Toyota Dynan sisemmän takarenkaan kiinnityspultit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Jimi, 16.10.2011.

  1. Jimi

    Jimi Gearhead

    Tälläkin foorumilla on kuitenkin (kaappi-?) Toyota-miehiä ja tässä heille ja muillekin asiasta tietäville kysymys.

    Miten saan Toyota Dyna BU20:sen vm.82 sisemmän takarenkaan irti, se ulompihan on kiinni mutterilla, sain sen irti, ymmärsin jopa heti vääntää kuskin puoleisia muttereita myötäpäivään (siis "kiinnipäin"), mutta se sisempihän on kiinni pultilla :eek: (siis sillä samalla, johon se ulomman pyörän mutteri kierretään).

    Ko. pultin päässä on noin kanttiinsa 19-20mm (3/4"???) neliön muotoinen uloke, josta vääntämällä pultti ehkä irtoaa? Kysymys kuuluukin onko tuossa "pultissa" oikea- vai vasenkätinen kierre? Vai onko siinä vielä joku muukin jippo?

    -Jimi-

    P.S. Oli muuten kätevä laite tuollainen momentinkerroin, 1:58 välitys auttoi kummasti mutterin irroittamista :D
     
  2. lumikola

    lumikola 1st gear

    Siintä neliökannasta kiertämällä se irtoaa,sen alla on ohuempi studi.
    Kierre on muistaakseni samankätinen.
     
  3. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Samaan suuntaan oli kierteet vm.90 Dynassa joten eiköhän ne tuossakin luulisi olevan.

    Duunipaikan Dynassa oli todella tiukkaan ruostuneet ne neliökannalla olevat pultit ja eihän niitä sillä omalla avaimella auki meinannut saada.

    Tein erikoisavaimen, muistaakseni 3/4" lyhyestä jatkovarresta ja hylsystä. Jatkovarren neliökiinnitys reiän sivuja hion ihan vähäsen pirralla niin sopi just hyvin pultin kantaan eikä ollut yhtään välystä. Tuo 3/4" kiinnitysreikä on jotain kymmenes osa millin liian pieni pultin kantaan.

    Jatkovarren katkaisin ja hitsasin hylsyn sisään jolloin sai toiseen päähän kanssa kiinnitysreiän, niin tuli hyvä spesiaali hylsy pultin irroitukseen. Paineilmakoneelle oli sitten hyvä ottaa pultit irti.

    Voi tietty tehdä kahdestakin jatkovarresta, mutta sattui olemaan käsillä huonokuntoinen hylsy niin tuli sekin uusiokäytettyä.
     
  4. renttu81

    renttu81 Gearhead

    jep. kätisyys sama. Osaa olla TOSI tiukassa!! nm. 6m. putkella vääntäneenä tehtaan pihassa. Pikku lämpöjä pultille ni pitäs vähän helpottaa..
     
  5. hara64

    hara64 1st gear

    hiukan ohi aiheen.
    onko kyseessä 5 vai 6 pulttinen dyna?
    jos 6 pulttinen niin viitsitkö mitata sen pultti jaon ja keskireijän halkaisijan.
    kiitän ja kumarran etukäteen
     
  6. Jimi

    Jimi Gearhead

    Nyt on sisempikin pyörä irti :D , siihen vain piti tehdä ensin ihan itse sopiva avain.

    Ja kuten jotkut neuvoivat, myös sen pultin kierre oli vasenkätinen, ja pultin sisältä paljastui vielä yksi hieman edellistä ohuempi pultti (siis kuten niissä Venäläisissä maatuska-nukeissa) kute nimimerkki Lumikola kertoi, no sitä pulttia ei onneksi tarvi enää irroittaa (ainakaan vielä).

    Kiitokset neuvoista.

    P.S. Tämä on 5-pulttinen, jako on rullamitalla katsottuna 5x208 ja keskireikä n.130mm
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    mää voin mittaa, ku moinen o pihall (vieläkin) :oops: ....

    ...se o sit pienempi jengoiltas ja pinnapulteiltas se 5-pultti akseli....ite ole ettiny 6-pultti vanteen vasenkätist mutterii....tuntuu oleva kiven alla, ja kivee ei jaksa nostaa...ku hiab:piki o irti viel.... :eek:
     

Kerro tästä muillekin!