Totuus moottorien virittämisestä

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. hantta

    hantta Gearhead

    Anteeksi, lerpahti väärään ketjuun :(
     
  2. f34

    f34 Gearhead

    Onhan noissakin totuutta moottorin virittämisestä.
    Tuo on ollut sitä oikeaa rallia, jota on ollut viihdyttävää katsoa paikan päällä, tunnelmaa.
    Autojen rauhattomuus, näyttää koko ajan siltä, että lähtee lapasesta. Äänet ja tulilieskat tuo tunnelmaa.
    Tämän hetken autot on jotekin niin kliinisiä.
    Mutta on nekin jotain kun vertaa muutaman vuoden päästä ralleihin, jotka vingutetaan sähköautoilla.
     
    onoff road ja hantta tykkäävät tästä.
  3. hantta

    hantta Gearhead

    Juu, vaikka litrateholtaan jää kauas-80 luvun f1 turboautoille,- aika- ajoissa Hondasta otettiin 1,5 l koneesta 1300 hv, Lancian koneesta rallikäytössä max 750 hv ;)
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Oleppa hyvä nuorimies.

    Jatketaanpa LS-tekniikalla. Ja ihan omalla autolla.

    Lohko vietiin eilen nokkalaakerien vaihtoon. Stressilevy tuli matkahuollon kautta viikko sitten.

    Tänään purin autotallia romukasasta...:

    [​IMG]

    ...vasen hauis repesi samalla muita osia siirrellellessä, mutta näitähän tosimies ei myönnä..

    [​IMG]
     
    stinnes tykkää tästä.
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    23. "Kyllä pallo palaa"

    Kersana sitä tulee tehtyä kaikenlaista päätöntä. Kuten vaikkapa koulukirjojen kansien päällystäminen. Siis miksi ihmeessä niin piti tehdä? Toki kaikki muutkin tekivät niin, mutta silti. Sehän on vähän kuin päällystäisi uuden auton penkit jollain leopardikuvioisella keinokuitusuojalla ja sitten 25 vuotta myöhemmin kun auto menee paaliin, paljastuu suojien alta uudenveroiset penkit.

    Mutta niin tehtiin 70-luvulla ja vielä 80-luvullakin. Oli minullakin Datsun 1200 Finnissä leopardisuojat. Ja syynä tietty oli se, ettei vinyylipenkki nyt niin mukavalta tuntunut kesäkuumalla tai talvipakkasella.

    Mutta että koulukirjat. Kun ne usein kuitenkin päätyivät oman kotitalon ullakolle. Vai päätyivätkö...mennäänpäs tarkistamaan...:

    [​IMG]

    ...joo kyllä, siinähän on mm. 1973 Dodge Challenger vuoden 1977 uskonnon harjoituskirjassa...:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lukiossa uskonnonopettaja kyseli kolmen vuoden aikana useampaan kertaan mitä kirjaa luen. Näytin sitten kirjan sisustaa, joten ei tarvinnut poistua luokasta.

    Lukiomuisteluista päästäänkin itse asiaan, eli vuoteen 1984. Vuotta ylemmällä luokalla oli jannu joka oli aika isokokoinen ja jossain määrin täynnä itseään. Hänestä piti tulla hävittäjälentäjä - ei ollenkaan harvinainen haave kauhavalaisten lukiopoikien ajatuksissa - mutta ei tullut. Ei kyllä tullut minustakaan; puolisokea kun olen ilman laseja. No enivei, tämä pöyhkeä nuorimies kertoi eräällä välitunnilla, että pian kuulkaa pallo palaa. Hän saa pian ajokortin ja kova rassi on jo valmiiksi hankittu.

    Siihen maailmanaikaan tonnikuussatanen coupeCorolla oli kova peli, saatikka vastaavalla moottorilla varustettu Celica. Samoihin aikoihin kylillä pyörinyt Bemarin 2002 Turbo oli jotain täysin tavoittamatonta, kuin UFO konsanaan, eikä sellaisesta sentään kukaan haaveillut. Tonnikuussataset oli se juttu. Tai miksei joku parilitrainen coupeTaunus. Eipä ihme, että meitä kaikkia kiinnosti, miten kova peli olisi tulossa Kauhavan katuautosceneen.

    Ei se meille sitä kertonut. Sanoi vaan, 'notta näätte sitten kun hän saa kortin ja tulee sillä ekan kerran lukion parkkipaikalle.

    Oma veikkaukseni oli, että joku jenkkihän sen täytyi olla. Veekasilla tietysti. Olin ostanut ekan V8-Magazineni keväällä 1980 kovan pähkäilyn jälkeen; joko ostan Veekasin tai Tex Willerin. En ole tuolloista valintaani koskaan katunut. Teemahan lehdessä oli Mustat Muskeliautot, jotka kumpikin olivat letukoita ja toinen niitä oli Corvette. Sattumoisin itselläni on nykyään musta Vette, jonka ahtamisen himo lienee tullut samassa Veekasissa olleesta jumalaisesta ahdetusta isolohko-Torinosta...

    [​IMG]

    No, lopulta suuri päivä koitti ja kaikki yläasteen ja lukion kollit kerääntyivät ihmeauton ympärille. Nähtyäni auton olin katketa naurusta ja pysyttelin siitä syystä hieman taaempana. Kaverit vilkuilivat minua ja ihmettelivät mikä nyt niin hauskaa on. Autossa kun oli aivan jumalattoman iso moottori. Kyllähän sillä pallo palaa.

    Niin, olihan se toki iso moottori. Lähes 3.8 litraa.

    Auto oli vuoden 1964 neliovinen tolppamallin Chevrolet Chevelle Malibu 230 kuutiotuuman kuutosella ja kolmilovisella rattikarahkalla.

    Tietenkin tiesin, että ehkä sillä tonnikuussatasten kanssa kisaa, mutta ei se nyt sentään mikään raketti ole. Tai mistäs minä tiedän; en ollut koskaan kyydissä enkä ajanut kisaa sitä vastaan. Sen muistan, että aika pian se hävisi liikenteestä. Olisiko sit vetari katkennut suditteluyrityksissä, kytkin alkanut luistaa, tai jotain.

    ***

    Kahdeksankymmentäluvulla korinvaihtobuumi oli kovimmillaan. Nelioviset Chevelle Malibut lienevät olleet useammankin korinvaihdon aihiona. Muistan anno 1991 käyneeni seinäjokisessa autoliikkeessä katsomassa C3 Corvettea joka oli rakennettu Malibun rungolle. Myyjä kertoi ettei ajo-ominaisuuksissa ole kehumista, eikä myöskään suostunut antamaan autoa koeajoon. Näin jälkeenpäin parempi niin, eihän minulla olisi ollut rahaa ostaa sitä. Sama autoliike meni sit myöhemmin konkurssiin vuosisadan lamassa. En kiellä olleeni hieman vahingoniloinen.

    ***

    Tiesin että maalla oli rakennettu eräs toinenkin korinvaihto-Malibu. Reilun kymmenen kilsan päässä kotoani Ylihärmässä nimittäin makasi neliovinen kori ilman runkoa pukkien päällä, erään maatilan pihassa. Joka sunnuntai kun ajelin Vaasan Tekuun en voinut olla huomaamatta koria, ja jossain vaiheessa sain tietää kuka korin omisti.

    Nyt jälkeenpäin on noloa myöntää, mutta tuolloin haaveilin itsekin vastaavasta korinvaihdosta. Ihan vaan siksi, että aito olisi ollut aivan liian kallis. Nuoruuden typeryyttä, toki, ja hyvä ettei sitä haavetta tullut toteutettua.

    Ylihärmäläissyntyinen suursijoittaja kuitenkin toteutti haaveensa ja omistaa Malibu-Veten todennäköisesti edelleen. Täytyypä joskus kysäistä.

    [​IMG]

    Olen joskus miettinyt oliko kyseessä sama Malibu jonka näin lukiolaisena ja joka sitten päätyi Corvettena suursijoittajan talliin. Oli miten oli, alkuperäinen Malibu, tai ainakin suurin osa siitä on siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Kori ei ole ollut enää vuosiin maalaistalon takapihalla.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued....

    ***

    PS: Laitetaanpa vielä eräs pikku tarina tältä päivää.

    Korjaamolla päivä oli todella kiireinen ja näin vain sivusilmällä kun Hinaus ja Tuuppauksen hinausauto peruuttaa korjaamon pihaan. Ajattelin että eräs toivoton Fiat haetaan pihasta pois.

    Kiirehdin toimistoon hoitamaan jotain nakkia ja sieltä taas tullessani huomasin että työntekijät juoruavat jonkun kanssa hallin ovella. Samalla kun hain autostani jotain kävelin herrojen vierestä ja, no, Vatanenhan siinä oli ja samalla se lykkäs mulle pyytämäni männänrengasviilan mukaani. En ehtinyt edes pysähtyä, kiitin ja jatkoin matkaani.

    No siinä kun kävelin toimistoa kohden katoin viilaa ja ajattelin että ei helkkari, miten ihmeessä tätä oikein käytetään. Käännyin takaisin ja näytin sitä koko porukalle. Ne oli hetken hiljaa kunnes Vatanen sanoi että käännä se toisin päin... Arvatkaapa naurattiko niitä. Voi perkele. Sitä se kiirus teettää.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.5.2020
    sepi-ukko, 1purehell, chevy 2 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Taitaa Pekka olla aika lailla samaa ikäluokkaa kuin minäkin. Juu, kirjoja päällysteltiin ja myös kaappien vetolaatikot paperoitiin kuten myös hyllyt. Näin esim. karkea froteepyyhe ei pääse raapimaan hyllyvaneria pilalle. Kätevää. Oma lukunsa sitten kokit Vanomo et Kolmonen keittelemässä TV:ssä herkkuja malliksi köyhälle kansalle. Jestas niitä luusoppia . Mutta, rahaa oli paljon vähemmnän kuin nykyään. Ja loppujen lopuksi, ne meitä edeltäneet ikäluokat ovat ne joille olen valtavassa kiitollisuuden velassa.

    Mahtoiko tuo hyökkäävä hävittäjä olla Suomen ilmavoimien? Ei se vissiin ainakaan Mersu 109 ole. RAFfia ja Luftwaffea tuli itse piirreltyä.

    Minulla oli muuten se ihan eka V8 Magazine. Myin kaikki vuosikerrat joskus -90 luvulla eteenpäin ja sen ekan lehden suhteen pääsin jopa voitolle.

    Jatkakaa.
     
  7. hmr66

    hmr66 3rd gear

    Samaa ikäluokkaa minunkin kanssa ja yhteisiä tuttujakin.....

    Viime vuosituhat oli hauskaa aikaa......
     
    hantta tykkää tästä.
  8. hantta

    hantta Gearhead

    On tullut elettyä aikaa, jolloin ainoat jenkkiautokirjoitukset olivat Suosikissa ja Vauhdin maailmassa, muut sitten ulkolaisia ;)
     
    dart -66 tykkää tästä.
  9. No siihen aikaan nuorisolla oli muita mielenkiinnon kohteita..:D

    [​IMG]
    Mutta joo, millaisia jenkkiautokirjoituksia Suosikissa oli?:confused:
     
    maxvo2 ja hantta tykkäävät tästä.
  10. hantta

    hantta Gearhead

    Joissain Suosikeissa oli jotain pinnallisia esittelyjä, ja olihan joskus -76 aikoihin lehdellä oma nimikkoauto, -63 Chrysler, flakemaalattu,2 d ht, leveillä renkailla ja ketjuratilla, joka kierteli ympäri suomea, pyörien senaikaisissa tapahtumissa, ja ihan kaduilla. Autojen rakenteluhan alkoi jossain fyyran perustamisen aikoihin, joskus -75, sitä ennen rakentaminen oli lähinnä tupla- antenneja ja rallipölykapseleita.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Olihan Suosikissa "Raggari-kuningas".
     
  12. hantta

    hantta Gearhead

    Ja jenkkiautoesittelyjä kirjoitti Ecco Vahto- niminen kaveri, kuitenkin erimies, kuin Turussa vaikuttava, samanniminen pitkän linjan harrastaja ;)
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Tässä alla ylimmän kirjan kannessa on kuva jossa lukee "LOWRIDERS" ja alla itse kirjoittamani "Van Nuys"...

    ...on eräästä vihkosesta, jota muistaakseni jaettiin paikallisessa farkkumyymälässä joskus 70-luvun lopulla tai 80-luvun alussa.

    Opuksessa, tai vihkosessa oli tarinaa ja kuvia amerikkalaisesta elämänmenosta ja kulttuurista lähinnä autoharrastuksen kannalta katsottuna. Tai niin ainakin muistelen. Siinä oli aukeaman juttu mm. Demolition Derby -kilpailuista, jotka tuntuivat silloin käsittämättömiltä. Tosin siltähän se tuntuu edelleen. Ajaa nyt kahdeksikkoa jollain jokamiesradalla ja mällätä päin vastaantulevia kunnes viimeinen joka liikkuu on voittaja. Tai jotain sinnepäin..

    https://en.wikipedia.org/wiki/Demolition_derby



    Muistin ensin, että kyseessä olisi ollut Figure 8 -kilpailu, mutta se on eri asia. Näköjään sitäkin harrastetaan edelleen:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Figure_8_racing



    Farkkuliikkeen, tai no, tavallinen vaateliikehän se oli, alakerrassa oli nuortenosasto jossa myytiin tietenkin farkkuja ja muuta aiheeseen liittyvää. Flipperikin siellä oli. Ja juuri sieltä sain mukaan em. vihkosen. Harmi ettei sitä ole enää tallessa.

    Joskus kauan myöhemmin pähkäilin, mahtoiko vihkonen olla osittain CIA:n rahoittama. Samaa joskus pähkäilin Veekasimakasiinin osalta, eli saiko yhtiö avustusta painatuskustannuksiin. Tuskinpa vaan, mutta hauska ajatus. CIA:n tuki sinänsä ei ollut poikkeuksellista Suomessakaan, saatikka Euroopassa.

    https://yle.fi/uutiset/3-5803088

    https://www.cia.gov/library/center-...s/csi-studies/studies/vol46no1/article08.html

    VHS ja BETA -kasettien vuokraustoiminnan alkaessa joskus varmaan 80-luvun alussa vuokrasimme kaveriemme kanssa leffan tai oikeastaan dokumentin jonka nimi oli "This is America". Aika pöhköhän se oli, mut siinä oli videota tuon ajan jenkkiläisestä customautonäyttelystä sekä kilvanajosta, jota kuolema radalla ei juuri haitannut.

    "Very obscure shockumentary about America in the seventies. And it is indeed shocking to see for example the Indianapolis 500 how unsafe it was back then. They had to restart the race a few times due explosions and people dying due cars exploding into the public or drivers dying in crashes. It's really weird to see how the announcers says that the race had to continue even after a few death."

    Videota voi katsoa Youtubesta, kunhan vaan kirjautuu ensin sisään. Autojutskat alkaa kahden minuutin jälkeen:

     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Waffe se taitaa olla, mutta omaa suunnittelua..

    Ostitko sen syksyllä 1978?
     
  15. Tokkopa sentään, mutta kyllä sitä nuorten sieluista käytiin taistelua. Yksi tunnetuimmista oli
    Helsingin nuorisofestivaalit 1962. Jotenkin nykypäivänä vaikea kuvitella kylmän sodan touhuja..tai no, ehkä uusi kylmä sota on jo ovella..:rolleyes:
     
  16. aircool

    aircool 2nd gear

    Beavers book of america.Se oli kirjasen nimi, löytyy omista kätköistä edelleen.Siinä esiteltiin lowridereita, choppereita, jenkkifutis, rodeota, rekkoja, Clint Eastwood, Burt Reynolds, Dolly Parton ja kaikkea muita Amerikan ihmeitä.
     
    cutlass cruiser, AnHie65 ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    No sehän se täytyy olla!

    Beaver Jeans -farkkuvalmistaja tietty sen oli toimittanut farkkuliikkeeseen.

    Ehkä sitten autojutut jäivät eniten mieleen kirjasesta. Clint Easwoodin tiesivät muutenkin kaikki, samoin Burt Reynoldsin ja muut starat.

    Hatara muistikuva on, että joku karttakin siinä oli. Mutta ei voinut olla kovin suuri, koska vihkonen mahtui kuitenkin povariin.
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  18. xp

    xp Gearhead

    Kyllä USAlla ja Britannialla oli menneinä vuosikymmeninä omat koneistot Suomessakin jotka jakoivat materiaalia lehtiartikkeleita ja radiolähetyksiä varten sekä erilaisia opetusfilmejä. Aiheesta kertoo kirja Lännestä tuulee.
    Ja Venäjällä oli tietenkin myös. Venäjä mm. häiritsi BBC radiolähetyksiä.
     
  19. aircool

    aircool 2nd gear

    Monikaan ei tiedä että Beavers jeans oli suomalainen tuote. Matti Majava osasi luoda hienon illuusion Amerikan tuotteesta kylmän sodan Suomeen.
     
    sepi-ukko ja dart -66 tykkäävät tästä.
  20. Larry

    Larry Gearhead

    Beaver oli moottoriurheilussa näkyvästi mukana. Moni muistaa ainakin Beaver Rocker Cortinan. Taisi sponsoroida Heikki Mikkolaakin.
    Tuossa on hyviä kuvia Keimolan kisoista, joita Beaver spossasi myös. Cortinakin näkyy siellä:
    https://huttunen.galleria.fi/kuvat/1976-07-24+Keimola+Drag+Race/

    Hurriganesta unohtamatta.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!