Toimiiko tällainen mönjä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 10.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Huohottimesta tuleva kaasu on väljän moottorin sylinterissä ohipuhaltamaa pakokaasunsekaista käryä, eikä se ole pelkkää moottoriöljyä eikä edes silkkaa öljysumua, jos moottori nyt on missään kunnossa. Siinähän sitten on kaikki ne monityydyttymättömät häkämolekyylit ja muut möömöt, kuten ne rikkikökkäreet, mitä palamisesta voi vaan tulla.

    Eli ei toi huohotinkäry ole ollenkaan vertailukelpoinen asia öljyämisen kanssa. Vähän sama juttu kun ihmettelisi miksi pakoputki tuppaa ruostumaan, vaikka sen päästä tuleekin sininen öljykäry?

    Sitäpaittis seisottaminen on vanhalle autolle aina pahasta, kun kaikenmaailman kondenssivedet ja muu kosteus nousee maasta nakertaan todennäköisesti täysin pesemätöntä pohjaa. Yllättävän nopeesti tuo ruostepeikko nakertaa pelleistä loputkin, kun se vaan on ensin ajossa alkuun päästetty ja palojätteillä tota ruostumista varmaan saakin vauhditettua.
     
  2. Mika M

    Mika M 1st gear

    Huomenna olisi tarkoitus pohjamaalata auton pohja inertan primer 3 ja sit perjantaina pintaan teknoplast 50 jonka päälle vielä ohut kerros massaa. Meneekö aivan metsään vai mitä mieltä olette? Mielipiteet mielellään aamuun mennessä muutoin myöhäistä :lol: Ainakin pohjamaalin osalta.

    Mika
     
  3. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Sitte ku oot vetäny ton inertan ja taknoplastin, ni kerro mite onnistu ja kuinka paljon jouduit ohentaa (eikös nuo oo tarkotettu korkeapaine ruiskulle). Mulla on meinaa ittelläkin inertan "litkuja" kotona noin parikymmentä litraa, mutta en oo vielä ehtiny käyttää niitä. 8)

    Ja tosta pohjan öljyämisestä sen verran että mulla on ainakin automaattinen pohjan öljyäminen (venakopista, öljypohjan tiivisteisiin asti kaikki vuotaa enemmän tai vähemmän). Eipä pääse käyttö kulkine ruosumaan pohjasta! :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :wink:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vai kotelosuoja kuivaa :rotfl: . Höpö höpö. Just oikaisin rutattua varapyöräkoteloa. Siellä vuonna 1990 ruiskutettu kotelosuoja oli vieläkin nahkeahkoa..

    Ettet vaan sotke saumaan vedettyyn korikittiin.. Ei öljyinen vaha kutistu..
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    En sotke, koska korikitti ei ole kotelosuojaa. Mutta siinä näet itse, miksi ruostesuoja-aineessa pitää olla öljyä.
     
  6. KimT

    KimT 1st gear

    Nopein ja paras tapa tuhota auton pohja on ruiskuttaa jäteöljyä joka paikkaan. Pakokaasun epäpuhtaudet, varsinkin rikki, toimii jäteöljyssä katalyytin tavoin reagoiden teräksen hiilen kanssa, kiihdyttäen ruostumista öljykerroksen alla piilossa katseilta. Kyllä vanhat uskomukset joskus elää pitkään! :soosoo:

    Kunnon ruoste-estoaineet ovat parhaat, tai terva, tai pellavaöljy joka tunkeutuu joka paikkaan, korin saumoihin imeytyen huolellisesti joka paikkaan. Auto kyllä haisee kalatehtaalle pari viikkoa, jonka jälkeen voi massata ja pysyy.Pellavaöljy on siitä metka aine, että tunkeutuu ruosteen läpi, imeytyen sen alle suojaten tervettä metallia. Kokeilin kolmen pellinpalan kanssa, kahteen ruiskutin pellavaöljyä ja jätin ne syksyn sateissa ja talven yli ulos. Käsitellyille ei tapahtunut mitään, toinen ruosteessa. Kolmas joka oli valmiiksi ruosteessa, mutta pellavaöljyllä käsitelty, irtosi ruoste kun pamautan vasaralla, ja oli kohtalaisen hyvässä kunnossa. Pakkohan itse oli kokeilla kun asiaa oli kehuttu.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos kemiaa yhtään ymmärrät, massa ja kotelosuoja ovat öljyjalosteita, kuten öljymaalitkin. Ja niitä ohennetaan tärpätillä. Massan bitumi-tisleet tulevat ihan samasta kolumnista kuin voiteluöljyn perustavara, diesel bensa sekä raskasp.ö. . Massan tavara on vaan raskaimpia tisleitä. Kotelosuojavaha taas on myöskin öljyä raskaampaa.. Ideana on saada ne tarttumaan kiinni pintaan paremmin kuin öljy, joka valuu pois. Kiinteämpänä tavarana massa ja kotelosuoja antavat myös kulutussuojaa, mitä öljy ei anna.

    Siksi on idiotiaa alkaa sotkea öljyjä valmiiksi tehtyyn tuotteeseen, johon on lisätty ruosteenestoinhibiittoreita, eli laimentaa tavaraa ja heikentää sen tarttuvuutta. Itse olen ohentanut massan ja kotelosuojan ennen ruiskuttamista ihan tärpätillä, jolloin tavara menee pieniinkin koloihin ..

    Nuo öljyämiset ovat 30-50-luvun peruja, jolloin kehittyneempää tavaraa ruosteen suojaamiseen ei ollut. Öljyä ei kannata tosiaan sotkea kuin tilanteissa, joissa yritetään hidastaa jo ruostuneen pinnan lisäruostumista ennen karua loppua.

    Itselläni on 16 vuotias ympärivuotinen ulkona seisonut käyttöauto, jota ei ole kertaakaan hitsattu. Suojaamiseen on käytetty ihan kotelosuojaa ja massaa.. Tosin puhtaalle ruosteettomalle maalipinnalle. Kotelosuojavaha oli 1990 tehdyn ensimmäisen suojaamisenkin jälkeen toissapäivänä vieläkin nahkean tuntuista, joten sen koostumus on tehtaan purkissakin jo passeli. Se tarttuu kiinni pintoihin kuin tauti , ui
    pieniin koloihin , eikä kuiva . Miksi sotkea valmiiseen tavaraan kotioloissa mututuntumalla moottori/jäteöljyä ja pilata tuotteen tarkoitukseen kehitetyt ominaisuudet? Tilanne on ihan sama, kuin parantelisit 98E:tä kotona kaatamalla sekaan tärpättiä... Tai moottoriöljyä pistämällä joukkoon ruokaöljyä. Ominaisuudet eivät ainakaan parane.

    :odroll:
     
  8. Mika M

    Mika M 1st gear

    Do dii. Nyt on pohjamaali pohjassa ja oli aivan hyvä vetää. Pitihän sitä ohentaa, mutta ei kai normaalia enempää. Tuo inertan primer 3 vaihtui primer 5, koska kolmonen oli ollut purkissa jo hiukan liian kauan. Vedin pohjan kahteen kertaan enkä siitä huolimatta saanut maalia menemään kuin 1.5 litraa kovettimineen. Huomenna pintamaali (teknoplast 50)pariin kertaa ja sit ohut ruiskumassa perään. Mitähän massaa tuonne uskaltaisi alkaa laittamaan ettei reakoi maalin kanssa?

    Mika
     
  9. MASI9

    MASI9 Gearhead

    En uskalla varmasti mennä sanomaan, mutta kokeile ensin johonkin, vaikka jolleki levylle. Yleensä jos reakoi, niin melko heti. Jos sen teknoplastin antais ensin kuivua ja sitten vasta vetäis massan, ni en usko että sitte ainakaan reakois. Jos märkää märälle meinasit vetää, niin elä ainakaan ohenna massaa kovin hirveesti, se kyllä voi reakoida jos et anna välillä kuivua, toisaalta jos vaan harsoo vetäis siihe.... :odroll:
    Toivotaan ettei mee vituiks. eihän sitä tiedä enneku kokeilee. :wink:
     
  10. Mika M

    Mika M 1st gear

    Joo, eli kuivaan pintaan ajattelin laittaa. Pitää ottaa yhteyttä teknoksen neuvontaan ja kysyä sieltä jos heillä olisi antaa jotain neuvoa.

    Mika
     
  11. kukamitähäh

    kukamitähäh 1st gear

    Entäs sitten vahapohjaiset kotelosuoja-aineet? Kokemuksia kehiin!
     
  12. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Sillä ei muute oo varmaan mitään väliä minkä merkkistä massaväriä vedät, jos ne on kunnollisia automaaleja. Vaikka sanotaan ettei esim. eri merkkisiä sais sekotella keskenään, ni mie oon viimekesänäkin maalannu yhen auton jämä massoilla. Sekottelin glasuriitin, sikkenssin ja du pointin metsku värejä keskenään, tais mennä valkosta ja sinistä helmiäistäkin sekaan, ku piti saada noita jämätippoja. Ne ei ainakaan reakoinu millään lailla keskenään.

    Jos ne ei osaa sanoo siellä teknoksella mitään (todennäköisesti ei), ni sitte ku vedät sitä massaa, ni ohenna mahdollisimman vähän. Jos on liikaa liuotinta massassa, ni se voi herkemmi reakoida, jos on reakoidakseen. Se liika liuotin nääs saattaa pehmentää sitä teknoksen maalii ja sitte ne tavallaan pääsee menee sekasin. Ja ohentaa sun joka tapauksessa tarvii, jos haluut tasasen pinnan. Kyllä mie uskon et se onnistuu jos kerran kuivan päälle vedät. Kerrohan sitte mite onistu.
     
  13. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Tähän kommenttiin yhtyen. Itekki eräänkin auton pohjan tervanneena voin todeta että toimii! Mutta alustamassan sijasta käytettiin öljyä.
    Sama mömmö on ruiskutettu koteloihinkin.

    Plussana todetaan miellyttävä tuoksu joka seuraa autoa hetken aikaa käsittelystä. Ihan tulee kesämökki mieleen. :rotfl:

    Ideanahan tässäkin on se että terva ei kovetu vaan jää tahmaiseksi ja näin kerää hiekkaa/pölyä päällensä.
    Tuosta muodostuu melko läpäisemätön kerros vähän kaikelle vedestä kiviin joka kestää huomattavasti kauemmin kuin joku ns. normaali seos.

    Mielipiteensä kullakin mutta en itse ainakaan muuta autoni pohjaan laita.
    Senverta on pysyny hyvänä nuo autot joita on käsitelty tervalla. 8)
     
  14. Mika M

    Mika M 1st gear

    No niin. Teknokselta tuli vastaus nopeasti. 10 pistettä asiakaspalvelulle. Sieltä vastattiin näin:

    Terve !

    Käyttämäsi maalit ovat epoksimaaleja, jotka kestävät verkkouduttuaan
    erittäin hyvin liuotteita. Massoissa olevat liuotteet eivät pysty
    vahingoittamaan käyttämääsi maalia. Voit huoletta käsitellä pinnat
    kotelosuoja-aineilla tai alustamassoilla.


    No ainut asia mikä vielä jäi epäselväksi niin milloin nuo ovat "verkkoutuneet" :eek:

    Mika
     
  15. MASI9

    MASI9 Gearhead

    No mun käsityksen mukaan verkkoutuminen on jus se, että maali pinta on kuivunut.

    Olisin voinu lyödä vaikka vetoo, että sieltä ei tuu kunnon vastausta. no hyvä että tuli, kerranki jossain joku tomii.
     
  16. Mika M

    Mika M 1st gear

    Thx Masi! Tänään vedin tuohon pohjaan tuon pintavärin jota meni reilu kaks litraa pariin kertaan vedettynä. Huomenna ois tarkoitus taas vetää se ruiskumassa jota ostan 5 purkkia ja sit kotelosuojaa runkopalkkeihin pari purkkia. Näin se homma etenee :lol:

    Mika
     
  17. Mika M

    Mika M 1st gear

    Niin ja sori kun meneen hiukan offtopic, mutta en löytänyt aihetta jossa oltaisiin puhuttu juuri tästä minun ongemastani. En nyt aloittanut uuttakaan koska lähellä aihetta kai tämäkin on :wink:

    Mika
     
  18. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Aattelin viime viestiäni kirjotellessa ihan samaa, että aihetta hipoen menee, mutta, ei kait tää tassä "sivussa", ku kerra hipomalla menee. Semmosta vielä että minkä pelin sä maalasit ja minkä väriseks?
     
  19. Ryyppyreuna

    Ryyppyreuna 1st gear

    Pitkä topicci, en lukenut läpi. Tuossa vaan työpaikalla olen jo muutaman kerran miettinyt teollisuusjohdeöljyjen sopivuutta suojaukseen. Esim. TB Slide ei käsitykseni mukaan ole kovin kallista, koska lisäaineistus on melko vähäinen. Slide 220 on jo lähes yhtä jäykkää, kuin mitä on koneistuksen jäljiltä myytävien varaosien pinnansuojaksi laitetut rasvat, paperilla kuitenkin vielä voi pyyhkiä, mutta ei irtoa pinnasta kokonaan ilman liuotinpesuainetta. Saattaa löytyä vieläkin sakeampia viskositeetteja, mutta tuo on jäykin mitä olen käyttänyt. Omasta mielestäni tuo voisi hyvinkin toimia ainakin projektin suojaamiseen säilytyksen aikana ja työstämään ryhtyessä on helppo poistaa liuotinpesulla.
     
  20. Mika M

    Mika M 1st gear

    Aattelin viime viestiäni kirjotellessa ihan samaa, että aihetta hipoen menee, mutta, ei kait tää tassä "sivussa", ku kerra hipomalla menee. Semmosta vielä että minkä pelin sä maalasit ja minkä väriseks?[/quote]

    No siis pohjan pintamaali oli juuri tuo teknoplast 50 joka on sävytettynä puolikiiltäväksi mustaksi. Noita mustiakin oli varmaan 5 eri vaihtoehtoa, muttta nyt en tarkkaan muista mikä se niistä oli. Niin ja autohan on 71 sportsroof mach mustang. Loppujenlopuksi tuota väriähän ei jää näkyville kuin muutamassa kohdin konehuonetta ja sisustaa. Pohjaan laitan huomenna sen ruiskumasan tuon pintamaalin päälle.

    Mika
     

Kerro tästä muillekin!