Toimittaja pyytää apua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Autoileva toimittaja, 27.7.2013.

  1. Hyvää päivää arvon motoristit.

    Olen Ylen Uutisten toimittaja. Törmäsin oman autoni kunnostuksessa kylmään tosiasiaan, että ainakin Etelä-Suomesta tuntuvat kaikki TSI-hallit kadonneen.

    Pyydän nyt teiltä apua jutun teossa: Onko Suomessa enää TSI-halleja, joissa tavalliset turakaiset voivat hioa, paklata, puhaltaa, hitsata tai vaikkapa putsata auton pohjaa? Mihin on hävinnyt iloinen käsillä tekemisen kulttuuri? Eikö TSI-halleille ole enää tarvetta? Entä onko pakko kuulua kerhoon/talliin, jotta pääsee laittamaan autoaan?

    Olisin kiitollinen kaikista aiheeseen liittyvistä vinkeistä, tarinoista ja tiedoista. Voitte vastata joko tähän keskusteluun tai lähettää sähköpostia osoitteeseen: anna-maria.talvio@yle.fi.

    Etukäteen kiittäen, Anna-Maria Talvio / Yle Uutiset
     
  2. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Taitaa tuo puhallus ja hitsaus olla aika harvinainen mahdollisuus missään jokamies hallissa. Mutta onhan esim. Lahdessa ainakin Kivistönmäen Neste ja siellä voi nosturilla pesun lisäksi vaihtaa öljyt ja ropailla. Tosin hintaa en pidä enää edullisena, liekkö väärinkäytön takiakin nostaneet hintoja. Joskus siellä seikkaili lattialla pakoputki jos toinenkin ja muuta romua pitkin lattioita... Porukkatalleista sen verran mitä olen mukana ollut, niin liian usein ne vierailevat tähdet rikkoo työkalut ja sotkee paikat. Eli on aika kokeiltu juttu varmaan monelle, että ei toimi.

    Muut sanokoot toista, tämä vain minun mielipide.. :lol:
     
  3. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

    Moi,

    Laitoin s-postia.
     
  4. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Lahdessa taitaa myös Työttömien paja tarjota tälläistä tee-se-itse mahdollisuutta.
     
  5. laakkius

    laakkius Gearhead

  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Enemmänhän noi TSI hallit sopii käyttöauton pieniin nopeisiin huoltoihin kuin harrasteauton ropaamiseen. Ne kun on yleensä tunti taksalla.

    Harrasteautojen rakentelussa kuukausi on lyhyt aika.

    Useimmiten harrastajat vuokraavat yksin tai kimpassa pysyvämmät rakentelutilat. Ja sitten kun kynnelle kykenee niin omat on tietysti parhaat ja mielellään omassa pihassa.
     
  7. umpio

    umpio 3rd gear

    Kertokaa joku, onko tällaisia halleja joskus jossain ollut? Ne TSI -hallit, jotka itselläni ovat olleet tiedossa, eivät ole mahdollistaneet mitään hiomista, paklaamista tai puhaltamista; kyllä noita asioita varten on pitänyt ihan viedä auto korjaamolle/kaverille, jos ei itsellä ole tiloja ollut. Tai sitten ihan johonkin kimppatalliin. TSI-hallit on tarkoitettu nopeahkoihin huolto- ja korjaustoimenpiteisiin IMHO.

    ? Ei tuo kulttuuri ole mihinkään hävinnyt.


    On. Mutta kuten tässä ketjussa on jo käynyt ilmi, ne "tavalliset turakaiset" ovat omilla toimenpiteillään aiheuttaneet sen, että noita TSI-halleja ei suuremmalti enää ole. Ei ketään kiinnosta vuokrata hallitilaa kohtuuhinnalla satunnaisille käyttäjille, jos joka käyttäjän jälkeen joutuu siivoamaan hallin rojuista/paskasta jota sinne on kylvetty, sekä ostelemaan uusia työkaluja "hukkuneiden" tilalle.

    Ei, jos tunnet jonkun jolla on tarvittavat tilat, tai jos sinulla on tarpeeksi rahaa maksaa tallivuokraa. Kimppatalli _ei_ ole huono vaihtoehto, jos kaikki sen jäsenet ovat sisäistäneet tarvittavat käytöstavat. Vastakysymys: Mitä haittaa on kuulumisesta talliin/kerhoon vastineeksi auton laitosta?

    Ja noista TSI-halleista; vanhan Lahdentien varressa Heinolan ja Lahden välillä oli TSI -halli vähän sen golf -kentän jälkeen Heinolaan mennessä. Vieläkö tuo on avoinna?
     
  8. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Käsittääkseni muuten tämä työttömien pajan toiminta mahdollistaa suurimman osan näistä aktiviteeteista.
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Niin ja paljon on harrastajia jotka rakentelee/korjailee autojaan ihan taivasalla kun ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta kunnon talliin.

    Niin sitä itsekkin tuli tehtyä opiskeluaikoina.
     
  10. M

    M Gearhead

  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tainnut Hämeenlinnasta häipyä viimeisetkin tuollaiset viisi vuotta sitten, kymmenen vuotta sitten oli parikin ja Vanajantiellä lähinnä pestiin ja käsivahailtiin autoja, mutta oli siellä nosturikin.
    Itselle tuli tarvetta kun pahimmilla pakkasilla Fiat räkäisi öljyt konehuoneeseen, tuolla pääsi onneksi pesemään vähäsen ettei tarvinnut kevääseen odottaa.

    Noita tarinoita sitten kuullut, miten on auto pistetty nosturilla osiin ja ongelmien tullen onkin tullut kallis remontti, jos ei saakaan nosturilta pois eikä taidot riitä jonkun pultin aukaisuun ja vuokra juoksee. Monasti olisi tullut halvemmaksi viedä korjaamolle.
    Onneksi itsellä ollut aina "oma" piha jossain päin jossa remontteerata.

    Vaan saihan noilta aikoinaan vuokrata panttia vastaan työkaluja, ei taida nykysillä työkalujen kiinanhinnoilla olla tuollekaan tarvetta.

    Että hyviä muistoja, mutta jos noita ei enää ole niin eiköhän siihen ole ihan selvät syyt - ei asiakkaita tarpeeksi.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Muistoista muistuikin mieleen kun tein vuosaaren TI hallissa, oliko se teboilin (finnoil?) yhteydessä, kytkinremontin volkkarin kleinbussiin. Naapuripilttuista katseltiin silmät ymmyrkäisinä kun alta puolessa tunnissa oli moottori hallin lattialla ja kytkintä soviteltiin siinä paikalleen. Koko hommaan tais mennä pari tuntia. En usko että sielläkään olis mitään hionta tai maalaushommia voinut tehdä. Ja tuntitaksa oli kuitenkin sellainen ettei siinä isompia taukoja edes viitsinyt pitää, ainakaan rahaton nuorimies. Vuosi oli ehkä -86.
     
  13. Hyvää päivää!

    Kiitos tähän mennessä saamistani vastauksista ja kommenteista. Spinnerin jutusta on kovasti apua lähdemateriaalina, mutta paljon on tapahtunut kolmessa vuodessa, eikä lista enää pidä paikkaansa.

    Käsillä tekemisen kulttuurin katoamisella tarkoitin sitä, ettei tavallisille (kaupunkilais?)autoilijoille ole juurikaan paikkoja, missä menopeliään voisi itse huoltaa - ja minusta autonpesu ei kuulu tähän kategoriaan.

    Tuo koneiden/välineiden katoaminen - siis varastaminen - on hyvä pointti. En tullut ajatelleeksi, että työkalut ovat kuuluneet myös hallien varusteluun... Ehkä oma tallimenneisyyteni on vaikuttanut siihen, että olen käynyt ostamassa omat rälläkkäni ym. tarvikkeet hiomista jne. varten.

    Ja tästä pääsenkin siihen "talliin kuulumiseen". Se ei suinkaan ole haitta. Päin vastoin. Joskus vain elämä ottaa uuden suunnan. Mulla on oma pieni vuokratalli, jossa taloyhtiön sääntöjen mukaan ei saa tehdä tulitöitä tms. Olenkin entisöimässä autoani sellaiseen kuntoon, että voin jatkossa tehdä huoltotyöt minitallissani. Kerhohenkiseen talliin liittyminen vain auton isoja remontteja varten ei oikein tunnu aiheelliselta. Ainakaan tällä hetkellä ;)

    Tästä on hyvä jatkaa! Toki kuulen mieluusti teiltä lisää kommentteja, vinkkejä ja kokemuksia.

    Yt,

    Anna-Maria / Yle
     
  14. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    "Käsillä tekemisen kulttuurin katoamisella tarkoitin sitä, ettei tavallisille (kaupunkilais?)autoilijoille ole juurikaan paikkoja, missä menopeliään voisi itse huoltaa - ja minusta autonpesu ei kuulu tähän kategoriaan."

    Ehkä myös auto kannan uusiutuminen vaikuttaa siihen että TSI hallit vähenee kun eihän kaupunkilaiset juuri ajele vanhoilla autoilla mitä itse vois korjata, eikä kaikilla ole kiinnotusta tai haluakaan opetella korjaamaan tai entisöimään. Ja se pieni porukka(johon kuulut) jotka tätäitse remontointia haluais harrastaa niin sitä varten ei ehkä vaan ole kannattavaa pitää tiloja tarjolle.
     
  15. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Espoossa Muuralan nesteellä on pari nosturihallia.
     
  16. starcraft

    starcraft Gearhead

    Eipä monellakaan nykyään ole taitoja eikä edes halua korjata tai huoltaa autoaan itse. Se varmasti on vähentänyt myös tee-itse hallien määrää. Kun katsoo kuinka paljon viimeisen 10 vuoden aikana on huollon tuntihinnat nousseet, (ja samalla asentajien palkatkin nousseet vähän) huomaa kuinka vähän ihmiset omia autojaan huoltaa ja korjaa. Siinä mielessä käsillä tekemisen kulttuuri jos nyt ei ole katoamassa niin ainakin vähenemässä.
     
  17. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Yksi syy autokaluston nopeaan uudistumiseen ja tätä kautta itse tehtyjen huoltojen vähenemiseen on se, että valtio vanhoja autoja raskaasti verottamalla tietoisesti pyrkii vähentämään vanhaa autokalustoa Suomessa. Moni ostaa mielellään ikivihreän pikkuveroisen, kuin kokonaismassa perusteella veroitetun, eli monesti näissä vehkeissä 3000kg kokonaismassaltaan olevan raskaasi veroitetun auton.
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Toi pitänee paikkansa mutta samalla myös tämän vuosituhannen autot ovat muuttuneet sellaisiksi että omatoiminen ropaus on hankalaa, kun pelkän ajovalopolttimon vaihtoon voi tarvita erikos työkaluja ja joutua purkamaan puoli keulaa ennekun se poltin on edes kädessä.

    Muistan vielä 70- luvulta noi E-öljy (sittemmin finnoil, nyktinen neste) ajat joissa oli TI hallit. Faija teki ne remontit siellä missä auto piti saada nosturin päälle ja parhaimmillaan niissä tosiaa oli porukkaa korjailemassa autojaan ruuhkaksi asti.

    Joskus vielä 80 luvun lopulla kävin itsekkin sellaisessa autoa ropaamassa mutta aikaveloitus oli jo vedetty sen verran tappiin, ettei siellä kärsinyt tehdä isompia remontteja...
     
  19. onre

    onre 3rd gear

    Porin lähellä Ulvilassa oli vielä vuosi pari sitten TI-halli jossa oli todella kattava varustus, MIGit ja kaikki. En tiedä onko enää, en onnistunut enää Googlella löytämään paikan sivuja.
     
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tikkurilan nesteellä on pari nosturia.

    Ite muutaman kerran käynyt pakoputkea, ym. laittelemassa.

    Ei sielläkään monen tunnin remppoja viitsi tehdä, on sen verran arvokasta.
    Mut ihan kätevä, jos pikaisesti tarvii auton alle päästä.
     

Kerro tästä muillekin!