TIGillä peltihommiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dixie, 11.1.2015.

  1. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Eihän käkkärätukalla vetäsy juuri peltiä ohenna jos ei jää junnaan paikalleen.. BTW, aihetta sivuten ;mistä hyvä tig, harrastehommiin? Järkevän hintainen?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    GBS tykkää tästä.
  3. Visa

    Visa Gearhead

    Everlastin koneet ollu varsin asiallisia hinta/laatu suhteeltaan.
    Weldstoresta ite tilaillu tarvittavat osat. Samoiten tig-fingerit
     
  4. Juuri lähde näin LA aamuna "aamutuuriin" talliin tekemään 32 fordin peltejä. On se TIG vaan kova juttu peltihommissa. Niin mukava venyttää saumoja hitsauksen jälkeen. Voi vetää pitkätkin saumat kerralla läpi.....Ei ole tullut mig hitsiä käytettyä aikoihin.

    tuolla muutama uusi kuva menneeltä viikolta, jos sattuu kiinnostamaan. www.auliz.fi --> 1932 5w projekti.

    Ei kyllä peltihommissa tarvi mitään sormisuojia. Virrat on niin pienet. Toki jos tukkii sormensa valokaareen niin kai se alkaa kutistelemaan hanskaa ja ihoa, mutta eikai kukaan niin pöljä ole. puhutaan kuitenkin 20-40A virroista. Itse käytän ohuita TIG hanskoja, mutta olen pikkuhiljaa siirtynyt pitkävartisista ohuista nahkasormikkaista tegeran lyhytvartisiin. Toimii.
     
    Muokattu: 30.11.2019
    Jm-vallin, GS, El 60 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. GBS

    GBS 2nd gear

    Katoin Aulis noita kuvias. En ole ennen oikein ajatuksella prjektejasi katellut mutta hienosti pelti kääntyy. Hattu pois. Arvostan.
    Taitaa itellä alkaa tuo tigillä peltien hitsailun harjoittelu. Jos innostuisi Satelliten kyljet vaihtaa. Ostin vain sen Agan Unicyl pullon molempiin koneisiin. Totesin että aivan liian snadi pullo jos pikkusen enemmän tekee. Oli hätä kun vanhat meni duuniin takas ja piti jotain hommaa tilalle. Olisi pitänyt sitäkin miettiä enemmän. On niitä toisiakin pulloratkaisuja varmasti jos enemmän hitsuuttelee. Tuon yllä olevan osasarjan tilasin Alista ja tulee varmaan joskus....
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Aulis tekee kyllä hienoa jälkeä,arvostan.
     
  7. Eläkää ny. Suomessa on kymmeniä oikein perhanan hyviä peltiseppiä ja ihan hot rod harrastuksenkin parissa useita. Minä sain niin vanhana vehkeet että tämä on semmosta opettelua. Nytkin 3h hakannut tuolla venytystä , kutistusta ja kaikkia ihmeellisiä juttuja pitää yrittää keksiä että saa koteloidenkin sisälle painetta jotta pääsee kutistamaan päältä. Hirveitä virityksiä, mutta kun pelti vaan kutistuu ja venyy aika helposti, tosin tämmösellä konttorirotalla on hartiat (oletetut hartiat) kipiänä.... Cowl alaosan sain valmiiksi ja nyt hakkaan ovea kun vähän pääsi pintapelti venähtämään keskeltä, mutta siitä se tulee kun rauhallisesti vaan läpsytellään.
    Nyt ois jo sen verran tehnyt, että voisi esim. 1932 roadsterin tehdä suorasta pellistä, mutta eipä taida kannattaa....

    Toraforsin kutistusviila on erikoisen hyvä ja järkyttävän tehokas, pitää olla oikein varovainen kun "läpsyttää". Parempi kuin mun vanha omatekoinen. Heidän kutistusvasara ei ihan niin hyvä, sen näkee pyramiidienkin mallista. Kutistaa kyllä, mutta sais olla hieman kutistavampi. Hyvä paino siinä vasarassa, ei liian painava eikä kevyt. Luulen että teen yhden itse. Viilasta pyöreä pala, se uppokantaruuveilla kiinalaisen vasaran päähän kiinni. Kalajoella oli joskus Räihälän junnun maalaamolla semmonen jossa oli kuin kaarevat auringonsäteet ja joku kumilersti välissä. Semmosen kun sais jostain.

    ah

    Niin ja sivuillani oleva englanti on sitä mitä nyt äkkiä tulee päästä. Kielioppi, sanajärjestys jne voi olla ihan mitä vain, mutta yleensä jenkit ja hurrit ei siitä valita vaan sanovat että ymmärtävät kyllä. En ala oikolukemaan vaan kirjoitan tekstit ja that´s it. Suomesta olen saanut noottia että sun englanti menee päin peetä..... no worry.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Meinaakko tämmöistä?
    https://www.ebay.com/itm/Trident-Pa...999174&hash=item3f7c0f3948:g:X-wAAOSw7GRZEc1y
     
  9. Hyvä! Juuri tuota tarkoitan. Mun pitää tilata tuo.
    Pirun hyvä vasara ja paino jotenkin oikealla kohdalla .

    Aulis
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mikä noista Toraforsin läpsyttimistä on se hyvä viila?o_O
     
  11. GBS

    GBS 2nd gear

    Käytättekö noita linssejä vai ihan normi kaasusuuttimia? En ole linssiä päässy ite koskaan kokeilemaan ja muutenkin nää peltihommat tigillä on vasta aloitusvaiheessa. Vielä eilen käytin lankakonetta. Jotenkin tuolla tigillä kun enemmä hitsuuttelee niin tuota unicyl putelia saa olla kokoajan vaihtamassa. Täytyy kyllä pohtia jos hommais sen Albeen niin ei tarttis aina noissa ”ammatti” paikoissa käydä vaihtelemassa. Tai sit joku muu vaihtoehto.
     
  12. GBS

    GBS 2nd gear

  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Juu sain ja jo ennen tuon viestin laittoa.
     
  14. vierailija3

    vierailija3 Gearhead

    Suositelkaas nyt kokeneemmat jotain harrastehintaista Tiggiä jolla voisi autopeltien lisäksi harjoitella tota alumiininkin hitsausta.
     
  15. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  16. GBS

    GBS 2nd gear

  17. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ostin vajaa 10 vee sitten kiinalaisen AC/DC tigin Saksan ebaystä. Valovirtavärkki, 200 A ainakin teoriassa. Merkki oli muistaakseni WSE200 tai jotain sinne päin. HF sytytys. Ei paskempi, on pelannut ihan kiltisti. Jos jotain huono pitää etsiä niin kolvin ja itse koneen liittimet ovat erilaiset eli esim. Esabin kolvia ei koneeseen kiinni saa.

    Olen hitsannut tolla alumiinia, mustaa ja ruostumatonta. Maksoi rahteineen reilu 300 € eli varmaankin on jo hintansa tienannut.
     
  18. GBS

    GBS 2nd gear

    Juu. Joutu hommaa adapterin ja muutin kaasulle pikaliittimen kun laitoin w9 polttimen.
     
  19. vierailija3

    vierailija3 Gearhead

Kerro tästä muillekin!