollaisia...
    https://flic.kr/p/qzuW7D <--- millinlanka ja 40A
     
  7. nuffield

    nuffield Gearhead

    Onko porukoilla kokemusta että miten toimis tuo sk-12 tai sk-2 tig-hitsauksessa kun tuolla sk-18:sellakin saa rosteriin kohtalaista saumaa? Elektrodia syö vaan aika lailla sauma on aika musta, mutta näin koti tarve touhuissa menettelee.
     
  8. dixie

    dixie 3rd gear

    Uuu, nyt rupes stondaamaan, niin ihmeellinen hitsaus kyllä. Enpä taida enää kysellä tältä amisjengiltä mitään.
     
  9. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Meinaatko että toi sun tigillä tehty popcorn-sauma on parempi kuin
    tuo "amisjengin" tekemä...? Ai niin, laivahitsaritkin taitaa olla amisjengiä. :poff:
     
  10. dixie

    dixie 3rd gear

    Tuosta ensimmäisestä saumastani voi tietenkin olla montaa mieltä, mutta laivahitsarit tosiaan taitaa olla amisjengiä.
     
  11. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Meikäläinenkin kelpasi aikoinaan telakalle hitsaamaan ihan amispohjalla,vieläpä konepuuseppälinjalta... :rotfl: :poff: :poff:
     
  12. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Hitsaamaan oppii hitsaamalla. Ja perusteet, periaatteet ja tekniikat on
    syytä opetella jonkun valvovan silmän alla. Valokaari palamaan vaan,
    kyllä se siitä lähtee sujumaan.
     
  13. ventora

    ventora 2nd gear

    kivat väittelyt,no sen verran voi osallistua et kuvien hitsisaumat on kyllä malliesimerkki siitä kun ei ole hajuakaan hitsaamisesta.14 kesäsenä näytti ekat peltityöt tolta täytelangalla :)
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mäkin voin sen verran osallistua että sitä voi joskus tietty pelkän vittuilun ohessa vaikka koittaa neuvoa jos näkee siihen tarvetta? Jos vaan paukuttelee henkseleitään omalla osaamisella, ilman mitään rakentavaa kommenttia, niin tulee aika hoopo kuva kirjoittajasta.

    Täällä on varsinkin moottoripuolella monta alan gurua, joita arvostan paljon, enkä vähiten siksi että jeesivät amatöörejäkin ja jaksavat vastailla ummikkojen kysymyksiin. Sitä en tajua että miksi peltialan ammattilaiset käyttävät sen aikansa netissä vittuiluun monessakin ketjussa? Luuleeko joku / jotkut saavansa lisää tilauksia aukomalla päätään kysyjille? :lol:
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    ++1. Ihan totta,monesti kun tulee sellainen topikki missä pääsee keuliin niin niinhän siinä aina joillekkin käy. Rakentava palaute on hyvää,vittuilu ihan turhaa.Ei ehkä osaavan tarvi täällä alkaa muita painaan allensa?En tiedä kertooko se jostain itsetunto ongelmista?!Ja tästä tigillä peltihommiin niin hoh hoijaa.. Nämä katiskat on koottu tosiaan ihan muulla tavoin kuin tigillä niin ei se nyt ketään autuaaksi tee,muutenkin pärjää! Paska hitsaus suorittaa millä tahansa niin on huonoin tapaus aina! Hitsaa maltilla ja ajan kanssa.Ei ole saumojen kanssa ollut ongelmia kun tietää ja katsoo vähän mihin niitä katkaisulinjoja tekee. Toki täytyy myöntää että hienoa hitsaus jälkeä eräät kyllä tekee,mikä on hienoa. Esimerkit tuolla pakoputki osiossa.Laakkius ja kumppanit noin esimerkiksi jos he kehuja tarvitsevat. :rotfl:
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täysin samaa mieltä. Hienoo jälkee, mutta tuntuu että sielläkin on joku kisa meneillään. Treenaamalla oppii (ja moista jälkeä kun putkitopicissa en itse saa aikaan mitenkään), mutta väittäisin että kannustaminen ja ohjeistaminen vie pidemmälle kun lyttääminen. Eipä siinä on sitä itsekin syyllistytty joskus vastaavaan. Tosin ihan eri hommissa ja en ole siitä ylpeä. Näissä kuvioissa ei ole varaa keulia, mutta harmittaa vaan muiden puolesta.
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    No eräillä tämä ei ole harrastus vaan leipätyö kait. Siksi kilpailu. Ja suomalaiseen tapaan "kuka tekee halvimmalla?".
     
  18. ventora

    ventora 2nd gear

    eikös tässäkin jutussa moni ole koittanut neuvoa mutta ei neuvot ole kiinnostaneet??
    eikä niitä sauman paikkoja niin vaan valita kun harrastetaan 20-50 lukusta kalustoa ja peltiä menee 10m2 autoon,mig saumaa ei työnnetä enkkupyörän läpi eikä muutenkaan vasaroida vastaavasti kuin tig saumaa.....
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mitenkään sinun kommenttiin kantaa ottamatta


    Yytubessa tiesivät kertoa, et mig ei tee kovaa saumaa kun videossa vannetta levittivät puikolla ja haukkuivat, ettei tule kestävät vanteet ja menin toteamaan, et taitaa tulla puikolla pehmeämpi eli kestävämpi sauma

    Samalla se keskustelu meni kans siihen tig-sauman pehmeyteen, niin sekään ei kuulemma ole pehmeämpi kuin tig sauma

    Osa kuulemma englannin pyörällä siloittavat mig-saumoja 2mm pellistä, mut tig-saumat pitää hioa
     
  20. ventora

    ventora 2nd gear

    no nyt on puurot ja vellit aika sekasin suomessa kutsumanimeltään mig hitsaus on mag hitsausta,jos jossain videossa puhutaan mig hitsausksesta niin silla tatkoitetaan myös sitä mig hitsausta eikä mag niin kuin suomalainen ajattelee... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!