tigin osto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ganada, 9.11.2006.

  1. ganada

    ganada Gearhead

    ois tarkotus ostaa tig hitsi kotikäyttöön ja tuossa ois tyrkyllä kemppi mp 1500 mini system , vuosimallista ei tietoo mutta veikkaan että -80-90 luvun kieppeiltä ja valovirta vehe. onko kellään kokemusta kyseisestä vehkeestä? onko raapasu vai "kunnon" sytytys ja onko mitään omia vikoja? myös muista malleista ja merkeistä ois mielenkiintoista kuulla kokemuksia.
     
  2. viijari

    viijari Gearhead

    1500 kemppi

    Toi on ihan hyvä laite. On kunnon sytytys ei mikään raapaisu. Itse hitsannut vuosia kyseisellä ja 2200 kempin tigillä työkseen kaiken kokoisia ja eri materiaaleja. On kyllä hyvä kone. Kerran tuli yksi -megatronicin tig, ei sekään kyllä ollut huono, vaikka ei kaikki tykkää.
     
  3. PeteKoo

    PeteKoo 2nd gear

    ACDC Tig hakusessa, onko kokemuksia Wameta tig 200 AC/DC pro laitteesta tai sen edeltäjästä ilman Pro ominaisuuksia, mitä ne sitten onkaan? Edeltäjästä olen kuullut yhdeltä ammattimieheltä hyvää palautetta, mutta ne on jo poistuneet myynnistä. Toiminee kevyessä harrastekäytössä, mutta jos on jotain mikä tökkii jne. niin olisin kiitollinen tiedosta?
     
  4. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kyseisestä laitteesta ei ole mitään tietoa, mutta sen verran mainitsen että 200A ei riitä alumiinilla kuin noin 4-5mm vahvuuksiin. Ja kaasujäähdytteinen poltin on lujilla kun ylitetään noin 120A.
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. PeteKoo

    PeteKoo 2nd gear

    Kiitos tiedosta, eli samat ongelmat on sitten Everlast 210EXT mallissakin. Aika vähäistä alumiini ja etenkin paksun tavaran hitsaus, mutta hyvä sekin ominaisuus on olla. Isommat menee sitten jo järjestään voimavirtavehkeiksi, mutta sehän on vaan positiivista. Täytyy käydä vähän Nordic Weldissä ensiviikolla kokeilemassa eri vaihtoehtoja. Kiitos paljon infosta, respect.
     
  6. Minä ostaisin kotikäyttöön tuommoisen Everlast 210 ext koneen. ajaa asiansa.
    Ja paras vaihtoehto on ostaa käytetty ammattikone firmasta joka huoltaa ja kunnostaa hitsauskoneita. Meilläpäin on ainakin EP mig ja kone ja onhan noita joka kaupungissa jotka tekevät huoltoja, kunnostuksia ja kauppaa. Saa isomman kunnon koneen sopivasti kun sattuu oikeaan aikaan kyselemään, näin itse aikoinaan tein.

    Itsellä on 250 voimavirta micatronic, jonka ostin yli 10v sitten 1000 eurolla käytettynä.
    Uutena maksoi tuommoinen micatronic n.3000e. Oma koneeni oli 2v vanha pitkillä kaapeleilla, hyvä kahva kaukosäädöllä (ennen ei ollut itsestään selvyys että kahvassa säätö) ja mukaan tuli 20kg lisäainetta rosterille ja happoselle. Mahdottomasti on parametreja, mutta eipä niitä tule enää muuteltua kun on kerran säätänyt kompromissisäädöt. Enemmänkin tulee käytettyä virran puolittajaa, joka kahvassa, kun hitsaa peltitöitä eli antaa aikaa lisäaineen antamiselle jne..... Enää ei ole tullut vuoteen kahteen käytettyä mig hitsiä kuin korkeintaan pari kolme kertaa. Elektronia vaihtaa joko runkohommiin, tai peltihommiin ja päästelee menemään. Ammattikone on aina ammattikone.
     
  7. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Olkaa hyvät vaan. Tarpeet vaihtelee kovasti eri ihmisillä. Hitsattavan kappaleen esilämmityksellä voi hitsata paksumpiakin kappaleita, jos lämmitys on mahdollista. Tuo mainittu 120A tarkoittaa pitempikestoisia hitsauksia kuten esim. puoli tuntia yhteen soittoon. Kestäähän poltin hetkellisesti sen 200A, mutta kovin kauan ei kannata täysillä tohottaa.. Vesijäähdytteiset polttimet on sit ihan eri juttu.

    Mulla on pari ac/dc tigiä, työkseni kun hitsaan. ”Pienempi” kone on Kempin 350A mastertig ja sitte kun siitä loppui paukku, niin ostin Froniuksen 500A ac/dc:n. Siitä ei ole teho loppunut kesken.

    Hitsaustapoja ja säätöjä on monenlaisia. Auliksen tyyli ei sovi mulle lainkaan. Kuten esim. kaukosäätöä polttimessa en huoli missään nimessä. Vaan ihan erillisenä kapulana. Mutta kaikki tyylillään.
     
  8. kyllä kyllä, mutta minä oonkin vain tämmönen harrastelija joka tekee vain harrastushommia sen 4-6tuntia päivä.... Ennenvanhaan kun olin oikeissa töissä ja oli kaikki luokat mustalevy, kirkasputki, oli ammattikoneet ja aina kaukosäädin toisessa kädessä, mutta en mitenkään keksi missä tarvisin erillistä säädintä kotona pienessä tallissa..... Enkä tarvi 300-500A konettakaan, tuommoinen 250 riittää kotikäyttöön hienosti. tämä on vain tämmöstä peltitöiden tekoa ja jotain peltisarjoja, runkomuutoksia... Mutta englishwheel, sikkikone ja pullmax pitää olla enemmän ammattilaistasoa, jos meinaa peltejä tehdä.

    Me harrastelijat ollaan erikseen ja ammattiautonrakentelijat meikäläisten yläpuolella. pitääkö tähän kirjoittaa loppuun että respect ja joku peukalon kuva, vai miten se menee.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on esabissa se poljin. Joskus sitä käyttänyt.
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

    Joo, ac/dc tiggiä tässä oon kans miettiny jos hankkis, budjetti on maltillinen, abaut tonni, tarvetta kun on kovin vähän. Tottunut röpöttämään migillä niin köykämiinit kuin kirkkaat mutta olis se kurkoo ku olis oma tiggi.
    saksan iibei tarjoo hulppeen määrän erillaisia kiinalasia ja mitälie muita outoja merkkejä.
    Totan oon tässä silmäilly, 3-vaihe kone... tohtisko investoida tollaseen...
    https://www.ebay.de/itm/Stel-TIG-uP...577580?hash=item4b390b1fec:g:2-0AAOSwLnlahxzN
     
  11. PeteKoo

    PeteKoo 2nd gear

    Minulta voisi joutaa Esabin 160 Buddy sopivasti. Eipä juuri uutta häpeä, laita viestiä jos kiinnostaa.

    Kyllä tuo Everlast kiinnostaa kovasti, oli aika hyvään hintaan jalkapoljinkin tarjolla. Oiskohan messuilla testattavana, toivotaan. Kaikki peukut keskellä kämmentä pystyssä (toivottavasti ei häiritse ketään ;)
     
    Muokattu: 15.3.2018
  12. lpr

    lpr 2nd gear

    Noissa Everlastin ym. Kiinan valovirtakoneissa pitää huomioida meikäläinen sähköjärjestelmä. Ei pelkästään TIGeissä vaan kaikissa hitseissä ja plasmoissa. Nuo kun vaatii järestään 25-30 A sulakkeen. Normi shukolla ei voi olla 16 A suurempaa sulaketta. Jos tuollaisen haluaa kotiläyttöön, pitää 25A liittymä muuttaa 35 A liittymäksi, sitten asentaa talliin 32 A voimavirtakosketin ja käyttää hitsiä 0 ja vaiheen väliltä. Toki voi tökätä normi 16A shukoonkin, mutta nalli palaa varmasti jo 2/3 teholla.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei ole vielä tarvinnut rakennella voimavirta-adapteria tuohon 32A pistokkeeseen. Hyvin on riittänyt 16A nalli minun hitsauksissani. 2/3 on ylittynyt alumeettia hitsatessani, tosin ei varmaan paljon, korkeintaan 3/4 osa maksimitehosta.
     
  14. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Ei kai isompaa konetta ole mitään järkeä ottaakaan yksivaiheisena. Everlastilla on ihan edukas 3-vaihemallikin. Kuulemma ihan toimiva peli.
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on kiinan 240v 60A plasma, jos leikkaa yli 50a virralla, sulake pomppaa pois, sulake on 16a , hidas kurvi
     
  16. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Missään tapauksessa en todella moittinut sinun tapaa. Tarkoitin vain että tyylejä, tapoja ja tarpeita on erilaisia. Mulla oli tarve järeään koneeseen, kun esilämmitys kappaleelle ei sopinut vaan teho oli löydyttävä koneesta. Kemppi jäi pieneksi kun paksuihin aluprofiileihin tartti 420A että sai kappaleen sulamaan. Se että en halua polttimeen ”ylimääräisiä” nappeja taas johtuu siitä että silloin voin pidellä poltinta lähes rajattomista asennoissa. Mikään tapa ei liene väärä jos saumaa saa syntymään?
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Aihetta käsitelty ennenkin ja samanlainen huutoäänetys aina tullut. Lähes koskaan ei työ, työtavat ja budjetti ole samat eri tekijöillä.

    Osta niin laadukas kone kuin lompsa kestää. Mielluummin käytetty kuin uusi samassa hintatasossa. Ja minä tykkään jalkapolkimesta ja vesikahvasta. Kaikki ei.

    Kotiin ostin 10v sitten Kempin 230A. Ja on minulle riittänyt. Paksumpia tai isompia osia (10mm->) kun töhöllä tai uunissa esilämmittää. Nyt ostin Kempin 200A migin jolla voi myös ohutta alsaa.

    Työmaalla on Esabin tig ja se kyllä syttyy ja palaa pehmeästi.

    Nyrkkisääntönä 40A/1mm. Sen mukaan voit katsella koneita.

    Senkun muistaa että ilmaisia lounaita eikä halpoja ja hyviä työkoneita ole olemassa.
     
    930BiT tykkää tästä.
  18. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

  19. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla on tollanen everlastin voimavirta monitoimikone 250A ja 60A plasma. Harrastekäytössä ollut noin 5vuotta eikä mitään ongelmia. Tosin vain satunnaisesti käytössä, ei edes joka viikko.
    Alkuperäinen tig poltin on vähän raskas ja kankea mutta kun siihen tottuu niin kyllä sillä hyvän sauman saa aikaiseksi.
    Plasma pelaa hienosti ja leikkaa paksumpaakin rautaa.

    http://www.everlastwelds.fi/tuotteet/PowerPro256Si.html
     
  20. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tässä nyt ku puhutaan tigeistä niin ruotsista saa oikeasti halvalla AC/DC tigin, kurssi on hyvä. http://www.anabint.se/Produkter_verkstad_Svetsar_TIG.html

    Kaveri tommosen osti ja pääsin kokeilee, tolla sain lähes yhtä hyvän rosterisauman ku esabin aristotig 200,lla. Ja hyvin suli 5-6mm alumiini kans.

    Miinuksena että ei oo pulssitoimintoa ja aika lyhyet kaapelit. vesijäähdytys olisi kans mukava olla mutta semmosen sais kyllä modattu siihen jos vaihtaa kahvan.
     

Kerro tästä muillekin!