Trabantin tehtaan viimeistelyosasto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja WBBC, 21.8.2017.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tuskin edes Aston Martinilla ollaan noin huolellisia....
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Voihan tuolle videolle yltäkylläisyydessä rypevä nykysuomalainen nauraa, mutta kyllä DDR:ssä tehtiin resursseihin nähden laatutavaraa.

    Hemmetin monessa suomalaiskodissa oli 1980-luvulla AKA-pölynimuri, DDR-valmisteinen vaatekaappi tai sohva..Ne imurit oli yhtä hyviä melkein kuin Mielet, kaapit pysy koossa ja hoiti tehtävänsä eikä niistä sohvista älynnyt, että ne oli derkkukamaa.

    Perustan väitteeni siihen, että olin maahantuomassa derkkutavaraa vuodesta 1985 DDR:n loppuun asti. Ei tarvittu reklamaatio-osastoa. Ainoa ongelma oli tavaran saatavuus. Paljon enmmän olisi mennyt kaupaksi, kun mitä Suomeen saatiin.
     
    DX tykkää tästä.
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Paljon sieltä maahan tuli tavaraa. Todennäköisesti jokaisessa suomalaiskodissa löytyi 60-70 luvulla kuvanmukainen taskulamppu.

    http://aijaa.com/VqtqFa][​IMG][/URL]
    R
     
    Herje, viikinki75 ja KajS tykkäävät tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Bongasinpas tommosia retro lamppua myynnissä suomi 100v teemalla juuri paikallisessa Salessa.
     
  5. Buick55

    Buick55 Gearhead

    :D
    Naurakaa vain,meillä käytettiin noita lamppuja remppahommissa vielä pitkälle -90 luvun puolenvälin jälkeenkin,ja kyseessä ei ihan pikkufirma.
    Nuohan paloi parhaiten juuri taskussa:D
     
    Muokattu: 22.8.2017
    KajS tykkää tästä.
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Wartburgin tehdas videot on hyviä. En usko että.oikein käytettynä ja huollettuna niin huonoja olleet. Ehken se kärkijakaja kolmine kärkineen oli huonointa. Trabantista ei niin tietoa.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ne teki loistolaatua siellä missä keskuskomitea halus ja oikas siellä missä keskuskomitea halus. Sama muissa noissa maissa.
     
  8. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Mitenkäs luulette muita "laatu-autoja" viimesteltävän.............. Ei kaikki ole niinkuin luullaan..
     
    DX tykkää tästä.
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Viimeistelyä ennen se trabi on tietysti pitänyt tehdä jotenkin. Mainosfilmi, suoraan derkkulasta:

    Itse asiassa aika mielenkiintoista katsottavaa.
     
    Akseli von Gardan, DX ja Harri S tykkäävät tästä.
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    En ole tollasesta ikinä kuullutkaan. Googlen kuvahaulla löytyi, enkä ole ikinä tollasta nähnytkään.:confused:o_O

    Semmonen pötkylä oranssi Hoover oli kakarana. Ja sit oli Volta.
     
    Muokattu: 22.8.2017
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tuon aloituksen videon olen nähnyt useasti eri paikoissa, ja ollut vissiin ttäälläkin useampaan kertaan, mutta tuo toinen video oli uusi tuttavuus.
     
  12. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Vielä kun saisi niiden (DDR) hehkulamppuja.....? [​IMG]
     
    DX tykkää tästä.
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Juuri noita imureita meni esim. S-ryhmän kautta niin hyvin, ettei tarpeeksi saatu. Niillä oli oma malli, jossa ei mainostettu AKA-Electriciä. Sähkövatkaimia ei saatu tarpeeksi, syynä sekä suuri kysyntä että tehtaan alhainen kapasiteetti. Vielä 1990-luvulla joku onnistui ostamaan terassille AKAn infralämmittimet. Ainoat oikeasti huonot ddr-tuotteet oli sähkölämmitteiset tyynyt; saattoivat syttyä palamaan. 1980-luvulla sähkölaitteiden maahantuonti oli yksinkertaista: Kaikkien tuotteiden tuli olla Suomen Sähkötarkastuskeskuksen (SETI tuolloin) hyväksymiä. Hyväksyntäprosessi oli sen verran pitkä, että oikeasti uutuuksia ei juuri tullut. Jotta sait Suomessa myyntiin sähkölaitteen, komponentit piti olla täällä (Lauttasaaressa) hyväksyttyjä, ei riittänyt nykyiset merkinnät.

    Tuosta SETistä hassu ootee, ei liity derkkuihin: 1970-luvulla huonekalukaupoissa myytiin ns. radiopäätysänkyjä. Niistä tuli kovin suosittuja, joten jokainen sänkymaakari pyrki noita tekemään. Mutta sänkyyn hyväksyttyjä radioita oli vain yksi malli. Yksi pohjalainen valmistaja osti sitten nuo kaikki radiot, jottei kilpailijat päässeet radiopäätysänkyapajille. Noita radioita on kai vieläkin jossain varastossa.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Taas vähän ootee: Tehtiin 1980-luvun lopulla sähkömaahantuontiliikkeessä Itä-Helsingissä sellainen AKA-FER (Fahrzeugelektrik) lisävalojen myynninedistämistaulu. Otettiin iso kuva Citroen BX:stä ja se siitä tehtiin 1:1 fotostaatti. Siiten asennettiin etupuskurin lisävalopaikoille sumarit ja pitkät ja sitten vielä pyöreät lisäpitkät. Muuntaja tuotti voimaa, jotta saatiin kaikki palamaan kerralla. Oli se hieno, sillä olis varmaan myytykin nittä autolamppuja, mutta lopettivat sen DDR:n ja se taulu joutui tunkiolle...
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuohon maailman aikaan esim usassa ei koripeltien sovituksia tehty ihan millin tarkkaan. Varmaan trabantin oven raot on tarkemmin laitettu.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    60 ja 70 luvuilla oli lähes jokaisessa verstaassa itäsaksalainen sorvi, itse sellaisella häärännyt pitkälti 2000 lukua.
     
    KajS tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    KajS tykkää tästä.
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiks kukaan huomannu, et trabanttien koripaneelit oli puristettua puuvillaa :odeek:
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Duroplastia löytyi myös Warren kartanomallin takaovesta.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tota kattoessa alko ihmetyttämään, et miten trabantit on voinu mädäntyä vai onko ne muuten kadonneet liikenteestä?

    Kun upottamalla maalattiin sen aikusilla maaleilla, et ojaan ajettua lähtee nurmikko ihan vaan maalista tulevista päästöistä
    Ja puuvilla ei kait pahemmin ruostu
     

Kerro tästä muillekin!