Torven sielunelämää Trans Amissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja M, 29.6.2014.

  1. M

    M Gearhead

    Nyt kun jarruasiat on saatu kuntoon, niin sitten kenkkuilee sähköt. Auto on seissyt 6 vuotta ja kaikki tuntuu olevan hapettunutta. Lisäksi joku älypää on vaihtanut rattiputken ja vanhojen piuhojen rinnalle on laitettu toiset. Pistokkeet on sentään jätetty niin pääsee jossain vaiheessa penkomaan.

    Mutta katsastusta ajatellen torvi tuottaa harmaita hiuksia. Miten se noissa GM:ssä ihan oikeasti toimii?

    Torvelle tulee yksi tumman vihreä johto. Maat se saa suoraan korista. Vihreään ei tule virtaa. Rattiputkessa on se jousen kanssa oleva piuha. Sehän pitäisi kait maadoittaa kun torven haluaa soivan. Kun sähkömittarilla testaa siihen tulee 12v. Ja sitten kun laittaa mittarin piippaukselle, niin piippaa kun laittaa mittarin mustan johdon mustan johdon maahan ja punaisen siihen torven piuhaan. Siis se piuha on maassa??? Mutta miksi siihen tulee virta???
     
  2. GMies

    GMies Gearhead

    Vihreä virtajohdin tulee ilmeisesti torven releeltä. Tarkista releen liittimet ja -toiminta.
     
  3. spinneri

    spinneri Gearhead

    Eihän tuo ole mahdollista, joko sulake poksuisi ja käry nousisi jostain, kyse kun olisi oikosulusta.

    Miten mittasit jännitemittauksella? Ettet vain kytkenyt punaista johdinta johonkin jännitteelliseen johtoon?

    Töötin toimintaperiaate lienee auton merkistä ja mallista riippumatta sama eli tööttipainike maadoittaa virtapiirin ja kun itse torvi saa jostain virtaa, alkaa se tööttiä painettaessa (= virtapiirin maadoittuessa) soida (jos sitä nyt soinniksi haluaa kutsua).

    Mittaa torvelle tööttipainikkeelta tulevasta johdosta tuleeko maata kun tööttiä painetaan. Sitten mittaa tuleeko toiseen johtoon virtaa. Jos vastaus kummassakin tapauksessa on "joo", eikä torvi silti soi, on edessä uuden osto. Muussa tapauksessa selvitä miksi ei maata ja/tai virtaa tule.

    P.S. Orkkisratti? Tarvikerattien kohdalla nähty jos vaikka minkälaisia virityksiä tööttipainikkeen maadoittamiseksi...


    Torvi auttamassa torvea torviasioissa

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  4. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Eipä tuossa ole mitään ihmeellistä, noin sen pitää näyttääkin, ei pala sulakkeet. En tiedä minkä ikäluokan auto on, mutta eiköhän se kytkentä mene silleen, että siellä on töötin rele (Horn relay), jonka toiseen kelan napaan tulee jatkuva jännite ja toisesta navasta lähtee johto töötin painikkeelle. Ja töötin painike siis maadoittaa releen, jonka koskettimelta lähtee jännite töötille.

    Nyt kun releen kelalle tulee jännite, niin siellä ratin päässä olevasta johdosta tulee releen kelan kautta 12 volttia tai todennäköisesti hieman vähemmän, mitä se releen päässä on. Ja töötin painiketta kun painetaan niin virtapiiri sulkeutuu ja se ratin johto muuttuu osaksi maadoitusta. Sen voi testata vaikka merkkilampulla, tuo toiseen napaan plussan ja jättää miinuksen kytkemättä niin siihen miinusjohtoon tulee sama jännite kuin plussapuolella, releen kelalla se yleensä hieman vaimenee.

    Eli tarjoisin töötille suoraa sähköä, jos ei toimi niin sitten relettä tutkimaan. Koputtelu voi herkistää kumpaakin kun samalla kaveri painelee tööttiä. Ja sen piippauksen käytön mittauksiin voi unohtaa jos johtojen päät ovat kiinni jossain, piippari kiertelee noiden kelojen ja lankojen kautta siten, että tuntuu olevan kaikki oikosulussa.
     
  5. M

    M Gearhead

    Jep. Rele oli ongelmana. Kun releen vaihtoi, alkoi homma soida.

    Auto on 81 trans am ja sain viimein kytkentäkaavion siihen. Tosin nyt ei käynnisty...
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vanhassa c- koppaisessa Moparissa töötti ei toiminut, mutta maadoittamalla rattiputken rättinivelen johdonpätkällä, alkoi skulaa.

    Hantta
     

Kerro tästä muillekin!