TPS anturin mittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Otsir, 26.3.2014.

  1. Otsir

    Otsir 1st gear

    TPS antaa ulostulovirtaa karvan alle 5v ja kaasua antaessa nousee hieman yli 5v. Olen ymmärtänyt,että tyhjäkäynnillä volttimäärän tulisi olla alle 1v,mutta minullapa se näyttäisi olevan heti sen 5v,joka pitäisi olla se säädön maksimiraja. Onkohan anturi kaput vai onko tuo vielä säädettävissä kohdilleen? Auto on vani vm 90 6.2D.
     
  2. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Sen enempää ko. auton anturin rakennetta tietämättä mutta, Helpompi mitata auto sammuksissa ja suoraan anturilta vastusta? Siis liitin irti ja siitä vastus arvoa mittamaan kun kääntää samalla poljinta/läppää/vaijeria miten se ikinä onkaan. Kattoo että vastus kasvaa ja laskee lineaarisesti ja ei näytä missään kohdassa katkosta.
     
  3. Otsir

    Otsir 1st gear

    Ei se käynnissä ollutkaan. Tuo "thjäkäynnillä" oli vain kömpelö tapa kertoa,että kaasua ei oltu vielä painettu. Löysin hyvät ohjeet anturin mittaamiseen volttimäärineen,joten en taida lähteä arvailemaan mitä oomimäärää sen pitäisi näyttää,että on kunnossa.
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jos anturin maajohdossa on 0volttia ni rikkihän tuo anturi on, katki oleva maa johto tuon voisi tehdä jolloin antri johdoissa kiinni olisi maajohdostakin mitattavissa tuo sama 5volttia.
     
  5. Otsir

    Otsir 1st gear

    Toisessa reunassa oli maa,toiseen reunaan tuli 5v piuhan ollessa irti. Blugi kiinni ja mittaus keskimmäisestä antoi hieman alle 5v,kaasua painaessa nousi hieman yli. En kyllä mitannu maata piuhojen ollessa kytkettynä. Pitää huomenna mittailla vielä uudemman kerran.
     
  6. Otsir

    Otsir 1st gear

    Tässä tuli tuota anturia mittailtua ja jopa hieman mielenkiinnosta purettua. Taitaa se olla kaput,kun säädettyä sitä ei saa oikeen alle 3.5v,tai saa sen ehkä periaatteessa mutta luultavasti voitan ennemmin lotossa,kuin saan säädön pysymään ruuvien kiinnityksen ajan siinä 0.8v.Se nimittäin hyppää siitä 3.5v - 0.5v sellaisen puolen millin liikeradan aikana. Tarkempaa siis,kuin ripulissa pieraiseminen.Jos jätän säädön 0v ja lähden siitä kaasuttamaan,niin voltit nousevat todella epätasaisesti,tyyliin 0 - 3.4 - 4.4 - 3,4 - 5. Uusi kustantaa suomessa sen 214€. Taidan tilata rokkiautosta,sieltä sen saa satkulla.
     
  7. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Tossa on hyvät ohjeet TPS:n tutkintaan.

    TPS:sän kytkentä
    Irrota potentiometrille tulevat johdot ja mittaa yleismittarilla resistanssia navoista.
    kahden navan välillä resistanssin pitäisi säilyä samana vaikka liikutat kaasuläppää tai
    jos irrallaan autosta niin vartta joka kiinnittyy asentotunnistimeen. Nämä kaksi napaa
    ovat +5V ja maadoitus. Kolmas napa on tällöin ”neulan” napa. Tämän navan ja
    kumman tahansa kahdesta navasta mitatun resistanssin pitäisi muuttua kun
    asentotunnistinta liikutetaan.
    Selvittääksesi kumpi on maadoitus napa ja kumpi +5V napa kytke yleismittari
    ”neulan navan” ja jommankumman toisen navan väliin. Liikuta asentotunnistinta ja
    jos resistanssi on suuri ja pienenee kun avaat kaasuläppää (painat kaasua) maadoitus
    on se napa joka on silloin kytkemättä yleismittariin.
    Tarkista vielä kun olet kytkenyt johdot TPS:ään että jännite nousee ”neulalta”
    tulevassa navassa kun kaasua painetaan.
     
  8. Otsir

    Otsir 1st gear

    Tulleineen,postareineen ja alveineen hinta pompsahtaa 170 örkkiin.
     

Kerro tästä muillekin!