Tinalyijyjuotoksen bensiininsieto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja whiic, 9.7.2003.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Eli huolimatta 'kiinnostavalta' vaikuttavasta otsikosta, en esitelmöi asiasta, vaan haluaisin vastauksen kysymyksiin, kuten:
    - KESTÄÄKÖ TAVALLINEN TINALYIJYJUOTOS TOISTUVAA ja/tai PITKÄAIKAISTA ALTISTUSTA BENSIINILLE?



    Miksikö haluan tietää? Koska korjasin isäpaapan Herald-projektia varten polttoainemittarin anturia (joka on periaatteessa säätövastus, jota polttoainetankissa kelluva uimuri säätelee). Omassa Heraldissani tuo mittari toimii. Kyseessä on perin mekaaninen toteutus - säätövastus eristeen päälle kiedottua kuparilankaa, ja toisesta päästä kuparilanka +12 volttiin, ja tämän päällä säätövastuksen liikkuva metallikosketin, joka maihin. Tosin joko plus tahi minuspuolella on kojelaudan osoitin, mutta se nyt ei ole ongelman ydin...

    Eli: tuo hyvin ohut kuparilanka oli haurastunut ja katkennut matkalla säätövastukselta liittimelle, johon tulee positiivinen jännite. Alkuperäinen kuparilanka oli wrapattu eli kääritty tuon osan ympärille. Hauraudesta johtuen en voinut purkaa kierroksia liittimen ympäriltä ja kääriä toiseen päähän lankaa - kuparilanka mureni käsiin. Jouduin kolvaamaan pätkän eristämätöntä rautalankaa tuohon väliin. Olen jo kuivatestannut anturin, ja hyvin toimii. Varmasti toimii bensaan upotettunakin, mutta mitä tekee esim. 10 vuoden altistus bensiinissä tinalyijyjuotoksille?

    Todellakin kaikki tämä 'elektroniikka' on polttoainetankin SISÄLLÄ, eikä kotelo, jonka sisään laitteisto on suljettu, ole mitenkään nesteenpitävä. Onko se paloturvallista? En ole kuitenkaan kuullut, että Heraldeja olisi syttynyt tuleen tuon takia (ihme!)... Anturin läpi kulkisi ilman etuvastusta puolen ampeerin virta, kun tankki on täynnä, eli vastus on pienin (20 ohmia) (suurimmillaan 250 ohmia). Lämpötehoa on silloin noin 5W. Tämä olettaen, että anturilla ei ole ulkopuolella esivastusta, ja pakkohan sellainen on olla. Minä en ainakaan asentaisi 5W hehkulankaa polttoainetankkiin, ja vieläpä ilman lasikupua. :smile:
    Ehkä esivastukseksi riittää se sähkömagneetti, joka tuottaa voiman mittarineulan liikuttamiseksi...
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No olen minä ainakin jopa tinannut bensatankkeja tinalyijyjuotostinalla eikä ole vielä ainakaan alkanut vuotaan!!!!
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Poijjat on muistaakseni tehneet suuttimia tinaamalla ison suuttimen reiän umpeen ja poraamalla sitten pienemmällä terällä. Eipä ole tullut mieleenkään ettei se kestäisi...
     
  4. whiic

    whiic 1st gear

    Entäpä mimmosta reaktiota mahtaa olla odotettavissa liitoksessa, kun on tinaa, lyijyä, terästä ja kuparia kosketuksissa toisiinsa (ja vielä bensiiniin)?
     
  5. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Ongelmahan ei tule bensasiedosta, vaan eri metallien eri lämpötilan vaihtelusta johtuvaan kutistumiseen/kasvamiseen. Lämpötilakertoimesta. Mutta jos tekee kunnollisen lämpöjuotoksen mahdollisimman vahällä tinalla niin kyllä kestää. Tärinä tekee kanssa tehtävänsä ajan saatossa varsinkin kuparille.
     
  6. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Eikös samanlainen metallirepertuaari (heh, sivistyssana :grin: ) löydy kaasuttimen uimuristakin - vain se 12 volttia puuttuu...
     

Kerro tästä muillekin!