Toyota Crown RS56 levyjarrumuutos

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja RockHQ, 9.9.2013.

  1. toyopet

    toyopet Gearhead

    5x4.5"(114.3mm) jako ja 67,1 taitaa olla virallinen keskireiän mitta.

    Laakerit näyttää olevan samoja kuin monessa ameriikan autossa, rockauton kataloogissa on merkattu vain pelkät merkit, ei tarkkoja malleja.
    Aika yleinen laakeri vaikuttaisi olevan.

    http://www.rockauto.com/catalog/raframe ... ttype=1672
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Samat lakrut löytyy joistain Ford falconeista ja GM G-bodyistä alkupään autoista (kaikissa A6 sisälaakeri, ulompi on 78- ~81 A2 ja siitä eteenpäin A3).

    Mulla on muuten G-bodyn vm ~80 olka-akselit, jos ehdin purkamaan crownin irrallisista olka-akseleista navat pois voin ottaa vertailumitat. G-bodyn stefa on isommilla halkaisijoilla kuin crownin.

    GM G-bodyssä on tietysti aina väärä pulttijako.

    Sen takia se jenkkikaveri japanesenostalgiccar.comilla käytti crownissaan Falconiin tarkoitettua Wilwoodin satsia, ja joutui kikkailemaan stefan ja navan väliin soviterenkaan. Mä en vaan tykkää yhtään alumiinisesta pyörännavasta julkisilla tiellä ajettavassa autossa, enkä siitä että satulakannattimet ja levyt kiinnitetään tyyliin ristipääruuveilla. Muutamat sarjat asentaneena. Kyllähän niissä käytetään lukkoliimaa ja lukkolankaa pulttien välillä, ja on Wilwood toki tehnyt vahvuuslaskelmat kaikelle, mutta silti. Lisäksi suurimmassa osassa niiden satuloita ei ole pölysuojia männille-->kaikki paska ja kosteus on männän ja alumiinirungon välissä hyvin nopeasti.
     
  3. toyopet

    toyopet Gearhead

    Nyt. 257mm levynhalkaisijalla alkaa passata nuo uudemmat satulat. Samalla halkaisijalle käy se vanhakin satula, kun jostain syystä tehty niin, että siellä on vähän ylimääräistä.
    Uudet levyt sorvin kautta ja pyöränlaakerikaupassakin pitäisi varmaan käydä.
    TIetysti pitäisi putsata ruosteet noista olka-akseleista ja kilvistä.
     
  4. toyopet

    toyopet Gearhead

    http://www.kolumbus.fi/petteri.savolain ... it/dunlop/
    Tuonne muutaman kuvan laitoin. Viimeiset kolme on nyt uusilla satuloilla otettuja.
    Levyt menee ensi viikolla sorviin ja kai tässä olisi ruvetta ruosteen poistoon ja uudelleen maalaukseen noiden muiden romujen osalta.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei oo helppoa sullakaan. Oma levyjarrusatsi on ollut parin sadan kilometrin verran koekäytössä, ja toimii hienosti. Paitsi että joudun vielä vaihtamaan pääsylinterin pienempiporauksiseen jotta jarruvoimaa ei tarvitse käyttää niin paljon hätäjarrutuksessa.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Olisiko mahdollista muuttaa polkimen välitystä? Pääsylkälle menevää valitangon kiinnityspistettä hiukan lähemmäs polkimen kiinnityspistettä.


    Täysin keksitty esimerkki, ei siis todelliset mitat, mutta antanee käsitystä millainen merkitys poljinsuhteella on. Jos etäisyys polkimen kiinnityspisteestä polkimen kärkeen on 35 cm ja välitangon kiinnityspisteeseen 7 cm, niin poljinsuhteeksi tulee 35/7= 5 eli 5:1. Nyt jos välitankoa nostetaan 2 cm ylemmäs, muuttuu mitat ja suhde 35/5=7 eli 7:1. Jos poljinta painetaan 100 N voimalla, niin ensimmäisessä tapauksessa välitanko välittää 500N voiman ja jälkimmäisessä 700N voiman. Tai toisin kerrottuna, poljinvoimaa ei tarvita kuin 72N välitangon nostamisen jälkeen saman 500N voiman välittämiseksi, kuin ennen tangon nostoa 100N poljinvoimalla
     
    Muokattu: 11.7.2016
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Jos pulttijako pitää olla orggista vastaava 5x114.3 mm eli 5x4,5" niin vaihtoehdot on Ford, Mopar ja AMC.

    AMC jarruja en tunne, mutta levyjen hinnatkin näyttää olevan muita merkkejä korkeammat, joten voidaan unohtaa samantein.

    Mopar siirtyi unicast levyihin mallivuodelle 1973, jolloin myös laakerikoot muuttui vanhasta A6/A2 parista. Esim ABE koppasten sisempi laakeri suureni A17:sta. Jenkeissä valmistetaan holkkeja joilla A17/A2 levyn saa sopimaan A6/A2 akseleille. '73> C-korisissa ja PU/Van malleissa on vielä isompia laakereita ja taitaa levytkin olla turhan massiivisia Crowniin.

    Ford käytti unicast levyjä jo 60-luvun puolestavälistä ja A6/A2 laakereilla. Mallivuoden '70 aikana tuli paksummat akselit ja siten laakerit muuttui A13/A12 kokoihin. Mutta A13/A12 laakereissa on samat ulkohalkaisijat kuin A6/A2 laakereissa, joten siltä osin uudemman A13/A12 levyn sovittaminen A6/A2 akseleille on mahdollista.

    GM levyissä - joissa siis väärä 5x4,75" jako - A6/A2 laakeriparista vaihdettiin '78 kieppeissä A6/A3 pariin. Valitettavasti ei löydy sellaista laakeria jolla A6/A3 levyn saa A6/A2 akselille. Toisinpäin onnistuu kyllä: A6/A3 akselille A6/A2 levy.

    Käytännössä on vain pari levyä jotka saattaisi sopia Crownin akselille, mutta pitäisi tietää laakerien etäisyys toisistaan ja niiden paikka suhteessa levyyn ja vielä stefan paikka ja koko. Jep, en ole vieläkään lukenut sita "Falconin levyt Crowniin" juttua....
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Poljinsuhteen muuttaminen oleellisesti ei oikeen tule kysymykseen tässä korissa, vipuvarren kulmien muutos tarkoittaa automaattisesti myös pääsylinterin kulman muutosta koska työntötanko alkaa hankaamaan pääsylinterin runkoon =yksinkertaisimmillaan jotain prikkoja ylemmän korvan ja tulipellin väliin jotta pääsylinteri kääntyy "alaspäin", mutta jätetään se "viritys" pois laskuista vielä tässä vaiheessa. Uskoisin, että muutos 3/4" porauksiseen pääsylinteriin tuottaa mun tapauksessa erittäin hyvältä tuntuvat jarrut (nykyinen 7/8" ja ihan kohtuullinen jo.). Sellainen pääsylinteri löytyy edelleen Mazda B1600-B1800 pickupeista noin 74-79 samalla kiinnityksellä, ehkä monesta muustakin autosta. Pieniporauksiset levyjarrupääsylinterit sopivalla kiinnityksellä ovat kuitenkin harvassa, yleensä kun levyt+rummut=tehostin ja kiinnitys sivulta sivulle. Tilasin sellaisen tän viikon alussa, mutta joudun näköjään odottamaan pyhien yli ennenkuin pääsen kokeilemaan sitä.
     
  9. toyopet

    toyopet Gearhead

    MS55:n sylinteri olisi justiin 3/4" ja käy suoraan alkuperäisen 1-piirisen tilalle. Olisiko sama sitten sen Mazdan kanssa.
     
  10. ventora

    ventora 2nd gear

    terve.käviskö jostain muusta tuohon hiluxsin takavedon etuakseliin kääntövarret,mites hiace ja krouni?eli tarvis saada muutaman sentin alemmaksi raidetangon kiinnitys.ilmajouset tyhjänä etuakseli kolahtaa lattiaan mutta raidetangon sisäpäissä ei riitä liike vara,volvon 240 hammastanko on ja niin ylhäällä että ottaa öljypohjaan mitä ei ole varaa madaltaa ja raidetangonpäätyinä unibalit mitkä on kääntövarren alapuolella kun alunperin nivel on yläpuolella?hiacessahan on akselin takana mutta menee varmaan puolelta toiselle kääntyen etupuolelle?
     
  11. toyopet

    toyopet Gearhead

    Minulla on jossain ne hiluxin kääntövarret irrallaan ja nyt on myös nuo 40-crownin varret irrallaan, kun jaksaisi ja muistaisi tehdä vertailua. Muistaakseni niissä ei kyllä kovin suurta eroa ole ja tietysti vähän erikokoiset kiinnityspultit.
    Jaa, niin minkäsmallinen hilux on kyseessä?
    Nuo minun on LN40:n ja se on malliltaan samanlainen kuin MS40 crownissa vaikka onkin ihan eri vuosikymmenten vehkeitä. Sitten Crownissa S50-sarjasta eteenpäin on aikalailla samanlaiset kuin taasen N50-hiluxista.

    EDIT: niin no jatketaan tuon oman projektin tiimoilta, kuskinpuolen olka-akseli ja härpäkkeet on tällä hetkellä ruosteenpoistossa tai osa jo oli. Laakerikaupassa pitäisi käydä mutta taas viime viikolla Jyväskylän reissulle unohdin ottaa vanhat laakerit malliksi mukaan. Kirjan mukaan siellä pitäisi olla myös stefa mutta noissa vanhoissa ei ole. :odroll:
    No tässä joku päivä täytynee yrittää kasata se pakettiin ja ottaa toinen puoli ruosteen poistoon.
     
  12. ventora

    ventora 2nd gear

    varmaan ln50 ei oikeen hajua mistä tuo on peräsin
     
  13. toyopet

    toyopet Gearhead

    TUOSSA omaani jo toiselle puolelle koekasailin. Toisen puolen osat ui vielä sitruunahapossa.
     
  14. toyopet

    toyopet Gearhead

    Joo, tuossa taas oli hetki joutoaikaa, niin ajattelin pistää uudet laakerit etupyöriin, ne tässä joku aika sitten jo ostin.
    No sellainen pikkujuttu, että eihän ne käykään eli nuo (national/timken)A2/A6 laakerit ei käy. Liian pieni ulkohalkaisija.

    NSK 15245 ja NSK 15123 on sisemmän laakerin ulkokooli ja laakeri, ulomman NSK 09195 ja NSK 09067, rockautosta ainakin löytyisi. Kai niitä kotimaastakin.

    Olisi siis ylimääräisenä uudet national A2 ja national A6 vai timken merkillä. Joka tapauksessa, jos tarvetta on, niin joutaa pois. Hintaa en muista, kun tuli köntässä eikä kuittiin enää erittelyä pyytänyt. Toinen sisempi laakeri on otettu muoveista pois muut on täydessä paketissa. :)
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear




    15123/15245/Q
    ID d ( mm ) 31.75
    OD D ( mm ) 62
    thickness B ( mm ) 19.05


    09067/09195/Q
    ID d ( mm ) 19.05
    OD D ( mm ) 49.22
    thickness B ( mm ) 19.84

    Pitäisi löytyä mm. SKF:ltä.

    Ja tässä A2 ja A6 mitat. Todella yleinen pari pyöränlaakereissa.

    LM11949 / LM11910 = set 2 = A2 = d19,050 D45,237 T15,494
    LM67048 / LM67010 = set 6 = A6 = d31,750 D59,131 T15,875
     
  16. toyopet

    toyopet Gearhead

    Kiitos noista tarkoista mitoista. Nämä auttavat eteenpäin.
     
  17. toyopet

    toyopet Gearhead

    Tänään sain jotain konkreettista aikaiseksi: KUVA. Toinen KUVA
    Eli sain kasattua. Hyllyyn oli jäänyt vaimon entisen carinan osia, niin mallailin niitä jarruletkuja ja jarruputken pätkiä. No ne oli molemmat tähän tarkoitukseen liian lyhyitä mutta onpahan ainakin nyt mittoja, millä etsiä. Nuo T17 carinan letkut oli 325mm pitkät ja 370-400mm olisi varmaan semmoinen passeli. Noissa putkissahan on 10x1 kierre ja D-D päät. Nykyinen lukitusstandardi ei kyllä ihan suoraan käy mutta se on aika pieni juttu tuohon muokata.


    Mutta täytyy seuraavaksi perehtyä TÄMÄN jarruihin, jos pysyisi ihan alkuperäislinjalla nyt tässä vaiheessa, voisi olla toiveita tälle kesälle saada leimaan,
    Apumiehen puoleinen toinen etusylinteri vuotaa mutta uudet on hommattu. Lisäksi joutuu vaihtamaan kuskinoven, tai voisihan se hitsata/hitsauttaa mutta on ehjät ovetkin odottamassa.
     
    Muokattu: 8.4.2016

Kerro tästä muillekin!