Tinaus - kittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Eyetech, 28.12.2006.

  1. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tuli vastaan mielenkiintoinen väite eräällä foorumilla:

    Lainaus:
    Bruce will remove all leading and filler on the car as well as factory leading. Even if done properly, leading is old technology and can trap and hold water and result in rusting underneath. The replacement technology today is modern filler for repair

    (Mainittakoon vielä, että kyse ei ollut mistään huonosta korjaksesta vaan ihan hyvin tehdystä).
     
  2. RustyLife

    RustyLife 1st gear

    Ehkä Bruce vaan ei osaa itse tinata... Ton väitteen mukaan kaikkien vanhojen autojen kaikkien tehdassaumojen pitäis olla jo puhkiruostuneita.
    Mutta kukin tekee tyylillään, onhan noi uudet kititkin jo nykyään oikein käytettynä suhteellisen hyviä. Ei ne kyllä mun mielestä edelleenkään kunnolla tehtyä tinausta voita.
     
  3. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Jeps. Antaa old skool-äijien vaan tinailla, bondo on nykyaikaa.
    Tuuning piireissähän tämä on jo hyvin sisäistettykin. :D
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä en ol osannu kans koskaan tinata kunnolla. Parhaat paikkaukset olen tehny niin, että heppaillaan saumat vähitellen umpeen, jonka jälkeen ne hiotaan tasaseks, Se jälkeen mä olen hiekkapuhaltanu mahdolliset huokoset puhtaaks, jonka jälkeen kittauksen kestävä pohjamaali kunnolla pensselillä molemmin puolin, jonka kuivuttua normaali kittaus, pohjamaali, filleri ym. ym. Standoxilta löyty ainaki kymmenkunta vuotta siten sellasta pirun riittoisaa 2-k primeriä, jonka päälle voi kitata. Ei tarvii hiota välissä. Tällä tavalla paikkasin pari cadillacia, eikä mun omistamisen aikana tullu yhtään kukkasta paikkauskohtiin, vaikka toinen oli mulla vielä kymmenkunta vuotta toimenpiteen jälkeen. Mut nää on makuasioita... :wink:
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    Antaa poikain kittailla, ja toisten setien tinata ... :lol:

    Mitä näitä nyt on nähty, parhaaseen tulokseen pääsee, tai no siltä se pahasti alkaas vaikuttaa, on notta vanhaan malliin saumat tinaten ja raaka tasotus tinalla yms, kyllä te tiedätte, sittem nyky kittiä, tuo mettalli kitti vaikuttaa pirun pätevälle aineelle, sitten normaalit, eli osa tinaamisesta korvataan metalli kitillä se kait sisältää muuten tinaa ...

    Mene ja tiedä mutta nyt pariin kärriin on kokeiltu, moinen helpottaa paljon työtä, vaikuttaa lupaavalta jne, mutta saumojen päälle on yhä tina parasta, molempa parempi ????
     
  6. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Mitä on metallikitti?
     
  7. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Itse olen saumat hitsannut myös pienillä pisteillä täyteen, välillä tasaiseksi hioen ja hyvän taskulampun kanssa tarkistanut, ettei saumaan jää huokosia, reikiä tai rakoja.
    Sen jälkeen pensselillä sinkkipohja saumaan.

    Jos saumaa ei tarvitse ruveta kittailemaan, niin olen vielä sormella vetänyt ohuen kerroksen korikittiä sauman päälle, ennen lopullisia maalauksia.
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Aivan varmasti yhtä hyvä ja kestävä lopputulos, kuin edellämainituilla metodeilla! makuasia sanoi mäyräkoira, joka muniaan nuoli... :lol: Näihin hommiin on tuhat tapaa toteuttaa ja samoin tuhat eri mielipidettä. Mä paikkasin yhen oopel kadetin, johon tein ihan tarkoituksella, kokeilumielessä kaikenlaisia kepulipaikkauksia, ihan popniittijutuista lähtien. Näin sen tossa äskettäin ja kaikki oli kondiksessa. Ei ruosteessa, ei kuplia maalissa! Tein sen ihan itelleni, mutta mutsi halus sen auton väkisin, joten annoin sen hänelle. Hän myi sen kuitenkin jonkunajan päästä, joten en päässy seuraamaan sitä tarkemmin. Kantavat osat kuitenkin hitsattiin ihan oikeesti. :wink:
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    http://sealco.kummeli.fi/arch/Tekniset/ ... 5-2006.pdf

    Kattos tuolta, 6090 Metalu, kokeilun jälkeen alkaas vaikuttaa pirun hyvälle tavaralle ...

    Samoin pensseli korimassa 401, saapi kehut, 6010 super soft pintaan, siinä kolme tavaraa joilla ainakin näin harraste pohjalla pelaa pitkälle, tietty saumat yhä tinataan, ainakin pohjusteella ja ohuella kerroksella tinaa, perinteisen paksun tinalla oikaisun sijaan sitten tuo 6090, jos tekee auton pinta-pelliä ...


    Ammattiväki voip sitten kommentoida erikseen ???
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Avattaispa tähän johonkin lähelle oma dinitrol-kauppa,tai joku ottais koko tuotevalikoiman myyntiin :odroll:
     
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    taitaa tinaamisen suurin ongelma olla sen juoksutteen poisto.. se _pitää_ poistaa huolella pesemällä, kuumalla vedellä lähtee. Se nimittäin on happoa ja syövyttää peltiä vallan mukavasti, se kun jää maalien alle muhimaan niin tervemenoa. Myös pellin takapuolelta se pitää poistaa.
     
  12. 68corvette

    68corvette Gearhead

    siihen juoksutteen päälle ei tosiaan tartu maalikaan ja ei tarvitse montaa päivää olla juoksutteet pinnassa kun alkaa jo sisätiloissakin pelti rusahtamaan.
    Minä olen onnistuneesti ylläpitänyt usean talven 323 mazdaa ja '89 corollan kaaria ihan vaan lasikuitu kitillä ilman mitään hitsailuja.. huonona puolena oli että homman joutui tekemään joka kevät.
    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    näin ollen luonnollinen valinta oli ostaa lasikuitu pulkka :D
     
  13. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Yksi ongelma lisänä, olen huomannut koritinan murtuvan esim kattosaumoissa tai se toinen mikä monesti taitaa jäädä just toi pesu, 6 vuoden jälkeen auton saumoissa patteja ,silloin tinari ei muistanut tai tiennyt saumojen putsausta.
    Muovikitti kestää hyvin silloin kuten edellä kerrottiin sauman olevan tiivis.
    Tinat oli aikoinaan ainoat keinot kun noi muovi tasoitteet oli keksimättä.
    Tina on vaivaloinen ja entäs jos ei eka kerralla onnistu.
     
  14. Buddy

    Buddy 1st gear

    Unohtakaa tinat! Ei toimi, ellet ole joku Gene Winfield, tai jokin muu guru! Heppailkaa umpeen ja kitit päälle. varmasti kestävin tulos! :wink:
     
  15. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Tämä ei nyt oikein mennyt jakeluun :eek: jos tina on kiinni pellissä niin mihinkä sitä vettä jää muhimaan? Tällä perusteellahan voisi sitten unohtaa kaiken juottamisen vai?

    Ja se happo on ilmeisesti samaa fosforihappoa, jota on happopohjamaaleissa, joilla maalataan koko peltipuhdas auto :D

    Itse tinaa käyttäessäni en ole huomannut mitää ongelmia juoksutteen kanssa. Eihän siihen juotettavaan kohtaan jää kuin tasainen ja kiiltävä tinapinta, kun juoksutteen ensin lämmittää ja sitten pyyhkäisee rätillä ylimääräiset pois. Vai käytättekö te jotain sellaista tinaa joka sisältää itsessään juoksutetta?
     
  16. keimo

    keimo 3rd gear

    tinaaminen on yllättävän helppoa, ei tarvi kauaa harjoitella. luulisi että kitti halkeaa ennemmin tai myöhemmin jolloin vesi pääsee alle muhimaan
     
  17. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Voi vittu metallikitti. En usko tuohon alkuunkaan. En yhtään.

    No ok, muokataas vähän...

    Metallikitti on kittiä on joka on tiivistä.Tiiviimpää kuin normaalit hiontakitit. Siksi mahdollisuus "hiontahuokosiin" yms on pienempi. Eiköhän siinä ole tuo "taika". Sidosaine kuitenkin taitaa olla ihan normaalikitin kanssa samaa.. Ei se "metalli"/alumiinisilppu tee siitä kuitenkaan todellisuudessa metallia. Luulis jopa että tuo alumiini reagoi joissain kohteissa epämieluisasti kun on pellin kanssa tekemisissä....

    heh, kyllähän ruosteet pysyy kauan piilossa kun hitsattu kohde on syvällä mytyssä ja sentti kaks tuota metallikittiä päällä, pitkälle yli kohteenkin levitettynä... ja pellin takana vitusti massaa.. :rotfl: Mutta ei se mikään peltityö ole.

    Siis jos tinaa jostain syystä ei enää vois käyttää niin varmaan vetäisin mieluummin siihen saumaan vaikka kuumaliimaa kuin tuota kittiä... :rotfl:

    Itse asiassa ainakin jossain honda mallissa on katto liimattu pilareihin kiinni. Ei hitsattu ollenkaan.. :odroll:

    Toisaalta, Kyllä noilla bondoilla "korjaa" väliaikaisesti jos ei mitään käyttökelpoista parempaa halua/tarvitse tai on kannattamatonta..

    Jos rehellistä hiontakittiä käytetään pinnan lopulllisten muotojen hakemiseen kohtuumäärin, on se minusta täysin hyväksyttävissä , ja aivan eri asia...
     
  18. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    kyllä itse olen havainnut parhaaksi tavaksi hitsata kaikki saumat täysin umpeen jonka jälkeen sauman hiominen ja naputtelu suht oikeeseen muotoon, tämän jälkeen hyvä muovikitti ja maalit päälle. kestää eikä ole kerroksittain tavaraa
     
  19. Mr. Toyoda

    Mr. Toyoda 1st gear

    Taitaa olla tuo tinapohjusteen happo suolahappoa. Ja tosiaan tosi nopeasti vetää ruosteen pintaan jos jää poistamatta.
     
  20. JKF

    JKF Gearhead

    Tina ja rauta muodostavat keskenään sähköparin. Jos suolavettä pääsee liitokseen, niin alkaa teräs syöpyä ainakin teoriassa varsin nopeasti.
     

Kerro tästä muillekin!