Tinaamisen vaikeus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dumb, 5.10.2006.

  1. gold

    gold 1st gear

    Miten sen pohjusteen siis saisi sieltä pellin välistä parhaiten pois? Tinnerrilla, asetonilla yms? Sitä siis ei saa yhtään jättää sinne, ettei se suolahappo lähde ruostuttamaan maalin alta peltiä?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Minulle neuvoivat oldschool-customukot jenkeissä et happo pestään vedellä johon on sekoitettu leivinjauhetta.

    Niillä oli sitä valmiiksi lantattuna sumutinpullossa ja sillä sumuttivat tinaukset märäksi ja vähän rätillä hankasivat niin hyvin lähti. Rätti muuttu aivan likasen harmaaksi.

    Sanovat et leivinjauhe neutralisoi hapon ja maalin korkkaamista ei näin tapahdu.

    Tiedon totuudenmukaisuutta en tiedä kun en ole kerenny kokeilemaan.
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Kuinka paksusti tuota tinaa voi laittaa?tai kuinka paksuja kerroksia yleensä kannattaa laittaa?
     
  4. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Eihän tuossa valmiin tinauksen puhdistamisessa nyt mitään ihmeellisiä konsteja tai rakettitiedettä tarvii käyttää. Pohjuste / juksutehan on nimenomaan vesiliukoista niin itte pyyhin heti tinauksen jälkeen vedessä kastetulla likomärällä rievulla kohdan muutamaan kertaan rättiä välillä huuhdellen. Kun tinauskin on vielä lämmin niin kuivahtaa myös samoin tein ilman erillistä kuivausta. Pyyhinnän jälkeen teräsharjalla tai akkukoneessa olevalla pyöreällä teräsharja"laikalla" kevyesti pinnan karhensin ja on pysyny maalit ja pakkelit jo vuosia kiinni eikä ole kuplineet.. 8)
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ja ei sitä pohjustetta tosiaan litratolkulla laiteta siihen pellille.Siistit pohjusteet-siistit tinaukset.Ei sen kummempaa...
    Joskus tinaa hmm joutunu sulattaan aikas reilusti niin kyllähän se pysyy kuin tauti mutta ei se hääviä ole autoa rakentaa kokonaan tinastakaan. :lol: Eli peltityöt siististi niin ei tarvi sitä tinaa sulatella sataa kankea siihen autoon.
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    mulla on tuo sarkerin vänkärin kylki tehty paikoin pakkelista...joku tönässy heti siihen oven taakse..pakkelia pari senttiä!!!jos nykis suoremmaksi ja tinailis lisää siihen tavaraa,kitillä sitte loput???
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Näin juuri... Saa muutaman sentin kitinvähennyksen.. :lol:
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    pysyykö koritina vakiopohjusteella kiinni alumiinissa? Jotain huomioonotettavaa peltiin verrattuna?
     
  9. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Joskus koitin ,muistaakseni ei pysy kyllä... Tästä liian kauan aikaa.. Pohjuste oli bera. Laita metallikittiä. Pysyy kyllä hyvin köykämiinissä.
     
  10. vänkkä

    vänkkä 1st gear

    Roberlon metallikitti hoitaa saman asian ja on helpompaa/nopeempaa ja yhtä hyvää
     
  11. Aako

    Aako 1st gear

    Eikö tuo metallikitti poista tinauksen tarpeen kokonaan? Tällaista ainakin kittikauppias porisi...Miksiköhän? :)
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Koska se on kittikauppias? Mietin noita eroja, jos ajattelee vaikka jonkun hitsisauman viimeistelyä niin samalla tavoin kuin putkia juottaessa tina imeytyy kapillaarisesti huokosiin mitä kitti ei tee?
     
  13. Aako

    Aako 1st gear

    Tätä minäkin tuumailin, ehkä se saumattomassa lommon oikaisussa voi korvata tinan, mutta mites nämä saumakohdat? Tuskin kukaan hitsaa täysin tiivistä jälkeä...
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Itsekkin nyt yhden auton paikkaukset tinanneena vosin sanoa, että tinaaminen on tiimityötä ja helppoa.

    Se menee niin, että ensimmäinen käyttää tinatankoa ja puulastaa. Toinen taas käyttää kaasutohoa. Tällä toisella pitää olla tunneäly kohdallaan eli heti kun tanko alkaa pehmenemään hän osaa vetäätulta loitommaksi ja ensimmäinen painaa ja hiertää pehmenevää tinatankoa kiinni peltiin.
    Esim. pystyssä olevan kohteen voi ensin "klöntittää" täyteen. Sen jälkeen esim ylhäältä alaspäin toisen lämmittäessä ja ensimmäisen hieroessa ja tasoittaessa. Eipä juuri pääsee tinoja valumaan lattialle.

    Tämän tohon kanssa heiluvaksi appariksi ei kannata ottaa eukkoaan tai lapsia, tai tampiota jolla pitää jatkuvasti selittää mitä pitää tehdä.
    Yksinään homma vaikeutuu tämän "klöntityksen" osalta eli saa sen tinan siihen peltiin kiinni, koska tina jähemettyy sillä aikaa kun jätät tohon ja otat lastan. Siksi hommassa on hyvä olla kolme kättä.
    Valmista tinapintaahan sitten voi kahdellakin käsin tasoitella ja poistaa ylimääräistä (toholla ja lastalla)
     
  15. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ei tuo metallikitti autuaaksi tee.Sen käyttö on nopeaa ja helppoa mutta ei se poista silti kitin tuomia ongelmia. Jos on jokin sauma joka mahdollisesti elelee,esim katon ja takalokasuojan niin kyllä se kannattaa edelleen tinata,kuin myös tehdaskin teki aikoinaan. Tina kun kestää murtumatta vaikka mitä,kunhan on vaan hyvin tinattu ja puhtaille pinnoille!
    Jonkin lommon pohjalle voi lääppästä metallikittiä mutta saman ajaa normikittikin.Kunhan vaan pysytään järjen puitteissa eli oikaistaan ne lommot ekaksi eikä yritetä senttiä nostaa kitillä...
    Tinaaminen kannattaa aloittaa jollekkin vaakapinnalle jos sitä tipahtamista pelkää.Muutaman kangen sulattelee niin jopa oppii. Kun olen muutaman kaverin tinaamisia katsellut (ilman neuvomista) niin liian vähällä lämmöllä mennään eli lääpitään liian kylmää kamaa.Kannattaa panostaa kunnon polttimeen ja kunnon kaasuihin esim wurthiltä saa hyviä kaasuja ja tehokkaan tohon jo satasella. Edelleen ei voi myös korostaa tuon pohjien puhtautta joka takaa kunnon kiinnityksen. Kerta lämmittelyllä suositellaan tehtävän pinta. Joskus olen lisäillytkin mutta useampaan kertaan lämmittely ei varmaan tee hyvää pohjusteelle. Näin jonkun sadan kangen kokemuksen jälkeen...
     
  16. nuffield

    nuffield Gearhead

    Miten tinauksen ympäryksien ruostuminen saadaan estettyä? Mulla on ainakii melko voimakkaasti ottanu ruostetta nuo ympärykset. Märällä rätillä oon pyyhkiny ja teräsharja laikalla karhentanu. Jos jättää vähän pidemmäksi aikaa paljaalle pinnalle niin vetää täysin pinnan ruosteeseen ja jos pohjamaalaa samana päivänä niin meinaa ruvata kukkimaan. Muuten tallissa ei pitäs olla liian kosteetakaan kun muut paljaat pellit ei ruostu.
     
  17. B 49

    B 49 Gearhead

    Kunnon vesipesu poistaa ruostumisen
     
  18. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Joo ei tosiaan kannata. Mulla rouva tinas Soton takaikkunan takapellin aluetta aivan itse.

    :odroll:
     
  19. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ostin Motonetistä tinavehkeet ja otin ekat tyypit harjoitellakseni kirkkaaseen pellinpalaseen jota vieläpä karhensin hiukan.

    Ensin sekoitin sakkaantuneen tinauspastan huolellisesti.
    Levitin pastaa pensselillä ohuelti puhtaan pellin päälle ja annoin toholla liekkiä. Mitään ei tapahtunut. Pasta ei muuttunut tinamaiseksi.
    Kun pyyhkäisin sitä rätillä, aine lähti vain pois.

    Kokeilin uudelleen, lämmitin enemmän, mutta pasta vain korkeintaan kupli kuumuudessa. Tinamaista pintaa ei näkynyt vieläkään.

    Kysyisinkin, mitä näin äärimmäisen yksinkertaisessa asiassa on mahdollista tehdä väärin, vai onko juotospasta viallista?

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/806704/J ... saine-05kg
     
  20. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

Kerro tästä muillekin!