Toyotan pääsulake kuumuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Karpov, 3.9.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikäs moista tekee? 100A kokonen sulake. Pääsulake jossain nineltään ja jossain laturin sulake. Oli auton ostaessa sulanut mössöksi mutta lanka ehjä.

    Uusin sulakkeen ja rupeaa heti kuumumaan kun kone käy.

    Liitokset ok ja laturi just huollettu eikä lataa liikaa.
     
  2. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    pistä latikan pätkä tilalle ni lakkaa kuumenemasta:D
     
  3. Ei varmaan tässä tapauksessa, mutta joskus se sulake kuumenee juurikin huonojen kontaktien takia. Mulla oli joskus yhdessä vanhaasa Fordissa laattasulake, joka kuumeni niin että se suli, mutta siltikään se lanka ei palanut poikki, kun ei ollut varsinaisesti ollut liian suuri virta.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sulakkeen paikka on ainakin hyvässä kontaktissa. Purin sulakerasian siltä osin ja tein kuparista uudet nastat. Ei hapettumia missään jne.
     
  5. kasimo

    kasimo 3rd gear

    Ei kai vaan akku ole oikosulussa..
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toimii ainakin, pitää virran ja jännite 12.6 auto sammuksissa.

    Oikosulku tekis millaset oireet?
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Maadoitus tarkistettu ?
     
  8. kasimo

    kasimo 3rd gear

    Lämpö=virta aka. Ampeeri..
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Mikähän tojo on kyseessä?
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä sellanen paikka, jossa on vähänkin "kuristusta" virralle aina vähän kuumuu. Ja jos se on laturin piuhassa, niin kaikki auton tarviima sähkö kulkee siitä käynnissä. Lämpee ihan ku liian ohut johtokin tekis.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    2.2 camry
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miten se näytti jotain Corollalta?
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]

    Uus myös sen tuntunen että kohta käy samoin
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nooh
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kuis kuumat on tohon sulakkeelle tulevat johdot tai laturi?
    Sulakepitimen liittimet löstyny? Ei siihen paljon ylimäärästä vastusta tarvita ton paikan virralla, että alkaa lämpöä kehittyä.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sulake tulee pulteilla kiinni suoraan johtoihin missä o-renkaat. Kaikki oli siellä ok. Laturi on kyllä kuumahko myös, mutta on liki pakosarjaa. Eikä tosiaan ylilataa.
     
  17. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Mitäs siinä sulakkeen kohdalla lukee kannessa? alt? Paljon menee virtaa kun lämpenee,
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alt juu. En tuolle vuodelle löytänyt kytkykaaviotakaan. Kolme johtoa sulakkeelta lähtee ja akulta tulee yksi.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Muistaakseni jossain toyodassa ratkaisin ton ongelman vaihtamalla sulakkeen sellaiseksi pultattavaksi lattasulakkeeksi joita löytyy esim isoista latureista

    Johdot ei kuumunut, mutta sulakkeen kuori aina vaan jaksoi sulaa

    En tiiä mut joku kertoili et se johtuisi vanhemmiten siitä sulakkeen rakenteesta joka muistuttaa lämpövastusta, tosin toisesta autosta otettu 20A pienempi sulake ei palanut mutta suli samalla tavalla. Kokeilin et onko jossain oikaria joka polttaisi sulakkeen vaikka 60A sulake kestäiskin

    Niijjoo asennus tyylinä oli purkaa se sulakkeen pohjaa rautasahalla et sai ne rengasliittimet näkyviin.
    Sulake lähtevään napaan pultin alle kiinni ja tuleva napa siihen muoviin kiinni. Ensin poralla reikä ja sopivan kokoinen pitkä pultti reiästä läpi ja mutterilla kiinni, sit se uus sulake pulttiin mutterilla tulojohdon kanssa.
    Sitä en muista pitikö tulojohto tehdä, mut akun napaanpa ei montaa senttiä olekkaan matkaa
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  20. liitin nastojen hapettumasta toi johtunee? Liian pieni pinta-ala käytössä virralle kulkea niin ylimenovastus alkaa tuottaa lämpöä. Hankala korjata muutoin kuin tolla ylläolevalla metodilla.
     

Kerro tästä muillekin!