Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Juu ei megassa tietääkseni niin hienoja säätöjä ole
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä ms2 jo aika kattavat wall-wetting ae ominaisuudet omaa, mutta ei nekään auta jos suuttimet tosi kaukana imuventtiilistä. Aika kauan sai noita säädellä että sai tbi ruiskun toimimaan kunnolla, jos siinä olisi vielä ollu ahdin ruiskun ja imusarjan välissä niin liki mahdottomaksi mielestäni menisi millä hyvänsä ohjain laitteella ilman sähkökaasua. Portti ruikuissa ei edes ole ollu tarvetta ottaa tuota wall-wetting puolta käyttöön, vaan mensty normi aika perustaisella kiihdytys ruiskauksella.
     
  3. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Kovasti on tylsää katsottavaa,... mut tuollainen pikku video löytyi viime kesän ruiskun säätö ajelu reissulta.
    Ja nämä seos säädöt olen tehnyt itse.....ja säätö/opiskelu jatkuu.


     
  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos on ruuvi/roots -ahdin, niin eikös se helpota säätämistä, kun ahdin pumppaa ilmaa/seosta tietyllä tahdilla, eikä virtaus moottoriin muutu silloin niinkään yhtäkkiä läpän avautuessa kuin ilman sitä ahdinta?

    Edit: Tarkoitan siis tilannetta jossa käyttäjä polkaisee läpän auki nopeasti. Vaparissa imusarjan paine nousee samantien, mutta ahtimen kanssa menee jonkunaikaa enemmän että ahdin saa pumpattua läpän/ahtimen (kumpi onkaan lähempänä imukanavaa) ja imuventtiilin välisen tilavuuden korkeampaan paineeseen, joka antaa moottorinohjaukselle hieman lisäaikaa reagoida muuttuneeseen polttoaineentarpeeseen.
     
    Muokattu: 16.4.2021
  5. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ei siellä läpän ja venttiilin välissä painetta ole kun läppä on kiinni. Eikä mullakaan ollut täyskaasun polkaisu se ongelma vaan osa kaasu kiihdytys/polkaisu. Vapariin verrattuna paine nousee vaan 1bar ahtoon samalla tavalla tarpeeksi välitettynä
     
  6. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Osakuormalla rikkaalla olo on ahtimesta tai ahdintyypistä riippumatta typerää, eikä siihen ole yhtäkään hyvää syytä.

    Kiihdytysrikastukset useimmiten toimivat prosenttikorotuksina lähtötilanteesta ja tuossa kuvatussa tilanteessa haiskahtaa vahvasti liian pieneltä rikastukselta.

    Rikastettu peruskartta osakuormalla saa aikaan lisääntyneen kulutuksen lisäksi, sylinterien kulumista ja öljyn ohenemista. Nämä siksi, koska ylimääräinen bensa huuhtelee öljykalvon pois sylintereistä ja samalla ohipuhalluksen mukana menee palamatonta bensaa öljypohjaan. Jälkimmäinen ei ole niin suuri ongelma lämpimällä moottorilla, koska bensa kiehuu hyvin huohottimen kautta pois öljystä.

    Syy siihen ettei tehdassäädöt nykyään ole osakuormalla laihalla, vaan stokiometriset, löytyy NOx päästöistä, eikä mistään muusta.
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Katalysaattori vaatii ton stokiometrisen seoksen ja siellä "käsitellään" muutakin kuin NOx
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Emmä mitään tästäkään tiedä, mut eiks noiden suoraruiskutusbensamoottorien juju just ole laihalla ajo? Injektiolla saadaan tulpan tienoille sen verran satsia, että palaa. Mutta ympärillä on enempi vähempi vain raikasta ilmaa ja nämä kimpassa poistuessaan ovat hyvinkin jäännöshappipitoista kamaa. Ja että tämmösissä vehkeissä katalysaattoritkin työskentelevät uudenaikaisissa olosuhteissa vs lambda ykkösen tienoille viritetyt edellisen sukupolven laitteet.
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Eli tämän seskustelun tiimoilta olisi kyseessä laihaseosmoottori ahdettuna jota sitten ajetaan osakuormalla rikkaammalla kuin alunperin? Tossa olis kyllä jotain järkeä?
     
  10. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Katalysaattori vaatii stokiometrisen, kun halutaan poistaa palokaasuista CO, HC ja NOx.
    NOx pelkistys katissa perustuu aika pitkälle siihen että siellä on reaktiivisia komponentteja, kuten CO ja HC.
    Laihalla moottori ei tuota juurikaan CO ja HC päästöjä, joten NOx vähennys ei toimi, mutta ei tuosta ole mitään varsinaista haittaa katalysaattorille, ainakaan osakuormalla.
     
  11. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Joo ja ei, kun moottoriin jää happiylijäämä, tulee ulos NOx päästöjä, niitä voidaan vähentää pakokaasujen takaisinkiertyksellä (pakokaasussa ei jäännöshappea) tai pakokaasujen ureakäsittelyllä.

    Jotkut ekat mitsun GDI koneet pystyi käyttämään todella laihoja seossuhteita, mutta ne pölläytti putkesta ulos kasapäin NOx päästöjä.
     
  12. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tuossa CCZ28 myönsi ajelevansa tasakaasuajossa 14.4, mikä on parviälyn mielestä laihin seos jonka laitteet vielä kestävät vai tuleeko seoksen palamattomuus ensin haasteeksi? Hankin käyttöpeliksi turbollisen euroauton ja se tuli dynopapereilla sellaisena että maantiellä mentiin 13.4. Olen nyt tutustunut ruiskuun ja laihentanut 15.4 kohdille pintakaasun alle 130 km/h alueet.
     
  13. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Palamattomuus tulee alipainealueella ensin haasteeksi. Laihennuksen lisäksi kannattaa lisätä ennakkoa, koska laiha seos palaa hitaammin.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    40. "Machtava Mustang"

    Olen joskus ajatellut miten wanhojen jenkkien varaosamyyjät oikein pärjäävät työssään. Siis siten, että miten sellaisiin autoihin löytyy oikeat varaosat. Normiautoilla riittää, että antaa rekkarin, josta saa valmistenumeron, josta sitten varaosaluettelo kertoo jo kaiken olennaisen. Normaalisti, mutta ei aina. Eilenkin ihan tavalliseen 2008-malliseen Golffiin antoi luettelo väärän etujousen. Asia tarkistettiin kolmesta varaosatukusta ja kaikkien mukaan juuri sen jousen pitäisi olla sopiva.

    Mutta ei vaan ollut. Otin sitten kokeeksi vahvistetun jousiversion ja se oli juuri se oikea eli sopi autoon. Olisiko sitten iskaritolpat vaihdettu jossain vaiheessa auton elämää, sitä en tiedä.

    Vaan miten sitten, kun 60-luvun SuomiMustangiin on 200 cid kuutosen tilalle vaihdettu jokin Medium Riser 427 isolohko ja perikunta on sen myynyt eteenpäin. Ja tarttis saada oikea virranjakajan kansi...

    Niin. Ei onnistu ihan helposti.

    Asiakas toi ilmeisesti jenkkilästä ostetun, aivan machtavan mustangin, tai oikeastaan Shelby GT 500:n korjaamollemme. Asiakkaan mukaan auto käy rikkaalla. Ei vikakoodeja. Isompi ahdin asennettu. Ja muuta virikampetta. Vikavalo ei pala. Nice.

    [​IMG]

    [​IMG]

    No, ei muuta kuin tutkimaan autoa. Ei tosiaan vikakoodeja ja koska kyseessä oli selvästi viritetty auto, sehän ei kerro vielä mitään. Otin autosta lokia ja toinen etulambda ei anna mitään arvoja ja "fuel system status" on vikatilassa.

    Tilasin autoon uuden laajakaistalambdan. Jep, uudemmissa Musseissa sellaiset on ihan vakiona. Meni muutama päivä ja osa saapui Rockautosta. Vaan kumpikas lambda se nyt on, oikea vai vasen?

    [​IMG]

    Kuvasta näkyy, että autossa on "WB EQ Ratio 1" ja "WB EQ Ratio 5". Toinen antaa lambda-arvon, toinen ei. Maalaisjärjen mukaan se joka ei anna arvoja on rikki. Mutta kumpi se on?

    Perimätieto ehdotti vasemmanpuoleista lambdaa. Joten siitä piuha irti ja ottamaan taas lokia. No, nollaa näytti kummatkin arvot. Joten oikeanpuolimmainen irti ja vasen takaisin. Ja kas vaan, nyt tuli taas toisesta arvot ja toisesta ei. Siispä vikaantunut lambda oli oikeanpuoleinen. Ja eikun vaihtoon.

    Otin taas lokia ja edelleen moottori vikatilassa. Kävin sitten ajamassa autolla ja lopulta moottori meni closed looppiin ja poistui vikatilasta. Mutta tyhjäkäynnillä meni taas vikatilaan. Seos oli aivan törkeän rikkaalla.

    [​IMG]

    Siis 0.69 lambda. Ei mitään järkeä. Trimmit muutenkin aika tapissa (ei toki tuossa kuvassa yllä) ja nimenomaan niin, että vähentää suihkutusaikaa.

    Asiakas halusi kuitenkin dynottaa auton, joten eikun penkkiin. Siellä täyskaasuveto meni jonnekin AFR 9.0 pintaan ja auto aivan selvästi tukehtui bensaan. Vihelsin pelin poikki ja sanoin dynottajalle, että tää taitaa kuuleppa olla E85-auto.

    [​IMG]

    Palasin korjaamolle ja tarkistettiin suuttimessa olevat tiedot. Ei löydy koodilla Googlesta mitään. Vaikka aivan varmasti vakion GT 500:n suuttimen koodi löytyisi. Joten suuttimetkin on vaihdettu viriversioihin.

    Moottori toimi tyhjäkäynnillä ja osakaasulla kuin vakio, joten päättelin, että nokka-akseleita ei siihen ole vaihdettu. Ja auton muutoksilla vakiosuuttimet olisivat hyvin saattaneet riittää virimuutoksen tueksi. Mutta ei E85:lla.

    Kävin sitten tankkaamassa auton viinalla ja kun aikansa ajelin, ei enää mennyt vikatilaan tyhjäkäynnillä kuten aikaisemmin. Kävin sitten testaamassa ohitustiellä reippaammalla kaasulla ja tuloksena oli röpötystä ahtopaineitten noustessa reilusti. Päättelin että tulpat ovat saaneet siipeensä törkeän rikkaasta seoksesta ja tilasin siihen uudet tulpat, mistäs muualta kuin Rockautosta.

    Ensi tiistaina vaihdetaan tulpat ja keskiviikkona penkitetään taas aamukymmenen aikoihin. Ja jos Vatanen on siinä tien toisella puolella, niin saa tulla kuuntelemaan Machtavan Mustangin karjuntaa...

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    DianaGreece49, sbc350, Dataviilaaja ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. DianaGreece49

    DianaGreece49 1st gear

    Kun olet tekemisissä moottorin kanssa, sinun on oltava erittäin varovainen. Varsinkin sylinterinkannilla. Yksi huolimaton liike ja sinun on muutettava niitä. Ja ne ovat melko harvinaisia, varsinkin Caminossa.
     
  16. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    Nyt on vappusimat käyneet riittävästi?
     
  17. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Google kääntäjä, tai vappusimassa prosentit kohdallaan:)
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Noi on keinoälyllä toimivia botteja.
    Suomen kieli on vielä niin vaikea, että noista huomaa kun on keinoälyn viestiä. Mutta jossain vaiheessa ei enään tiedetä keskusteletko botin vai ihmisen kanssa näillä palstoilla.
    Noista nimistäkin huomaa, että generoitu nimi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jesh. Tulee aika, jolloin robotit vääntävät kättä keskenään OD:lla kunnollisten harrastajien puolesta. Kunnolliset harrastajat ovat puolestaan joko tallilla tai ajossa. Tai muuta tolkun hommaa hoitamassa.
     
    sbc350 tykkää tästä.
  20. Voi ei..Just kun mä rakastuin Dianaan, niin se onkin:

    [​IMG]
    Bottienkin on muistettava ylhäällä olevat säännöt, muuten OD:n moderaattoribotti on hyvin hyvin vihainen.
     
    f34 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!