Top Fuel 3.99????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Sardiinipurkki, 31.12.2007.

  1. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    Terve! Olen totaalisena maallikona seurannu urheilukanava+ räg reisinkiä. Aikoinaan oli kova juttu kun ajettiin alle viiden sekunnin, nyt kun katselin noita kisoja tuli mieleen että meneeköhän joskus neljä sekuntia rikki? Voima tuskin loppuu, mutta millä saadaan tehot rataan, onko näin? Kisat on tietty aina tiukkoja, mut onko sillä oikeasti vaikutusta kun äijät raapii burniksen jälkeen roskia kumeista, siis käsillään? Kertokaa kaikkea mielenkiintoista juttua tekniikasta sun muusta, sana on vapaa...
     
  2. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    ko. renkaan raapijana ja riviruuvaajana joudun sanomaan, että kyllä silläkin on merkitystä, vaikka näyttääkin naurettavalta hommalta, aina kun ei ole uusia kumeja ja kilpaakin pitäis ajaa...

    4 sekuntia ei mee rikki velä monen vuoteen (tai tod. näk ikinä), paras aikahan on vasta vaatimaton 4.4.
     
  3. SC 285

    SC 285 1st gear

    Muistelisin että Forcelta joskus jossain haastattelussa kysyttiin että kuinka kovaa noilla vehkeillä vielä päästään. Force vastas vaatimattomasti että se on varmaa ettei alle nollan mennä... 8)
     
  4. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    :rotfl: ei tiiä jos se lykkää ragsterin aikakoneeseen...
     
  5. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Sammy Miller on ajanut alle 4 sekunttia,mutta työntöapuna tais olla vetysuperoksidi.Youtubessa on pari kivaa pätkää Millerin päristimestä.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo, ja ajoi aika reilustikin alle (3.58). Mutta jos puhutaan vehkeistä, joissa voima välitetään renkaan kautta tiehen, niin nykyisestä tasosta alle neloseen pudottaminen on kyllä aika taikatemppu. Rakettivehkeet erikseen ...

    Tosin, eiköhän sekin päivä joskus nähdä... Mikäli puunhalaajat eivät sitä ennen onnistu globaalisti tappamaan koko lajia. :wink:
     
  7. raceman

    raceman Gearhead

    sammy millerin vehkeessä ei varmaan ollu renkaan raapimisella paljo hyötyä
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei. Kuten sanottu; rakettivehkeet erikseen. Ja jotain kummaa kävi tolle ajalle, eli 3,58 piti tuossa lukea, eikä mitään aurinkolaseja vitosen jälkeen :D

    Mut olis kiva nähdä, että mitä tapahtuis TF- ja Funny -luokissa, jos noi aataminaikaiset säännöt avattaisiin ja sallittais vaikka kannen yläpuoliset nokat, muut ahtimet kuin mummovainaan huuhtelupumput ja ns. eksoottiset materiaalit, kuten beryllium + keramiikka.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Varmaankin joskus kaukana tulevaisuudessa näemme 4sek alituksen,mut aikaa se ottaa...
     
  10. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    Ei ole mootori tehoista ensimmäisenä kiinni nuo ajan paranukset.
    Kyllä se noista renkaista/radasta on kiinni nuo aikojen parannukset.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Totta. Mutta sopivalla moottorinohjauksella, elekrtoniikalla ja nykytekniikalla pystyisi todennäköisesti tekemään jo ihmeitä. En käsitä, että edelleen pysytellään ns. kuninkuusluokassa noissa wanhan koulukunnan lekoissa, vaikka muissa lajeissa yritetään kehittää tekniikkaa eteenpäin. Viime aikojen suurin kehitys on ollut, että heitetään vaihdelaatikko kokonaan mäelle toosasta ja passataan meno kytkimellä :odroll:

    Olis kiva nähdä ns. ultimate luokka, jossa olis lähes kaikki sallittua vähän ikäänkuin tractor-pullingin modifiedin tyyliin.
     
  12. raceman

    raceman Gearhead

    No ei. Kuten sanottu; rakettivehkeet erikseen. Ja jotain kummaa kävi tolle ajalle, eli 3,58 piti tuossa lukea, eikä mitään aurinkolaseja vitosen jälkeen :D

    Mut olis kiva nähdä, että mitä tapahtuis TF- ja Funny -luokissa, jos noi aataminaikaiset säännöt avattaisiin ja sallittais vaikka kannen yläpuoliset nokat, muut ahtimet kuin mummovainaan huuhtelupumput ja ns. eksoottiset materiaalit, kuten beryllium + keramiikka.[/quote

    aivan rakettivehkeet erikseen ,eipä niitä voi paljo keskenään vertailla
     
  13. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kyllä kait tuokin olis jo ajettu, mutta sääntömuutoksin on koitettu hillitä menoa sekä jatkuvia radan rasvauksia. :eek:
     
  14. superbird

    superbird Gearhead

    Kyllä ne joskus kokeili yläpuolisilla nokilla olevia moottoreita n. ehkä 10 vuotta sitten, ei ollut silloin kulku ja tehot oikein hallussa. En tiedä ovatko yläpuoliset nokat nyt sallittuja.
     
  15. romuarnold

    romuarnold 1st gear

  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    joo ja sai happea joka lähdön jalkeen veri tuli korvista ja nenästä uhkasi ajaa vielä kovenpaa jos sais nasan painepuvun lainaksi ei saanut joten se siitä mutta sellasia kiihtyvyyslukuja siitä on että oksat pois
     
  17. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    eikös Millerillä ollut kaksi eri autoa, vanishing point ja oxygen tai oxygenol ,,tai jotain sinnepäin , melkeimpä henkensä kaupalla antoi kansalle sirkus huveja.
     
  18. raceman

    raceman Gearhead

    paljokos Millerillä oli loppunopeutta,oliko se jotain 600päälle?
     
  19. SC 285

    SC 285 1st gear

  20. Jukka_S

    Jukka_S Gearhead

    Ei ne ole sallittuja. Ja eihän noissa nykytekniikallakaan voimasta ole pula, vaan pidosta. Ja onhan nuo luistokytkimet olleet jo pitkän aikaa vakiokamaa noissa laitteissa. viimeisimpiä muutoksiahan ovat olleet sähköisten polttoaine- ja kytkinajastinsysteemien salliminen ja 85% rajoitus nitrossa.

    Nuo sähköiset ajastimet ovat varmasti kuin taivaan lahja kun vertaa niitä iänikuisiin paineilmalla toimiviin ajastinsysteemeihin. :poff:

    Niin ja sitten toi 85% sääntö, varmasti vaati sopeutumista...tosin nythän puhutaan amerikassa että pitäisi palata 90% takaisin.

    Iso takasiipi joka painaa takagummeja lujasti vasten baanaa, luo myös ilmanvastusta ison määrän. Kovissa nopeuksissa downforce on suurimmillaan samoin kuin ilmanvastuskin. Gummeja painava voima samalla luo voiman joka vastustaa kiihtymistä. :odroll: Sliksien leventäminen toisi varmaankin nopeampia aikoja, mutta siinä sitten turvallisuusasiatkin mukana sopassa.

    Sammy Millerin rakettiauton rakettimoottori käytti polttoaineenaan vetyperoksidia, jonka korkeapaineinen typpi työnsi kovalla voimalla rakettimoottorin polttokammioon.
     

Kerro tästä muillekin!