Toinen Nostalgia kysely... Vahvasti (ahdetulla?) Honda Monkeyllä 80/90 alussa kiihdytellyt henkilö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja RamiEspoosta, 15.4.2019.

  1. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Moi,

    Muistaako kukaan!

    Toinen Nostalgia kysely...

    - Kuka oli se vahvasti viritetyllä (ahdetulla, vai oliko jopa Nitroa käyttävällä?) Honda Monkeyllä 80 lopulla? /90 alussa? kiihdytellyt henkilö?

    - Muistan jopa jonkun jutun (jossa kaveri esim. Valitteli kansipulttien kestävyydestä) Vauhdin Maailmasta, mutta en mitään muuta...

    T. Rami
     
  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    En tiedä onko tämä sama vai eri, koska 10 vuotta aiemmin, eli 80-luvun alussa koulupoika Pauli Hopea(?) rakensi tuollaisen keskimääräistä paremmin kulkevan Monkeyn.
    Metanoli käyttöinen, jossa oli noin 15 hv. Ei ollut ahdettu.
    Oli tietotaidossaan "vähän" eritasoinen mopopoika kuin keskiverto lökäpöksy. :odeek:
     
    Jake-85 ja three hundred tykkäävät tästä.
  3. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Facesta löytyy yksi Pauli Hopea niminen henkilö. Liekö sitten sama?
     
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mulla on kuva Räyskälästä, jossa MetanoliMonki on viivalla Forsvikin KingKongin kanssa... Jos vaan löytäis sen jostakin kenkälaatikosta.
     
  5. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Moi, Voi olla hyvinkin jo 80 luvun alusta... Aloin tilaamaan (muistaakseni vuosi 1982 oli eka vuosikerta) ja lukemaan Vauhdin Maailmaa (kannesta kanteen) silloin.

    Eli todennäköisesti oli juuri tuo kaveri. Kiitos tiedosta

    T. Rami
     
  6. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Ja taisi olla niin, että ei ollut ahdettu, mutta puristussuhde oli nostettu jonnekin 15:1 tienoille, joten se selittää noi kannen pulttien kestävyysongelmat ja metanolin.

    Rami
     
  7. PauliH

    PauliH 1st gear

    Täällä ilmoittautuu paikalla olevaksi keskustelussa mainittu "mopopoika" :). Kaikkea sitä onkin nuoruudessa tullut tehtyä :rolleyes:. Jos Juhapih sulla on kuvaa Räyskälän kisatilanteesta KingKongia vastaan, niin mielelläni ottaisin vastaan digikopion. Itsellä ei ole yhtään kuvia tuosta.

    Tuossa VM:n jutussa oli toki nuoruuden innolla laitettuna reippaasti extraa numeroihin (15 hv on melko mahdotonta repiä Monkeyn 50cc 4-tahti koneesta - vaatisi älyttömiä kierroslukuja), mutta itselle oli silloin yllätys kuinka helposti sen sai ylipäätään toimimaan metanolilla heti ekasta käynnistyksestä lähtien, ihan vain perus työkaluilla ja ilman mitään googlen apua:) . Ja ihan hyvinhän tuo kulki. Olis kulkenut paljon paremminkin, jos olis jaksanut jatkaa väsäämistä.

    Totuus kuitenkin on, että olis pitänyt tietenkin käyttää 2-tahtikonetta tuollaiseen. Mutta kun sattui olemaan ajossa Monkey ja autotallissa muutama varaosavehje, eikä mitään ylimääräisiä rahoja, niin noihan siinä kävi.

    Anekdoottina muuten mainittakoon, että siihen aikaan Metanlolia varten piti hakea poliisilta ostolupa. Sain muistaaksen luvan ostaa 2 litraa.
     
    Catiska, SK-, jknR ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Järeillä venajousilla ja itse nokkaan lisätyllä 4mm lisänostolla sai lamellikompressorilla ahdettuna 50 kuutioisesta mankista ihan mukavia tehoja.
    Ongelmaksi muodostui puutteellinen pakovenan jäädytys kun vena tykkäs leipoa kiinni sekä st70 Daxista ostettu alumiininen käsikytkin kelloineen josta petti rautakeskiöstä poorit.
    Nokan nostoja pystyi lisäämään reilusti kun syvensi venttilitaskuja melkein 1 männänrenkaaseen, hioin muutokset Moposportin myymään virinokkaan.
    Kannesta tietty kaivoin kanavat auki ja kaasareita oli kokeilussa lortosta pikkuweberiin.
    Öljynjäädytinsarja auttoi lämpöihin ja Daxista sai myös sytän keskipakosäätimellä olevan vauhtipyörän.
    Takanapa pysyi nipussa vasta kun korvasi ne hammasrattaan pinnapultit auton kannenpulteista tehdyillä läpipulteilla.
    Rajulla virittämisellä sai reilussa 2 vuodessa tehtyä uuten ostetusta mankista semmosen ettei siinä ollu oikeastaan yhtään ehjää osaa. Ja annoin sen ajokortin saatuani naapurin kosseille.
     
    Catiska, jknR, hantta ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä muistan sen monkeyn V8-lehdestä. Siinoli kuva siitä ja teksti jostain kisoista. Älkää kysykö mikä vuosi. Kaikki aviisit on 1/78-2000 alkuun. Jossain niistä. Veikkaan jotain -82. Muistelisin että mäntä olis ollu täyttöhitsattu ja koneistettu että sais puristukset sinne 15:1. Vai meniköhän päin persettä? Ja runko jatkettu?
     
  10. PauliH

    PauliH 1st gear

    Jos nyt oikein muistan, niin tuo Räyskälän kisa oli 1981 ja juttu VM:ssä oli 1982. Pyörä oli myös American Car Showssa näytillä 1982.

    Forsvikin Jorman ystävällisellä avustuksella väsättiin seuraavaa kautta varten jo ihan kunnollinen pitkä, matala ja kevyt putkirunko (ekassa versiossa kun oli vain jatkettu takasvingi). Ja koneeseenkin oli kaikenlaista parannusta tekeillä. Mutta kun alkoi ajokortti-ikä lähestyä, niin kummasti alkoi aika mennä muihin touhuihin :), niin myin koneen pois ja homma jäi siihen.
     
    jknR ja Rami_Vaan tykkäävät tästä.
  11. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Muistan tuon mankin ajan vauhtilehdistä:). Minkälaisia aikoja parhaimmillaan sillä meni?
     
    Rami_Vaan tykkää tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pilkunviilausta, mutta omassa Daxissa, ja velipojan muutamassa entisöidyissä on ollut kaikissa jalkakytkin, eli vaihdevivun yhteydessä, eli onko niitä ollut myös käsikytkimellä, kuten taisi olla Cl 70 mallissa?
     
  13. Hiukan offtopic, mutta äärimmäistä mopon virittelyä silti. Asoftaajan uudella Vauhtipäivät videolla porukalla on uskomattomia virityksiä ja polttoaineena kisabensaa sekä metanolia:

     
    Muokattu: 23.9.2023
    pile, kerkko ja Rami_Vaan tykkäävät tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon vähän matkaa Asoftaajan videoita alkupäästä kattonu. Mielenkiintoisia ja maanläheisiä klippejä joissa pääpaino on siinä että itse tehdään kaikki mahdollinen, suunnittelulla ja kokeilulla eikä kalliilla rahalla ostamalla huippuosia. Pitääkin taas jatkaa katsomista siitä mihin jäin. Kaverin kanssa puhuttiin kun aikoinaan 50-vuotta täytettiin että mikä on muuttunut siitä kun oltiin 15-vuotiaita. Silloin kiinnosti tytöt ja mopot. Nykyään edelleen sama homma paitti että tytöt on vaihtunu naisiksi. Minarellin am6 on hieno kone. Pojan mopon sain gps kulkemaan 84km/h pelkällä suuttimen, eturattaan ja tehoputken vaihdolla. Vaikka painan melkein 90kg. Yasunin crossiputki toi alavääntöä joten ei hyydy kutosellakaan mäessä niinkuin ennen. Ylävireisemmällä putkella olis voinu kulkea kovempaa vähän mutta ajettavuus olis ollu huonompi. Ilmanputsarikin on keskuspölynimurin letkusta ja kompuran ilmanputsarista tehty. Kulkee paremmin kuin uudella k&n filtterillä.
     
    kma68, Slant Sickness ja Rami_Vaan tykkäävät tästä.
  15. Mä oon reilu pari vuotta katellut Asoftaajan videoita. Olen katsonut melkein kaikki..

    Melkoinen kaveri tekemään ihan kaikkea ja videotkin tehty hyvin. Parasta Youtube -kamaa.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Käyttää käytettyjä osia ja mitä vaan käteen osuu. Nukkuu teltassa ja kuskaa ruosteen raiskaamalla kärryllä kilpamopoa. Muilla on hienot varikkoteltat ja kulkuvälineet. Kaikkea voi ostaa mutta luovuutta ja älykkyyttä ei. Ne tulee geeneissä. Vaatimatonkin on ukko ja ehkä siksi helposti lähestyttäviä sen klipit. Vaikutuksen on tehny.
     
  17. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Vastuullinen vanhempi:D Pojalla oli kiinan mankista cdi-mötikkä pudonnut, soitti et käy hakemassa uus. Työmatkalla poikkesin mopo-sportissa no ei ollut kuin vakio cdi, otin sen:D
    Seuraavana päivänä raivoava teini soittaa " MITÄ v#ttua sä tähän ostit":D
     
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Hyvin on muistissa VM:n juttu ketjun aiheesta:)
     
    Rami_Vaan tykkää tästä.
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tarina ei tosiaan tarkemmin kertonu kummasta se vaihteistovikanen 70cc alakerta oli alunperin lähtöisin. Oli 4 vaihdetta (josta kolmosen rattaat sökönä) ja käsikytkin. Tuttu otti siitä ne 70cc osat omaan mopoonsa ja anto sen risan alakerran mulle. Manki oli tuohon aikaan 3v puoliautomaatti.

    Toi A Softaaja on ihan kurko noiden 2t rakentelujensa kanssa. Just katoin sen vauhtipäivävideon.
     
    hantta tykkää tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joo, taisi Dax olla aina kolmivaihteinen, tosin aikaa on kulunut 50 vuotta, kun se vaihtui piikkiin. Olen myös seurannut tuon kundin videoita useamman jakson.
     

Kerro tästä muillekin!