TIGillä peltihommiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dixie, 11.1.2015.

  1. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

  2. ventora

    ventora 2nd gear

    ootko tosissasi? mig ja mag hitsauksena erona on käytettävä kaasu,käytettävä kaasu taas rajaa käytettävän lisäaineen.

    CuSi3+argon on mig hitsausta


    seostamaton lanka+hiilidioksiidi tai seoskaasu on mag hitsaus

    mag sauma ei ole kovin rullattava mutta mig sauma onkin erittäin hyvin työstettävissä..


     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Mikkiliimaa kansanielellä.

    Hitsaamisesta en tiiä mittään, mutta ohuiden peltien heppailu on tuttuakin tutumpaa puuhaa ja magillä ei tuu kummoistakaan palkoa, saatika popcornia ja sauma on sulanut läpi pellin jos vehkeet ja äijä on tikissä, eiku säädöissä, eikä se saumakaan sitten ole mitenkään erityisen kova.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Aika heikoilla pohjilla on autokorimestarin tiedot jos jostain wikipediasta opiskelee hitsauksen salat.
     
  5. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    :rotfl: Nyt ymmärrän yhtä työmaalla pyörähtänyttä keikkahitsaria. Ammatikseen kertoi "syrjäytynyt". Syrjäytyneen ei tarvitse alkaa väittelemään hitsaamisesta.. :rotfl:
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Niin siis tässä oli tarkoitus että asiasta tietämättömät SAA LUKEA AIHEESTA HIEMAN LISÄÄ.Ei kyse minun taidoistani tai tietämyksestäni. Olette uskomattoman urpoja.Ei helvetin helvetti.Tuli sekaannuttua tähän-kin soppaan tahtomattaan-kin. Menkää rullaan nyt sitä saumaa ja poistukaa tietokoneen äärestä. Nyt heti.
    Huom! Ette kai ole juovuksissa?!
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei olla juovuksissa,ja molempia olen, mig ja mag menetelmää käyttänyt autokorihommissa. Sitä varten on oma hitsaus vaunu jossa on ihan omat invertterikoneet molempia menetelmiä varten.Ei tarvi kännissä vaihella kaasuja.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    No hyvä. ps. hitsausvaunu kirjoitetaan yhteen.
     
  9. ventora

    ventora 2nd gear

    se on nykyään melkein homma kuin homma että nuo niin kutsutut ammattilaiset on pihalla kuin lumiukko hommistaan ja harrastajilla on sekä tietoa että osaamista aivan eri mittakaavassa.
     
  10. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Ja homma kun homma, niin joku "harrastaja" yrittää tehdä itse itsestään gurua mollaamalla muiden tekosia, tarttumalla toisten kommenttien epäolennaisuuksiin ym. Tässäkin viestiketjussa sama meno jatkuu, vaikka just tuota ehdittiin paheksumaan.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Tänään viimeks veti oven reunan makkisauma aika karusti lontolleen kun en jaksanut heppailla "oikein" vaan vetelin hepit yhtäsoittoa, pari kevyttä nyppyä vetovasaralla korjasi tilanteen.

    "Väärin sammutettu"
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    No hemmetti oon aina luullut, et yritän hitsata mig;illä, mut yritänkin hitsata mag;illa
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Eikö se normaali mag ole pätevä ruostekorjauksissa. Sit jos suorasta pellistä tekee koko auton niin pistehitsauskoneella tekee. Jos taas joutuu paloista tekemään osia vois olla tig hyvä. Mut normi Suomi mätä korjaukset magilla teen vaikka tiggi löytyy.
     
  14. jessejtt

    jessejtt 1st gear

    Kunhan joskus pääsen oman projektin kimppuun ajattelin kokeilla peltihommia tigillä hitsaten ja CuSi lankaa lisäaineena, pienemmät virrat niin vetelee kenties vähempi ja sauma pehmeää joten hionta sujuu paremmin
     
  15. jessejtt

    jessejtt 1st gear

    Mulla on migginä froniuksen pulssikone ja siihen CuSi ohjelma sillä paikkasin jo yhden auton ja jäi hyvä fiilis langasta ja sauman hion ainoastaan maalattavalta puolelta, tiggikään ei kamalasti tuota lämpöä kun lisäaine sulaa herkemmin toisin kuin teräslanka ja cusilankakin vaati migillä yli 50A toimiakseen
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Tilasin perjantaina kemppi minarctig evo 200mlp, keskiviikkona pitäis saapua. Malttamattomana odottelen :)
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä sillä Cusi:lla on myös käyttökohteensa, mutta tosiaan sitä päittäisliitosta sillä ei voi tehdä. Piena-tai limiliitos jos on kyseessä niin Cusi on ihan harkinnan arvoinen juttu.
    Tein tigillä ja Cusilla just hiljan öljypohjan sumpun muutokset ja siihen esmes tosi hyvä menetelmä. Ei juuri vetele ja kun kuitenkin on tigillä tehty niin pitääkin laakista.
    Aiemmin ihan samanlaisen ö-pohjan muutostyöt tehnyt kerran migillä ja kerran tigillä, ja näissä oli vetely aika iso ongelma, vasaroida sai ihan antaumuksella että lopputulos oli käyttökelpoinen....
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tigillä. Ja vaikka mig langalla.
    Lämmöntuonti: no jenkin peltiin riittää jo 30A tai vastaavasti 70A pulsilla.

    Mig/mag on hyvä tapa ja sille on omat kohteensa. Ei kaikkia voi/ kannata tiggailla. Pinnat ja tiiveyttä tarvitsevat jutut.
    Lattiapellit ja muut piste/limi (weld throuh-primer) jutut migillä.

    Elektrodin teroitukseen itse käytän keraamista rolocia, pyörittäen tikun suunnassa myötäseen ei vastaan. (Siis rolocin pyörimissuunta)

    Peltihommissa 1mm on hyvä. Turvakaari, pakoputki jne 1.6mm
    Väreinä kulta, punainen.
    Alulle vihreä.
    Harmaa yleis kaikille.
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Miksi vihreä alumiinille? Senkö takia että se ei kestä niin paljon tehoja kuin esin lantaaniseosteinen ja pää sulaa palloksi että saadaan valokaaresta vähemmän kontrolloitava ja oman mielensä mukaan eri suuntiin hyppivä? vihreä on 80-90 luvun muuntajakoneiden peruja..
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä vihreää eli puhdasta volframia käytetään edelleen alsalle.

    Noin sanoo valintaopas:
    Pelkästään volframista valmistetut (WP = vihreä) elektrodit tai zirkoniumia sisältävät (WZ8 = valkoinen) elektrodit ovat ihanteellisia hitsattaessa kevytmetalleja tai kevytmetalliseoksia vaihtovirralla, niitä voidaan käyttää myös tasavirralla hitsattaessa, silloin kun käytetään pieniä hitsausvirtoja.

    Ehkä sinun '80-'90 juttu tulee tasavirta-ajoilta.
     

Kerro tästä muillekin!