TPS anturille virta ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja CCZ28, 20.12.2017.

  1. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    2
     
    Muokattu: 3.4.2024
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisiko sun ECU:ssa sille semmoinen liityntä jossa 3 pinniä? Maa, signaali ja +5V.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  4. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Selvä. Olen käyttänyt monissa +5V kaipaavissa kohteissa kaupan valmiita USB puhelinlatureita. Joko etsii sille sopivat liittimet tai sitten purkaa laturista esille kortin. Siitä nyt saa vähän enemmänkin virtaa tarvittaessa. Jos kolvi pysyy käsissä, niin tuossa välillä mainittu 7805 regulaattori tai vastaava on oikein hyvä. Onkos se signaali menossa ECUlle kuitenkin?
     
    jorkat tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tää on aika hyvä kyssäri. Kun jos ei ole ecua, niin mihin tarvii tps:ää? Ja jos on ecu, niin kyllä siinä yleensä on lähtö anturisähköillekin.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Asiaan yhtään perehtymättä heitän, että nyt on väärä arpa valittuna.
    Ja tuossa puuhassa ei ole mitään merkitystä millään tps:n jännitteellä, vaan se sun pwm ohjaimes määräisi sen, mitä sille tps:lle tarvitaan. Vaan ei kuulosta ollenkaan jatkoon pääsevältä.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Riippuu siitä miten tasaiseksi tarvitset ohjauksen. Ja tietty autosta, kulutuksesta ja laturistakin. Jos laitat väliin jonkun aiemmin esille nostetun 5 voltin lähteen, niin ongelmaa vaihteluista ei ole. Olen joskus miettinyt vastaavaa. Siis että pintakaasulla ruiskun pumpun pyörimiskiirettä voisi hillitä kun ihan varmasti tuottaa paineen vähemmälläkin sähköteholla. Kaasarin vai jonkun antiikkiruiskun bensapumppuunko olet ohjausta laittamassa? Mikäs sen pwm ohjauksen pumpulle tuottaa?
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mielenkiintoista tostahan löytyy vaikka kuinka ja paljon tarinaa googleen fuel pump pwm
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Opetusvideossa esiteltiin kahdella tavalla ohjattua bensapumppua. Ensin oli sähköinen regulaattori elikkäs paineanturi jonka ohjauksessa pumppua ajettiin säädettynä eli pumpun moottori sai sähköä just sen verran että linjapaine säilyi. Jälkimmäinen ajo oli mekaanisen painesäätimen kanssa eli pumppu huusi täysillä kaikenaikaa.

    Oliko ajatus korvata paineanturi kaasupolkimen asentoanturilla?

    Lopputulos tulisi olemaan vähän erilainen kuin videolla. Ainakin ruiskun kanssa.

    Mutta siihen ECUun ja polttoainepumppuun. Pumppu ottaa 20A ja ECU kykenee vähempään. Siinä tulee jossakin kohtaa konflikti joka tapauksessa jos pumppua on pyöritettävä kuitenkin "kaasu pohjassa täysillä". Joudut tähän kohtaan jotakin tekemään oli TPS ohjaus tai ei.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    https://www.banggood.com/DC-10-60V-...e-p-988501.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN Tuossahan olisi värkki jolla voi ajaa aina 20A asti pulssiohjausta DC moottorille. Ja olisi sille kaasun asennon anturille mahdollisuus kolvata itsensä tuon potentiometrin tilalle. Jos pysyy tolkun alueella sen säädön kanssa niin saattaahan se osua kohdallekin. Elikkäs bensapaine pysyisi kohdallaan vaikka pumppua hidastaakin osakuormalla.
     
  12. jorkat

    jorkat Gearhead

    mistä vitusta tässä on oikein kyse?
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Täytyy muistaa, että pumpuissa käytetty hiiliharjamoottori on kelju ohjattava. Se säätöalue olisi ainakin rajattava kokolailla pienelle alueelle, ettei se säätö tiputa sitä moottoria pumpun vääntömomenttitarpeen alle. Se nimittäin kyykkää salamana. Vaikka pwm säätö onkin kohtuu hyvä pitämään yllä myös vääntömomenttia, niin eipä se tässä taida toimia ilman suoraa moottorin kierroslukuvalvontaa, jolta sitten vaan pyydetään sopiva kierrosluku tarpeen mukaan.
     
  14. jorkat

    jorkat Gearhead

    miksi sitä pumppua pitää hidastaa? onko tässä jokin akustinen ongelma vai mikä?
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Luulen, että tavoite olisi pyörittää pumppua lähempänä todellista määräntarvetta. Vaan en kyllä myöskään ymmärrä, koska asia on noissa hoidettu jo muuten ihan riittävän hyvin.
     
    jorkat tykkää tästä.
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Toteutuksesta sen enempää tietämättä, mutta olisko bensapumpun etuvastus hyvä idea? Bensapumpun johdon väliin etuvastus, joka pudottaa pumpun jännitteen jonnekin 10V hujakoille ja vastuksen rinnalle esim. 3000rpm kohdalla kytkeytyvä rele, jolloin pumppu saa täyden jännitteen. Tollanen ratkaisu löytyy ainakin muutamasta vanhemmasta ahdetusta autosta ihan tehtaan jäljiltä.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muuttuvalla kuormalla olevalle sähkövehkeelle etuvastus on ihan viimenen suositeltava laite. Viimestään sillä saa sen käytöksen sitten aivan vituiksi.
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Nyt näköjään puhutaankin vähän erikoisemmasta bensapumpusta, jossa on sisäänrakennettu nopeudensäädin. Siis olettaen, että puhutaan tosta videossa esitellystä Fuelabin pumpusta, jossa on kolmas napa nopeuden säätämistä varten. Siihen löytyykin sitten kaksi tapaa, eli erillisen ecun antaman taajuuden avulla tai nopeutta vaihtavalla kytkimellä.

    Jos ajatellaan normaalia (ruiskumoottorin) bensapumppua, niin mikä siinä niin vahvasti vituiks menee jos tuotto riittää pintakaasuajossa 10 voltin jännittelläkin?
    Alkaa kyllä meneen ohi aiheen, kun viittä volttia tässä etsittiin TPS anturille...
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, jos perehdyt vastuksen käyttäytymiseen virtapiirissä, niin ehkä se aukeaa sulle. Vinkkinä voin vihjata, että muuttuvakuormaisella kulutuslaitteella ei voi vastuksella määrätä sille 10V jännitettä.
     
  20. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Joo tiedossa on, että etuvastus ei olisi hyvä idea jos sen pumpun kuorma muuttuisi olennaisesti. Tässä mun ehdottamassa ratkaisussa etuvastus ei olisi käytössä kuin pienillä kierroksilla, jolloin pumpun kuorma on tosi pieni. Vai kuinka moni katuauto vie esim. alle 3000rpm ja 100km/h ajossa yli 30 litraa tunnissa? Melkein mikä tahansa ruiskupumppu pystyy kuitenkin työntämään alle 3bar linjapaineella 200 litraa tunnissa, niin aika paljon sitä soppaa kierrätetään turhaan.
    Ennen kun kukaan tulee saivarteleen, niin ajatukset oli alle 1000hp vekottimissa.
     

Kerro tästä muillekin!