Tipsit ja trikit eli niksipirkka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Elky70, 30.9.2016.

  1. Elky70

    Elky70 Gearhead

    En pikaisella kattomisella löytänyt mitään vastaavaa niin ajattelin postailla sitten uuden ketjun.

    Törmäsin tälläiseen videoon:



    Onko kukaan kokeillut? Toimiiko. Ymmärrän periaatteen mutten usko ennen ku näen omin silmin.

    Tähän voi lisäillä omia kikkoja ja niksejä mitä tulee esiin ja/tai käyttää autojen rakentelussa.
     
    A.J. tykkää tästä.
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Totahan pitää kokeilla huomenna muistessa pakosarjan lämpölevyn pulttiin ja tarvittaessa pakosarjan pultteihin
    Niissä helpottaa vielä kun ajaa ne kuumaksi

    Ja monessa kohteessa lämmöllähän ne lähtee, mutta muovissa kiinni olevaa pulttia kaasupilleillä punaiseksi, on hiukka hiukka ...............
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Juokseeko steariini kierteeseen vai mikä tossa on se juttu.
     
  4. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Hakematta tuli mieleen yksi OD.n legendaarisimmista topiceista...
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Niin väittävät, ja se steariinihan on nestettä lämmetessään

    Youtubesta näkyy löytyvän paljonkin videoita kyseisestä konstista
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    On sitä lämmitetty punahehkuun ja suihkittu ruosteen irrottajaa vaihtelevalla menestyksellä, hmm ehkäpä kynttilä pelastaa jatkossa:D
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olen kokeillu. Ei ne helposti lähteneet sittenkään, mutta lähti kumminkin. Vaati ainakin puolentoista metrin jatkovarren. Ei ollut kunnollista pulttimopoa vielä silloin. Taisin lopulta irrottaa osan pyöränmutterista ilman mitään kynttilöitä enkä huomannut mainittavaa eroa. Lämpöä annoin reilusti, tosin vain semmosella propaanisuhuttimella, ja öljyä.

    Tuon pojan ristikko olis muuten ollu paskana heti.
     
    Muokattu: 30.9.2016
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Itelläki yks tollanen blingbling ristikkoavain oli, oli ekan pultin jälkee mutkalla jo :D
    Ei kyllä tiukassa oo jos tuollai kaksinkäsin saa noin helposti auki.
     
  9. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    steariini kyllä toiminut minullakin. en kylläkään väitä paremmaksi kuin "oikeita" tunkeumanesteitä.

    osa hyödystähän tulee jo siitä että sitä osaa lämmittää, ja sitten tunkee steariiniä, kerkee hieman jäähtymään, lisää lämpöö, lisää steariinia lisää lämpöö että menee syvemmälle. sama kuuma.kylmä.kuuma.kylmä syklihän rikkoo niitä ruosteen sidoksia itsestäänkin. mutta tunkeutuuhan tuo nestemäinen steariinikin sinne sisään kyllä hieman ja toimii sitten liukasteena siellä.

    --------------
    rasvaa kädet käsirasvalla ennen kuin alat vääntelemään öljyisiä osia pois. (se likaöly ei uppoa niin hyvin enää ihon sisään.)

    hanskojakin saa käyttää mutta mulla ne on aina enemmän tiellä ja epämukavia ja sitten vähän ajan päästä mulla on taas jäljellä pelkkä vasen hanska
    ----
    paperin tai teipinpala hylsyn reunalle/pohjalle tiukentamaan pultin tai mutterin paikallaan pysyvyyttä.

    ja jos se perkeleen mutteri jämähtääkin siihen hylsyyn sisään eikä tykkää lähteä pois, jää vaikka vähän vinoon sinne sisälle. eikä saa pulttia enää kierrettyä vipuvarreksi vääntää sitä pois. kokeileppa laittaa se hylsy kyljelleen ja napauttaa sitä vasaralla. se jotenkin tuntuisi täräyttävän sitä irtoamaan helpommin.
    ----

    semmonen noukkuri työkalu (ei sellanen magneetti vaan semmonen missä on ne koukut) on ihan kätevä sähköjohtojen ujuttamiseen ..esim työntää sen noukkurivälineen ensin läpi sinne mistä johto tarvii tulla.. esim tulipellin reiän läpi, maton tai penkin alta tai kojelaudan toiselle puolelle jne.

    rautalanka tms toimii myös johdon tempaisuun mutta tuntuisi tuo noukkuri olevan tukevampi ratkaisu siihen. ja toimiihan se noukkuri oikeassa tehtävässäänkin. tällä hetkellä käytän useimmin tuota missä on sekä noukkuri että magneetti päässä (clasuohllssonista taisin sen hakea)
    ---
    rätti tai joku muu kankaan palalla saa ikkunaveivien sokat irti nätisti. ujuta kangas kahvan alle (jos se lukitus sokka on oikein asennettu) sitten vetämällä kankaan molemmistä päistä saat vedettyä sokan auki ja irti.

    ---
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuo ikkunaveivisokka juttu ei uppoa, paljon mukavampaa on etsiä sitä hiirenvitun kokoista sokkaa ympäri tallia, kun sen ensin pikkuruuvarilla singauttaa radalleen :)
     
    mukko, Naumasto, FuryIII '71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiku napsauttaa sen jonnekkin ja lootasta uutta tilalle, joka on purkuautosta pelastettu

    Kolarikorjaamolla kuulemma mieluusti vaihtavat uuteen, ennenkuin alkavat sitä vanhaa ees ettimään, jossei tipahtanut kouraan

    Onkohan tohon ikkunaveivi sokkaan olemassakaan työkalua jolla sen vois hallitusti onkia paikaltaan
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä siihen sellainen peltihökötys on keksitty, painaa sokkaa juuri sen verran, ettei singahda, mutta veivi irtoaa. Ja meilläpäin ei ollut silloin romiksissa -60 luvun c koppaisia :)
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulla on opelissa corollan sokka ja toinen on tallessa paikassa nimeltä hukka

    Lähinnä meinasin sellaista "ruuvaria" joka työnnetään veivin alle ja vedetään sokka pois
     
  14. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Virkkuukoukku on pätevä työkalu sokan irroitukseen.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Pitääpä nakata moinen pakkiin ja yrittää muistaa miksi se on siellä [naurava hymiö]
     
  16. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    rätti tai joku muu kankaan palalla saa ikkunaveivien sokat irti nätisti. ujuta kangas kahvan alle (jos se lukitus sokka on oikein asennettu) sitten vetämällä kankaan molemmistä päistä saat vedettyä sokan auki ja irti.

    Vanha kunnon sukkahousun lahje ei sitä haarakiilaa :) , ihan itse nähnyt sillä ko, sokkaa irroitettavan ja toimii.
     
  17. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Käytettyjen sukkahousujen haarakiilasta saat jännittävän hajuisen nenäliinan, (Pahkasika joskus).
     
    FuryIII '71, Bukero, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Tollanen tuli mieleen, et jos joskus vaihdat startin pronssiheloja, ni öljyä ne puristamalla öljy niin että laitat helan peukalon päälle pystyyn. Täytä se öljyllä ja purista etusormella yläpuolelta, ni se öljy hikoilee läpi siitä helasta.

    Toimii myös oven saranahelojen kanssa. Vaikei kukaan enää mitään puslia vaihtele, uutta osaa vaan.

    Ketä kiinostaa. Anteeks tyhmä niksi.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eläs ny masennu. Nuo on molemmat hommat mulla odotuslistalla jahka ehdin tekeen.
     
  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    Tämäkin ihan jees niksi mutta toimii vain sintratuissa puslissa. Muotia nyky starteissa umpi messinki holkeroiset joihin vähän huono öljyjä puristella.
     

Kerro tästä muillekin!