Toimiiko tällainen mönjä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 10.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sekoitin uutta moottoriöljyä ja alustamassaa niin, että siitä tuli semmoista paksua mutta juoksevaa mönjää. Tätä ajattelin sitten vetää siveltimellä auton pohjaan. Onko tuosta öljystä mitään apua, vai olisiko ollut parempi vetää pelkkä massa?
     
  2. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Mielipiteitä on kuin persereikiä. Jokaisella on omansa. Toiset sanoo, että miksi jalostaa sellaista, minkä insinööri on vuosien varrella valmiiksi miettinyt. Toiset taas sanoo, että öljy imeytyy paremmin huokosiin ja koloihin ja jää massan alle suojaamaan. Kolmannet laittaa ohennettua kotelonsuojaa ekaks ja sitten vasta massan päälle. Sit on näitä, jotka tekee kaikkee sekaisin tai ei sekoita mitään. Itse oon laittanu ekaks kotelosuojaa ja siihen massaa päälle. RUISKULLA 8)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mielipiteitä kyllä on, mutta on eri asia mitkä niistä toimii.. :wink: Tässä kysynkin, että toimiiko tuo? Auto on vanha ja pohjassa on jonkin verran ruostetta.. Ei kai tuo öljy pahastakaan ole?
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Hyvä syystopic. :lol:

    Kannattaa pitää vähintään se 0,5e kuonokoppa naamalla kun ruiskulla öljyä sumuttelee. Kemiallinen keuhkotulehdus ei ole kiva.

    Kannattaa miettiä se soosi mitä auton pohjaan vetää lähinnä käyttötarkoituksen ja rahapussin paksuuden kompromissinä.

    Itse en veisi 200e autoa 400e tectylkäsittelyyn. Enkä ostais ehkä 50e aineita pohjaan.

    Valmiissa ruosteessa voisi olla hyvä pellavaöljy/vernissa/terva/alustamassa coctail. Jos viitsii turata joka kesä noiden aineiden kanssa niin halvempikin tavara menee

    pelkkä alustamassa vanhan pohjamaalin tai pintaruosteen päälle pahentaa ruostumista.

    Kokeeksi vetäsin pihassa lojuvaan cedricin roviin jäteöljyä pensselillä pintaruosteessa oleviin kynnyksiin ettei tule läpireikiä. :lol:

    Ajossa olevaan autoon tuskin riittää pelkkä öljy muuten kuin koteloissa ja silloinkin taajaan uusittuna.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jäteöljyä :soosoo: siinähän on rikkiä joka ruostuttaa terveenkin pellin :odroll: jos on pakko olla niin tampio et käyttää öljyä auton suojaaamiseen ni onks pakko enään autoilla jos on niin köyhä ettei pysty hankkimaan edes sitä vitosen (5€) halpisöljyä jolla sit sotkee autonsa :odroll:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rikkiä joo. Kuinka moni on nähnyt moottorin ruostuneen sisältä, kun siellä on "rikkipitoista" oljyä? Urbaani legendan sanoisin minä.

    No, tästä on keskusteltu vaikka kuinka paljon täällä että ehkä ei jaksa enää...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juuri näinhän se on, kuten nimetön vieras tuossa kirjoittikin :odroll: :rotfl: :argue: :rotfl:
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo, se nimetön vieras olin siis minä, enkä jaksanut kirjautua saati alkaa väittelemään enempää... :odroll:
     
  9. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Munkin mielipide ko menetelmään. Tuollainen öljy/massaseos varmaan toimii, mutta koska se ei varmaan tule edes pintakuivaksi, siihen ensinnäkin tarttuu kaikki maailman paska ja lisäksi kulutukselle altiissa kohdissa varmaan nopeasti lähtee poiskin. Tuollaisen kotelosuoja/massaus systeemin ideahan on se, että se ohut koteloöljy imeytyy kaikkiin halkeamiin ja huokosiin ja pehmittää vanhaa massaa. Kun se on kuivahtanut, vedetään sen päälle paksumpi massa, joka suojaa sen öljytyn pinnan kulumiselta.
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Onko porukka huomannu miten paljon auton peltien kunto riippuu siitä missäpäin on ajettu?
    Täällä missä suolausta on vähennetty (ei talvikunnossapitoa :soosoo: ) on esim kaaret melko virheettömiä. Reiät tulee lähinnä auton sisällä mattojen alla lilluvan veden kohdalle.

    Eteläsuomessa ja päätieverkon alueella menee kaaret puhki.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis onko tuo koteloöljy samaa kun kuotelosuoja?
     
  12. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Minä tarkoitin koteloöljyllä kotelosuojaöljyä, onhan niitä vahatyyppisiäkin, mutta ne on varmaan paremmat tosiaan koteloiden sisällä, ovissa, sun muissa luukuissa. Ja pohjaan sit päälle, ainakin kulutukselle alttiisiin kohtiin oikea massa, jonka pinta siis kuivuu. Jos tuollaisen massan tosiaan vetäisee suoraan jo ruskettuneen pellin päälle, niin varsin pian se irtoaa ja ruostuminen eikun jatkuu kondensoituvan veden ansiosta, mutta piilossa sen massan alla. Mutta näähän on enempi paskarotteloiden ti suojauksia, kyllä toi vaimon fiikus kävi heti uutena sikakalliissa suojauksessa, jos siinä vaikka pysyis ovetkin nipussa pari vuotta. Mutta nää mun talviautot saa tällaisen käsittelyn aina ostettaessa ja tarkistuksen, jos sattuu jäämään vielä seuraavaksikin talveksi. Niin ja irtomassat ja muut skeidat pitäis tietty koittaa saada pois mahdollismman tarkkaan ja suojaus tehdä kuivaan pintaan.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Meinasin sitä että käyttöoloista riippuen kannattaa valita pinnaltaan kuivuva tai sitten ei. Suolavedessä 120 lasissa ajaen vaatii hyvät suojaukset ja aineet.

    Täällä pohjavesialueella nurkka-ajossa kondenssi/sulamisvesi on pääasiallinen ruostuttaja.

    Heti pystyy sanoon omista autoistakin mitkä on ollu eteläsuomessa.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ööötota. Mistäs se rikki sinne käytettyyn moottoriöljyyn sitten tulee, kun polttoaineetkin on vissiin kokonaan rikittömiä? Jos se öljyssä olisi, niin kai se sitten olisi uudessakin öljyssä?
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Hyvä esimerkki tosta rikittömyydestä on kuinka pakoputket kestää 10vuottakin kun ennen 2v ja puhki. Ennen ne öljypohjatkin ruostui mutta kai se kondenssivesi siellä pohjalla vaikuttaa.

    Kai sitä rikkiä muodostuu palamistuotteena mutta vähän vaikuttaisi siltä että öljy hapettuu herkemmin ja pelkistää ruostetta. :eek:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rikka rokkaan eli korsi kekoon. Tosta mömmöstä on ruostumisen ehkäisemisessä takuuvarmasti apua ja massa olisi todennäköisesti ollut sitä huonompi ratkaisu. Riippuu tietysti siitä mitä kyselijä on mönjäämässä, uudessa autossa voi toimia massakin.
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Sitä mä en ymmärrä että jos jotkut sanoo että jäteöljy 500e auton kotelossa ei ole niin hyvä kun esim finikorin kotelosuoja niin ei laiteta sitten kumpaakaan. Parempi edes jotain kun pelkkä pintaruoste paljaana.

    Kiva on löytää uudelleen ruostuneita paikkauksia sisälattiasta kun ei ole edes koitettu suojata millään. :odroll:

    Vaikka sitten tippakannulla massarei'istä ruikkien sanomalehden päällä ja auton ajelu edestakaisin että leviää koteloihin.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä se jäteöljy nyt tähän sotkeentu?? Niin.. suojattava auto on tässätapauksessa 70-luvulta eli ruostetta on vähän siellä täällä.. lähinnä ajattelin että tuo öljy tunkeutuu huokosiin ja antaa siten paremman suojan ja ehkä hidastaa alkanutta ruostumista.. Mössön kuivumattomuus saattaa tosiaan olla ongelma, mutta voihan massa-öljy suhteella vaikuttaa juoksevuuteen..
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Mitä enemmän sitä öljyä on massan joukossa, sitä paremmin menee pieneen rakoseenkin. Pelkkä alustamassa on vaan silmänlumetta, ruoste muhii alla. Naftallakin oon ohentanu.

    No joo tuli vaan mieleen että dslkoneesta laskettu vähän ajettu esim 3000km jäteöljy jossa ei ole paljoa rikkiä joukossa, saattaa kemiallisesti olla melko hyväkin ruosteenestoaine. :argue: se on ohutta lirua ja dsl-noen kyllästämää.

    Paljonko se käytännössä eroaa reilusti ohennetusta tiikerimassa/koneöljy sekoituksesta?

    joku "pro" harrastaja vetää herneen nenään heti kun mainitaan jäteöljy.

    Pellavaöljyä mielummin kuin koneöljyä
     
  20. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Aiheeseen liittyen: Kun olen nyt koko Fordin rungon puhaltanut puhtaaksi, mätäkohdat korjannut, vetänyt päälle pari kerrosta POR-15 Rust Preventiveä ja päälle kerros POR Chassis Blackiä iskunkestävyyttä antamaan, luulisi rungon olevan päällisin puolin siinä. Mitäs arvon herrat suosittelisivat rungon sisään ? Ilmeisesti ruiskulla joku kotelonsuoja-aine rei'istä sisään ? Jos näin, niin mitä suosittelisitte ? Moneenko kertaan, saako "jämät" asiallisesti putsattua pois jne... ?

    Korin pohjan hitsausten valmistuttua olen ajatellut käsitellä samaan tapaan, pari kerrosta Por-15, Chassis Black ja päälle kenties röpömassa äänieristeeksi. Koteloihin niinikään jotakin ruiskusuoja-ainetta. Mielipiteitä ? Mitäs arvon raati ehdottelisi korin sisäpuolella (lattiaan), peräkonttiin ja lokasuojien sisäpinnoille ?
     

Kerro tästä muillekin!