TPMS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Procharged Vette, 26.3.2022.

  1. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Minulla ei ole aiempaa kokemusta näistä. Olen tottunut ajelemaan vanhemmalla kalustolla. Mutta tämä kyseinen on 2018 mallia. Kesärenkaissa kaiketi alkuperäiset, ne ei ole oireillut vielä. Talvirenkaissa ilmeisesti jotkut tarvike. Ne nyt siis 6v vanhat.
    Kun ei parempaa käsitystä näistä ja niiden laadusta. Niin tilasin ebaystä, Kiinasta alkuperäisen näköiset, tiedä sitten mitkä ovat. Muutaman vuoden päästä sitten selviää, miten pitkään toimivat.
    Siksi kyselinkin olisi kellään kokemuksia tuollaisesta lukijasta, jolla antureista pääsisi näkemään patterin tilan irtorenkaasta. Niin ei menisi ihan arvailuksi.
    Mutta joo olen kyllä tottunut pärjäämään ilmankin koko kotkotusta. Niin tuo pois koodaminen saattaa olla paras vaihtoehto.
     
  2. fmila

    fmila Gearhead

    Mun käsityksen mukaan noi on tullut EUn kautta. Jossain kohtaa niiden pakollisuuden tarve huomattiin kolaritilastoista. Vaikka autoissa oli ajonhallinta järjestelmät kunnossa, ne eivät pelastaneetkaan etelän "kädettömiä" toivotusti, kun eihän ne "kädettömät" olleet rengaspaineitaan myöskään pariin vuoteen tarkastaneet saatika "korjanneet". Kun renkaassa on kovasti liian vähän ilmaa, eihän sitä luistoon lähtöä lopeta kankkunenkaan;). Meillä kun on enimmäkseen kausirenkaat käytössä, niin tulee paineetkin pari kertaa vuodessa tarkastettua ja säädettyä, siksi meillä ne ei oo pakolliset.
    Voi sitä asiakkaiden määrää mikä ton laitteen seurauksena oli pajalla "valittamassa viasta" kun TPMS-lamppu syttyi renkaan vaihdon jälkeen. Vaikka useissa autoissa on kausivaihdon "nollaus toiminto", eihän sitä voinut sieltä omistajan käyttöoppaasta opetella, vaan suoraan huoltoon ärjymään, "tää on rikki, tässä on takuu voimassa". Onnekseni oon saanut olla jo yli 10 vaihtokautta eläkkeellä:D:D.

    t.AM
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    no amerikanjeeppiä varten löytyi ihan tehtaan huoltotiedote tpms systeemin ohittamista varten. Perusteluna oli että euroopan pohjoisosissa veivataan kesä ja talvirenkaita. Ja siinä nimenomaan kiellettiin tekemästä kyseistä ohjelmointia Pohjois-Amerikassa. No ei se onnistunut Suomessakaan, ennenkuin hommasin jonkun slovakialaisen tms softan ja kännykän avulla koodasin koko roskan pois.
     
    fmila tykkää tästä.
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Toistaiseksi olen antanut olla painevahtien toiminnassa ja on siinä yksi selkeästi hyvä asia, kun renkaaseen tulee pienikin vuoto sen havaitsee kyllä ajoissa mittaristossa. Jokaisella pyörällä kun on oma lukema ja psi tai kpa miten haluaa. Renkaiden vaihdon jälkeenkään ei onneksi tarvi tässä mallissa mitään kapuloita ohjelmointiin/resettiin.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Muistelenko aivan höpöjä, mutta eikös VAG ja BMW ollut ABS kehältä luettavat, mutta sit EU jyräs yli ja piti laittaa noi TPMS systeemit?
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

  7. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

  8. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Rengasrikko tullut koettua sekä VW id4:llä että BMW i4 M50:llä. Hyvin toimii molemmat järjestelmät TPMS anturit sekä pyörimisnopeudesta tiedon saava. 0,5 baria oli alentunut paine siinä vaiheessa kun VW ilmoitti alhaisesta paineesta. Vuoto ei ollut mitenkään nopea, vaan matka jatkui edelleen. VW käytti ainakin tuossa mallissa seal pinnoitetta renkaassa. Tämä massa pyrkii tukkimaan vuodon ja toimi varmaankin kuten suunniteltu.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Noista kumpikaan ei ole hidasta vuotoa. Jos muutat rengaspaineita tai vaihdat renkaat, tapahtuu muutos nopeasti.
    Hitaalla vuodolla tarkoitan sitä normaalia vuotoa. Usko tai älä, yksi syy näiden järjestelmien käyttöönottoon on se, ettei ihmiset tarkasta rengaspainetaan. Täällä ne katsotaan edes kaksi kertaa vuodessa, lämpimissä maissa ehkä silloin kun renkaat vaihdetaan uusiin.
    Tuollaista parin vuoden aikana tapahtuvaa paineenalenemista on vaikea havaita pyörimisnopeuden eroilla renkaiden kulumisesta.
    Tuossa oikea paineenmittaus on huomattavasti parempi, varoittaa paljon aikaisemmin tuollaisesta hitaasta paineen alenemisesta.
     
  10. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Juu ei reagoi jos paineet laskee kaikissa yhtäpaljon kun niitä verrataan keskenään ja siellä on tietääkseni prosentti luku minkä saa heittää pyörimisnopeus (tätäkin pääsee muuttamaan jos vaan osaa) ja tämä calibroidaan. On mulla ainakin ruvennut hälyttelee yli 120kmh vauhdeissa kun yksi rengas vajunut enemmän 3kk aikana noin 0.3bar
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jos ohjelmointi on vaikeaa, niin on olemassa myös bokseja, jotka näyttelee olevansa antureita, ja kertovat autolle kaiken olevan kunnossa:
    https://spooftpms.com/us-eu-fca-3-tpms-simulator/

    Ainakin 2018 Fiat 500:ssa pyörintänopeuksilla tarkkaileva systeemi havaitsi hitaan vuodon, kun ruuvi teki sellaisen yhteen renkaaseen. Lisäksi systeemin voi resetoida mittariston napeilla ilman mitään huoltokäyntejä tai merkkikohtaisia testereitä.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Oma autoni ilmoitteli juuri toissa päivänä rengaspaineiden laskusta. Kaikki renkaat oli 0,2Bar alipaineisia (kovalla pakkasella auto lounastauon parkissa). Ilman paineenmittausta havaitaan kyllä yhden renkaan paineen lasku, mutta ei kaikkien yhtäaikaista. Ja juuri tuota tarkoitin tapahtuvaksi niissä maissa missä ei ole renkaiden kausivaihtoa.

    Resetoida voi tämänkin systeemin ihan mittariston napeilla ilman huoltokäyntiä. Merkkikohtainen testeriohjelmisto on integroitu auton omaan mittaristotietokoneeseen, ei sen vuoksi tarve mennä mihinkään pajalle. Saisi kaikki merkit integroida testeriohjelmiston autoonsa jos yhtään asiakkaita ajattelevat.
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vaarallisin tilanne on hidas vuoto, ja tuo passiivinen systeemi kyllä huomaa sellaisen. Muutenhan paineet olisi syytä tarkistaa edes joskus, mutta joka ei sitä muutenkaan tee, ei välttämättä tee sitä vaikka auto käskisi. Siinähän paskaantuu kädetkin. Systeemistä tulee ylläpidettäväksi kaksi settiä setelirahaa maksavia antureita, mikä tämmöisen persaukisen näkökulmasta on hyötyynsä nähden kalliin puoleista, mutta voi siitä olla muutakin mieltä.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Millä opilla passiivinen järjestelmä huomaa kaikkien renkaiden tasaisen, hitaan laskun? Pyörintäsäde säilyy kaikissa keskenään samana, joten hiukka vaikea tuota on havaita pyörintänopeuden eroa mittaamalla.

    Itse pidän nimenomaan tuosta aktiivisesta järjestelmästä. Siitä voi seurata rengaspaiden muutosta. Renkaiden suosituspaineet ilmoitetaan kylmille renkaille. Kun ajat muutaman kilsan huoltoasemalle, ei renkaat enää ole kylmät vaan paine on jo merkittävästi noussut.
    Aktiivisella järjestelmällä tuo ei haittaa. Katsot paineet lähtiessä, painat mieleen minkä verran paineet on vajaat. Sitten huoltoasemalla vain lisäät sen verran mitä tarvitaan, ei väliä onko renkaat kylmät vai lämpimät.
    Mitään varsinaista ylläpitoa nuo ei ole tähän asti vaatineet, paristoja ei ole tarvinnut vielä vaihtaa yhteenkään. Ehkä sekin joskus koittaa, mutta todennäköisesti olen taas auton vaihtanut ennen sitä.
     
  15. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Itselläni oli edellinen BMW seitsemän vuotta. Ei tullut vaihto ajankohtaiseksi vielä tuolla aikaa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vuotavan renkaan huomaa, hyvin harvoin käy niin, että kaikki renkaat alkaa vuotamaan samalla tavalla. Renkaiden paineita taas tulee tarkistettua ainakin syksyisin ja keväisin, vaihtelevasti muuten.

    Kyllä anturit sinänsä kelpaavat minullekin, jos ne sattuu autossa jo olemaan, kunhan renkaiden kausivaihto tai anturin uusinta ei edellytä jotain merkkiliikkeen testereitä, kuten ilmeisesti joissain ooppeleissa ja korealaisissa (ne oli näiltä jotkut tietyt mallit, ei koko mallisto.) Näihinkin aivopieruihin on tosin kuulemma olemassa ohjelmoitavia antureita, joilla sekä kesä- että talvirenkaat saadaan samalle avainkoodille, ja auto ei huomaa vaihtoa ollenkaan.
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuollainen on kyllä ahneuden huipentumaa. Toivoisi että kaikki merkit menisi enemmän siihen suuntaan kuin vaikkapa Tesla. Heillä on saatavilla merkkiliikkeen testeriohjelmisto autoon sisäänrakennettuna ja siihen on vapaa pääsy suoraan auton näytöltä.
    Heillä on myös netissä ilmaiseksi käyttäjille korjausohjeet yleisimpiin ja vähän syvemmällekin meneviin asioihin jotta käyttäjät voivat itse ylläpitää autojaan. Liekkö monta muuta valmistajaa jotka antavat nämä asiakkaidensa käyttöön eivätkä edes takuun vuoksi vaadi että huollot pitäisi teettää heillä.
    https://service.tesla.com/docs/Mode...UID-13BE03F3-57D9-41B2-817E-C17E7545DE3A.html
     
  18. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Omalta osalta tämä tuli nyt ratkaistua. Uudet osanumeron mukaiste anturit ebaysta, Kiinasta 40€. Olivat ihan identtisen näköiset alkuperäisten kanssa, ainoastaan Renaultin logo puuttui. Asensin itse. Anturien koodaus autoon merkkiliikkeessä 72€.
    Ainakin väittivät, että eivät saa koodattua järjestelmää kokonaan pois käytöstä.
     

Kerro tästä muillekin!