Tinaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja kallioj, 19.10.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sen takia se puulasta kastetaan esim. parafiiniin ettei se sulatina tartu siihen lastaan. Pellissä olevan rasvan ja ruosteen päälle ei tartu taas se pojuste, sen kyllä huomaa sitä pohjustetta lämmitettäessä. Sen täytyy olla aivan tasainen ja ei saa hylkiä mistään, muuten tulee paska tinaus. Se pohjuste levitetään kylmälle pellille ja aloitetaan lämmittäminen, kun se muuttuu sulaksi ja alkaa kiiltelemään niin silloin pyyhkäistään puhtaalla paperilla jolloin se pohjuste leviää ja muuttuu aivan kiiltäväksi, niin kuin olisi jo tinattu.
    Sen jälkeen aletaan syöttämään tinaa lämmittäen samalla tankoa ja peltiä.
    Aloittelijan on hyvä aloittaa se lämmittely esim. kuumailmapuhaltimella, kaasu liekki on aivan liian hätäinen, muuten on tinat lattialla. 8)
     
  2. xtremer

    xtremer 1st gear

    kesä tulee...
    otetaanpa tinaus taas esille, jospa sitä tänä vuona pääsis kokeilemaan
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse tutustuin tinaamisen ihmeelliseen maailmaan ekan kerran talvella. Nyt on pikkuhiljaa ruenneet salat selviämään.. yrityksen ja erehdyksen kautta tietenkin.
    Havaintoja:

    Kaasupoltin on hyvä harjoitteluun. Kun sillä oppii tekemään, niin kuumailmapuhaltimella onnistuu aina. 1500w puhallin ei lämmitä tarpeeksi, jos on yhtään isompia kokonaisuuksia kyseessä.

    Kaasulla on oikein mukava tinata ulkona: Talvella nestekaasu jäähtyy, eikä liekki pala etes huonosti. Tuulella pitää ottaa ennakkoa aika paljon jotta pelti lämpiäisi etes sieltä päin. Kirkkaalla säällä haastetta tuo lisää se, ettei liekki näy. Siihen kun lisää vielä pienen tuulenvireen, niin jo on lystiä.

    Liikaa lämmittäessä tina juoksee mukavasti.. Itse juoksin motonettiin hakemaan uudet korjaus palat, kun entiset veteli liiasta lämmityksestä.

    Levitykseen olen käyttänyt vaikka mitä. Tällä hetkellä ykkösenä on seuraavanlainen resepti: Siwasta ostettu paistinlasta, joka on uitettu moottoriöljyssä. Sen jälkeen kun öljy on imeytynyt lastaan olen lämmittänyt lastaa varovasti, jolloin puun huokoset avautuvat kiehuvan öljyn vaikutuksesta. Tämän jälkeen olen hangannut kynttilää lastaa vasten, jolloin steariinia menee pintaa syvemälle. Pari tälläistä käsittelyä ja lastassa on hyvin vahamainen pinta. Tämän jälkeen aina silloin tällöin pari hieraisua kynttilällä. Ei välttämättä paras keino, mutta kokeiltu on toimivaksi todettu.

    Kun aloitat levittämään sulaa tinaa lastalla, lämmittäessäsi tinaa, älä lämmitä lastaa... :oops: pari lastaa palanut..

    Ravistele juoksutepurkkia ennen levittelyä, niin ei tarvitse ihmetellä miksi tinamaista pintaa ei ala syntyä vaikka kuinka hehkuttaa..

    Kyllähän se tina aina kitin voittaa, vaikka onkin työlämpää levittää ja työstää.

    Tuossa omia havaintoja, saa kommentoida ihan vapaasti.
     
  4. xtremer

    xtremer 1st gear

    Mistäs Kuopiosta saa koritinaa ??
    Ilmat pois myymälästä saa mutta 4,5 euroo 200 gr tikku
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käyppä kiertelemässä automaali liikkeitä. KO. liikkeistä olen omani käynyt ja esim. Bera tankoja saa kaksi yhden hinnalla jos vertaa ADvaraosaan..
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sitä Berafix juoksutetta voi ohentaa tislatulla vedellä, jos on purkki jäänyt
    vahingossa auki ja mössö päässyt paksuuntumaan. Olen kokeillut ihan vesijohto vedelläkin ja sekin toimii hätätapauksessa. Eli vettä purkkiin(vähän) ja sekoitusta!! Oikea koritinahan on se lattatanko(Bera) jolla onnistuu. sillä pyöreällä ei saa kuin harmaita hiuksia :odroll: . Niissä on eri sekoitus suhde, jota en nyt muista :oops: .
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    värifoorumi ja joku muu möi ei oota !
    mitähän maaliliikettä tarkoitat ?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    sopiva pelti listan koloon migillä muutamalla pisteellä kiinni, sitten tinalla saumata ja täyttää melkeen kokonaan. sitten pakkeli ja maalaus.

    toiminko oikein?

    Jos tarkoituksenasi on tehdä laadukasta jälkeä, vastaus on negatiivinen. Tinaa tosiaan käytetään tiivistämään pisteillä kasaan harsittuja kokonaisuuksia. Tiiviit hitsit eivät tarvitse tinaa, se ei tarjoa mitään etuja kittiin verrattuna. Kannattaa siis hitsata kunnolla ja oikoa mahdolliset vetelyt. Kitin ja maalin tarttuvuus teräkseen on eri luokkaa tinaan verrattuna.
    Suosittelen, että rälläköit sen listan uran pois ja hitsaat tilalle pellin. Näin ei synny suljettuja kotelorakenteita, joissa ruoste kuitenkin muhii.

    Matti Äyräväinen
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä se pakkeli ja varsinkin nykyiset terttuu kiinni tinapintaan siinä missä teräkseenkin, kunhan se on ensin hiottu, kiillotetussa pinnassa ei pysy juuri mikään, jos tinaatte saumoja ja muita kohtia joissa tinasta on ylipäätänsä hyötyä, peskää ne pask, pois reilusti tinnerillä tai maalin ohenteella, tärpätti ei vie kaikkea roskaa eikä varsinkaan rasvaa ...

    Sen tinan pitää sitten ensinnäkin olla kunnolla kiinni, eli käyttäkää pohjusteita, muitakin on mutta bera toimii tankoina ja pohjusteena parhaiten.

    Sitten se tinattu kohta pitää hioa kun on valmiksi ja tarpeeksi paksuutta tai täyttöä saatu aikaan

    Suorilla peltipinnoilla tinan käyttö on no, jos ei järjen köyhyyttä niin tarpeetonta, sinne käy nyky pakkelit ja pysyy.

    Jotta pakkeli tai lasikuitu ja nykyiset metalli kitit pysyy kiinni, on tinattu pinta ensinnäkin pestävä tärpätillä tai maalin ohenteella, niin jotta siitä lähtee liuottimet ja juoksutteet ja muu lika pois, sen jälkeen hiottava vaikka 40 - 60 karkealla paperilla, ja vielä tämänkin jälkeen pestävä vastaavasti, sitten kun on kuiva, siinä pysyy pakkeli aivan saman lailla kuin pellissä

    Pakkeli ei pysy edes puhtaassa pellissä kunnolla kiinni jos se on peili pinta, jos meinaa saada paklauksen pysyyn kunnolla on jokainen pinta johon sitä levittää putsattava rasvoista ja lioista kunnolla, ja se käy parh, yleensä maalin ohenteella, sekä karhennettava ....


    Karva
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    pyynnöstä ttt
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    tietääkö kukaan että missä päin jyväskylää myydään koritinaa?? öö varmaan toivolalla vois olla?? täytyy kysellä..
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Löytyikö?
     
  13. Tun_ari

    Tun_ari 1st gear

    Tuolta soudoset oy :ltä kun voi tilata esim puolen kilon purkissa sitä pohjustusainetta... niin minkälaiselle alueelle se puoli kiloa noin riittää? jos tilais pienen erän ensin että pääsee harjotteleen... ja montako tinatankoa kannattas tuommosta yhtä purkkia kohden ostaa?
     
  14. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Osta nyt ekaks vaikka kaks tankoo Beran koritinaa, sitä saa jopa Motonetista. Maksaa hiukan alle 6€gee tanko. Kyllä se pohjustusaine kaapissa säilyy, ja on melko riittoisaa. Karkee arvio vois olla, et riittää n. 2-3 neliön alalle...
     
  15. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Oletko mistä päin hommannut ton panssariviilan? olen kysellyt parista liikkeestä, mutta turhaan... nyt kun pitäisi hioa tinatut pinnat sileiksi...
     
  16. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    edelleen motonetti on hyvä paikka katsella tuoomoista tavaraa harrastekäyttöön. En muista millä nimellä kulkee siinä puljussa, olisikohan ollut koriviila, kaarevuuden säädollä ja kaikkee... Eikä hintahaan ollut paha, olisko ollu jotai 20€ 8)
     
  17. ford59

    ford59 1st gear

    Kaverilta kuulin, että nykyään olisi saatavilla tinan korvaavaa pakkelia!
    seosaineena on jotain alumiinia? Onko jollain tietoa tämmöisestä ihme aineesta? En kyllä itse lähtisi siltinkään semmosta pistämään tinaa vaativiin paikkoihin...
     
  18. Lassi

    Lassi Gearhead

    Ainakin metallikittiä oon nähnyt. Valmistaja saatto olla Roberlo?
     
  19. bwheel

    bwheel 1st gear

    Ainahan noita on ollut. Rautasahan/rälläkän puruja vaan sekaan. En kyllä ymmärrä alumiinin käyttöä, sehän on heikosti magneettista.


    Onhan se plastic paddingkin kemiallinen "metalli".
     
  20. Karva

    Karva Gearhead

    Kyllä se on metalli kittiä ja seassa pieniä hiukkasia mm, tinaa.

    Purnukan kyljessä lukoo vaikka Dinitrol 6090 2K metallic tai jotain sinnepäin, silti on muovitasote eikä puhdasta metallia, tarkoitette suuriin täyttöihin ja oikaisuhin, kattokaa dinitrollin nettis sivuilta lisää, voitaan porata ja mm, täyttää vaikka listan reikiä jne...

    Eli on hyvä tinatun ja karhennetun pinnan päälle oikaisu kitiksi, ensin tinaus, tuolla pahimmat jos jotain jää ja sitten tavallinen pehmiä pinnalla ... :lol:
     

Kerro tästä muillekin!