Titlettömät osavaltiot ja auton tuonti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja SK, 3.3.2006.

  1. SK

    SK Gearhead

    Aihetta on sivuttu täällä aiemminkin, mutta:

    eBayssä on vähän väliä myytävänä titlettömiä autoja, joissa väitetään että ko. osavaltiossa (esim. Georgia, NY) ei ole titleä aikoinaan ollut ja niinpä pelkkä bill of sale on riittävä dokumentti. Toisaalta mm. aiemmista OD-keskusteluista jäi kuva, että autoa ei saa USAsta ulos ilman titleä.

    Vienti USA:sta tuntuu kuitenkin jotenkin onnistuvan, sillä ylensä ko. tarinaiset(kin) autot tuntuvat päätyvän Ruotsiin ja usabil.nu -palstalle myyntiin.

    Onko jollain omakohtaista kokemusta titlettömän auton tuonnista osavaltiosta, jossa sitä ei ole aikoinaan vaadittu? Mitä papereita siinä tosiasiassa vaaditaan, ja onnistuuko niiden hommaaminen tällaisessa tapauksessa jouhevasti, vai onko titlen hommaaminen yhtä vaikeata tai helppoa kuin yleensäkin titlettömien autojen kohdalla?
     
  2. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    - Muutaman olen ostanut ja hyvin sain ulos USAsta. Ovat usein halpoja Kaliforniassa koska moni ei uskalla näitä ostaa...
    - Kerran ostin Georgiasta kotoisin olevan Corvetten ja ei ollut titteliä. Eikä rekisteriotetta koska oli ollut seisomassa muutaman vuoden. Pitävät vaan 15 vuotta tilastoa jos ei joka vuosi maksa rek maksua, sit putoaa pois.
    - Jopa samassa osavaltiossa käytäntö vaihtelee eri kuntien/kaupunkien välillä, etenkin köyhemmissä Etelä valtioissa, kuulemma.
    - Sain vain "Bill of Sale" kuitin ja sillä auto satamaan ja tulliin paperit. Hyvin meni läpi.
    - Kannattaa aina kysyä jos auton USAsta pois rahtaava huolitsija tietää asiasta.
    - Toisen kerran olin ostamassa Alabaman autoa (Corvette, tietysti!) ja taaskaan ei ollut titteliä. Pitävät kirjaa vain 25 vuotta, kuulemma.
    - Koska myyjä oli ohikulkumatkalla Kalifornissa ajatin auton HiWay Patrolin asemalle ja pyysin tarkistamaan ettei ole varastettu auto. Ensin CHPn pojat nauroivat kun eivät uskoneet että on osavaltoita joissa ei anneta titteliä! No, soitto Alabamaan ja asia selväksi - ei ollut varastettu, tai ei ainakaan papereissa sellainen. CHP antoi todistuksen ja sillä auto pois USAsta. He ovat valtuutettuja antamaan todistuksia joita Tulli uskoo ja erittäin avuliaita palvelemaan.
    - Jos ostaa näitä autoja kannattaa aina kysyä viranomaisilta ettei ole varastettu auto (DMV, CHP, tai poliisi) ja ottaa myyjän ajokortin tiedot tarkasti jos tulee epäselvyyksiä. Myös todistajan mukana olo ei ole pahitteeksi.
    - Myös on oltava tarkkana ettei ole kolariauto. Usesta osavaltiosta huijarit rekisteröivät näihin No Title valtioihin että saavat "Salvage" eli romuauto merkinnän pois papereista.
     
  3. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Mites saako tommosen titlettömän auton täällä kilpiin?
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just tää kilvittäminen onkin se suurempi ongelma. Ekaks tulli haluaa nähdä titlen kun tullataan ja seuraavaksi katsastusukko haluaa samaa. Nimim. jacknicholson osaa kertoa hieman miten helppoa tuo ilman titleä rekisteröinti on......
     
  5. jacknicholson

    jacknicholson 3rd gear

    title

    8) Jep, katso SK viestiketju" Certificate of Title".

    Olihan se melkoiset kauhun kilometrit odotella dokuja Floridasta.
    Mutta joka osavaltiossa ei ole sama meininki, yritin auttaa yhden 60 starlinerin papereissa siinä oli Bill of Sale muttei Titleä, kun oli Georgiasta.
    Mutta eivät suostu Georgian DMV:llä niitä tekemään, kuten Floridassa historia tietojen perusteella.
     
  6. SK

    SK Gearhead

    Re: title

    Tuo "Certificate of Title" on tuttu ketju, onnittelut vaan vielä kerran kilvistä.

    Mutta tuo lopputekstisi liippaa aika liki sitä, mitä itse ihmettelen:

    Oletuksenani siis on, että title kannattaa/pitää hommata, jotta asiat sujuisivat mahdollisinnan kitkatomasti. Mutta onko sen hommaaminen titlettömästä osavaltiosta olevaan autoon läpihuutojuttu, joka onnistuu jopa Suomesta käsin, vai onko se tasan yhtä vaikeata/helppoa kuin titlen hommaaminen autoon, josta se on hävinnyt/hävitetty. Siis esimerkkinä: onko oheinen myyntipuhe myyjän leukojen loksuttela vai faktaa?

    "Alabama did not become a title state until 1975. All cars made before 1975 in the state of Alabama are sold on bill of sale only. Other state DMV's will gladly accept a bill of sale from Alabama and issue title in your state, if required"

    Kysyin asiaa eräältä USA:ssa asuvalta autojen välittäjältä, ja hänen mukaansa pelkkä bill of sale ei riittäisi tällaisessäkaan tapauksessa, vaan sen lisäksi pitäisi myös olla joku rekisteröintipaperi (joka on kuitenkin eri paperi kuin title)?
     
  7. jacknicholson

    jacknicholson 3rd gear

    title

    Floridasta tuo titlen korvaava lappu on siis!!!
    Records Reveal State of Florida myöntäjä Department of Highway Safety and Motor Vehicles.
     
  8. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    - Hyvin meni autot Suomen tullista läpi pelkallä rekisteriotteella ja "Bill of Sale":lla jossa oli USAn tullin tarkastusleima (maasta ulos tullaus). Suomen tulli tietää tittelittömät osavaltiot paremmin kuin moni USAssa!
    - Ja jos pelkää ainahan voi rekisteröidä auton ennen lähtöä USAssa. Runkonumeron tarkastus, 8.5% hinnasta veroa Kaliforniassa ja n. 35 taalaa muita kuluja. Saa heti väliaikaiset paperit ja uudet CA rekkarit joilla voi tullata auton ulos. Osoite motelliin.... tai PO Boxiin jotka toimittavat originellin tittelin perää 4-5 viikon kuluttua.
     
  9. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Mitenkäs nämä erilaiset "title services" -palvelut muuttavat tätä tilannetta? Oli auto sitten osavaltiosta jossa titlet on käytössä tai sitten eivät. Esim. http://www.its-titles.com -sivustolla näyttäisi saavan titlen vanhaan autoon hintaan $120. Ja international asiakkaat käyvät myös. Onko se niin helppoa kuin miltä näyttää? Mitä muita maksuja mahdollisesti tulee?
     
  10. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Re:

    onko tällaista palvelua ja onko kokemusta, aihe olis aika ajankohtainen :D kolme päivää aikaa saada varmuus asiaan
     
  11. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Uskallanko ostaa projektin, saanko kilpiin?
    Useampi vuosi takaperin tuotu 60-luvun auto.
    Jenkeistä paperille raapastu "kauppakirja" ilman sen kummempia määrityksiä osavaltiosta eikä päivämäärää, vain parit allekirjotukset ja vin-numero.
    Suomesta tullauslaput samalle vin-numerolle löytyy. Ja luovarit.
    Kysyin katsurilta, vastasi että tarvitsee jonkun paperittoman ajoneuvon tms. paperin trafista.
    Soitin trafiin, vastasi että noilla dokumenteilla pitäisi onnistua ihan tosta vaan, katsuri soittakoon omaan tukeen tai mene toiselle konttorille.
    No, luulisi toisen tietävän.... mutta vielä askarruttaa tuo "kauppakirja". Kun ei ole tietoa mistä osavaltiosta kasa on.
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Hommaa se 80e paperi sieltä Trafista vaikkeivat sitä "vaadikaan".
    Kyllä ne sen sinulle kirjoittaa. Mulle soittivat takaisinpäin samasta asiasta pariinkin kertaan, mutta kun sitkeästi kerroin haluavani sen paperin joka tapauksessa, niin ne sen sitten minulle kirjoittivat. Ota hakemukseen todistus auton ammoisesta liikenteessäolosta USA:ssa, sen saa esim. Vinaudit.com-palvelusta vin-numeron perusteella omaan sähköpostiin. Sillä vahvistetaan auton olemassaolo rekisteröintikelpoisena autona ja että sillä ei ole rasitteita (Salvage, COD ym.). Se on käytännössä ote NVMTIS:sta (Nationa Vehicle Title Information System) mistä esim Carfax ja myös ne osavaltion viranomaisetkin rekisteröintitodistuksensa tiedot etsii. Maksaa noin 9$.

    Nimittäin muuten et saa autoa kilpien väliin vaikka katsastus menisikin ilman Titleä, koska myös Tulli haluaa auton verotukseen Titlen ja tuo Trafin rekisteröintilupapaperi korvaa Titlen. Tämä puoli monesti unohtuu rekisteröintiä ajatellessa ja sekin "Titlen korvattavuus" pitää sopia ko. tullitoimipaikan autoverotuksesta vastaavan/käsittelevän henkilön kanssa, minkä saaminen puhelimen langanpäähän oli melkein vaikein homma koko prosessissa.
    Sitkeyttä prosessiin, kyllä se onnistuu!

    Been there - done that, noin kolme kk sitten.
     
    Muokattu: 27.7.2016
    soppa79 tykkää tästä.
  13. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Vinauditista ei löydy...
     
  14. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Aikanaan saivat jarjestettya titlen, ei enaa. Jarjestavat sinulle rekisteroinnin ja kilven muistakseni Coloradoon tai Vermontiin.

    Titleton auto ei tosin ole ongelma, rekisterointipaperilla saa taalta ulos ja suomessa kilpiin. Jos aiemmalta omistajalta ei loydy titlea eika rekisterointia niin mutkistaa hommaa hiukan mutta ei paljon. Kuten joku jo mainitsikin auto tulee sitten vieda miliisille VIN checkiin josta saa todistuksen, silla ja vakuutuksella saa kilvet ja rekisteroinnin omasta kilpitoimistosta. Jos taas auto ei ole ollut myyjalla kilvissa joutuu odottamaan pari viikkoa kun lahettavat kirjeen hanta aiemmalle omistajalle viela varmuuden vuoksi. Tama on malli Georgiassa Fulton Countyssa(Atlanta)

    Jos ostelet ebaysta ja ei ole titlea niin pyyda kuva papereista mita silla myyjalla on varmuudenvuoksi.
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joo, ainakaan tullissa ei mulla ollut 2014 mitään ongelmaa auton kanssa, joka tuli titlettömästä osavaltiosta. Haminan tullissa olivat kartalla, eikä tarvinnu edes mainita asiasta, kun virkailija vaan kattoi, että "Georgiasta, jaa tässä ei oo varmaan titleä, sulla oli se kauppakirja ja vanha rekisteröintilappu varmaan tässä".

    Katsastuskonttorilla kysyivät titleä ja hetken tuntui virkailijalla hakkaavan rattaat tyhjää, kun tarjosin ei-oota ja selitin, että ko. osavaltiosta ei tämän ikäiselle kiesille ole titleä tarjolla. Mutta sitten jatkettiin sujuvasti muiden papereiden avustuksella.

    Pakko myöntää, että on tässä Suomen Neuvostotasavallassa jokin asia mennyt hiukan eteenpäin, ettei tarvinnu tapella ja koittaa hakea paperia, jota ei oo olemassakaan...

    -JJ-
     
  16. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Olen antanut itseni ymmärtää, että titletön auto saadaan täällä kilpiin jos siitä löytyy notaarin vahvistama bill of sale. Muilla ruutupaperille tai röökiaskin kanteen kirjoitetuilla kauppakirjoilla voi pyyhkiä peppua. Totta vai tarua?

    Toiseksi, jos titlettömän auton tuo varaosiksi, siitähän joutuu maksamaan (tullit)alvit ja saa tullaus- ja luovutuspäätöksen.
    Mitäs tollasessa tullaus- ja luovutuspäätöksessä lukee, lukeeko mitään erityistä tyyliin "tuotu varaosiksi, ei saa rekisteriin" vai onko ihan normi tullaus- ja luovutuspaperi valmistenumeroineen?
     
  17. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Ei tarvitse olla edes notaarila vahvistetu. Takalainen tulli ennen lahtoa tarkastaa VINit ja leimaa auton paperit(rekisterointi flaban tai titlen) etta ovat lahteneet taalta luvan kanssa.

    Lahtosatamissa on ollut joskus hiukan eroja, ainakin kertojan mukaan esimerkiksi Floridasta ei kuulemma olisi saanut ulos ilman titlea. Tuota en kylla esita faktana koska en itse ollut asialla mutta nain kertoivat.
     
  18. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Paivitys asiaan, nykyaan tarvitsee Bill Of Sale olla notarisoitu etta paasee lahtemaan USA:n paasta, jos titlea ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!