Toijota Landkruiserin dieselin käyntiongelmista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja osilpi, 9.4.2008.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Olisi hieman erikoisempi käyntiongelma tuon käyttöauton kanssa. Kyseessä Toyota Landcruiser HJ61 vuodelta 1987. Moottori siis 4-litrainen 12H-T suoraruiskuturbodiesel (Nippon Denson ruiskupumpulla).
    Kone on täysin remontoitu (männät, laakerit, oikaisut ym kaikki mahdollinen) 4000km sitten, mukaan lukien ruiskupumpun kunnostus ammattiliikkeessä (laakerit ja tiivisteet). Suuttimet kunnostettu aiemmin, mutta eivät ole hyvät (ei kuitenkaan vaikuttane vikoihin). Keskipakosäädin oli pumppupajan mukaan "kunnossa", joten sille ei tehty mitään, ei edes suostunut mittaamaan sitä penkissä.
    Moottorin alipainejärjestelmää on muokattu siten, että kylmänä tyhjäkäyntiä nostava mokkula on ohitettu. Tyhjäkäynti säädetty n 800 kierrokseen (lämmin kone) tyhjäkäyntiruuvista ja -säätimestä Toyotan ohjeiden mukaan.

    Ongelmat:

    1- Kun autolla peruuttaa, ja painaa sitten kytkimen pohjaan, auto joko sammuu tai tyhjäkäynti tippuu todella alas (pari kertaa peräkkäin, niin sammuu varmasti).
    2- Ylämäessä auto sammuu tyhjäkäynnillä tai tyhjäkäynti laskee todella alas. Välillä saattaa olla metsässä jyrkässä ylämäessä paikallaan 3 min ja käy hyvin, kunnes sammuu ihan yhtäkkiä.

    Kohtien 1 ja 2 jälkee tyhjäkäynti on heikkoa uudelleen käynnistämisen jälkeenkin. Esim tallista kadulle alamäkeen peruutettaessa sammuu lähes aina eikä ole helppoa saada käymään hyvin, ennen kuin pääsee tasaiselle.

    3- Auto sammuu paikaltaan lähdettäessä tai pienillä kierroksilla todella helposti (tai sitten rupeaa nykimään), esim hidastetöyssyt parkkihallissa on yhtä tuskaa. Alavääntö muutenkin hieman kadoksissa.
    4- Paikallaan rattia kääntäessä laidasta laitaan (jolloin tehostin ottaa voimaa), auto yleensä sammuu, jos on vain tyhjäkäynnillä (200rpm lisää ja toimii hyvin). Vanhalla koneella ei kyllä sammunut samoissa olosuhteissa.

    Ongelmiin ei vaikuta, onko kytkin pohjassa vai ei. Kokeilin myös irroittaa alipainejärjestelmän kokonaan, mutta ei vaikuta millään lailla (myös sammutin toimii alipainejärjestelmällä, joten sekin oli neutraloitu). Polttoainejärjestelmässä ei ole ilmaa eikä se vuoda mistään. Linjat, vedenerottimet, suodattimet uusittu.
    Moottorin lämpötila tai ilman lämpötila/kosteus ei vaikuta. Tankki tyhjä tai täysi, ei vaikuta.
    Muuten auto toimii hyvin, käy hyvin, käynnistyy loistavasti ja kulkee kierroksilla hyvin. Alavääntö on kyllä hieman kadoksissa.

    Itse veikkaan, että vika on pumpussa, ja mahdollisesti siinä tyhjäkäyntisäätimessä. Sen tappi liikkuu pituussuuntaisesti ja ylämäessä on juuri siihen suuntaan, että kierrokset laskee.

    Eräs dieselkorjaamo oli kuitenkin sitä mieltä, ettei pumpussa voi olla mitään vikaa, vaan se on jossain muualla. Tässä erittäin kaukaa haettuja mahdollisia vikoja:
    -kampuran päittäislevyjen liiallinen välys aiheuttaa em ongelman (eli kampura pääsisi liikkumaan pituussuunnassa, ja ottaisi kiinni jonnekin aiheuttamatta ääntä)
    -kytkinpaketti pääsee jotenkin peruutettaessa/ylämäessä liikkumaan, ja ottaa kiinni jonnekin (tyhjäkäynnillä loota/kytkin kalkattaa hieman, kuten nämä kaikki, jos ei kytkin ole pohjassa)

    Tarkoitus on viedä auto toiselle pumppupajalle piakkoin, mutta korjausehdotukset kelpaavat.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oisko pumppu tai jopa koko jakopää laitettu pikkasen poskelleen paikalle? Jos ajoitus on mettässä niin ei se kuormaakaan kestä. Toihan sammuu kun sammuttimeen menee imua, elikkä jos jarrutehostin vuotaa niin se alipaineen putoaminen ei vaikuta sammuttimeen. Mulla oli tollanen patti kerran ja otin siitä kaikki alipainekilkkeet pois ja sammuttin oli vaijerilla. Patti toimi täysin ilman noita vaakkumijuttuja.
     
  3. osilpi

    osilpi Gearhead

    Itse asiassa alipaineella toimii enää sammutin ja jarrutehostin.

    Ajoitusrattaat on 100% varmuudella kohdallaan. Eikä muutenkaan selitä sitä, että miksi pakittaessa / ylämäessä on niitä ongelmia, jotka on pahimpia.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös tossa ollu siirtopumppu syöttöpumpun yhteydessä? Ei voi olla muuta sitten kuin siinä jotain häikkää tai imee ilmaa jostain mukaan.
     
  5. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Tankin imuputki poikki/vinossa/tukossa kun kerran asento noi paljon vaikuttaa...

    Vaikuttaako tankissa oleva polttoaineen määrä :eek:
     
  6. osilpi

    osilpi Gearhead

    Siirtopumppu on ruiskupumpun kyljessä ja pitäisi olla kunnossa, kun kerran eteenpäin ajettaessa toimii. Ja tankki voi olla täysi tai tyhjä, ei vaikuta asiaan.

    Imuputkisto oli ehjä vielä ainakin vuosi sitten, kun tankin puhdistin, ja sen asento on oikea. Samalla uusittiin koko pa-linja.

    Se on kumma, kun nämä viat ilmaantui koneen vaihdon yhteydessä, joten siihen ilman tulemiseen en oikein usko. Ja kun koettaa ilmata, ei ilmaa tulee ulos, vaan pelkkää dieseliä.

    Eilen räpläsin taas sitä tyhjäkäyntisäädintä. Painelin koneen käydessä sitä keskitappia ja nostin/laskin kierroksia sitä kautta 5 minuuttia. Sitten säädin sitä vielä hieman pidemmälle (ohjeiden vastaisesti), ja kas kummaa, oireet lievenivät selvästi! Enää en saanut sammumaan mitenkään. Kun ajoi keula edellä jyrkään mäkeen ja pysähtyi, niin ei mitään ongelmia, vaikka olisi 10 min siinä. Mutta heti kun peruutti pikkuisen, niin kierrokset laskee muutamalla sadalla, jos auto on tyhjäkäynnillä (isommilla kierroksilla jos pitää esim käsikaasulla, niin kierrokset eivät laske).
    Eli mielestäni tuo viittaa kyllä sinne ruiskupumpun puoleen. Varasin eilen ajan Helsingin Dieselille, jossa tutkitaan sitten.
     
  7. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Ilman näet muuten sillai että laitat sinne polttoaineputkien väliin kirkkaasta letkusta pätkiä.. Laita imuputkeen, suodatin - pumppu väliin ja paluuputkiin jne jne kirkasta letkua.. Kuplat löytyy äkkiä ku makaa koneen päällä ja kaveri peruuttelee että mistä niitä tulee..
     
  8. osilpi

    osilpi Gearhead

    Ongelmat näyttävät loppuneen. Pumpusta säädetiin eräällä helsinkiläisellä pajalla ajoitus kohdalleen (oli kuulemma vain aavistuksen pielessä).

    Kertaakaan ei ole sammunut sen jälkeen. Ajossa ei muuta eroa huomaa, kun että ei nyi yhtä helposti.

    Tämän jälkeen vaihdoin kuitenkin vielä tankin sisälle tulevan imuhässäkän uuteen, ja tein meno- ja paluulinjat (tällä kertaa paluu tankille asti) käytännössä uusiksi. Varmuudeksi.
     
  9. jylhä

    jylhä 1st gear

    Yksi ääni tuolle paluulinjalle, sen ahdistaminen vie voiman dieselistä aika jännällä tavalla.
     

Kerro tästä muillekin!