Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kumpi auto on "tehokkaampi", se, jonka automaatin stall on 3500 rpm, vaiko 1500 rpm?Onko turbbiini osa moottoria, kuten vauhtipyörä?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    On ja lisänä sulla on vielä se vauhtipyörän inertia, jonka luomiseen tosin on mennyt jonkun aikaa kierroksia houkutellessa!
     
    hantta tykkää tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kumpi on tehokkaampi, Hayabushan 200 hv, vai Scanian 10 litraisen kutosen 200 hv?
     
  4. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Voisko sanoo näin, et vauhtipyörän kevennykses ja välityksen tihentämises menee tehoo vähemmän "harakoille".
     
    hantta tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Voi, vaikkei se niin olekaan ;)
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alkumetreillä käyttäytyy kuin olisi tehokkaampikin toki riippuen siitä, pitääkö rengas hyvin. Pidemmällä matkalla vauhtipyörän tien suuntaan kiihdyttäminen vie veronsa. Mutta samalla kasvaa jarrutusmatka, eli +/-!
     
  7. PAPH

    PAPH Gearhead

    Tässä menee maalais- ja kaupunkilaisjärki vipuun koska 100hv on 100hv vaikka se tuotettaisiin kuinka. Moottorin käytöksellä ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
     
    atobee, hantta ja DX tykkäävät tästä.
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Teho on yhtä kuin tehyy työ jaettuna ajalla. Kiihdyttäessä tehoa hukkuu moottorin sisäisten vastusten voittamiseen, eli myös painavan vauhtipyörän kiihdytykseen. Moottorista ulos tuleva teho on se, mitä moottori tuottaa, miinus nuo hukkuneet tehot. Kun vauhtipyörää kevennetään, häviää vähemmän tehoa sen kiihdyttämiseen. Pienillä vaihteilla kun kierrokset pääsee nousemaan nopeammin, saa "säästetyn" tehon tuntuvammin ulos, mutta eroa tulee isommillakin pykälillä. Auto kiihtyy nopeammin, eli työ tulee tehtyä pienemmässä ajassa, eli teho on noussut.

    Anglia tonnin painoisella vauhtipyörällä ei ole tehokkaampi, vaan tehottomampi. Kumi savuaa, koska voimaa on kerätty ja varastoitu vauhtipyörään, mutta ei se tehoa lisää, koska moottori sen tehon tuottaa. Laittokoon muuta väittävä vauhtipyörän pyörimään dynoon ja mitatkoon tehot.
     
    artsiracing ja hantta tykkäävät tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos moottoria kierrätetään 6000 rpm, ja aletaan jarruttaa sitä dynolla, on painavasta vauhtipyörästä hyötyä.
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllä, mutta mitä siinä mitataan silloin?
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ralliautoissa kevennetään kaikki pyörivät massat käytön helpottamiseksi, sillä nopea kierroksiin reagointi parantaa suoritusta, 1/4 mile on painava vauhtipyörä hyvä, kun voi lähtöpaikalla varastoida tehoa vauhtipyörään, molemmissa saattaa kuitenkin olla sama hevosvoimamäärä, ja eihän isolla turbollakaan oleva kulkine nopeasti tyhjäkäynniltä heräile :)
     
  12. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Otetaan Artsi semmonen kuvitteellinen tilanne notta sinä olet tehny koneen kakskytä kiloa painavalla vauhtiksella. Kiikutat sen Santalan dynoon ja mittarit näyttää huipputehoksi vaikka 503 hv,
    Sitten vaihdat siihen mosaan kymppikilosen vauhtiksen ja dynotetaan uusiksi ilman muita muutoksia, nouseeko huipputeho?
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Hetkinen, pitikin miettiä vähän uusiksi tuon Masan esimerkin takia. Tulisikohan inertiadynossa hieman eri tuloksia, kuin jarrudynossa? Siis ensin mainittu näyttäisi kevyemmän vauhtipyörän nostavan tehoa enemmän, kuin jälkimmäinen? Vauhtipyörän keventäminen vaikuttaa pyörintänopeuden muutoksiin tarvittavaan energiaan, mutta tasanopeudella ei mihinkään.

    Tässähän joutuu ajattelemaan, liian vaikeaa mulle nyt...:p

    Se on kuitenkin varmaa, että vauhtista keventämällä ei Angliasta formulaa tehdä.
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ajatellaan vaikka venekäyttöä, ajellaan muina kippareina kaasu pohjassa hurjaa 25 solmun nopeutta, pysähdytään, vaihdetaan 10 kiloa kevyempi vauhtipyörä, ja mennään testaamaan. Paljonko nopeus putoaa?
     
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Varastoidaanko sinne vauhtipyörään tehoa vai vääntöä?
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Aiemmin tulin maininneeksi, että teoriasta tehon lisäämiseksi keskustelu on sikäli hedelmällistä, että vaikka asiat kompastelevat keskenään, saa tämmöisistä väittelyistä vinkkiä, mistä oikeasti on kyse, eli vaikka kirjassa sanotaan, että peltisarja lisää tehoa, niin pitäisi myös ottaa selvää, miksi näin on, ja mitä tekemistä nokka- akselilla tai turbiinilla asiaan on, sillä nämä eivät ole kaikille itsestäänselvyyksiä, ja jaksammehan jankata näistäkin asioista vuosikymmeniä,pääsemättä selvään lopputulokseen, saati kaveri, joka on virittämässä ekaa autoaan.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja baarissa nokat vastakkain parin promillen nousuhumalassa nämä asiat saavat aivan uusia ulottuvuuksia
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vene- esimerkissäni potkuri on valittu niin, että hutu auki saavutetaan suurimman tehon kierrosluku, suurimman vääntömomentin kierrosluvulla vene kulkee paljon hitaammin :d
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vaikee sanoo miten tulokset reagoi missäkin dynossa vauhtipyörän painoon, sanoi se santalakin erityyppisissä dynoissa tulevan eri tuloksia.

    Kun iänkaiken on pyritty pyöriviä massoja keventämään, on ultrakeveitä kampiakseleita ja alumiinivauhtipyöriä, niin olishan se aika surkuhupaisaa jos niistä ei oliskaan mitään hyötyä.
     
    hantta tykkää tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuskin kukaan väittää, etteikö olisi, parantaahan keventäminen kierrosherkkyyttä, ja sen myötä kiihtyvyyttä, mutta tehoon tai huippunopeuteen se ei vaikuta.
     
    Gary Grand, Masa71 ja atobee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!