Toimiiko tällainen mönjä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 10.10.2005.

  1. Kuupakko

    Kuupakko 1st gear

    Kokeileppa tätä; Sekoitat öljyä(ei jäteöljyä!)+massaa+tervaa sopivan notkeaksi yhdistelmävelliksi ja vetäset massaruiskulla sinne minne kaipaat ruosteelta suojaa.
    On muuten varpilla hyvä keino!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ai hyvää päivää... :eek: Olokoot :-?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    yks pappa veti jenkkiinsä moottoriöljy/vaseliini seoksen kuumana, eikä ikinä ruostunu!!! :wink:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla oli malibussa vedetty huohotinletkut autonalle, joista se puhalsi öljysumua koko auton pituudelta. Valitettavasti pohja meni siihen kuntoon, että auto oli jätettävä telakalle odottamaan pohjapeltitöitä. Noh, inspiksen iskiessä mallu nostettiin työn alle puolentoistavuoden seisokin jälkeen. Ikävä yllätys oli se, että loputkin pohjasta oli märäntynyt, -syy huohotin öljy oli katalyytin tavoin kiihdyttänyt ruostumisen ennätysvauhtiin. Ehjästä kahdessavuodessa korjattavaksi ja korjattavasta korjaamattomaksi puolessatoistavuodessa. Sen taru loppu paalaamoon.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jäteöljy tai tuoreöljy yks lysti,en ota hitsattavaksi autoa jonka pohjaan on lääpitty mitään öljyä :mad: olen tehnyt kohta kolmekymmentä vuotta autopeltihommia ja voin kertoa,että jostain syystä niitä öljyttyjäkin autoja aina välillä tarjotaan verstaalle paikattaviksi ja silloin uran alkuaikoina vähän väliä :mad: Mistäköhän syystä? ammattilaisen näkökulmasta voin kertoa näille "öljymiehille" että öljy ei suojaa mekaaniselta kulutukselta ensinkään ja samaten monien tehdas-suojattujen autojen äänieristys perustuu isolta osin massaan ja tämä myös koteloissa.Massatussa alustassa ruoste on monesti tehnyt tepposiaan ainoastaan sinne mistä massa on irtoillut mutta näissä öljyllä kyllästetyissä saattaa koko pohja olla silkkaa harsoa,yleensähän öljyäminen aloitetaan siinä vaiheessa kun edelliset omistajat on jo pitkään laiminlyöneet massauksen ja pohja on jo ruosteessa. entisaikaan jobbarit öljysivät pohjan ja kävivät sitten hiekkatiellä ajelemassa niin jo näytti pohja hyvältä. Pari kertaa olen lähettänyt asiakkaan pesemään öljytyn alustan ennen työn aloittamista koska katson yksityisyrittäjälläkin olevan oikeus pitää naama,jos nyt ei aivan valkoisena mutta kuitenkin lähellä sitä luonnollista väriä ettei pojat esson baarissa luule mun vaihtaneen ammattia peltisepästä nokikolariksi.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Totta joka sana. Öljyämisellä ei korvata vuosikausien hoitamattomuutta.

    Puhtaan kovan pellin ja ruosteenestomaalin päälle alustamassa
    suojaamaan kiveniskuilta.

    Mikäs se juttu muuten on kun essonbaarissa sanotaan että jos on ruostuminen pääsyt kerran alkamaan niin se etenee.

    Tän tosin sanoo ne joita ei kiinnosta edes paikkamaalaus, antaa ruostua vaan.

    Tarkottaaks tää sitä että pitäis jollain fosforihapolla kemiallisesti pysäyttää se alkanu ruoste, pelkkä mekaaninen puhdistus ei riitä?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nykyisissä kunnon kotelonsuoja-aineissa on inhipointiaineita.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Missä määrin sellainen vaikuttaa irtoruosteen läpi?

    Tuo kuuma öljy koteloihin kikka saattais olla hyvä. Mutta siinä ei sitten kotelosuoja kestä. Toimisko se kuitenkin alkukäsittelynä? Sanovat että öljy haihtuu ajan kanssa pois, sitten sitä kotelosuojaa...

    :wink:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei se öljy sieltä mihinkään haihdu ja sillä on se mukava ominaisuus että se leviää itsestään laajalle alueelle kiipeää jopa kotelon seinämää ylöspäin
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis kaikessa suojauksessa pitäisi pyrkiä siihen, että irtoruoste poistetaan ennen käsittelyä. Noh tämähän ei ole mahdollista aina. Kotelonsuoja aine on viskositeetiltään melko lirua kun se ruiskutetaan, joten se imeytyy huokosiin = irtoruoste ja kapilaarivoima nostaa sen peltien saumakkohdissa niiden väliin. Samoin se kiipeää jonkinverran seinämää pitkin.

    Kyllä se öljy vaan haihtuu. Kotelonsuja-aineiden pintaan jää ns.Kalvo joka estää haihtumista ja kuivettumista.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tunnetaan mutta kyllä sellaisiakin ammattilaisia peltimiehiä, jotka itse ehdottaa vanhan auton öljyämistä ja öljyääkin sen kun asiakas niin haluaa. Ja saahan sen öljyn pois pesemällä, mitäs siinä sitten on ongelmaa? Helpommin öljy pesussa lähtee kuin massa.

    Itse ainakin pesisin jo etukäteen, että näkee missä on vikaa ja ettei sitten syty palamaan hitsatessa, mutta eihän mätää ja reikästä pohjaa kannata mennä öljyämäänkään, eli ensin korjaus ja sitten vasta suojaus.

    Ne on nuo jobbarien romuläjät kumminkin ihan oma lukunsa ja jos joku harrasteautoilija muka luulee, että öljy korjaa ruostevikoja, niin pianhan oppii ettei se paksukaan öljy kovin isoa reikää tuki. Mutta kyllä se pohjan pilaantumista hidastaa kummasti, ainakin paremmin kuin vanhan massan päälle sivelty uusi massa.

    Ja tuskin kukaan tervejärkinen luuleekaan, että öljy mekaaniselta kulutukselta suojaisi, mutta suojaahan se aina peltiä ilmalta ja vedeltä. Ei kolhu pellissä pahemmin ruostu, jos se ei saa ilmaa ja vettä, eikä harrasteauton pohja kovimpia tällejä yleensä saakaan.

    Jotenkin on jäänyt tuo jatkuva huolenpito vähälle huomiolle, eli öljyäminen pitää tehdä tarpeeksi usein, ei se auta, jos kerran kymmenessä vuodessa vetää ölkit pohjaan ja ajaa sitten aina kolme talvea putkeen suolaloskassa pesemättä pohjaa kertaakaan.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja sitten tuo kotelosuoja-aine muutamassa vuodessa menettää elastisuutensa ja lakkaa kiipeilemästä rakoihin. Seuraavaksi se kutistuu ja paljastaa maalatun pellin altaan. Näitäkin on nähty, että kuivunut suoja-aine on tarrannut maaliin ja kutistuessaan paljastanut kirkkaan pellin. Ei se tietysti kovin kauan kovin kirkkaana pysy.

    Öljy ei kuivetu koskaan tolla lailla. Tietysti sitä katoaa, mutta senhän takia sitä pitäisi lisätäkin silloin tällöin.

    Miten sen nyt sanoisi nätisti, että auton korin kunnossapito on jatkuvaa taistelua ruostetta vastaan. Kyllä kaikki ne, joilla on sama auto ollut pitempään, tietää, että ei voi jäädä lepuuttaan laakereille sitten, kun auton on kerran laittanut, vaan luonto pyrkii aina ottamaan omansa. Ruoste on raudan luonnollinen olomuoto ja siihen se paholainen aina pyrkii. Siinä se on koko autoharrastuksen ongelma, ellei sitten satu asuun jossain Arizonassa.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Nää laadukkaat kiipeilevät äly-ihmeaineet on kuin abs jarrut. Olosuhteet voidaan unohtaa ja jonain vähemmän kauniina päivänä sitten ihmetellään että kuinkas kävikään. :x

    80/90-luvun vaihteessa oltiin toiveikkaita että ajettaisiin tästä eteenpäin autoilla jotka ei ruostu :lol:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    eiks tää ollu massa+öljy sekoitus mitä tässä kysyttiin..
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Joo, lue vain pois.

    Eli mitä öljyä raati suosittelee?

    Teräketjuöljyssä tarttumista lisäävä lisäaineistus.

    Synteettinen ei hapetu.

    Jäteöljy :lol: on notkeaa ja kyllästetty noella =hyvä/huono? Vähän ajettu tietysti. Ei mitään 20tkm markettiöljyä, mieluiten kisa-ukkojen jäljiltä?

    Kuinka usein? Kerran kesässä vai kaksi kertaa? Kuumana? Paineilma/mekaaninen puhdistus ensin?


    Tässä ketjussa on tullut ilmi joitain ammattilaisten tiedossa olevia ongelmia. Niinkuin kotelosuojan kutistuminen :eek:

    Mä vedän luultavasti tänään ulkotulella lämmitetyn teräketjuöljyn öky 2107ladan pohjaan/koteloihin. Skat mä mitään tektyylejä siihen ostan :wink:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pari kertaa kesässä on riittävä määrä. Ei sitä pohjaa ja koteloita useammin tarvitse eikä välttämäti voip öljytä. Minulla on useampi vanhanpuoleinen auto ja kyllähän sen sanon että kesäloma siinä melko tarkkaan tulee käytettyä kun nuita öljyää elikkäs ei paljon ehdi kalastella ja mökkiä laittoo mutta on se sen arvoistakin, ei nimittäin juurikaan ole tarvinnut autoja hitsailla ruosteijen takia. Toki talvilomalla aina jokunen päivä mänöö peltitöijen parissa mutta se on pientä siihen verraten mitä maksais jos ostais oikeet tekhtyylit ja mitäs sitä tekisin jos en öljyäis autojani kun sulkivat meijän kylältä esson baarinkin...
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    vai niin :rotfl:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Että mitäkö öljyä? riippuu nyt tietysti vähän siitäkin mitenkä paljon sillä sun ladalla on ajettu eli paljonko mittarissa? valvolinen maxlife on nimenomaan paljon ajetuille vanhoille autoille tarkoitettu moottoriöljy ja sillä on muunmuassa tiivisteitä elvyttävä vaikutus joten sitä vaan oviaukkoihinkin ni ei tuuli suhise korvissa elikkäs toimii niinku vedonpoistajana kun elvyttää noi ovien tiivisteetkin... siihen ei teräketjuöljy pysty.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    siis kyllähän se öljyn+massan sekotus pysyy siellä pohjassa pitkään, kerran kesässä vähän sutii mistä on lähtenyt pois.
    mutta tällästä se on toiset antaa auton ruostua ja toiset ei.
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kyllä meni taas kesä öljytessä. Nimittäin naftalla öljysin 350dx:n palotiloja :rotfl: 5000 mailin verran.
    Mua ei onkiminen (tulee sinteille hintaa) ja mökin laitto erityisesti kiinnosta, helteellä villottaminen hyi olkoon.
     

Kerro tästä muillekin!