TPS anturille virta ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja CCZ28, 20.12.2017.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No jos ei muusta syystä, niin sähköä säästyy ja sitä myöten bensaa. Varsin helppo säätöluuppi tuosta tulee säädettäväksi. Pumpulla on aina jonkin verran vastusta joten ei ryntäile. Ja jos olisi se paineanturi regulaattorin tapaan takaisinkierrättävällä liitynnällä niin toimisivat rinta rinnan. Mikspä ei jos sattuisi käsille sopivat komponentit...
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Et oo sitten yhtään lukenut tuota ohjetta minkä juuri pastesit?

    Siellä lukee selvällä englannilla ja vielä kuvien kanssa.

    PWM-jännitteestä "Peak Voltage shown at 12V, typically this value is actually peak vehicle voltage."

    Ja myös: "Square Wave Signal, at Recommended frequency: 500- 1500Hz, (shown at 50% duty cycle)"

    Ja siellä on myös valmiita kontrolleribokseja: "Refer to above Example 5, for use with the Fuelab Electronic Fuel Pressure Regulator, Models 52901 and 52902, that creates its own pulsed signal. These regulators automatically control the fuel pump, without the use of switching means or other components such as described in examples 2 and 3. Refer to instructions for the Electronic Regulator, for proper wiring and installation."
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Näin juuri et voi laittaa TPS potikalta ohjausta suoraan pumpulle kun TPS tulee vain 0-5v pitää olla vielä poksi joka muuttaa sen PWM:ksi
    Kysy poksista tuolta futurezilta, mut sellasen se tarvii ton ohjeen mukaan, jos tinaustaitoisia on niin 494 mikropiirillä saa homman hoidettua.
     
    Muokattu: 22.12.2017
    CCZ28 tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olet ihan oikeassa. Sun pumppusi on hienompi, ilmeisesti BLDC moottorilla ja siinä on ohjaustulo johon voi laittaa täydet, rajoitetun tai pulssilla siltä väliltä olevan pyörimisnopeuden. Ei tarvita tehopääteastetta. PWM kyllä pitäisi generoida siitä TPS potikasta. Sellainenkin osa löytynee ihan valmiina kaupasta. Mutta.

    Pelkällä kytkimellä tuon saisi käymään kahta eri nopeutta joista alempikin riittää normiajoon. Yksinkertainen on kaunista. Käviskö ohjata sitä pelkällä painekytkimellä? Moottorin kuormitustaso selviää imusarjan alipaineesta. Matkanopeuden vakuumilla (ali)painekytkin pitäisi pumpun pienellä nopeudella ja kun voimaa tarvitaan, samainen kytkin laittaisi pumpun täyteen vauhtiin. Ei välttämättä tule juurikaan kauniimmaksi vaikka olisi muuttuvanopeuksinen ohjaus.
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun vaan on seosmittari kojetaulussa jotta näkee ettei käväise voima-alueella laihalla, niin sehän on hyvä. Tai polttoainepainemittari.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Löytyi myös sun aiemmasta linkistä kulkemalla "product specification" näppäyksen kautta. http://fuelab.com/wp-content/upload...-c-sp-Fuel-Pump-Installation-Instructions.pdf

    Tuotahan voi ohjata vaikka MAP anturilla kun vaan generoi sen lähtöjännitteestä PWM:n ja se osa on just se mikä "jostakin tarvitsee löytää". Mutta saako sillä sitten niin paljon etua että pumppu pyörii vaihtelevin nopeuksin vs kuormitus vai vain hidastettuna osakuormalla. Siinäpä pulma.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onhan se hienoa sellainen portaaton säätö, mut voishan ton kytkimen laittaa kaasuvivustoonkin et tyhjäkäynti ja cruice menis pienellä pumppauksella ja muuten suurella, sillo olis pumppu jo täysillä ennekuin ahdot alkaa nousta, meinaan jos ahtopaineista ottaa pumpun ohjauksen niin voi tulla pieni viive kun ahdon on jo päällä kun pumppu vasta herää.
     
  8. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Tuo voisi olla ihan toimiva systeemi jos se kattaa ohjaustarpeen. Kannattaa harkita jotain rajakytkintä jossa on vaihtokärki, ja toteuttaa systeemi siten että se pienen kaasun alue aktivoi pumpun "säästökäytön" sulkemalla rajakytkimen kärjet. Tämä siksi että jos joku menee perseelleen niin pumpun säästökäyttö jää toimimatta. Se on yleensä parempi kuin se vaihtoehto, että täyskaasuvedon aktivoima pumpun täyskäyttö jää toimimatta.

    Syitähän voi olla mekaanisen kontaktin poisjääminen, johto poikki rajakytkimen piirissä tms.
     
  9. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

  10. shr1

    shr1 Gearhead

Kerro tästä muillekin!