Tinaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja kallioj, 19.10.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäpä olette yleensä maksanut tosta beran pohjusteesta? Täällä oli noin 20e puolen kilon purkki. Mitä muuten sitten tinatun sauman päälle maaliks ja ehkä tarvittavaks pakkeliksi, eli pysyykö siinä kaikki maalit ja kitit kiinni?
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    Suolastahan tuo hinta tuntuu olevan, mutta joka kylästä löytyy yleensä se yksi kauppias joka myy kohtuuhinnalla, ja jos ostat maahantuojalta laatikko tolkulla vaikka kerran vuodessa ei hinta ole paha ...


    Tinan päällä pysyy mikä tahansa pakkeli, kuitu tai kitti ... kuhan se tinattu pinta askartelun päätteeksi putsataan hyvin, sopiva liemi on tärpätti tai joku muu maalin ohenne jolla lähtee harzi ja rasva jne kaikki mömmöt joita siinä tinassa tai pohjusteessa on mukana, ja siellä on .... yhtä tärkeä, kuin puhdistus maalin ohenteella kuten allekirjoittanut, on sen pinnan karhentaminen eli tapana on ollut jotta se on tinaamisen lopuksi putsattu ja kevyehkösti tai jos tarve vaatii hiottu 40-60 paperilla aivan kuten kitattu pinta ikäänkuin se tina olis pakkelia .... ja taas ennen kuidun tai pakkelin levittämistä tinan päälle pyyhitty maalin ohentella ...

    Eli vielä kerran ... Tinattavan pinnan pitää olla noin suurinpiiretin puhdas, vaikka nyt neekerillä tai harjakoneella tulee hyvä, tina pohjuste alle, eikä kannata kitsastella, beralla on hyvä mutta kallis maine, hinta vaan tuppaa unohtuun kun teet saman homman kolme kertaa "pakka-kakilla", tina eli taas bera pohjusteen päälle, tärpätillä tai maalin ohenteella kakki ja rasva pois, tarvittava hionta ja pinta 40-60 paperin jälkeen on hyvä paklattavaksi ....

    Perinteinen paklaus tuppaa menneen tinauksen päälle jotta kuitulla oikastaan pahimmat joita tinatessa ei tullu valmiiksi, ja se on aivan hyvä tapa niitä jää kuitennii aina, hionta taas 40-60 paperilla, päälle soft tai super soft pakkelia, hionta, täyttö jne kunnes on hyvä ... tai nyt käy sitten nuo uudet metalli seosteiset pakkelit suoraan raaempaan oikomiseen ja tarkempaan paklaamiseen, eli sen kuitu vaiheen voi jättää pois ihan kuin vaan mutta käytännössä on aivan sama kuin sen tekee kunhan tekee huolella ja muistaa putsata paskat välissä pois, nuo suomi-rusinat kun tuppaa oleen jonkin verran ruttusia, kun se on tinattu ja loput sitten paklattu niin siitä saa kestävän ja hyvän pinnan ....


    Sellaset sadut jotta auton voi tehdä ilman pakkelia suorasta pellistä vaatii yleensä miljoona budjetin tai vuositolkulla töitä, no onhan näitä hulluja mutta jos joskus meinaa päästä autollaan jonnekin ajamalla voi tinaamisessa ja paklaamisessa käyttää järkeä, oikoteitä ei ole jos meinaa homman huolella hoitaa ja saada kestävän lopputuloksen ....


    8) :lol: 8)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Puhuu mies joka tekee peltitöitään autoon kolme vuotta
    Karvan mallin mukaan sen pellin oikaisun pitäisi mennä seuraavasti

    - Saumojen tms siistiminen
    - Tinattavien kohtien kiillotus
    - Pohjusteen levitys
    - Tinaus
    - Puhdistus maalinohenteella
    - Hionta
    - Lasikuitukitti
    - Hionta
    - Puhdistus maalinohenteella
    - Pakkeli
    - Hionta
    - Puhdistus maalinohenteella
    - Primer
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin millä ne kannatti ne lastat sitte kyllästää et kestää ??

    Ja mistä sitä beraa saa halvalla, kun tossa parilla tangolla
    testailin ja totesin et mun saumoihin tulee vielä muutama tanko
    menemään. Kun ois tarkotus vähän muotoja korjailla.

    Ja mitä sit kun on tinaa lätkitty pelllille, millä hiomaan ensin?


    hulluku ees yritin..
     
  5. yamaha

    yamaha 1st gear

    Ensin minä ainakin hion tinattavan alueen puhtaaks, sen jälkeen pohjuste kuumennus paperilla puhtaaks ja sit tinaa. Levitys puulastalla joka on kyllästetty öljyllä tai kynttilällä, sen jälkeen hionta joko panssariviilalla tai viiperillä. Tinattu alue pitäs puhdistaa emäksisellä pesuaineella ennen kittausta. Miks lasikuitukittiä tinan päälletinahan pitää hioa sen verran sileeks että pelkkä kitti riittää?? :odroll:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin mutta millä öljylla se lasta on paras kyllästää??
    kaikki vaan puhuu öljystä..
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    En jaksanut aivan kaikkea lukea, mutta tuntuu siltä, että tinaaminen olisi jotain aivan ylivoimaista ja ihmeellistä.

    Ensimmäinen asia on että pinnan pitää olla puhdas. Ei sekoiteta muita metalleja, eli ei metalliharjalaikkoja,vaan esim hiekkapaperilaikkoja, tai miksiniitänytkutsutaan mustia sienimäisiä nailonlaikkoja.
    Pintaa voi lisäksi tartunnan parantamiseksi 'raapia' vaikka puukon kärjellä. Pölyt ja rasvat pois.

    Seuraaavaksi levitetään vaikkapa pensselillä pohjustusainetta tinattavalle pinnalle. Kuumennetaann pohjustusaineen niin että siinä oleva tina leviää tasaisesti tinattavalle alueelle. Jos pinta ei näytä tasaisen tinaiselle, on pohja ollut epäpuhdas tai on nuukailtu pohjustusaineesta.
    Tämän jälkeen lämmitetään pohjustettua aluetta ja tinatankoa niin , että tanko alkaa pehmetä, ei siis sulaa! Kun pohja on lämmennyt ja tanko pehmennyt, tökitään tankoa pintaan niin että siitä irtoaa 'nappeja tinattavaan alueeseen. Kun tinaa on pinnassa siellä täällä tarpeeksi (tämän oppii kokemuksella, mutta aluksi mieluummin liikaa), otetaan vaikka vain kovalevystä leikattu sopivan kokoinen lasta käteen. Lasta kannattaa voidella ihan vaan vaseliinillä. Lämmitettään nappeja, jotka paineltin tinattavaan alueeseen, siten että ne pehmenevät sen verran etteivät sula, mutta että niitä voidaan lastalla muovailla pintaan. Eli tässä vaiheessa tehdään hiukan samalla laill akuin esimmerkiksi paineltaisiin muovailuvahaa niin että saadaan oikean muotoinen pinta.

    Tinaa ei pidä varsinaisesti sulattaa yleensä ottaen koskaan.

    Lopuksi pestään rasvat (vaseliinit) pois ensin tinnerillä ja lopuksi pinta vedellä jotta saadaan suolahappo pois.

    Pinnan ei tarvitse olla tinauksen jäljiltä valmis vaan sitä voi treenivaiheessa olla sen verran liikaa että hiomalla, esim. epäkeskolla, saadaan pinta muotoihin.
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Minä ainakin käytän mehiläisvahaa 8)
     
  9. DeS

    DeS Gearhead


    Mikäs tuossa ampiaisrasvassa on hyöty? Itse oon käyttänyt Hellin X100-moottorinuljua, toimii hyvin kun sen koivupuisen levittelylastan antaa kyllästyä oikein kunnolla. Ja kun tinat on vedetty niin eka putsaus tinnerillä että saa rasvat veks, sitten putsaus lämpimällä vedellä happojäämien poistamiseksi lopuksi kuivaus
     
  10. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tuskin siinä mitään erityistä hyötyä on, mutta sitä sattuu aina kaapissa olemaan.

    Lastanakin olen käyttänyt ihan tavallisia paistinlastoja...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    On aivan turha tehdä lastoista mitään numeroa. Vanerista tai kovalevystä voi leikata aivan sen kokoisia lastoja kuin haluaa. Yleensä ottaen joku 10 x 5-10 cm suorakaiteen muotoinen pala on aivan jees.

    Ja millä lastan voitelee: Ei ole tarkoitus kyllästää lastaa millään, riittää kun lastassa on jotain liukastetta jotta saadaan nätimpi pinta ja jottei lasta vedä tinaa mukanaan. Vaseliini on oikein hyvä tässä.
     
  12. DeS

    DeS Gearhead


    Anteeksi nyt vaan arvon vieras jos meni käpy kärsään siitä että käytetään oikeita työkaluja oikeassa paikassa. Tarkoituksenani ei ollut hypettää näppärää työkaluani. Mutta kun tuossa työkalussa/-tavassa on omat etunsa. Jaa että mikäkö? No se että kun tuo lasta on kyllästynyt öljyllä niin lämmitettyä tinäklönttiä levitettäessä lastan sisältä öljyä "kiehuu" sopivasti ja lasta liukuu vittuilematta eikä sitä rasvaa ole jokapaikassa pois pestävänä. Mutta tee siten kuin parhaaksi itse koet
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei mennyt Käpy kärsään eikä muuallekaan. Toi saattaa olla ihan kokeilun arvoista, mutta itse ajattelin lähinä näitä satunnaisia tinaajia ja sitä miten asia hoituu helpoiten.

    Tosin kaveri joka minulle tinaamisen aikoinaan, n. 15 vuotta sitten, opetti, käytti itse nimenomaan kovalevylastoja ja vaseliiniä. Oli tosin ammatikseen tehnyt hommaa vain 40 vuotta. Voi tietty olla että oli tapojensa orja.
     
  14. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    :soosoo:
    Tapoja on monia, kukin taaplaa tyylillään.
     
  15. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    hintoja

    no nyt sitä tuli käytyy Motonetissä ostaa tarvikkeet :eek: ajattelin pistää noita hintoja kun kysytään alituiseen,eli BERA-FIX juotuspasta 0.5kg purkki 12.45euroa,Koritina BERA-SUPER LT 5.72euroa/kpl,Toho 15.90 kaasupatruuna 2euroo.Duunis ajattelin väsätä erinlaisista vanereista "lastoja" ja sit ei muuta kuin kokeilemaan.

    _____________________________________________________________
    KAIKEN OPPII VAIN TEKEMÄLLÄ :D "niin se vain on"
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    työkalut

    Ja mitä niihin asianmukaisiin työkaluihin tulee, niin eräs erittäin ammattitaitoinen autopeltiseppä kävi meillä kerran tinaamassa Volvon lokasuojaa ja käytti tinan tasoitukseen kuivaa trasselituppoa. Ihan hyvää jälkeä tuli.
    Itse käytän tarkoitukseen tehtyä puulastaa ja vannerasvaa, koska lastaa on helppo kastaa vannerasvaämpäriin. Kyllä siihen muuten varmaan käy melkein mikä hyvänsä rasva, vaikka margariini.
     
  17. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    maski

    pääs unohtumaan,et varmaan kannattaa käyttä jonkinlaista hengitysmaskia?(on meinaa letkuissa tullu oltua sairaalassa useamman kerran ja ikää vasta20v ja päättäny etten mee ite aiheutusta syystä!) ja noi reissut ei oo ite aiheitettu
     
  18. Lassi

    Lassi Gearhead

    Jokuhan tuo tais väittää että kaasulla tinatessa tulee jotain vaarallisia myrkkyjä joten ei tuo maskin käyttö pahasta ole.

    Tai sitten tinaa tehokkaalla lämpöpuhaltimella.
     
  19. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    siinä hioessa, varsinkin jos koneella hioo, on hyvä vähän peitellä itteensä. lapsentekopotentiaaliinhan se taisi koritinankin sisältämä lyijy vaikuttaa, eikä välttämättä positiivisesti. siis miehillä, ei naisilla niinkään jos oikein muistan.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    terve!

    tässä olis tarkoitus kokeilla tinaamista ovilistojen poiston yhteydessä.
    ajattelin toimia näin:

    sopiva pelti listan koloon migillä muutamalla pisteellä kiinni, sitten tinalla saumata ja täyttää melkeen kokonaan. sitten pakkeli ja maalaus.

    toiminko oikein?

    mua ihmetyttää tuossa lastakeskustelussa se, että ennen tinausta pinnan pitää olla puhdas rasvasta. no sitten käsketään töhriä lasta öljyllä/vaseliinillä/vahalla.. eikös se rasva haittaa enään tinauksessa?
    vaan pelkästään pohjusteen tarttumisessa siitä on haittaa ?
     

Kerro tästä muillekin!