Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    47. "Nimeni on Martin, Aston Martin"

    Korjaamollamme huolletaan eri merkkien autoja ja määräaikaishuoltoihin kuuluu pääsääntöisesti myös autojen koeajot huollon yhteydessä. Siinä ei sinänsä ole mitään kummallista ja vastaavasti kun itse säätelen mm. LS-moottoreita, pitää nekin aina koeajaa.

    Paitsi ettei aina oikein tekisi mieli.

    Eräs wanha tuttu, lähes 700-heppainen ratakäyttöön rakennettu C6Z06 odotteli koeajoa joskus reilu kuukausi sitten. No, kolme viikkoa sitten perjantaina olin alkuillasta Tampereen eteläpuolella motarilla menossa kohti etelää ja räntää tuli jo sev'verran että riisseli-Mondeon luistonestovalo vilkkui aina vaihtaessani kaistalta toiselle. Nice.

    Soitin omistajalle ja kerroin etten todellakaan lähde testaamaan autoasi edes moottoritiellä katuslickseillä räntäsateessa. Vaikka ei siinä olisi muuta pitänyt kokeilla kuin meneekö moottori rajoittajalle ykkösvaihteella. Ja vaikka sen saa testattua osakaasulla, menee vekotin autoon nyt vaihdetulla manuaalilla sen 120 km/h. Jooei. Ei missään nimessä.

    [​IMG]

    Meni pari viikkoa ja puhelin soi. Nyt olisi tulossa säädettäväksi hieman vastaava virinokalla varustettu seittemänlitrainen 600 hv C6Z06. Vastasin että saa tuoda samantien tänne Seinäjoelle. Kerrottiin että huomenna lähtisi eläkeläiskuski sitä tuomaan.

    Meni viikko ja autoa ei näkynyt.

    Sitten puhelin soi ja kerrottiin ettei sitä tuo eläkeläinen näillä keleilla vaan tulee autonkuljetusrekalla.

    Ymmärsin kyllä miksi.

    Vette tuli sitten korjaamon pihaan kuljetusrekalla. Taisi olla perjantai ja päivän työt jo tehtynä. Avasin korjaamon nosto-oven ja menin turisemaan rekkakuskin kanssa. Sellainen mukavan oloinen, hieman harmaantunut ja jotenkin erilaiselta tuntunut kuski. No mutta eipä se haitannut, sanoin heti että Vette on niin matala, että kannattaa olla tarkkana. Kerroin että saa tulla pyytämään apua kun tarvitsee ja samalla toivotin meidän työntekijöille viikonloppuja.

    Kävin välissä toimistossa tekemässä töitä ja sit taas takaisin kuljetusrekan luo. Ehdotin että minä voin ajaa/peruuttaa sitä rampista alas ja kuski lupasi katsella sopivia kumimattoja auton alle. No hyvinhän se siitä ulos tuli ja kun nousin autosta kysyi kuski onko tämä minun autoni. Kerroin että ei toki ja että tehtäväni on säätää tämä niin ettei auto enää haise pahalta eli säädöt kohdalleen ja samalla päästötkin saadaan kuntoon. Kuski sitten kysyi teenkö näitä enemmänkin ja vastasin että "no Vipereitä ja Shelbyjäkin on tehty näitten letukoiden lisäksi ja pian on tulossa Hellcatti". Tähän kuski sitten vastasi että hän oli vienyt edellisellä viikolla Viperin Vaasaan.

    Viper tietysti kiinnosti ja kysyin vuosimallia. Ei hän sitä muistanut/tiennyt ja tuli sitten juttua matalien autojan hankalasta saamisesta kuljetusrekkaan ja hän sitten kertoi, että hakee työkseen Lamborghineja, Bentleyta, Ferrareita ja Porscheja Keski-Euroopasta. No minähän tietty kiinnostuin heti ja hän kertoi, että Porscheissa ja Bentleyssä on usein nappi josta saa autoa korotettua, mutta Ferrareissa harvemmin.

    Mulle tuli sellainen jännä tunne, että nyt mä juttelen wanhemman autoharrastajan kanssa ja että tässä ei ole nyt ihan tavallinen rekkakuski. Ja eipä aikaakaan, kun kaveri sanoi että on hänelläkin sellainen harrasteauto, Aston Martin.

    (Toim. huom.: kirjoittaja häkeltyi tässä vaiheessa)

    - ööh, siis sulla on Aston Martin?
    - joo
    - no....tota...mitä mallia?
    - DB9
    - (itsekseni: siis se James Bond -malli)
    - jaa....mitä vuosimallia?
    - 2015

    Sen enempää en enää muista siitä keskustelusta kuin että vertailtiin Z06 Corveten ja Astonin kiihdytysaikoja ja, ja, ja...ja voi herranjestas. Kerroin miten Jeremy Clarkson oli ajanut vakiolla C6Z6:lla paikaltaan viitosvaihteella nollasta 280 km/h. Rekkakuski kertoi miten hänen Astonissa on 6-vaihteinen ZF-automaatti ja että sen vakioteho V12-moottorista (520 tjsp.) riittää hänelle mainiosti.





    No, viri-Vette oli lopulta ulkona ja ajoin sen sitten sisään korjaamollemme. Kuski tuli perässä ja koska päivän työt oli tosiaan tehty, turistiin siinä sitten keskenämme autoista. Kerroin että Corveten moottori on seittemänlitrainen ja mäntä on yli sata milliä halkaisijaltaan johon kuski vastasi, että hänen V12:nsa mäntä on paljon pienempi. Sanoin ettei pienempi ole aina huonompi.

    Juteltiin siinä vielä hetken ja sitten tiemme erosivat. Aloin itsekseni pohtimaan tunnenko tai tiedänkö ketään muuta Astonin omistajaa ja kun hetken pähkäilin niin muistin kaksi. Entinen pomoni ja paikallisen lääkäritalon toimari.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    sepi-ukko, MJF, pe-le ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. hzemax

    hzemax Gearhead

    Eikäku, meinasin ainoastaan" yrittää virittää tollasta museo 361 v8 mottia.
    Pelkkä imarin vaihto tuntu tekevän huimasti eroa.

    Kannethan noissa on kaikissa samat 361-413 . Eli pikkumoottorin kannet virtaa samat, ko isonkii.
     
  3. hzemax

    hzemax Gearhead

    Porttasin toki omat kanteni, että liikkuu vanha chrysleri, tarvittaessa, lisäaineistettuna toki.
     
  4. hzemax

    hzemax Gearhead

    Onkohan kukaan kuullu Leppäsen veljeksistä mitään, ko ei niitä kotona tunnu olevan.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    48. "Onnistuu periaatteessa"

    Asiakas kävi äskettäin kyselemässä erään letukan säätämisestä. Kerroin että eiköhän se onnistu...ainakin periaatteessa.

    Ja just sitä periaatetta aloin saman päivän iltana pähkäilemään.

    Haasteena on se, että tilanteessa jossa yksi maailman suurimmista autonvalmistajista eli GM nostaa kädet pystyyn ja toteaa, ettei riittävän isoja suorasuihkutus-polttoainesuuttimia vaan kertakaikkiaan saa mistään, niin laitetaanpa suorasuihkutuksen rinnalle imukanaviin suihkuttavat suuttimet.

    C7 ZR1:n moottorissa juuri näin on tehty.

    "The 2019 LT5 has 16 fuel injectors, eight large primary cylinder injectors that it shares with the LT4, and eight smaller injectors that spray fuel into the intake ports from the base of the supercharger housing. The engine normally runs on the direct-injection system with the port injectors providing additional fuel only when the DI system cannot keep up with demand. The PFI system is supplied by the fuel tank's electric pumps at a pressure of 58 psi and for fuel injected directly into the cylinders delivery pressure in increased to 2,900 psi by a high-pressure pump. This mechanical pump is driven by an extra lobe on the camshaft in the same location as the Gen I cam's distributor drive pinion and was first used on the 2014 naturally aspirated LT1. This pump was bored and stroked to increase its capacity for the supercharged LT4, and now the LT5."

    [​IMG]

    https://www.motortrend.com/features/gritty-details-chevys-new-755hp-lt5-powerhouse/

    No nyt sitten mennään sillä suunnitelmalla, että tähän kyseiseen autoon tulee hieman vastaavasti 16 polttoaineensuutinta.

    Ja kaksi moottorinohjainta.

    Siis samaan moottoriin kaksi moottorinohjainta. Jotka eivät tiedä toisistaan mitään. Priceless.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    sepi-ukko ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Aattelin. eikö Fueltech ohjain ja semmoset suuttimet mitä isot pojat käyttää... vai onko pakko säilyttää näissä nykyvehkeissä auton muiden toimintojen takia oma moottorinohjain tietohärpäke?
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Käytännössä näin uudessa katuautossa/katurekisterissä/katsastuksissa on se vakioboksi oltava, monestakin syystä. Erilaiset ohjainlaitteet juttelee keskenään ja ilman vakioboksia tuloksena on jumalaton litania vikakoodeja ja käynnistyksenesto tinttailee helposti, joten ei oikein ole vaihtoehtoa.

    Motec ehkä olisi jossain vaiheessa saatavilla riittävillä lisäpalikoilla. Mut siinäkin tapauksessa kaikki väyliin menevät datat pitää olla koodattuina (mittaristo, ABS/ESP jne.).
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tässä näkyy toi tuplasuihkutus-systeemi eli ylempänä imusarjasuuttimet ja alempana suoraan palotilaan suihkuttavat suuttimet:

    [​IMG]
     
    Roger that tykkää tästä.
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Tohon täytyy vastata, et on. Juha L. käveli viime kesänä Malmilla vastaan ja kyseli muistatko ja mitä kuuluu muuten. Tälläkin kertaa vain ääni paljasti persoonan. Siinä hetki muisteltiin vanhoja. Kas kun hengailin samalla kylällä heidän kanssaan joskus reilu 40 vuotta sitten. Oli pakko kysyä Juhalta, et onko siinä perää, et "sain heidät sytytettyä drag racingin pariin" joskus Vappuna 1979?? Eipä siihen paljoa tarvittu ja aikakin oli siihen otollinen. Juha myönsi, et näin tais käydä. Kävin nääs pienellä kiireisellä koeajolla kun olin vaihtanut M20:n omaan pulkkaani ja sitä piti päästä heti kokeilemaan, vaikka ilman pakoputkistoa ja konepeltiä. Sen myötä T:birdin FE hyppäsi Mustangin nokalle ja heidänkin historia alkoi Räyskälästä. Itse olin jo Keimolassa menettänyt "poikuuteni".

    Sorry Pekka off topicista, jatka toki. Sun juttuja on ilo lukea:):)
    t. AM
     
    sepi-ukko ja hantta tykkäävät tästä.
  10. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    OK. Näin aattelinkin, mutta kun nämä on meikäläiselle outoa aluetta, ajattelin kysyä.
    Se on selvää että seuraava oma kovetumpi vehjes tulee olemaan joku tuommoinen nykymoottorinen auto.
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eipä siinä mitään. Mukavaa että tällä hiljakseen hiljentyvällä palstalla on vielä kirjoittajia ja kommentoijia.

    Tiedät näköjään etunimeni. Kännykässäni saattaa jopa olla puhelinnumerosi tallessa. Jonkinlainen muistikuva nimittäin on, että olisimme jutelleet puhelimitse joskus anno 2008...2009 kun kyselit jotain, olisiko ollut LS-moottoreihin liittyvää.

    Sulla oli muistaakseni -67 Camaro joka oli ollut jo aivan liian pitkään tallissa takaisin projektina ja oliko joku merkkipäiväkin lähestymässä ja kaverit vihjaili josko se pian tulisi taas takasin ajoon.

    Nimeäsi ei löydy kännykkäni puhelinluottelosta, mutta auto saattaa löytyä. Siitä logiikasta pian lisää.
     
    Muokattu: 3.12.2021
    sepi-ukko tykkää tästä.
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    49. "Nimet kuuluvat hautakiviin"

    Yhdysvaltalainen näyttelijä ja ohjaaja Clint Eastwood taisi aikanaan tokaista otsikon mukaisen lauseen jossain warhaisessa italowesternissä. No ne leffat on niin wanhoja, että edes vanhat pierunrippeetkään eivät niitä juurikaan muista, saatikka haista.

    Mutta jotenkin just tästäkin juteltiin Vatasen kanssa tässä muutama päivä sitten.

    Kerroin nimittäin sille rojektista jossa yhtä moottoria tulisi ohjaamaan kaksi moottorinohjainta, jotka eivät toisistaan tiedä mitään. Kysyin Vataselta puoliksi pilaillen että keneltäköhän kysyisin neuvoa säätämiseen ja sehän tokas' että "no jakomieliseltä tietenkin" ja nauraa hekotti minkä kerkes ja lisäs viälä että "aatteleppa sitä".

    Sekös nauratti itseänikin.

    En nyt varsinaisesti neuvoja olisi kaivannutkaan, varsinkaan jakomieliseltä. Mutta se mikä juolahti mieleen oli se, että yleensäkin säätämieni autojen omistajien nimet jää usein taka-alalle. Jatkoin sitten kertomalla miten kännykässäni lienee muutama sata autoharrastajan puhelinnumeroa ja suurin osa ilman nimeä.

    Tai tavallaan ilman nimeä.

    Onhan siellä vaikkapa "Cor-Turku" tai "Cor-LS3-Rovaniemi" tai "Mus-GT500-Tre" tai "55BelairLS2" ja niin edelleen. Mutta ei siellä niitten ihmisten nimiä ole.

    Kun on niin huono nimimuisti muutenkin.

    Se auto kun jää jotenkin paremmin mieleen.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...

     
    A.J., chevy 2, sepi-ukko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Juurikin kun tästä siinä sun kanssa naureskeltiin niin jaoin tapahtumaa että mullakin puhelimessa saattaa olla auton tietoa lyhyesti mutta sitä NIMEÄ ei vahingossakaan.

    Esim Blower -Shoebox sai vasta hetki sitten nimen lisäksi..Joka kerta kun ollaan puhuttu niin sanoo tietenkin nimensä mutta jää se muuttamatta puhelimeen.
    Mähän oon oikea katasrooffi päivänmäärille ja nimille.
    Jos mulle sanoo että tuu Viikolla 24 keskiviikkona klo12 niin ihme on jos osun oikeaan


    :D

    Tai jos joku kertois "Ookko nähny Korppisen Peran autoa?"niin varmaan kattoisin mietteliäänä mutta kun lisäys "sellanen Sähkön Sininen GM A-body Cowli-pahkalla,häijyn kuuloinne motti ja manuaalilla" niin etusormi nousisi ilmaan ja kulmakarvat kohoavat 2cm ilman botoksia merkikisi että bensalla ja tinnereillä pehmenny aivomassa sai juuri protoni kipinää....

    Anteeksi vaan kaikille jotka pistoksen tunsi,EI OLE henkilökohtaista. :D :D
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  14. fmila

    fmila Gearhead

    Ei Pekka, en oo vakavissani LäSää miettinyt oman Camaron nokalle ja kyllä -67 se on ja ollut mulla reilusti yli 40 vuotta. Oli myös pitkään tallissa pölyttymässä, kun taloudellinen tilanne oli sen verran tiukka ja perheen hyvinvointi meni sen edelle, vaikka mun ja Camaron suhdehan on paljon pidempi kuin monen (ja myös mun) avioliitto;). Nyt on toki ollut joka kesäisessä liikenteessä jo 15 kesää "museomoottorin" voimin. Tuo tuli tehtyä muiden hylkäämistä romuista joskus 80-luvun alussa, viimeisen kisakauden jälkeen. Freesasin sen vain uusilla männillä ja muilla "huolto-osilla", sekun sattuu olemaan "aito" 350 SS-kone vuodelta -67 sattumoisin. Mielessä on toki tehdä hieman erilainen SBC ku yleensä, mutta eläkeläisen kukkaro tuntuu pysyvän tyhjänä aina vaan.

    Juu, mulla sama "tauti", en muista kauheesti nimiä, enkä enää puhelin numeroitakaan. Työaikani, liki 50 vuotta, vietin meluisissa ja käryisissä korjaamoissa, siitä n 40 vuotta Pekan tavoin asiakaspalvelussa. Moi moi tuttuja riittää kyllä, mutta ainakin puolet on "nimettömiä" mulle, autot kyllä muistan.

    Pekan kanssa tavattiin joskus kauan sitten, tilannetta en enää muista. Puhuttiin jostain vanhemmasta kilpurista, oisko ollut Lola T70???

    Laitan numeron YV;nä. Voit pirauttaa jos on Stadin päässä joskus "luppoaikaa" junaa odotellessa o_Oo_O.

    Voin sitten kirjoitella tänne vaikka siitä erilaisesta viri SBCn synnystä kun (jos) se tulee mahdolliseksi. Kuitenkin ilman turboa:)

    t. AM
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    50. "Lorun loppu"

    No niin, alkaa olemaan aika jättää hyvästit. Joskus päätin, että kun 200.000 kertaa tätä ketjua on vilkaistu, niin se on sitten siinä.

    No nyt on.

    Kaikki loppuu aikanaan ja kun äiteemuori soitteli alkuviikosta aamusta ja kertoi että sydänkohtaus oli tullut neljä kertaa yön aikana, vastasin että tuun käymässä ennenkuin lähden töihin. Kuten sitten teinkin ja seuraavana päivänä jouduin jo moittimaan kertomalla ettei sydänvikaisen pitäisi tehdä lumitöitä, sain kuulla esitelmän siitä, miten lumityöt tehdään oikein.

    No se siitä.

    Eilen perjantaina asiakas soitteli ja kertoi saaneensa autoonsa talvirenkaat mutta että niissä on nastat ja onnistuisiko meillä kesärenkaitten vaihto vanteille, 'notta saataisiin dynolukemat ennen ja jälkeen virityksen. Kerroin ettei meillä ole rengaskoneita....kunnes samantien muistin, että naapurin Antillehan tulee 3000 hepan kapasiteella oleva napadyno jouluaattona tuohon naapuriin.

    Monenlaisia joululahjoja siis. Jonkin lorun alku sekin.

    Oma tuplaturbo-LS6 on edelleen korjaamolla levällään. Koneistustyöt on tehty, flex fuel -kykyinen P59-boksi on odottamassa, samoin kuin melkein kaikki muut palikatkin. Pitäisi vaan jaksaa tulla takaisin työpaikalle viikonloppuisin. Ja se Vatasen männänrengasviilapenkkikin on ollut nyt varmaan yli vuoden lainassa...

    No, jossain vaiheessa sitten. Päivittelen vaikka tänne sitten.

    Takaisin äiteemuoriin. Wanhukset olivat hoitolomalla ja siivosin niitten taloa, jolloin tällainen kortti tuli vastaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aatteleppa sitä.

    ***

    The end
     
    Kustom STW, sepi-ukko, hmr66 ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitos Pekka jutuista! Toivottavasti alat uudestaan jostakin HiTech aiheesta.

    Wanhalle OEM Rochester / Carter / Holley / Weber virittäjälle (minulle) tuli paljon uutta tietoa. Kiva oppia uutta vaikken koskaan tarvitse tehdä.
    Opiskelin tosin ekan mekaanisen Motec'in kun aloin niitä tuomaan maahan, ja pari muuta (HKS & TRD) mekaanista ja pari ECUa mutta siinä kaikki. Weberien virityksestä kun sai 3x enemmän Jenkeissä kuin ECUn map'pingistä! Onneksi, kun tieto/taito ei riittänyt ja ilman penkkiä map'ping on mahdotonta.
    Kunnioitus kaikille, kuten sinulle, joka jaksaa ja kykenee pysymään mukana kehityksessä jossa OEM toiminnat "häiritsee" jokaista muutosta. Yksi virhe ja kone POKS!

    PS. Onko tämä sinun uusin passion? https://www.iisakkijarvenpaa.fi/us/story
     
    sepi-ukko, timopajala ja SS-454 tykkäävät tästä.
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eiköhän sitä juttua tule taas lisää piakkoin. Uudehkot Fordit ja Moparit tällä kertaa fokuksena.
    Vanha juttu jo. Mukavaa oli mutta aikansa kutakin.
     
  18. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla ss454 pickupissa 2x ohjainta, holley ohjaa polttoainetta ja mega suorasytkää. Ois toki onnistunut yhdelläkin mut holley oli päättänyt hinnoitella sytkäkanavat niin et hinnassa ei ollut enään järkeä kun niitä halus 8kpl.

     
  19. Miguelos Poropeukalos

    Miguelos Poropeukalos Gearhead Bannattu

    Mikä tuo Holley on? Sniper?
     
  20. studio57

    studio57 Gearhead

Kerro tästä muillekin!