Tiiviste vai pelkkä liima?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja temppa73, 10.10.2012.

  1. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Onko kokemusta kannattaako jo jättää paperi-/ korkkitiivisteet vallan pois ja käyttää pelkkää liimaa? Uudemmista näkee jo paljon tälläistä käytettävän.
    Eräs saksalainen valmistaja käyttää konestettujen pintojen välissä loctiten 5922 liimaa, ilmeisesti myös wurthin RTV on ihan käypää. Tietääkö joku vielä paremman.
    Riittäisiköhän nuo tiivistämään myös peltisen öljypohjan?
    Tarkoituksena olisi tilkitä -60 Oldsin lukuisat öljyvuodot.
     
  2. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Tuo liima pelaa hyvin sillon kun tiivistettävät pinnat on koneistettu sopimaan toisiinsa tarkasti. Näissä vanhoissa vehkeissähän näin ei ole. Melkeen laittasin vuotoarkaan paikkaan normaalin tiivisteen ja liima molemmin puolin, tietenkin hyvä rasvanpoisto ennen liimausta.
     
  3. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    puhdista kaikki tiivistyvät pinnat rasvanpoistoaineella ja sivele tiivisteen molemmille puolille moottorisilikonia, anna nahoittua ja kiristä hellällä kädellä tasaisesti kiinni. juo eurokossu. kun olosi seuraavana päivänä helpottaa mene kiristämään pultteja kierros tai pari lisää, pääasia, että tulevat samaan kireyteen, juo eurokossu ja toivo parasta.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitään moottorisilikoonia tai tahnaa en ilkeis ainakaan sellasiin paikkoihin laittaa missä on vaara että se irtoaa, esim öljypohja tai venttiilikoppa.


    Yks mazda oli missä oli palkoja irronnut sinne moottorin puolelle ja ne ei kaikki öljyreiät oo kauheen isoja..
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    sä ootki tumpula, kysy vaikka subilta.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Sitä liimaa ei saa laittaa niinku hammastahnaa, vaan vaikka sormella levittelee ihan ooohuen kerroksen.
     
  7. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Noin 10 vuotta vanhoissa renuissa ainakin on peltinen pohja (tuskin on koneistettu) pelkällä liimalla kiinni. tosin näissä on kyllä otettu huomioon että tiivisteen paksuus on lähellä nollaa, kun vanhemmissa on muotoiltuihin kohtin jätetty tilaa tiivisteille.
    Ajattekin jättää sihdin kuitenkin öljypumpulle, kyllä ne ylimääräiset palot siihen jää.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Elä poika perrrkule rupia kuule yyyyhtään!
     
  9. idiot

    idiot Gearhead

    kyl mä ite oon iskeny ihan liimalla joitain osia, puhtaat pinnat on toki kaiken Ä ja Ö. Mitä nyt laittanu on venakopat, vesipumppu, jakopäänkoppa, öljypohja, imusarjan päädyt ja ihan pienet nauhat laittanu myös kanavien ympärille, kun kerran pari on imeny nostajalaaksosta ja se vituttaa jos joku
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ota huomioon et pohjan tapauksessa voi sihti tulla turhan likelle pohjaa jos alkup tivari on paksu.
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    tosta tehoinfarktin viestistä tuli vielä mieleen, että mm. eräät ford-moottorit öljyineen saattavat olla kranttuja hyväksymään joitakin silikonilaatuja öljypohjien tiivistämiseen, öljyt voivat tiivistesilikonin takia ruveta vaahtoamaan :eek:
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ainakin noi Loctiten 5900 ja 5922 -liimat pitää hyvin sellaisenaankin ja nehän eivät ole silikonia vaan ihan oikeaa tasotiivistettä. Siitä kuivuu sellainen kuminen kova palko jos tursuaa yli.
    Silti olen noiden lisäksi käyttänyt paperitiivisteitä, ne ainakin helpottaa purkamista kun se paperi avattaessa repeää halki.
    Tuo Loctite 5900 tuubi maksaa aika paljon, mutta harrastehommissa se riittääkin sitten vuodeksi kerrallaan ainakin mulla. Kunhan vaan aina sillointällöin liimailee jotain ettei se kuivu liian syvälle siitä suuttimesta.
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos niitä meinaa joskus aukoakin, niin toi loctiten musta on yhtä helvettiä saada auki. Johonkin öölipohjaan, tai muuhun suureen pintaan kun sitä lykkää paljaaltaan, niin saa leipoa metrin lekalla talttaa väliin että irtoaa ja rääppeiden kihnuttaminen on aika tuskaa.
    Itse en sitä laita enää mihinkään, kun sininen pitää vuodot aisoissa ja lähtee pinnoista vaikka kertakäyttöveitsellä kaapimalla pois. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602313/0
    Paikkansa toki noilla mustilla liimoillakin on (esmes se 5922), mutta korkkitiivisteen korvaajaksi (mitä käsittääkseni yleensä käytetään paikoissa, jotka ovat vähän sinnepäin ja missä se korkki turpoaa täyttäen pienet epätasaisuudet) aika HC -kamaa.

    Mistä se vehje siis vuotaa?
     
  14. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Itsellä ei ole ollut ongelmia aukilähtemisen kanssa. Tosin olen aukonut vaan melko uusia vehkeitä, pikemmin viikon kuin kuukauden vanhoja. Eli ei ole kokemusta kovettuuko vielä tuon jälkeen.

    Moottori vuotaa monestakin paikasta. Aattelin purkaa koko mosan ja laittaa kaikki tiivisteet uusiksi.
    Laatikko vuotaa lähinnä öljypohjan välistä. Siihen vaihdoin uuden tiivisteen vuosi sitten eikä tuolla parantunut. Oikaisin pohjan vinoudet. Enkä kiristänyt liian tiukkaan, pikemmin ehkä päin vastoin koska nyt purettaessa ruuvit olivat kovin löysän tuntuiset. Eli tuo tiiviste ei ainakaan ollut turvonnut, pikeimminkin painunut.
    Laitoin nyt Wurthin RTV:llä, olisiko tuo 5922 ollut kuitenkin parempaa? Saa nähdä alkaako pitämään.
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mun kokemuksen mukaan se loctite on tärkeämpi siellä ruuvin jengassa kuin tiivisteen välissä, siis tietty eri loctite. Aika harvoin on uudet tiivisteet vuotaneet, kun kiristää pultit huolelllisesti ja laittaa lukitteella kiinni, jotta eivät kierry auki. Esim Hydraulikkalukitteen saa auki käsityökaluilla ruuvia rikkomatta aina 3mm pulttiin saakka. 2mm alkaa olla jo niin ohut, että pultin murtolujuus ( varsinkin jonkun rautakaupan slobopussi-pultin ) on pienempi kuin lukitteen.
     
  16. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Onko kellään kokemusta mömmöstä nimeltä "Hylomar Blue" tms, sellainen ruotsalaisen värinen tuubi?
    Sain joskus kaverilta lainaksi kun piti tienpäällä fiksailla ja tuntui pitävän aika mukavasti vaikkei palikoita aivan puhtaiksi saatukaan.
     
  17. Wanaja73

    Wanaja73 3rd gear

    Mä olen käyttänyt.Hyvää kamaa, pysyy tahmeana, eikä kuivu "koppuraksi".
     
  18. chew

    chew 1st gear

    Meikäläisellä huono kokemus 5922:sta.. Kasasin varmasti puhtaat ja rasvattomat osat eli lohko ja 2kerros öljypohjat Toyotan koneeseen. noin 2vkon kuluttua öljyt sisään ja säätöön. about 6h ajon jälkeen oli öljyä tullu jokaisesta saumasta about litran tai kaksi. Massa oli haurasta ja hieman elastista, muotoutuvaa mutta ei palautuvaa. Kun öljypohjat otti erilleen, oli liima kuivanu kovaksi koppuraksi eli sai siklillä kravata pois pinnoilta. Nyt tiisivteenä loctite si5910..
     
  19. LPV

    LPV 3rd gear

    Chew, käytitkö tuon 5922:n kanssa jotain mekaanista tiivistettä? 5922 on tiivisteliima, eli tarkoitettu tiivisteiden liimaamiseen, ohuena kalvona. Ei käytettäväksi itsekseen paksuna palkona! Loctite 5910, 5900, 5980 ja 5399, esimerkiksi ovat ns. RTV-silikoneja jotka on tarkoitettu käytettäväksi yksikseen peltikoppien yms. liimaamiseen ja tiivistämiseen.
    Nuokaan eivät ole parhaita mahdollisia aineita, jos tiivistetään kaksi koneistettua jäykkää osaa. Esim. imusarjan ja lohkon väliin sellaisenaan nuo silikonit eivät ole parhaita aineita, joskin saattavat toimia.
     

Kerro tästä muillekin!