TIGillä peltihommiin?

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dixie, 11.1.2015.

1. valpas

valpas Gearhead

Ihan kaikki ei mene heti jakeluun mulla, mutta kun 0,75mm:n peltejä hitsaan toisiinsa puskusaumalla, niin 200:sessa koneessani virtanupit on kokolailla minimissä, ja ihan hyvin sulattaa sauman läpi, ja saa edetä suht nopeesti, jos van kädet toimii.... Mulla on nyt millinen, punainen elektrodi. Pysyy terävänä, ellen tökkää siihen jotain.

2. north

north Gearhead

Tota puskusaumaa/limisaumaa ei opi kuin harhoitttelemalla, mut kokeile harhotella esim 0.8mm peltiin et sulasta ja ihan ehjään levyyn ja etsi siittä niitä virtoja.
    Kyl se sieltä löytyy.
    Ei se mitään raketti juttuu oo.

3. valpas

valpas Gearhead

Nyt näkee. Laitoin sen 2,5 diopterin, eli 63% suurentavan polykarbonaattilasin Evermatic:in automaattilasin sisäpintaan.
    Terottelin sitten millisiä kultasia elektrodeja. Käänsin semmosen parksiden, noin 20cm pitkän, ja noin 5cm leveän nauhahiomakoneen selälleen työpöytään kiinni. Nopee hioa elektrodit teräviks. Sattu oleen sopivan hieno nauhakin. Nyt menee hitsit jo ihan riittävän hyvin, kunhan keskittyy, ja pitää kädet vakaana.

4. valpas

valpas Gearhead

En muista, onko tämä video jo tässä otsikossa, mutta on niin hieno, että saa olla vaikka toiseenkin kertaan.

5. valpas

valpas Gearhead

Juttelin Lahdessa erään peltikouluttajan kanssa (hänellä ei siellä ollut osastoa). TIG-hitsauksestakin puheltiin, ja siittä, mitä peltiä käytän. Sanoi, että sähkösinkitty pelti menee putsaamatta TIG:llä.
    Tuli sitten sanottua, että et sitten taida ollakkaan hitsannu TIG:llä. Sanoin, että nyt meni luottamus sun opetuksiisi. :D

6. Remmiveto

Remmiveto Gearhead

Minäkin haluaisin nähdä miten hän sen tekee...
    Ettei nyt vaan olisi sekottanut eloksoidun alumiinin hitsaukseen..

Rotten tykkää tästä.
  7. valpas

valpas Gearhead

Ei ollu. Koripellin hitsaamisesta oli kyse. Käyttävät DC03:sta syvävetolaatua? Varastolaatu mustana on yleensä DC04. Sinkittynä DC01. Nimenomaan sähkösinkityn pellin hitsaamisesta oli kyse.
    Seuraavaksi hankin DC04 syvävetolaatua, ja se on aina mustaa.

8. valpas

valpas Gearhead

Mulla on nyt kaikki lattiapellit tehty 0,7 paksusta sähkösinkitystä.
    Vaikka neekerintukalla putsasin sinkit pois hitsauskohdista, niin tahto kuohua TIG:llä, eli pientä huokosta koko hitsin matkalla.
    Sitten kokeilin saman paksusta mustaa hitsailla, ja tuli ihan hyvä sauma.
    Eli joutuu Magilla hitsaileen nuo sähkösinkityt?
    Mahtoko sillä olla merkitystä, kun huomasin, että oli keinukytkin DC:llä.

9. Remmiveto

Remmiveto Gearhead

Ei pysty tigillä hitsaa sinkittyä. Kuohuu ja rätisee, sinkki kerääntyy elektrodiin.

Saman tekee hitsaus primer sprayn kanssa. Itse käytän Würthin tuotetta.

Maatalouskone (mig/mag) hommiks menee.

valpas tykkää tästä.
  10. El 60

El 60 3rd gear

Kyllä mä oon tigillä sulatellu sähösinkityt siinä missä muutkii pellit. 0.8 mig lanka lisäaineena.
    Ette kai kuumasinkattuun sekota?

Muokattu: 14.11.2019
  11. Remmiveto

Remmiveto Gearhead

No pystyy tietenkin kun hioo sinkin pois, siihen ei kyl neekerintukka riitä.

Jos joku sinkin päälle onnistuu kunnolla hitsaa ni minä haluun tulla katsomaan

12. valpas

valpas Gearhead

Ei ny sentään..... Ei olla niin tyhmiä, kuin joku vois luulla, kun ongelmista kertoillaan, ja huomataan, että huokosta tulee..... Tosin, minä vasta opettelen TIG:llä hitsaamista. Joku muu voi jo osatakkin?
    0,7 pellistä ei paljo viittis sinkkiä poistaa hiomalla, kun ohenee helposti liikaa. Kutistellusta kohdasta sinkki pitäisi poistaa ennen kutistelua..... Asia on minun mielestäni just, niin kuin Remmiveto sanoo.
    Huokosia on vaikea havaita, jos ei katto tarkasti, ja monessa vähäpätösemmässä hommassa ne ei haittaakkaan paljoo. Jotain nestesäiliöö en tekis sinkitystä TIGaamalla. Kyllä siihen sähkösinkittyyn sauman saa, jolla pellit pysyy toisissaan kiinni.
    Just tuo, että jotain roiskii elektrodiin (vaikka se ei mihinkään koskekkaan), ja sitä saa hioo koko ajan. Musta meni niin, ettei tarvinnu hioo kertaakaan. Eli neekerintukalla pitäs hioo kauan, jotta sais kaiken sinkin pois? Saa tarkasti kattoo, että näkee, missä vielä SÄHKÖSINKKIÄ on. Väriero hiotussa pinnassa on tosi pieni.
    Helpompi jatkaa MAG:lla hisailua sähkösinkityn kanssa. Olisin vaan halunnu pehmeemmän, ja sitkeemmän sauman. Kun on hyvät hiomalaikat, niin on se MAG-saumakin ihan hyvä tehdä.
    Jatkossa siirryn kokonaan mustaan syvävetopeltiin. Kun oppii oikeeesti TIG:llä hitsaan, niin hiomisen tarve on aika vähäistä.

13. El 60

El 60 3rd gear

Rolocilla sipasee terävät pois ja eiku tiggaamaan. Eli kai siitä sit just sen verran sinkki lähtee että ei haittaa sulatteluu.
    Myönnettävä kyllä että elkkua tulee teroteltua aika usein.

14. Jussi289

Jussi289 Gearhead

Mitäs tossa ohutpeltien tiggailussa voitetaan? Miggi on vaan nii helppo ja monitaitonen.

15. sitä sillä tig hitsaamisella voitetaan että ei murru eikä rapsahtele saumat, kun niitä joutuu hitsaamisen jälkeen venyttämään tai muokkaamaan. Saa muokata niin paljon kuin haluaa ja on miellyttävän samanlaista kuin ei saumaa olisikaan. Migillä mukava laittaa osia kiinni ja tig.llä hitsata ne lopullisesti.

Erittäin vanhassa jenkkipellissä jos ja kun on pieniä reikiä, on ne helppo pistää tigllä umpeen. Puhallettu pelti, josta ajan kanssa epäpuhtaudet kadonneet, jättäneet peltiin reiät. Muuten pelti jämäkkää. Tig:llä esim. 30A virtaa ja menee yksi reikä kerrallaan eteenpäin. puolella teholla antaa pienen "palleron" lisäainetta reiän kohdalle ja antaa hetkellisesti tuon 30A, hienosti sulaa ja leviää perusaineeseen sopivalle laajuudelle....ja taas voi näpätä 15ampeeriin virran ja siirtyä vauhdissa seuraavaan reikään......

On muuten Argon hinnoissa eroja, tosin minulla on AGAn kanssa diili, joten en voi vaihtaa kesken. Kysyin kuitenkin mielenkiinnosta tuosssa alkuvikosta. AGA:lla sisusta (20kg, normikokoinen puteli) maksoin karvan alle 100e, woikoskella 10e vähemmän ja airliguidilla jotain 70e pintaan. Kyse oli yhden harrastajan yhden pullon sisustan hinnasta. En tiedä mitä muilla on vuokrahinta pullolle, kun sitä en kysynyt, vain sisustan hinnan.

16. DX

DX Gearhead

sähkösinkityshän lähtee neekerintukalla aika kivuttomasti veke, mut pitäsköhän sen jättämät muovijäänteet vielä putsata kuinka huolella pois tiggailua aatellen.

---------------------------

itekin ostin joku kuukaus sitten acdc tigin, mut en oo kerriinny siihen vielä yhtään paneutua, kaasukin vielä hankkimatta

menny muistilokerosta hukkaan, mut jollaan oli tarjolla omapullo jonka täyttö käy vaihtamalla, olikse hyväjottei motonetti?

muthan palkattiin nykyseen töipaikkaan "hitsariks", mutta hommia on olevinaan niin helvetisti ettei kerkee hitsailla, joten tässä tilanteessa vuokraputeli omaan käyttöön on huono idis.

hiilaripottuhan mulla on oma, ja se täytetään naapurissa suunnilleen ootellessa, seoskaasupottua jos tartten, saan vuokrahylsyn töistä lainaksi.

Muokattu: 16.11.2019
  17. Tunaman

Tunaman 2nd gear

Jos sitkeyttä, pienempää lämmöntuontia ja roiskeettomuutta halutaan tigillä tai migillä niin lisäaineeksi CuSi3 tai CuAl 8,sopii sinkitylle ja mustalle pellille.
    CuAl8:n päälle tosin ei voi tinata.
    Ja sauma ei ruostu koskaan.
    On myös helppo ja lähes kipinätön hioa.

18. valpas

valpas Gearhead

Eiks se oo kaarijuottoa tuolla aineella, eikä varsinaista hitsausta? Onkohan se sallittuakaan kaikissa kohteissa, varsinkaan puskusaumoissa, joissa hiotaan pellin tasalle molemmat puolet?
    Limitliitoksissa varmaan hyvä, kuten messingillä juottaminenkin.

19. valpas

valpas Gearhead

Mulla on kaasupullot kaikki omia. Tamperelaisena helpottaa Ikaset Kangasalla.
    Tarkastukset onnistuu muutamalla kympillä kaikkiin muihin, paitsi Asetyleeniin. Asetyleeni menee Voikoskelle, ja pelkkä täyttö kestää kolme kuukautta! Tarkastus varmaan toinen mokoma, siis omistuspulloille!
    Täytöt onnistuu tunnissa, paitsi se Asetyleeni

20. valpas

valpas Gearhead

Neekerintukalla sain kyllä tarkasti poistettua pinnassa olevan SÄHKÖsinkin, mutta kuohumattomaks en TIG-saumaa saanu, vielä......
    MAG:illa meni komeesti. Pikkusen enempi oli hiottava, mutta nopeesti sekin onnistu.
    En tiedä vielä, pitäskö kymmenen vuotta sitten hiekkapuhallettu, mutta ruosteeton 0,7 pelti vielä hierasta neekerintukalla? Kuohuminen voi tulla siittäkin? Tuleehan tavalliseen peltiinkin joku oksidikerros hiekkapuhalluksen jälkeen.

Kerro tästä muillekin!