Toyota Crown RS56 levyjarrumuutos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja RockHQ, 9.9.2013.

  1. smuige

    smuige Gearhead

    No niin,nyt olis hieman mittatietoa käsillä.

    60-sarjan crown(cressida corona sama?:

    Kiinteä 2-mäntä satula,satula symmetrinen eli käy molemmin puolin, satulan kiinnityspulttien jako 88-89mm
    Satulan offset, eli mitta levyn sisäpinnasta satulan kiinnityspintaan 20mm
    Mitta satulan kiinnityspultista levyn ulkokehälle (266mm levy) n.50 mm
    Levyn pulttijako 5x100mm
    Letkun pituus n.260mm, naaraspäät m10x1

    Ford Granada -72
    Mittailin tätä huvin ja urheilun vuoksi sen takia että levyn mitat aika lähellä 60-sarjan crownia ja ulkonäkö erittäin samankaltainen.
    Kiinnityspulttien jako n. 83mm
    offset 20mm
    mitta kiinnityspultista kuvitteelisen levyn ulkokehälle n. 56mm.

    Käyttiksenä sattuu olemaan tällä hetkellä 96 audi a4 joten mittailin huvikseni sitäkin.
    Kiinnityspulttien jako n. 95mm
    offset n.17mm
    Mitta pultista kehälle n. 68-69mm
    Letkun pituus n. 30cm, naaraspäät
    Tää mun audi on quattro jolloin levyn mitta 288x25, kuitenkin etuvedossa on 280x22 levy. Levyjen mittapiirrustusten mukaan kuitenkin levyn syvyys aina sama eli levyn kulutuspinta kasvaa leveyttä vannetta päin mikä tarkoittaa että satulan offset lienee sama etuvedossa mutta korkeus ehkä hieman pienempi?

    Tein vielä hieman emppiirisiä kokeiluja 50-sarjan irto olka-akselilla ja navalla ja mittailin että mitta navan ulkopinnalta jarrukilven kiinnityspintaan on n. 69mm. Tuohon yhdistelmään kun lisätään ykköskoppaisen mersu viton levy jonka syvyys on kiinnityspinnasta 52mm huomataan että levyn sisäpinnasta olka-akselin jarrukilven kiinnityspintaan jäisi 17mm rakoa. Audin satulan offsethan olisi juuri sopivasti 17mm jolloin adapterin pystyisi tekemään suorasta pellistä. Mersun levy on 276x22 ja audin 280x22 jolloin vois olla käsillä aika näppärä yhdistelmä. Molemmissa on samanlevyinen kulutuspinta.
    Pitänee perehtyä asiaan hieman syvemmin.

    Laitatko Toyopet vähän 40-sarjan mittoja vertailuksi?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei varsinaista apua ole mutta pariin laitteeseen tullut tehtyä rumpujen vaihtuessa levyiksi ne satulan kiinnittimet itse, ja konttorilla on suhtautuminen ollut kyllä ihan asiallista. Aikoinaan pelkäsin että tarvitsee lujareita yms. todistuksia esittää mutta kun kävi sopimassa etukäteen niin ei mitään ongelmia asian suhteen.

    Esimerkkinä et jos rumpujarrun "takalevy" tehty vaikka alunperin 3mm aineesta niin tekee kiinnikkeen vaikka 10mm kamasta, ja käyttää sen kiinnittämiseen vaikka alkuperäisiä tai kovempia pultteja. Ja vielä kun tekee sellasen siitä kiinnittimestä että vaikka pultit menis poikki niin kiinnitin jää olka-akseliin/akseliputkeen satimeen eikä autosta tule jarrutonta silloinkaan.
    10mm ainevahvuuskaan ei välttämättä tee kiinnittimestä mitään tolkuttoman painavaa kun laittaa sitä tavaraa sinne mihinkä sitä tarvitaan....
     
  3. ventora

    ventora 2nd gear

    hiluxsiin saa kaupasta droppiolkia,putkitukivarsia,oikeestaan kaiken saman kuin mustangin akseliin.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, satulan kiinnityspulttien jako sama 89mm.
    Satulan kiinnitys on kiinnitysraudan takana. Kuluneen levyn pinnasta siihen on ~28mm mutta raudan levyn puolelta se 20mm. Onko 60-sarjassa kierteet siinä satulassa? Tässä ne on kiinnikkeessä ja takapuolelta tietenkin ruuvataan.
    Tuota kiinnityspultista ulkokehällä en nyt ihan varmaksi osaa sanoa onko mitattu samanlailla mutta 273mm levyllä se on ~53mm eli pienemmällä levyllä menisi suurinpiirtein toleranssiin.
    Siis, jos tuon 60-sarjan satulan pystyy kiinnittämään 40-sarjan kiinnikkeisiin, sen pitäisi näiden mittojen perusteella osua kohdalleen.

    Nuo mittasin vanhasta levystä.
    [​IMG]
    Muistaakseni tuo kiinnityksen pulttijako on oikeasti 5x100mm eikä 4", kuten tuohon olen laittanut. Ja kun nuo on vanhasta kuluneesta levystä, niin siinä syvyydessä on parin millin heitto. Työntömitta on nyt pimeässä varastossa pihalla, uudet levyt olisi tuossa kaapissa...

    EDIT: niin joo, niitä letkuja ei ole, mistä mitat saisi.
     
  5. smuige

    smuige Gearhead

    Samalla tavalla 60-sarjalaisessa kiinni eli taitaa heittää sen 7-8mm sivusuunnassa satulan kiinnityskohta.
    Eli speiceriä navan ja levyn väliin ja 60-sarjan satulat.[​IMG]
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joopa joo, aloin illalla vielä miettimään tuota 8mm spaceria ja tulin siihen tulokseen, että eihän se ole mahdollista. Levy ei mahdu enää lähemmäs ja piti tehdä uusintamittaus. Ja niin, ajatuksissani ilmeisesti kuitenkin mittasin sen toisinpäin (irtosatulasta nimittäin ekan mittauksen) ja nyt kävin kokonaisena olevan puolen mittaamassa. 18-19mm on siinä kiinnityspisteen ja levyn väli. Pari shimmiäkin näkyy olevan laitettu ja silti silmämääräisesti sanoisin, että satula saisi olla vielä millin verran sivummassa, levy ei kulje ihan keskellä satulan uraa.

    No se olisi rock-autosta sellaiset 150€+alv+tulli, niin olisi uudet satulat, paloineen yms. kotona.
    Ei paha.
     
  7. smuige

    smuige Gearhead

    coronan satulat (pitäis olla sama)ebaystä n. 50e kpl rahdilla, siihen tullit ja alvit niin vielä edukkaampi...

    Sun tarvis crown-corona puolen jukalta kysellä miten se meni 60-sarjan crownin ja coronan satulat sekaisin, hain jukalta noi mun jarrut ja mielestäni sanoi että sopii ristiin mutta crownin vasen on coronan oikea tai muuta ihmeellistä.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Rockauton kataloogi antaa sopivuuden crown, corona ja cressida. Tosin se kyllä antaa jarrulevyllekin samat sopivuudet vaikka se on se 4 pulttinen versio.
    Mutta tuo puolen vaihtuvuus voi olla niin, että toisessa on satula akselin etupuolella ja toisessa takana, ilmaruuvin sijoitus pakottaa puolelta toiselle tai jotain sellaista. On joskus jotain puhetta Jukan kanssa ollut mutta päässyt unohtumaan.
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Palasin äsken Kuubasta, Havannassa sai aika hyvän perspektiivin autojen "kustomointiin" Budjetilla :) Moni kakku päältä kaunis (useimmat eivät edes päältä).

    No kuitenkin, tämä mun jarrukombinaatio ei ole mikään salaisuus:
    1. 96-03 M-B Viton etulevyt
    2. Opel Vectra B 96-99 satulakannakkeet
    3. Volvo 850/v70 I jarrupalat
    4. BMW E28 500-sarjan etusatulat jäähdytetyllä levyllä (ei isoimmat konevaihtoehdot eikä 518-520 alkuvuosilta 80-84 ilman ABS), mahdollista myös käyttää ainakin Omega A/Astra F/Vectra B/Fiat Marea/ muita 80-90 luvun autojen satuloita mutta huomioitava palojen/levyjen kokonaispaksuus. Em. kombo on kokonaispaksuudeltaan millin sisällä alkuperäisestä arvosta.
    5. Mazda B1600-B2000 pickup tai Fordin vastaava jarrupääsylinteri n 70-80 vuosimalleista(saapui lomani aikana suomeen ja ilokseni on 100% bolt on autoon, jarrupolkimen työntötangon joutuu tekemään itse tai etsimään hiukan pidemmän jostain toisesta autosta). Itse valitsin Rotary Pickupin pääsylinterin hiukan suuremman porauksen takia (7/8"), muissa konevaihtoehdoissa yleensä 3/4". Pääsylinterin takapiirin lähtö on oikealla kohdalla alkuperäisten 1-piirijarrujen jarruputkelle, mutta vaatii yhden adapterin joka on työn alla. Pääsylinterin etupiirin jarrujuntturin alla on virtausrajoitinlevy, jonka tehtävä on hidastaa etujarruja niin että takajarrukengät ehtivät kiinni rumpuun ennen paineen nousua. Rajoittimen voi halutessaan poistaa.

    Tänään sain vahvistuksen laserleikkaamosta, digitoija on palannut lomilta ja saanen viimeistään ensi viikon loppuun mennessä adapterilevyt leikkaamosta.

    Kun pulverimaalari vielä innostuu puhaltamaan ja maalaamaan olka-akselit ja muut hilppeet ja saan kiinnikepalat, laitan parempia kuvia.

    Jarruvoimasta:
    1. Oletetaan, että tyypillisen käyttöauton vakiojarrupalan liukukitkan kitkakerroin olisi 0.38 (Netistä saatuja arvoja välillä noin 0.35-0.45)
    2. Oletetaan, että renkaat olisivat 195/65/15 tai vastaavat korkeudeltaan
    3. Oletetaan, että renkaan kitka asfalttiin on rajoittamaton eli rengas ei lukkiudu millään voimalla

    Noilla oletuksilla, ja nopealla jarrupolkimen poljinsuhdemittauksella 4:1 (en ole ehtinyt purkaa poljinta varaosa-autosta pois vielä, mittasin rullamitalla silmämääräisesti) painamalla 50kg voimalla jarrupoljinta saavuttaa ideaalitilanteessa noin 3.4kN voiman/pyörä etujarruille liikkeessä em. setupilla. Isommalla pyörän halkaisijalla voima tietysti pienenee (ja pienemmällä luonnollisesti kasvaa, orkkiskoko oli pienimmillään kai 175/80R13?), ja laskelma ei ota huomioon kumiosien ja jarrupalojen kitkapinnan joustoa paineen alla. Ei kuitenkaan ihan huono tulos tehostamattomille jarruille, vsikka siitä 20% ottaisi pois.
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear


    Kokeiltu jo A4:n satula kannattimineen (itseasiassa B3 etuveto-passat, mutta samaa paskaa eri kuorissa). Offsetti on täydellinen mutta tolle Viton levylle ei vaan onnistu, koska satulakannattimen alaosa tulee niin kauas säteen suunnassa jarrupalojen ulkohalkaisijasta että olka-akselista pitäisi leikata toisen puolen kiinnityspulttien kohta pois. Tai vaihtaa vanhan S-sarjan mersun isompi levy, mutta siinä offsetti on väärä. Mittailin romiksella noin 20 eri automerkin ja -mallin levyjä ja satulakannattimia ton takia (ja ostinkin itseasiassa yhdet VAG-satulat kannattimineen kun homma näytti menevän niin putkeen) :rotfl:
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Koekasasin yhden valmiin olka-akselin kirjaimellisesti uunituoreilla osilla, tässä kuva:
    http://s1244.photobucket.com/user/rockh ... 3.jpg.html

    Seuraavaksi pitää purkaa autosta yksi puoli ja sovitella paikalleen sekä selvitellä etujarruletkujen pituudet ja liitokset.

    Sivumennen katselin sitä japanesenostalgiccaring linkkia, näyttäisi suunnilleen samanlaiselta 40-sarjan olka-akselin pulttijako jarrukilvelle, jos napa ja ohjauksen kääntövarsi ovat samanlaisia tää sopii niihinkin?
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Siistin näköiset härvelit.

    40- ja 50-sarjan napa pitäisi olla sama. Kääntövarren voisi tutkailla joskus, kun tietäisi mihin isä on jemmannut 50-sarjan etuakselin. Kyllä se aika lähelle samanlainen on.
     
  13. smuige

    smuige Gearhead

    Asiallisen näköinen paketti. Ootko koittanu meneekö 14" vanteen sisälle?
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mulla ei ole kuin alkuperäiset 13" peltivanteet ja Hiluxin? tai jonkun muun vastaavan 14" peltivanteet jotka tuli varaosa-auton mukana. 13" orkkikset ei mahdu lähellekään. Kokeilen ne 14" peltivanteet kunhan saan paketin autoon kiinni. Ja ne 15" vanteet jotka auton alle tulee on tietysti pulverimaalarilla, mutta en kyllä keksi heti sellaista 15" vannetta joka ei sopisi paikoilleen.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minullakin nyt olisi isot osat valmiina jarruremppaan, pitäisi nyt nuo olka-akselit purkaa maalausta varten. 60:n satulat istutan nyt 40:n alkuperäisiin levyjarrukilkkeisiin. Saa vaan nähdä, milloin se käytännössä tapahtuu.
    Mistä kummasta tuota muuta touhua aina ilmestyy.
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Toyopet, laita kuvia kunhan saat edistymään.

    Tässä mun tapauksessani on käynyt niin että projekti on jäänyt junnaamaan paikoilleen. Vaihdoin kyllä maalatut olka-akselit napoineen ja satulakiinnikeineen auton alle. Huomasin asennuksen jälkeen, että BMW:n satulan jarruletkun ulostulo tulee vähän huonoon paikkaan. Satula kyllä mahtuu paikoilleen, mutta kun ohjaus on käännetty rajoittimia vasten ja "sisempi" puoli kantaa koko etupään painon on runkoon kiinnitetyn joustinrajoittimen ja satulan välissä pari milliä tilaa joten sellainen jarruletku, jossa on suora kierrepää ei mahdu. Pitäisi käyttää banjopulttikiinnitystä letkulle, mikä on ihan ok muuten mutta satuloiden valupinta pitäisi tasata letkun kiinnitysreiän ympäriltä kupariprikalle. No, siitä sitten idea lähteä vaihtamaan satula toisesta autosta.

    ATE:n satuloita ei vaan ole käytetty tolla Vectra B:n satulakannattimen pienemmällä ohjuritappijaolla kovin paljoa 57mm männänhalkaisijalla, pienemmällä halkaisijalla löytyy kyllä vaikka mitä vaihtoehtoja. Pienemmät vaan eivät toimi tyydyttävästi ilman järkyttävän isohalkaisijaista levyä tai jarrutehostinta.

    Ja taas jälleen tolkuttoman pitkien osakatalogisessioiden jälkeen huomasin että 96-98 Vectra B:t (4-pulttisilla vanteilla eli lähes kaikki pl. V6 mallit) ja 99-2002 (5-pulttisilla vanteilla) käyttävät samaa olka-akselia ja jarrulevyn offsettiä, mutta 99-02 vectroissa on 288x25mm levy, ja 99-02 satula on "uuden" mallinen ATE:n FN3 57mm männällä jossa banjopulttikiinnitys keskellä satulan takaosaa. Sen lisäksi huomasin, että W204 C-sarjan mersussa on käytetty 288X25mm levyä jossa on just oikeat mitat 50-sarjan crownin napaan, mutta offsettia +4.5mm lisää verrattuna Viton etulevyyn.

    Nyt siis pitäisi löytää 5-pulttisen Vectra B:n satulakannattimet, jos jollain tätä lukevalla olisi 288x25mm levyillä varustettu purkuvectra pihalta ja olisi valmis lainaamaan tai myymään halvalla yhden satulakannattimen laittakaa viestiä.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, laitan kuvia, jos niitä nyt tulee.
    Äskenkin kyllä otin muutaman kuvan. Ei vaan ihan mennyt putkeen tuo homma. 60-sarjan satulat kyllä käy kiinni tuohon 40-sarjan olka-akselin satulakiinnikkeeseen. Mutta alkuperäisellä levyllä ei tietysti lähimainkaan ja tarvikelevylläkään ei mahdu, 3-4mm pitäisi saada lähemmäs eli 8mm levyn halkaisijasta. Ja sen jälkeen on tiukalla sitten kaikkien muiden liikkuvien suhteen.

    Pitäisi nyt jutustella jonkun sorvarin kanssa ja raapaista toisesta alkuperäislevystä siivua sen verran, että pääsee mallaamaan tuon lopullisen sopivuuden.
    Toinen vaihtoehto olisi tietysti teettää kokonaan uusi sovite ja sitten päästään taas siihen, että samalla pystyy sovittamaan toiset satulat ja vaikka jäähdytetyt levyt...

    Toivottavasti levyn sorvaus riittäisi.
    Lukeekos kukaan sorvin ja ammattitaidon omaavat lähiseudulta? :D
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Millä etäisyydellä sisempi ja ulompi pyöränlaakerit ovat toisistaan? Ja mikä on niiden paikka suhteessa jarrulevyyn, esim. etäisyys sisemmän laakerin sisäpinnasta levyn sisäpintaan? Mikä on akselilla tiivistepinnan halkaisija?
     
  19. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mulla on jo olka-akselit uusine jarruineen paikoillaan joten en enää pysty vastaamaan noihin kysymyksiin purkamatta joitain napoja pois. Mähän rakensin noi etujarrut varaosa-auton olka-akseleihin ja napoihin joten mulla on kyllä taas yhdet täydet ylimääräiset olka-akselit orkkisjarruineen kaikkineen, voin ehkä purkaa yhdestä navan pois ja mitata, mutta tässä on lievä aikatauluongelma.

    Hommasin muuten yhdet B-vectran 5-pulttiset satulat kannattimineen ja ne sopivat samoihin teettämiini adaptereihin, mutta ovat tosiaan 288x25 levylle tarkoitettu. Siihen mitoiltaan lähinnä sopiva levy löytyy mk1 Galaxy/Sharan/Alhambra, mutta se ei enää keskitä napaan sisähalkaisijaltaan (keskitysreikä noin 68mm), ja auton napaa joutuu sorvaamaan pienempihalkaisijaiseksi/keskittämään levyn navan ulkokehään (mikä taas tuo sen ongelman että levyjen hattujen sisäpuolen koneistukset/tarkkuudet vaihtelevat eri valmistajilla joten jos sorvaat navat X-valmistajan levyille sopiviksi Y-valmistajan levyt eivät välttämättä istu). W204 meisselin pienimpien konevaihtoehtojen levyt sopivat muuten mutta hatuissa on noin 4mm liikaa offsettiä.
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ei tarvitse alkaa erikseen purkamaan, kun ei ole mitään konkreettista prokkista menossa. Olisin mielenkiinnosta katsellut olisiko jenkkilevyistä kiinteine napoineen löytynyt sopivaa aihiota. Crownien etuakseleilla taitaa olla kenties automaailman yleisimmät kartiorullalaakeriparit eli sisemmän laakerin kohdalla akselin halkaisija on 31,75 mm ja ulomman 19,05 mm. Melko korkeita kylläkin on jenkkien unicastit, luokkaa 105-126 mm levyn sisäpinnasta rasvakupin kiinnitystasoon. Mikä jako ja vanteen keskireikä Crownissa?
     

Kerro tästä muillekin!