TIGillä peltihommiin?

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dixie, 11.1.2015.

1. 69

69 3rd gear

Tilasin perjantaina kemppi minarctig evo 200mlp, keskiviikkona pitäis saapua. Malttamattomana odottelen :)

2. 4d sedan

4d sedan Gearhead

Kyllä sillä Cusi:lla on myös käyttökohteensa, mutta tosiaan sitä päittäisliitosta sillä ei voi tehdä. Piena-tai limiliitos jos on kyseessä niin Cusi on ihan harkinnan arvoinen juttu.
    Tein tigillä ja Cusilla just hiljan öljypohjan sumpun muutokset ja siihen esmes tosi hyvä menetelmä. Ei juuri vetele ja kun kuitenkin on tigillä tehty niin pitääkin laakista.
    Aiemmin ihan samanlaisen ö-pohjan muutostyöt tehnyt kerran migillä ja kerran tigillä, ja näissä oli vetely aika iso ongelma, vasaroida sai ihan antaumuksella että lopputulos oli käyttökelpoinen....

3. Remmiveto

Remmiveto Gearhead

Tigillä. Ja vaikka mig langalla.
    Lämmöntuonti: no jenkin peltiin riittää jo 30A tai vastaavasti 70A pulsilla.

Mig/mag on hyvä tapa ja sille on omat kohteensa. Ei kaikkia voi/ kannata tiggailla. Pinnat ja tiiveyttä tarvitsevat jutut.
    Lattiapellit ja muut piste/limi (weld throuh-primer) jutut migillä.

Elektrodin teroitukseen itse käytän keraamista rolocia, pyörittäen tikun suunnassa myötäseen ei vastaan. (Siis rolocin pyörimissuunta)

Peltihommissa 1mm on hyvä. Turvakaari, pakoputki jne 1.6mm
    Väreinä kulta, punainen.
    Alulle vihreä.
    Harmaa yleis kaikille.

4. VooDoo

VooDoo 3rd gear

Miksi vihreä alumiinille? Senkö takia että se ei kestä niin paljon tehoja kuin esin lantaaniseosteinen ja pää sulaa palloksi että saadaan valokaaresta vähemmän kontrolloitava ja oman mielensä mukaan eri suuntiin hyppivä? vihreä on 80-90 luvun muuntajakoneiden peruja..

5. Remmiveto

Remmiveto Gearhead

Kyllä vihreää eli puhdasta volframia käytetään edelleen alsalle.

Noin sanoo valintaopas:
    Pelkästään volframista valmistetut (WP = vihreä) elektrodit tai zirkoniumia sisältävät (WZ8 = valkoinen) elektrodit ovat ihanteellisia hitsattaessa kevytmetalleja tai kevytmetalliseoksia vaihtovirralla, niitä voidaan käyttää myös tasavirralla hitsattaessa, silloin kun käytetään pieniä hitsausvirtoja.

Ehkä sinun '80-'90 juttu tulee tasavirta-ajoilta.

6. north

north Gearhead

Muokattu: 6.2.2017
  7. 69

69 3rd gear

Just toi 160s on tulossa. Rst puikolla oon vastaavia putkia hitsannut. Tig on mulle aika uusi juttu ja siksi kova halu opetella, kun työssäkin sitä jatkossa tarvii. Ompahan oma kone niin saa kotona rauhassa (suojassa katseilta) harjoitella ;)

8. VooDoo

VooDoo 3rd gear

...toki valintataulukossa on että vihreä alumiinille. Siihen on syynsä.. nimittäin se että vihreää ei voi oikeastaan mihinkään muuhun käyttää. Esim 1.5%lantaaniseosteinen kestää huomattavasti suurempia tehoja kuin vihreä hajoamatta/sulamatta. Normijamppa kun ostaa esim esabin kultasia (1.5%lantaani) niin voi ajaa kaiken niillä. Ac ja dc. Itsehän myyn kyseisiä tuotteita ja korjaan esabin hitsauskoneita työkseni, joten joudun asiasta tietämään vähän pakon sanelemana. Vanhoihin muuntajatekniikkasiin suositellaan puhdasta volframia (vihreä) ja oikeastaan kaikki muu kultasena. Punanen oli hyvä mutta kiellettiin eu alueella koska seosaineena thoriumia mikä on radioaktiivinen materiaali.
    Ja kyseinen homma on myös helppo itse testat jos haluaa. Hioo suht terävän elektrodin mihin pyyhkäsee suoran pään kärkeen. Sit vaan vaikka 100A virtaa ja alkaa kääntään balanssia vauhdissa niin kauan että elektrodi muuttaa muotonsa palloksia. Sitten vertaa tätä vihreä / kulta esim ja toteaa että seostettu kestää muotoaan menettämättä pidemmälle. Joten ei ole varsinaista syytä käyttää vihreää, paitsi jos tykkää hitsata elektrodilla mikä on pään muodoltaan pallo ja esim kulmiin valokaaren kohdistaminen on huomattavasti haasteellisempaa.
    Asiasta kiinnostuneille ihan mielenkiintoinen testi:

Muokattu: 6.2.2017
  9. Remmiveto

Remmiveto Gearhead

No jokainen päivä on koulupäivä.

Kultaisia löytyy, pitääpä kokeilla.

10. valpas

valpas Gearhead

Yhden hitsauskaupan lopettejaisista olen ostanut 1,6mm:n mustia, ja harmaita. Kyllä tuo mustakin pitäs koripellissä pelata.

11. valpas

valpas Gearhead

Tänään taas harjoittelin. 0,75mm:n sähkösinkittyyn en löytänyt sopivia asetuksia pulssille, mutta jatkuvalla alko tulemaan tasasta jälkeä molemmille puolille samalla kertaa, Hitsin leveys on 2-3mm. On se niin pikkunen hitsi, ettei uskois. Ei ole paljo hiottavaa.... Millin lankaa vaan pitäs hankkia. Onnistui se 0,6:llakin, mutta on se lanka niin huteraa, että ei meinaa osua oikeeseen kohtaan. 1,6tuntuu tuohon peltiin paksulta. Pystyy silläkin hitsaamaan, mutta ei se mee ihan oikein.
    Olipahan sitä hieno vasaroida alasimen päällä, verrattuna MIG-saumaan. Pehmosta on.
    Siis tuo TIG on minulla pääosin vain isojen pellinpalojen liittämiseksi toisiinsa. Eiköhän MIG:iä, ja Pistehitsiäkin vielä tarvi?

12. VooDoo

VooDoo 3rd gear

Musta muistaakseni 1% lantaani seosteinen ja harmaa on ceriumilla seostettu. Molemmat käy ac/dc, kandee testailla niin löytää mieleisen. Ite ajan tällähetkellä kaiken kultasella, nyt otin testiin binzelin violetteja "e3" tikkuja pitäs olla joku sateentekijä mikä käy ac/dc ja kestää vaikka mitä. Laitan infoa jahka kerkiän testailla.

13. valpas

valpas Gearhead

Vilkasin Wuthin luetteloa. Heillä millinen kulta on ainoo pieneille virroille. Remmiveto sitä millistä jo ehdottikin. Taidan mennä huomenna ostoksille.
    Nyt on harjoiteltu vaan niillä, mitä sattuu olemaan. Pikku hiljaa tietämys karttuu.

14. Remmiveto

Remmiveto Gearhead

Valpas, ei onnistu sähkösinkittyyn jos et kunnolla hio sinkityksiä pois.

Tig ei tykkään sinkistä,rätisee ja hyppää tikkuun.

Aina puhdas, kiiltävä metalli mihin tiggaat.

15. valpas

valpas Gearhead

Huomasin.......

16. 69

69 3rd gear

Kempin mukana tuli harmaa 2,4mm elektrodi. Kannattaako hommata ohuempia jos millin peltiä hitsaa, harmaa kai käy mustalle ja rosterille,

17. valpas

valpas Gearhead

Niinkuin
    Remmiveto kirjoitti, niin ohuelle pellille 1mm:n elektrodi. Niin näyttää opuksetkin kertoilevan.
    Wurthin luettelossa vain millisellä elektrodilla suositellaan hitsailla pienillä virroilla, eli ohuita peltejä. Heillä on millistä vain kultaisena luetteloissa.
    0,75:sta hitsailin, kultasella 1,6:lla. Nyt punaisella millisellä tuntui menevän pikkusen mukavammin. Millinen pelti on jo paksumpaa. Kovin merkittävää eroa en huomannut 1,6mm, ja millisen elektrodin välillä hitsaillessa.
    Tilasin just millisiä kultasia Wurthiltä.
    Eniten on hitsailuuni vaikuttanut lisälangan vahvuus. Millinen MIG-lanka tuntuu olevan optimi 0,75mm:n mustalle pellille, ilman ilmarakoa hitsattaessa (oli mukava testailla oikomistaitojaan, että onnistuuko kertapyyhkäsyllä saamaan langan ihan suoraks). Het, kun tulee rakoa, niin pitää olla langan kansaa nopeena, ja tarkasti kohdistettuna, ettei tule reikää. Millin ilmarako vaatii varmaan jo 1,6millisen lisäaineen, mutta TIG:llä ei varmaankaan raolla kannata hitsailla (joku enempi Tiggaillu voi kertoo enempi)? Hitsaan aina kuumana, eli menee varmasti läpi, silloin reiän mahdollisuus on aina lähellä.
    Tahtoo vaan vaatia täyden keskittymisen, jotta hitsaus onnistuu kunnolla. Tuntu vähän niinkun hyttysen nus....selta tuo 0,75 mm pellin hitsaus. Houkuttelee se, kun ei tarvi, kuin kerran pyyhkästä rolokilla, ja sauman kohta on silee. Ilman ilmarakoa hitsatessa vetelee oikeestaan vain hitsin suunnassa. Se on tosi helppo venyttää vasaralla ja alasimella, jos edes tarvii venyttää. Riippuu paikasta.
    Näköön pitää nyt satsata (ei ukonäköön, se on jo korjaamaton juttu.....). En viittis nyt uusia lähilaseja hommata. Tilasin hitsauskoppaan 63% suurentavan polykarbonaattilinssin, katsotaan toimiiko.
    Mulla on sähkösinkittyä peltiä. On niin ohut kerros, että lähti helposti mustalla neekerintukalla (Remmivedolta....), ilman, että pellistä lähti juuri mitään.
    Melkeen pari metriä tuli harjoiteltua tänään, vaikka en kauaa Hallilla ollutkaan. Seuraavaks hitsaan jo auton pohjaa.

Muokattu: 7.2.2017
  18. north

north Gearhead

Kyl se harmaa on minun mielestä vähän semmonen ja tämmönen mut mustaan sopiva.
    Kultanen kirkkaille RST,HKS ja SMO, jos punasia elkkuja löytyy niin mun mielestä ne on parhaita.
    Suosittelen ihan punasta 2.4mm.
    Ei ne punaset elkut niin hirveitä ole,kaksytviis vuotta oon niitä käyttäny vielä henki pihesee.
    Olen hitsannu 0.50mm seinämällä olevia kappaleita/vuorauslevyjä ihan 2.4mm elkulla,se on oltava terävä.

19. valpas

valpas Gearhead

Minä vasta opettelen, ja koitan kerätä tietoa. Toivottavasti kukaan ei neuvo piruuttaan pieleen tietämätöntä, tahtoo aina maksaa (siis mulle, mutta oppi menee varmaan sitten perille varmasti). Tähän astinen on ollu mielestäni oikeeta tietoa.
    Teräviä ne elektrodit pitää olla, ja puhtaita, sen olen jo huomannut. Ei roiskuvaa sinkkiä, eikä saa hipasta lisäainelangalla, eikä koskea sulaan.
    Sitä en vielä tiedä, miksi niitä eri paksuisia lektrodeja on, jos pelkällä paksullakin pärjää?
    Nopeempi tuo ohut on terottaa.

20. north

north Gearhead

Aivan mut se 2.4mm elkku pärjää noissa ohkasisa pelleissä saman lailla kun 1.6mm ihan varmasti.
    1,6mm elkku ei kestä terotettuna pitkään ei kestää ampeereja.
    Ja se elkku niin mulla on paras terotus väli töissä,pitkää pivää ja kuvakarvit niin 16 päivää,
    kappaleet on oltava puhtaat ja kaasunvirtaus noin8l ninuutissa.

Kerro tästä muillekin!