Titletön auto rekisteriin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jalluvaari, 26.4.2007.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Niin kuin em mainittiin tullilla enää tilastotietoja 80 luvulta. Tullin arkisto muutti pois katajanokalta ja muuttossa hukkui melkein kaikki kopiot vanhoista tullauspäätöksistä missä oli myös kopiot titleistä. Tämä selvä että muutoissa häviää aineistoa, mutta AKE rupesi samaan aikaan vaatimaan alkuperäistä titleä. Ennen niille kelpasi tullin arkistosta haettu kopio. Ei enää. Tämä ihmetyttää..
     
  2. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Titlettömän auton katsastuksesta oma kohtainen kokemus ja se menee näin.EU ulkopuolelta tuodussa autossa ei tarvitse olla alkuperämaan rekisteriotetta rekisteröitäessä mutta katsastusta ei voida aloittaa jos ei ole sitä otetta paitsi jos konttorin neiti ei tajua kysyä sitä siinä vaiheessa kun antaa sulle vuoronumeron eli jos saat katsastuksen käyntii niin hyvä.Tämä tieto saatu AKE:sta ja auto leimattu.
    Ja lopuksi niitä autoja tuotiin paljon ilman titleä -80- 90 lukujen taitteessa ja tullattiin suomessa jolloin siitä tehty tullaus todistus joka kelpaa konttorille.
     
  3. Chrome

    Chrome 1st gear

    Eihän Kanadassa ole titlejä? ainoasataan rekisteröintitodistus... oletko kysynyt sieltä olisiko sieltä mahdollista saada dokkaria ajoneuvon olemassaolosta?
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Miten jenkeistä onnistuu titlen saaminen jälkikäteen VIN numeron perusteella vaikka 70-luvun autosta. Tässä tapauksessa auto on viety maasta 80-luvun loppupuolella. Eli ikäänkuin todiste auton olemassaolosta ja että sitä ei ole varastettu?

    Kuulemma saisi kilpiin, jos saa kopin titlestä ja todistuksen maahatuojalta.

    Meneekö näin?
     
  5. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Lisää valoa ? löytyi kikottimen maahantuoneelta henkilöltä , sai paperin jonka otsakkeena on; "Proof of vehicle registered ownership and facsmile of owners certificate of insurance and vehicle licence" paperista ilmenee sama omistaja jolta on myös luovutustodistus, auto ei ole ollut rekisterissä ( Plate number, non.lic. ). Paperi on päivätty muutamaa päivää aiemmin kuin luovutustodistus.

    Mikähän tämä paperi oikeastaan on ja olisko siitä mahdollisesti apua kun yritä saada joskus suomen kilpiin? :eek: :eek: :eek:
     
  6. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Kyllä menee kyselin vanhaan kilpurin rekisteröintiä niin sanoivat tullista just samallalailla.(kannattais kyllä pyytää mustaa vakoisella niin ei tartte kiistellä jos titlen hommaminen kestää kauemmin)
     
  7. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kanadan title...

    Toin itse Kanadasta auton ja siellähän ei ainakaan kaikissa osavaltioissa ole titleä siinä mielessä kuin USA:ssa, vaan ainoastaan rekisteröintitodistus joka omassa tapauksessani oli sellainen onneton pahvinpalanen jossa rekisterinumero ja merkintä vakuutuksesta. Ja minulla tuli sama ongelma.

    Yksi titlen merkitys USA:ssa on että siihen tehdään suoraan panttausmerkinnät jos auto on esim. kiinnitetty ja jos näitä ei ole niin auto on vapaasti myytävissä ( ns "clear" title ) ja Kanadassa asiat hoidetaan enemmän meikäläiseen tapaan.

    Jos sinulla on tuo mainitsemasi dokkari niin se on minusta rekisteriote, mutta kannattaa setviä asiaa, löytyisikö esim. ko. osavaltion sivuilta selostusta siitä mikä on käytäntö ja mikä tuo dokumentti on. Katsastusmiehellähän ei ole intressiä saada autosi kilpiin vaan lähinnä turvata oma selustansa, mutta jos haluat AKE:lta kannanoton niin lähetä kirjallinen kysely jossa riittävästi dokumentaatiota asiasta. Soittelemalla tuskin tapahtuu mitään. Mutta kuten sanoin ole itse ensin varma siitä mitä olet tekemässä.

    Ydinkysymys on että vaatiiko katsastaja nyt jotain sellaista dokumenttia jota ei edes ole mahdollista olla olemassa.
     
  8. jzb15

    jzb15 1st gear

    Omakohtainen kokemus vuodelta 1990.
    Tuli ostettua Californiasta auto ilman rekisteriotetta, joka oli hävinnyt
    jonnekin omistajan papereihin.

    Ongelmia tuli ainoastaan auton laivauksessa. Huolintafirma ei saanut
    lupaa auton laivaamiseen ennen kuin hain DMV:ltä Lienholder's registration:iksi tai vastaavaksi kutsutun paperin. Siinä oli kai lista
    rekisteriin merkityistä omistajista joltain ajalta ja josta selvisi, että
    kauppakirjan täti oli viimeisin omistaja.

    Suomessa ei enää otteita kyselty, vaan kauppakirjat sun muut riittivät.

    J
     
  9. Fossilisti

    Fossilisti 1st gear

    Nojoo, hiukka ehkä ot mutta kun tuossa joku sanoi että pistä museoon ja silloin ei tarvi kaikkia papereita, jne. niin kyllä itsellä ainakin vaadittiin museomoottoripyörään se alkuperäisen kantakortin kopio akelta, muut ei kelvannu. (oli museoajoneuvotodistus, selvitys omistajista 21 vuoden ajalta, luovareita nippu, vastavan rek otteesta kopio, maahantuojan arkistoista vuosimalliselvitys maahantuonnin perusteella, ym. A4-saastetta)
    Se kantakorttikin löyty silloin akelta todennäköisesti jonkin kesätyöntekijän toimesta koska 2 ekaa kyselyä tuli takaisin viikon sisällä saatteen että "ei löydy kun on mikrofilmeillä" :mad: mutta kas kummaa: vajaan vuoden päästä kesäkuus kun nakkasin taas kyselyn niin jopas kestikin melkein koko kesäkuun ja kantakortin kopio napsahti postiin. :D
    Tämä kaikki toki tapahtui muistaakseni -95 ja -97 välisenä aikana ja kyseinen härpäke oli silloin 28 vuotias, ja mielenkiintoista vehkeessä oli myös se että vuosimalliksi tuli 3 vuotta nuorempi kuin oli valmistettu eli vuosimalliksi piti merkitä ensirekisteröintipäivä. :eek:
     
  10. wormhill

    wormhill Gearhead

    Niin mistähän tuota titleä vois yrittää hommata kun ei oo tietoa mistäpäin ameriikkaa auto on tuotu joskus 80-luvulla....
     
  11. notRod

    notRod 1st gear

    Kanada-autot,"title"+linkit

    http://canada.gc.ca/ - Kanadan sivut

    Titlet käyttöön?"Research paper" vuodelta - 2006.
    http://www.ulcc.ca/en/poam2/Certificate ... les_En.pdf

    Osavaltioiden ajoneuvosivuillle helpoiten(registration/licence):
    http://relocatecanada.com/vehicleoffice.html

    Manitoba:

    The left side of the Registration Card displays the registered owner information, the licence plate number, and the policy effective and expiry dates. The right side of the Registration Card is where the vehicle description and legal owner’s name are displayed. The Transfer of Ownership Document is on the reverse of this part. Here, when the vehicle is sold, the purchaser’s name and address, the current odometer reading and date, and the owner's signature must be entered.

    After completion, the seller separates the Registration Card, keeping the left portion and giving the right portion (TOD) to the purchaser to present when the vehicle is re-registered.

    Nova Scotia:

    Vehicle Registration (Certificate)

    Who Needs This Registration?
    Anyone who wants to prove ownership or sell or transfer any motor vehicle (such as a car, truck, motorcycle, farm tractor, etc.) including off-highway vehicles (such as ATVs, skidoos, etc.).

    Notes: The Vehicle Certificate of Registration and the Vehicle Permit are often confused. A Certificate of Registration is your proof of ownership (and is used to sell or transfer a vehicle); buying a Vehicle Permit gets you a set of licence plates.

    Yukon:

    What do I need to register a used vehicle?
    Proof of Valid insurance
    Bill of sale signed by the seller
    Proof of previous owner's registration

    VIN decoderit - http://www.vehicleidentificationnumber. ... oding.html

    Linkkkejä - http://www.canadiandriver.com/links/index.htm
    http://www.rogers-auto-art.ca/links.php
    Historiaa - http://www.canadiandriver.com/articles/ ... -buick.htm
     
  12. notRod

    notRod 1st gear

    Epäviralliset kopiot kaikkien Kanadan provinssien lait:
    http://canlii.org/en/index.php

    Alberta - Motor Vehicle Administration Act
    British Columbia - Motor Vehicle Act
    Manitoba - Highway Traffic Act
    New Brunswick - Motor Vehicle Act
    Newfoundland - Highway Traffic Act
    Northwest Territories(+Nunavut) - Motor Vehicle Act
    Nova Scotia - Motor Vehicle Act
    Ontario - Highway Traffic Act
    Prince Edward Island - Highway Traffic Act
    Quebec - Highway Safety Code
    Saskatchewan - Highway Traffic Act(Vehcile Administration Act,kumottu 1986)
    Yukon - Motor Vehicle Act
     
  13. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Mobilisti-lehdessä oli jälleen kirjoitus auton rekisteröinti ongelmista kun alkuperämaan rekisteriote puuttuu. AKE:n kantaa, ettei voi rekisteröidä ilman ko. paperia, tukee myös hallinto-oikeuden päätös. Jutussa kerrottiin myös kuinka homma onnistuu; vie viulu saksaan, katsasta se siellä ja rekisteröi jonkun saksalaisen nimissä, sitten vaan tuot sen suomeen ja normaali maahantuontikatsastus ja viulu on suomen kilvissä. Tietysti joudut maksamaan tullit ja verot uudelleen, mutta saat kilvet autoon. Täysin laillista ja AKE:n herrat tyytyväisiä. Nyt kun hallinto-oikeudessa käsittelyssä ollut ajokki on suomessa rekisterissä onnellisesti, niin asiasta ei voi enää valittaa korkeemmalle oikeusastelle. Eipä saatu tästäkään tapauksesta ennakkopäätöstä ylimmältä oikeudenjakajalta, taas on aloitettava koko rumba alusta, oikeusaste kerrallaan, mikäli mielii saada ennakkopäätöksen jonka perusteella sais otteettoman auton suomessa rerkisteriin. Tullaus ja kaikki maksut + verot kuitenkin on aikanaan valtiolle kelvannut ja olisi saatu aikanaan ilman rekisteriotetta kilpiin.

    Mitä tekevät asian suhteen harrasteajoneuvojärjestöt jotka vaalivat meidän harrastajien etuja?

    :mad: :mad: :mad:
     
  14. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Mitä ne on?
    En ole vielä uusinta Moblaa nähnyt enkä siis tota juttuakaan.

    Noista järjestöistä. Ei ainakaan Autoliitto tai SAHK. FHRA ei sinänsä taida olla ko. tapauksessa suoranainen kohderyhmä...mutta jospa jonkinlainen konsensus alalla toimivien tahojen kanssa syntyisi nytten.
    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jotenkin tuon paperittoman auton rekisteröinnin hankaluuden ymmärtää kun ottaa huomioon suomalaisten saksanmersujobbareiden yritteliäisyyden.

    PS. Itsellänikin kohtuuharvainen paperiton harrastauto. Valmistettu noin 1050kpl. Mutta AKE:lle title ja muut pyydetyt selvitykset riittävät kuulemma, ja niitä (kopioita) saa jenkeistä, rahalla. Halvemmalla kuin Saksankautta uittaminen.
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tää tapaus ei olisi läheskään niin surullinen ellei valtion toinen laitos eli tulli olisi autot tullatessaan todennut omistusoikeuden ja papereiden riittävyyden mutta sitten itse takavarikoinut titlet pois omistajilta.

    Nyt sitten toinen valtion virasto vaatii paperia minkä toinen on ottanut pois. Todella fiksua toimintaa mutta valitettavan tuttua tuolla virkamiespuolella.

    Jokainen joka on autoja tullannut tuolloin (80-90 luvuilla) tietää että taatusti kaikki laput ovat olleet kunnossa, muuten ei hommasta todellakaan olisi tullut mitään. Eli kun auto on päässyt maahan amerikasta on siinä ollut title. Lähinnä olisi tullin asia kaivaa nuo laput omistajille kun ovat ne kerran pois ottaneet?
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tulli säilyttää tullausasiakirjat määrätyn vuosimäärän ja sitten hävittää ne. Kysytty on ja etsitty on.
     
  18. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    ei sen titlen puuttuminen saisi olla pelkästään esteenä katsastukselle. muistaakseni jossain ohjeissa on sanottu jotta on esitettävä aikaisempi rekisteriote tai muu luotettava selvitys rekisteröinnistä. eli esim paikallisen DMV:n todistus että auto on siellä rekisterissä ollut. joissain osavaltioissa on kyllä tapana että vanhoilla autoilla ei ole titleä vaan joku pelkkkä vakuutuspaperi tms. ja omistajalla henk.koht. kilvet vanhukseensa, muistaakseni. korjatkaa jos olen väärässä.

    ongelma taitaa näissä 80 ja 90-luvulla tuoduissa olla se jotta USA:n viranomaiset ei kovin vanhoja tietoja arkistoissaan säilytä. vaihtelee osavaltioittain mutta tuskin kukaan yli 10 vuotta.

    pointtina näille paperien löytymiselle on kai se jotta jos ei mitää todistusta oo aikaisemmasta rekisteröinnistä niin SEHÄN ON UUSI. ja sitte alkas se rumba jotta verotetaan uutena ja tämänpäivän vaatimukset on täytyttävä ja niin edelleen. eli meni mahdottomaksi.

    nämä viimeaikoona ilman titleä tulleet on oma lukunsa mutta kyllähän nuo vanhana aikana tullatut pitääs antaa mennä tullin paperiilla niinku joku jo aiemmin mainittiki.
     
  19. gremlin

    gremlin Gearhead

    Joo, kyllahan taa touhu on aika perseesta. Ensin tulli hyvaksyy auton autoksi, eika varaosiksi ja mutta sitten AKE sanoo ettei taa mikaan auto voi olla kun ei oo rekisteriotetta...
    Aika touhua.

    Mutta me ollaan pari vehjetta vahan tammosten syitten takia pyoraytetty ruottin kautta. Ruotsissa on se etu ettei tartte katsastaa siella autoa kun tullauksen jalkeen saa autoon ''forregistrering'' eli ~''esi rekisterointi'' todistuksen ja kilvet. Se paperi on saman nakonen kun ruottin rekisteri ote, mutta on vaan vihrea.
    Sitten tuodaan auto takaisin suomeen ja tullataan uutestaan ja sitten voi katsastaa rehellisesti.

    Tukholman tullissa oli viela suomea puhuva henkilo kenelta sai hyvaa ohjeistusta asiaan. Todellakin erillaista palvelua mita saa suomen tullista.
    Han oli tietoinen suomen touhuista, tai tarkemmin sanottuna etta mita se touhu -80-90 luvuilla oli. Tullattu varaosiksi/ei papereita/jadajadajaa
    Yhteen autoon mika oli tuotu varaosiksi/kilpakayttoon loyty title, ja vaikka auto oli alkuperainen niin sita ei suomen tulli suostunut uudelleen tullaamaan ja verottamaan. Se vietiin sitten ruotsiin ja kaikki oli kunnossa.
    Jonka jalkeen takas suomeen ja kilpiin.

    Ja kylla noita autoja tuotiiin paljon -80 ja -90 aikana ilman mitaan papereita, tai siis pelkalla ostokuitilla.
    Se riippu vahan osavaltiosta etta tarvittiinko vientiin rekisteripapereita.
    Floridassa joutu vaan kaymaan joka vehkeen kanssa DMVlla, ja ne tsekkas ettei autossa ollu hakuja perassa ja sitten ulosvienti luonas. Nykyaan tosiaan tarvitaan rek.todistus etta saa maasta ulos.
    Georgiasta lahetettiin pelkilla ostokuiteilla autoja, kun se ei Floridassa enaan luonannut, olisko ollu joskus -94 tai -95.

    Googleen vaan hakua ''missing title'' tai ''title company'' tai vastaavaa.
    Muistasin etta ainakin HAMBin sivulla oli joskus horinaa noista jutuista.
    Kylla sielta firma loytyy mika hommaa sulla semmosen ''alkuperasen'' paperin. :wink:
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    its titles toimii ainakin hyvin
     

Kerro tästä muillekin!