Top Fuel 3.99????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Sardiinipurkki, 31.12.2007.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän Miller ajoi hurjia aikoja, mutta autossa ei ollut pyörä vetoa, vaan auto työntyi eteenpäin sillä paineella, minkä vapautuva vetyperoksidilataus aiheutti. Ajat olivat reippaasti elle 4 sekuntia ja loppunopeudet yli 500 km/h vartimaililla ja nopein repäisy, jonka olen nähnyt häneltä oli 1,7 sekuntia 1/8 maililla ja siinäkin mies meni lähes 500 km/h. Tämä oli 1983 tai -84 Zandvoortissa Hollannissa.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Aikojen ja vauhtien kehitystä on NHRA tietoisesti jarruttanut niin rengas kuin siipisäännöilläkin.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Kaksi autoa oli 80-luvulla. Vanishing Point oli funny car ja Oxygen dragsteri, jossa oli aerodynamiikan takia suojakate ohjaamon yli.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Ei kyllä tainnut koskaan päästä edes lähelle 600, kovimmat nopeudet olivat himpun verran yli 500. Tiettävästi tavoitteena ei ollutkaan sen kovemmat nopeudet, sillä kukaan muu ei tuohon aikaan päässyt lähellekään Millerin nopeuksia Euroopassa, missä Miller pääasiassa esiintyi.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Taitaa se loppunopeus olla aikaa rajoittava tekijä, ei sen takia etteikö se olis riittävä, vaan sen takia että loppuu jarrualueet kesken eikä voida vetää täysillä loppuun asti.
     
  6. raceman

    raceman Gearhead

    katoppa tuo video .vuonna 1984 ajo 3,54 ja386mph/621kmh siinä lopussa on teksti
    että taitaa olla vieläki ennätys

    http://www.youtube.com/watch?v=8mIfb4vIZOQ
     
  7. lojo80

    lojo80 Gearhead

  8. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    Aikas hurjaa menoa Sammylla. Vois sanoo et lähtee kun nappi paidasta. :eek: "beep beep".
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Lopputekstissä todellakin väittävät loppunopeudeksi 386 mph. Se 331 mikä tuossa näytetyssä ajossa syntyi on kyllä lähempänä sitä, mitä hänen loppunopeutensa yleensä olivat. Olen itse nähnyt Millerin ajoja useampiakin kertoja.
     
  10. hr

    hr 1st gear

    Pengoin omia valokuva albumeita ja vuodelta 84 löyty kuvia Cannoball Funny Car kisasta ja siellä Sammy Miller Mustang koppaisella raketti funnyllä ajoi 3.58s. Näin olin kirjoittanu kuvan viereen. Alla oleva teksti löytyy trakbytes.co.uk sivustoilta.
    July 7th/8th SPR. The Cannonball. Sammy Miller ran an amazing 3.583/386.26 in the Vanishing Point rocket funny car. This run still stands today as the quickest 1/4 mile pass ever on a dragstrip, anywhere in the world.
    t : Harry R
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ketähän me tässä uskotaan? Faktoja, videoita ja lehtileikkeitä, vai jonkun ulkomuistia jonka mukaan "ei varmana ole ajanut pärrkele, minä muistan ja minuun uskotaan kun mä olen nähnyt sen autonkin kilsan päästä" :odroll:
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    En suinkaan kiistä tuota tulosta, mutta totean samalla, että normaalisti loppunopeudet olivat huomattavasti alhaisempia. Kyseinen loppunopeus myös mainitaan Sammy Miller historiikeissä.
     
  13. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    Sanon heti etten tiedä TF sääntöjä. Mietin tässä minkä näköinen ja mallinen auto tulisi jos se suunniteltaisiin alusta asti tietokoneella, ilman nykyistä sapluunaa pitkästä ja kapeasta "öljynporaustornista", tulisiko kuitenkin samantyyppinen? Kertokaa joku jolla on tietoa (hyvät arvauksetkin kelpaa :lol: ) Koitan täällä kysellä ja ruokkia keskustelua kun kiinnostaa toi oman alansa huipputekniikka. Netissä kun ei taida kauheasti löytyä luettavaa TF suomenkielellä. Englanti ei kauhean hyvä mulla ole ja tekninen sanasto vielä vähemmän...
     
  14. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Olisi todella kätevää jos autot menis jotain 2 sekunnin aikoja. Kisat olis nopeasti käyty läpi ja kaikki pääsis kotiin jo aamupäivästä.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Joskus kokeiltiin muun muassa streamlinereita TF:ssä. Näissä vehkeissä oli ilman vastuksen vähentämiseksi muun muassa pyörät peitetty ja ohjaamon päällä oli suojakupu. Taisi vaan katteista tullut lisäpaino syödä ilmanvastustuksesta saadun hyödyn ja ne jäivät lyhyaikaisiksi kokeiluiksi. Streamlinereita kokeiltiin itse asiassa kahteenkin kertaan. Ensin 70-luvulla ja sitten vielä 80-luvun lopulla.
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mulla on taas semmoinen muistikuva, että 80-luvun lopun vai 90-luvun alun kokeilu oli vaan Garlitsin kokeilu. Auto ei ollut sääntöjen mukainen. Siinähän oli virtaviivaisemman ohjaamon lisäksi kapeampi taka-akseli sekä takaspoileri yhden pilarin varassa.

    IMO Topfuel autot saattaisivat mennä tälläkin hetkellä jonkin verran kovempaa ilman rajoituksia ja sääntömuutoksia. Silloin kun 300 mph meni rikki rajoitettiin perävälitystä ja sen jälkeenkin on sääntöjä jonkin verran rukattu.
     
  17. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    :x Menikö palkokasvi syvällekin... Anteeksi etten tiedä kaikkea kiihdytysautoilusta ja kyselen tyhmiä. Tietty olis coolimpaa jos mulla olis oma päristin jolla ajelisin kymppejä ja voisin miettiä mekaanikkojen kanssa, mitä muuttais seuraavaan lähtöön. Mut tuskin on mulle ikinä realismia... joten tyydyn kyselemään uteliaisuuden tyydyttämiseksi.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä silloin kokeili Garlitsin lisäksi streamlinerilla ainakin Eddie Hill ja pari muuta, joiden nimiä en tähän hätään muista. Streeamlineria googlettamalla ei kyllä löytynyt mitään Topikkaan viittaavaa.

    TF säännöt ovat erittäin tarkat ja NHRA tiukentaa niitä vähän väliä, kun aika- ja loppunopeuskehitystä halutaan jarruttaa.
     

Kerro tästä muillekin!