Toyota ValveMatic - lisää ongelmia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TopyCa, 10.7.2024.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Onko muillakin merkeillä käytössä ja mitkä ovat kokemukset?
    Mun käyttis on aina ollut "pomminvarma perusmalli" ilman hienouksia.



    Olen nuorentamassa wanhaa Corolla Versoani uudempaan ja tuo tuli esiin.
    En ole seurannut kehitystä 20 vuoteen koska ei ole ollut tarvetta. Tuokin lie turha Eco mainosväline?
    Toyotalla on jo huono maine turbiinittomasta "automaatti" laatikosta joka on susi...
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Työkaverillani on viimeisen vuosikerran Avensis tolla valvematicilla ja sillä variaattorivaihteistolla. Vaihteisto kyllä toimii mutta valvematicin toimilaite hajosi laakista viime talvena. Vajaa kahden tonnin paukku töineen. Kiva auto muuten ja pieni kulutus. Automaatin saa vaihtamaan "pykälillä" muistaakseni sport-asennossa jos pykälättömyys häiritsee. Nää uudet systeemit ovat ilmeisesti aika tarkkoja öljyistään joten mitään 5w-40 ei kannata enää koneeseen kaataa ja lootaan oli kanssa joku oma litkunsa.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ainakin Bemarilla on Vanos ja Valvetronic. Olikohan niin, että ensimmäinen säätää ajoitusta ja jälkimmäinen nostoa. Vanoksen ensimmäinen versio sääti vain imuventtiileitä. Vanos on ollut käytössä jostain -90 luvun alusta asti ja Valvetronic tuli mukaan joskus 2000 luvun alusta. Omissa käyttöautoissa on toiminut hyvin aina, silloin kun vielä fossiilisilla ajoin, mutta päinvastaisiakin kokemuksia on ainakin jos on reilusti kilometreja takana mutta se nyt ei ole tavatonta että mekaaniset laitteet tarvitsevat huoltoa ja korjausta. Kai noilla on tapana hajota reilusti ennen kuin moottorin käyttöikä muuten tulee täyteen.
     
    TopyCa ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Ei ole tarvetta seurata kehitystä, jos vanha on toiminut hyvin. Etsi jostain samanlainen oikein vähän ajettu ja ajele sillä seuraavat 20 vuotta.
    Asuintaajamani laidalla oleva ikämies pitää edelleen käyttöautonaan Corollaa jonka osti uutena vuonna 1978. Ei ole senkään tarvinnut seurata kehitystä.
    ...Mutta wanha Corolla Vers0? Eihän Verso malleja edes ole valmistettu kuin aivan äskettäin. Nehän on etuvetoisia nykyautoja täynnä kaikenmaailman sähkövimpaimia.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No viimeinen perusvarma toyota kai on japsivalmisteinen carina e 4A-FE koneella, vaikkakin brittiversiotkin samasta aiheesta kestää, samaten avensiksen eka polvi 4A-FElla, sitten tuli susi eli vvt-i koneet, nettiautosta kun katselee niin tahtoo nekin myytävät olla vähintään 350tkm ajettuja.
    Valvematic on kai sen vvt-i:n jatkokehitelmä eli ajoituksen lisäksi säätää myös nostoa.
    Ohjaus on sähköinen mutta itse järjestelmä mekaaninen, toimii öljynpaineella.
    Siellä on perus öljynsuodattimen lisäksi tuolle systeemille oma filtteri mitä ei kai kukaan muista vaihtaa...
    Tuota valvematiccia en niin tiedä, miten se noston muutos on toteutettu mutta vvt-i:ssä on ihan fiksu ajatus ja nokkien asteet muuttuvat kymmeniä asteita.
    Joitain noita on istutettu vanhempiin koreihin ja vvt-i:t on lukittu mutta kun siihen saisi kunnon ohjelman, niin sillähän saa nokat perusnössöstä kunnon ralliasteisiin asti samassa koneessa.

    Mikäs siinä toyotan cvt:ssä (multidrive S) on vikana, sehän taitaa olla nykyään lähes kaikissa toyotissa, enkä nyt niin mahdottoman huonoa ole kuullut, en kyllä noin uusia ole pahemmin seurannutkaan, mitä niistä sanotaan.

    Muoks. On meillä pihassa kaksi vvt-i-toyoa pihassa: vaimon avensis ja pojan leksa. Avensiksen osalta ero vanhempaan 4A-FEen ei ole tehossa mutta toista sataa kiloa e carinaa painavampi koppa menee reilua litraa vähemmällä /100km. Eli meidän ajossa 7.5 vs 6.3. Kulkupuoli suht samanlaista. Ajettu vasta 320tkm.

    Leksa menee minun ajossa 8.5/100km ja kulkua on ihan kivasti 1800kg autolle.
    Kone vetää kyllä nätisti ihan pieniltä kierroksilta sinne 7000rpm pintaan, että ei se ihan huonon oloinen keksintö ole. Tällä ajettu vasta 520tkm, entinen taksi.
     
    Muokattu: 10.7.2024
  6. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Muijan 2014 Corollassa tuollainen moottori. Ei ainakaan tähän mennessä mitään vikaa ollut koneessa eikä muutenkaan. Paitsi että kohta menee jo kolmas ilmastoinnin kenno puhki. Eivät kestä suolaa ja ihan paperia. Ei voi ostaa mitään uutta enää jos tekniset jutut jännittää. Siksi itselläkin vain takaveto Volvoja käyttöautoina.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  7. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Siis kohta tarvitaan jo kolmas.
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Uusissa Toyota näissä koneissa saa käyttää enään 0w-20 ei mitään muuta... hätä tilanteessa 5w-20 jos laitat muuta niin saat rikkinäisen koneen... tarkka on kuten Fordin Ecoboostit.
    Toiset on noilla 1,6 ja 1,8 ja 2,0 koneilla ajannu kuitenkin avaamatta sen 500tkm... joka on minusta ihan riittävästi. Korjaamolla noita on sen takia että sytyspuolat on hajonnu, ja sytytys puolat hajonnu kun tulppien kärkiväli liian iso ja tulppia ei ole vaihdettu jos kärkiväli kasvaa siitä tehtaan antamasta sytyspuola kasvattaa sytyksen varaus aikaa ja puola kuumenee paljon koska ei saa siitä jäähdytysaikaa joka pitäisi olla ja sit halkeaa... Osa ajannu 100tkm vaihtamatta tulppia tai laittaa vääriä (liian isolla kärkivälillä olevia tulppia näihin).
     
    TopyCa ja kerkko tykkäävät tästä.
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitos ideoista ja infosta!

    Paras kun etsin vähän ajetun 1,6L VVT-i koneella max 2008 (?) Corolla Verson manuaalilla. Useimmat ovat 1.8L jota en tarvitse.
    Ruotsin suolattomasta Lapista saisi hyviä (Blocket), alle 90t ajettuja. Vaikka on hakumatka pitkä se varmaan kannattaa koska pidän sitä seuraavat 15v. Kuten nykyistä jonka suola turmeli.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    0w-8 öljykin on Toyotalla käytössä, eli ei niihin kaikkiin enää saa 0w-20 öljyäkään laittaa...
     
  11. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Itsellä -11 Avensis 1.8VVT-i ja käytin pajalla seilaavan tyhjäkäynnin ja vaikeahkon liikkeelelähdön vuoksi. Diagnoosina juurikin tuo aiemmin mainittu Valvematic moduuli. Vanhempi malli on ilmeisesti vikaherkempi ja siitä on tullut joku paranneltu malli. Vaihtotyö ei mikään mahdoton mutta varaosaa ei saa kuulema Suomessa kuin merkkiliikkeessä. En tohtinut edes kysyä hintaa. Ebay tarjoaa jostain 500€ ylöspäin.

    Puolavikoja voi olla joka johtuu usein loppuunajetuista tulpista kun ei olla raaskittu vaihtaa kalliita iridiumtulppia. Myös jakoketjun venyminen mahdollista.

    Oma farkku perusvarusteilla, automaatti-ilmastointi ja vakkari ne tärkeimmät.

    Muokkaus, emiraateista näyttäs saavan modulia reiluun parin sadan hintaan. Laadusta ei ei voi tietää.
     
  12. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Itsellä 2011 vuoden Avensis 1.8. Valvematic sohlaa välillä, iskenyt pari kertaa tehonalennukset päälle. Merkkihuollossa ihmettelivät häiriön toisaikaisuutta. Arvioitu hinta osine & töineen 1600 - 1700 euroa .
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Moduulin en ota kantaa, mutta saat laittaa sinne normi tulppiakin. Olikohan niin että normi tulpat vaihdetta 30tkm välein ja iridiumin vaihtoväli oli 90tkm. Joten silleen ajateltuna, onko se iridium muka kallis?
     
    -Skeletor- tykkää tästä.
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joo kuullu olen, koskaan en ole nähny hyllyssä tuollain 0w-8 öljyä purkissa vaan :D
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla itellä on käyttiksenä juuri 2015 mallin Auris 1.6L moottorilla.
    Äiskällä on 2013 mallin Auris samalla moottorilla.
    Isäukolla ollu käyttiksenä Avenssis 2001 jälkeen (poikkeuksena Mazda 6 vm.2006, joka oli kasa paskaa) Kaikissa Avensiksissa ollu 1.8L. motti. Isoin ongelma näissä on alakierros väännön puute käytönnässä. Isäukko vaihtoi aina autoa kun 5v tai 150km oli mittarissa koskaan ei ollu mitään osia tarvinnu vaihtaa tuossa kohtaa. Yksi takaisin pyyntö oli siinä ekassa Avensiksessa tehdas maksoin koneremontin, vaihtoivat männän renkaat kun ilmeisesti oli liian väljät laitettu ja noi ekat vei sen 1dl/2tkm öljyä, jos sattui huono yksilö.
     
  16. Joku random

    Joku random 1st gear

    Toyotan huolto-ohjeen mukaan saisi käyttää myös ainakin 5w30 jotkut on sitä mieltä että muu kuin 0w20 rikkoisi Valvematicin.

    Tosin Valvematicit joita olen vaihtanut lasketaan kymmenissä ja suuri osa käytetty merkkiliikkeessä koko elinkaaren ajan ja tällöin voi olettaa että käytetty ensisijaista huoltopaketin öljyä eli 0w20.

    Tuota Valvematicia lukuunottamatta kestäviä moottoreita kunhan huoltovälistä on pidetty kiinni.

    Muutamia tapauksia on ollut joissa ketju on venynyt mutta näissä on ollut myös huollot ajettu selvästi pitkäksi.
     
  17. Joku random

    Joku random 1st gear

    Se alkaa olemaan aika vetisen olosta. Tuota käytetään Suomessa tällä hetkellä vain uudessa Hybrid Yariksessa mutta jenkeissä menee jo uuteen Hybrid Camryyn.
    Todennäköisesti siihen ollaan siis siirtymässä uusien mallien osalta
     

Kerro tästä muillekin!