Topspeed teoriaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja supaman, 23.5.2004.

  1. supaman

    supaman 1st gear

    No nyt on pää kipeempi,ku kipee.
    Oon yrittäny miättiä,et pystyykö laskemaan teoreetisen huippunopeuden kulkuneuvolle pelkillä tekniikka arvoilla.
    Eli: Kone on olds 350 v-71, 7 kansilla ja 4 reikä kaasarilla,vakio nokalla,rauta sarjoilla,2 yhteen putkella,kärj sytkä.(ehkä vähä yli 200hp).
    Askina th350 ja ruuvvi 2.73,renkaat takana 235/60/14,edessä 205/60/14.
    Kori:cutlas saloon.
    Jos tästä on ollu aihetta ennenki,ni sori jauhamisesta.
    Kertookapa mulle matikkanerot ja injinöörit,et mites tää oikeesti menee?
    Muuten hajoo pää ja lääkkeet loppuu.
    Kiitos.
     
  2. supaman

    supaman 1st gear

    En tiiä mitä kone kiertää,mut oletetaan et kiertäis vakio arrvojen verran,joka on ...?
     
  3. roku65

    roku65 Gearhead

    pystyy...Moottorin pyörintänopeus/vaihteiston välityksellä(ota huomioon turb. luisto)/perän välityssuhteella x pyörän vierintäkehä = teoreettinen nopeus
    Mut jos haluat laskea paljonko reki menee tietyllä moottoriteholla sun täytyy tietää tai arvioida ilmanvastusvoima (otsapinta-ala ja cw-arvo),vierintävastusvoima mahdollinen mäkivastus sekä voimansiirron häviöteho!Joten helpompaa vaan laskea esim.
    arvioidulla 5000rpm max nopeudella pyöranopeus.Vierintäkehä noin 2metriä tolla koolla.
     
  4. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Supaman,laitapa privana mailiosoite, niin heitän sulle Excel-taulukon, jolla itse hain sopivat perävälitykset vehkeeseeni.

    Itsellä 3-pykäläinen loota, jos laitat tiedot laatikkosi vaihteiden lukumäärästä ja kunkin vaihteen välityssuhteista (löytyy netistä hakemalla, jos ei muuten tiedossa), niin muokkaan taulukon sopivaksi.

    Muuttujina taulukossa on renkaan halkaisija ja perän välityssuhde. Näitä kun vaihtelet, voit testailla, mitä mikin vaikuttaa. Toki voit vaihdella lootan välityssuhteitakin,jos on uusi laatikko mielessä. Tuloksena onkin sitten 1000 kierroksen porrastuksella nopeudet eri vaihteilla.
     
  5. supaman

    supaman 1st gear

    Incoming mail address.
     
  6. Slas

    Slas Gearhead

    Väkersin joskus pienen C-ohjelman laskemaan moottorin kierrosluvun, rengastuksen ja välityksien vaikutusta auton nopeuteen. Ottaa parametrinsa komentoriviltä ja kääntynee melkein millä tahansa c-kääntäjällä. Jos jollekin on apua tai iloa niin .. http://www.damage.fi/slas/laskuri.c
     

Kerro tästä muillekin!