Torsen "potkaisee" vaihteen vaihdossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 1.1.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Uusi vuosi ja uusi vag ketju.

    Tulipa mieleen nyt kysyä jo olutta ongelmaa. Eli '00 4motion (torsen) passat kera manuaalivaihteiden jytkäsee/potkaisee tum äänen kera jos vaihteet vaihtaa rivakammalla kytkimen liikkeellä.

    Mitä nopeammin kytkimen irrottaa sitä enemmän jytkäsee. Rauhassa kun ajaa ja vaihtaa niin ei jytkäise.


    Kytkin toimii hienosti ja auto ei muuten ajaessa jurista tai kaksoismassakaan oireile vaikka isolla vaihteella matelis.

    Perässä oli öljyt kun kesällä vaihdoin uudet. Laatu oikea. Käsin ei kardaanista löytynyt mitään välystä/outoa



    Toinen samaan rahaan kysyttävä kysymys: vasemmalle ratti linkussa käännetäessä jurraa vahvasti. Jotkut väitti ominaisuudeksikin mutta tää vaan tähän suuntaan jurraa. Vetari ei oireile.
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Linkkuun käännettäessä ja ajettaessa, kokeiles oikeen etupyörän pyöränlaakeria. Tuo on ainaki yks merkki et se on menos.
    Tunkkaa ylös ja pyöritä rengasta pitämällä toinen käsi jousessa. Metka juttu, mutta tuollain on helppo koettaa, alkaa jousi värisemään niin että tuntee käteen
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vaihto jytkähtely voi johtua koneen tai laatikon kumeista

    Ite kokeilisin et liikkuuko vetari pitkittäin luonnollisesti

    Joku rottelo oli mikä jyristi pahasti jyrkkään käännyttäessä ja sitä ihmetellessä tuli huomattua et vetari ei liikkunu aksiaalisesti, napamutterit auki ja alapallo irti, niin huomasi et vetari oli peruuttanut perästä irti, kuminuijalla vetarin päähän et meni paikalleen ja tolppa kasaan, jyrinä oli loppunut
    Sitä ei voi ymmärtää miten se vetari oli onnistu-nut/ttu peruuttamaan sieltä perästä irti
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Laakeri on ok sen katoin jo, unohtu sanoa. Ja edestä tosiaan tuntus jurina linkussa tulevan jos ei hämää




    Äkkiseltään katottuna kardaaniin ei näyttäs osia saavan kuin yhtenä pakettina.

    Koneen ja laatikon kumit vois kyllä tarkistaa vielä uudestaan
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kardaanin tukilaakeri on aiheuttanut jytkäyksiä. Vanhempiin Audeihin ainakin sopi joku Bemarin laakeri, sama kait se varmaan vielä tuossakin on?
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Jep mun vanhaan A6 tais just tulla joku bemarin tukilaakeri, googlellahan se löyty äkkiä vastaus ja osanumero sille.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Okei hyvä homma!
     
  8. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Olikohan mulla tossa 90 quattrossa joku perämurikan pusla joka aiheutti jysäyksen, noin muistelen.
     
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Ääni takaperän kannatinkumille.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]
    5, 12 vai molemmat?
     
  11. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jompikumpi tai molemmat. Mahdollisesti. Ehkä. Pieni quattro-ääni noissa on normaalia, siis se takaosastolta kuuluva vaimea tömäys.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    22€ näköjään kaikki 3kpl yhteensä lemförderinä.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei ole kallis kokeilu vaikkei kestäisi kuin hetken

    Ja jos ratkeaa heti näkee mikä niistä on kovimmassa rasituksessa :odbiggrin:
     
  14. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Perän etummainen kannake eli osa 12 oli mulla väljä.
    Tuolla se tallissa odottaa kasausta, ton 89q:n apurungon sitruunahapotin ja vedin epoksia pintaan, kaikki puslat ostin uudet.
     
    Karpov tykkää tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ainakin omassa -98 Passatissa koko kone ja laatikko heiluu ihan hulluna, tosin vajaa 500tkm ajettu. :D Reilummat vaihdot huomaa, kun koko vaihdekeppi heiluu. Tota voi myös kokeilla. Konepelti auki, raosta kurkkii kun 1 vaihteella ottaa kytkintä kinni, että heiluuko kone miten paljon.
    Käännettäessä jurraus voisi olla jompi kumpi vetarin nivelen, sisempikin nivel aiheuttaa aikamoisia jurinoita ja jäykkyyksiä.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuli tuosta entinen diesel escort mieleen. Siinä oli kumit vähän huonoja ja kokeitiin ykkösellä käkkärin ja kytkimen kanssa. Eise 45 asteen kallistuma oikeesti kaukana ollut :D
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tai voihan sitä pyytää vaim... partnerin rytkyttämään sitä kytkintä kun itse tarkkailee keulan ja autotallin peräseinän välissä tilannetta.
     
    KajS, Gary Grand, rb ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Tuu täält hakee jysähtelemätön torsseeni.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saanko voitakin leivän päälle?
     
  20. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Voi tokkiisa,ja paksulti!
     

Kerro tästä muillekin!