Trafi & diktatuuri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja B 50, 1.12.2011.

  1. B 50

    B 50 Gearhead

    Kohtalaisen luotettavan huhun mukaan kaikessa hiljaisuudessa Liikenneministeriö on puuhastellut lakiesitysten valmistelujen siirtämistä Trafille. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Ei varmaan tarvii vääntää kenellekään rautalangasta? Nyt alkais olla viimeiset hetket saada maahan oikeasti toimiva aktiivinen (harraste)autoilijoiden etuja valvova järjestö.
     
    MadMike tykkää tästä.
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eli siirretään valta Trafin virkamiehille, ilman että niihin päätöksiin voi enää vähäiselläkään tavalla vaikuttaa? :eek: Siistiä!
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Lainaus eräältä toiselta harrastefoorumilta:

    "Eilen olin vaihteeksi TraFi:ssa tutkimuslaitosasioita käsittelevässä kokouksessa, ja pahantuulisenahan sieltä pois sai tulla.

    Yksi harrastukseemme liittyvä vireillä oleva asia on säädösvallan siirtäminen Liikenneministeriöstä TraFi:lle. Tämä tarkoittaa, että jatkossa esimerkiksi kopterilaki säädetään TraFi:ssa, eikä enää ministeriössä. Tästä seuraa kaikenlaisia ongelmia. Esitin kaksi kysymystä.

    Ensimmäinen niistä liittyi siihen, että jatkossa sama viranomainen sekä säätää, tulkitsee että valvoo lakia ja toimii lisäksi ensiasteen muutoksenhakuviranomaisena. Tämä on muun ohella hauskasti ristiriitainen asia suhteessa perustuslakiin, joten kysyin, että miten tämä asia on huomioitu tulevassa lakiesityksessä. Vastauksena oli muminaa ja toteamus, että sitä täytyy kysyä lakimiehiltä...

    Toinen kysymykseni liittyi sidosryhmien kuulemiseen lainvalmistelussa. Liikenneministeriön kunniaksi täytyy lukea se, että sidosryhmiä, kuten MMAF:a on todellakin kuultu lainvalmistelussa ja vieläpä etukäteen siten, että kuuleminen ei ole ollut pelkkää lausunnonantamista valmiisiin lakiesityksiin, vaan MMAF on saanut osallistua alusta lähtien lainvalmisteluun. Tässä menettelyssä kiteytyy eräällä tavalla koko demokratian idea. TraFi:ssa tällaista kulttuuria ei kuitenkaan ole ollut, esimerkiksi kopterilain tulkintaohje ei käynyt edes lausuntokierroksella, vaan tuli ikään kuin puskista sotkemaan asioita. Niinpä kysyin, että miten tämä asia on huomioitu yhtäältä tulevassa lakiesityksessä, toisaalta TraFi:n omissa toimintatavoissa. Vastaus oli mielenkiintoinen...

    Kävi mm. ilmi, että ns. rakenneasetusta, jossa säädetään, mitä vaatimuksia ensirekisteröitävien prätkien pitää Suomessa täyttää, on kaikessa hiljaisuudessa TraFi:ssa jo valmisteltu. Sidosryhmien kuulematta jättämistä perusteltiin mm. siten, että kyseessä on käytännössä luettelo direktiiveistä, joiden sisältöön ei ylipäänsä voi vaikuttaa ja että virallista norminantovaltuutta ei vielä ole eduskunnasta annettu. No, direktiivilistan ohella samassa laissa säädetään esimerkiksi muiden kuin EU-tyyppihyväksyttyjen prätkien vaatimuksista ja niiden osoittamistavoista, mikä tietenkin on meille rakentelun harrastajille hyvin tärkeä asia. Virallisten valtuuksien puuttuminen ei myöskään estänyt TraFi:a itseään ryhtymästä valmistelemaan asiaa."
     
  4. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    ei jumalauta.... :eek: :mad:
     
  5. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Tämähän on täysin linjassa EU-hengen kanssa. EU:han on perustettu ajatukselle että poliittinen päätöksenteko (toisin sanoen rivikansalaisen vaikutusmahdollisuudet) on poistettava ja sen sijaan viisas virkamieskunta ajaa päätöksiä joita tyhmät kansalaiset eivät saa aikaan. Lienee turha mainita mitä tämä aiheuttaa marginaaliryhmille kuten esimerkiksi auto- tai moottoripyöräharrastajat. Maassa missä ei ole tutkivaa vapaata journalismia tai missä ihmiset eivät jaksa keskittyä kuin Big Brother:iin tai kansanedustajan kännykkäviesteihin tämä prosessi on vielä nopeampaa kuin muualla. Lisää samaa on taatusti tulossa.
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Miten olisi päivän sana eli kilpailuttaminen? Eu ja Ey stansseille ehdotusta missä olisi tolkkua ja halvemmalla mitä vitun trafi monopoliasemassaan ottaa rahaa noilta ja meiltä?
     
  7. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    YKL:n katsastajien täydennyskoulutuspäivä Turku 22.10.2011 Liikenneneuvos Kari Saari (LVM):
    NORMINANNON SIIRTO VIRASTOILLE

    TRAFIN NORMEILLA SÄÄDETTÄVIKSI:

    - 2- ja 3 -pyöräisten rakenne- ja varustesäännökset
    - traktoreiden, moottorityökoneiden, maastoajoneuvojen ja niiden perävaunujen rakenne- ja varustesäännökset
    - auton rakenteen muuttamista koskevat säännökset
    - kuormakoreja, kuormaamista ja kuorman kiinnittämistä koskevat rakennesäännökset
    - paineilmajarrulaitteita koskevat säännökset
    erikoiskuljetussäännökset
    - nastojen tyyppihyväksyntää koskevat säännökset
    - katsastuslupalakiin liittyvät alempiasteiset toimeenpanosäännökset
    - ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen poikkeuslupien myöntäminen
    (- E- ja e- testilaitosten hyväksynnät; siirretty jo 266/2009)
    NORMINSIIRRON EDELLYTTÄMÄT SÄÄDÖSMUUTOKSET
    - valtuussäännösten muutokset LVM:stä Trafille
    - samalla kriittisin osin substanssivirheiden päivittämistä
    - muutetaan edellä siirrettäviksi lueteltujen lisäksi:
    tieliikennelakia, ajoneuvolakia, ajoneuvojen käytöstä tiellä annettua Vna:sta ja ajoneuvojen hyväksynnästä annettua Vna:sta.

    AIKATAULUTAVOITE
    - HE-luonnos valmis tammikuuhun 2012
    - voimaan kevät/kesä 2012

    Tuossa siis asiaa valmistelevan virkamiehen materiaalista kopsattuna.
    Kysyin ko. virkamieheltä että paljonko Trafiin aukeaa uusia virkoja kun työmäärä moninkertaistuu ja josko koittais itse hakeutua sisäpiiriin... Kari Saaren mukaan ei tule lisää porukkaa, tarve on vähentää :eek:
    No mites sitten kun Trafi ei selviä nykyisistäkään tehtävistä edes välttävästi, vastaus: priorisointia.

    Ei stana mitä tunarointia sanon mää :mad:
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kunnon virkamieskäytännön mukaan voidaankin sitten evätä kaikki, mikä ei ole erikseen jo kiellettyä. Poikkeuslupa-anomuksia voi olla turha lähetellä, aina voi vedota resurssipulaan. Suomen Autontuojat Ry ravaa tie sonnalla Trafissa vihjaamassa kaikista pienistä "epäkohdista", joka vaikeuttaa uusien, virallisten maahantuojien toimia, eli Suomeksi: kaikki ns. harmaatuonti voidaan tästä lähin tehdä niin hankalaksi, ettei siihen enää kukaan ryhdy. Enää ei tarvi odotella turhia päätöksiä eduskunnalta, nyt voidaan tehdä muutokset ohjeistuksiin pikapikaa ihan kahvipöytäkeskustelussa.

    Helpottaa harrastamista, todella. :odroll: Saa oikeasti alkaa miettimään jotain muuta.
     
  9. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    FHRA on sivujensa mukaan ainakin -04 ja -06 ollu ajamassa harrastajien asiaa mitä noihin rakentelusääntöihin tulee, mut mikä on panos nykyään? Maksaisin ilomielin kuulumisesta järjestöön joka ajais näitä asioita, mut tekeekö SHAL tai FHRA tänäpäivänä mitään?
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

    Eipä siinä stten muu auta kuin hukuttaa hallinto-oikeudet hallintovalituksiin koskien viranhaltijoiden päätöksiä.
     
  11. W13

    W13 1st gear

    No nyt ainakin alkaa olla hyviä syitä osallistua Green Card Lotteryyn.... vaikkei siellä amerikan ihmemaassakaan kauhian hyvin mee, niin aina paremmin kuin täällä.
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    TraFi ei tule säätämään yhtään lakia, kuten eivät ministeriötkään ole säätääneet. Lainsäädäntävalta on eduskunnalla, ja ministeriöt sekä TraFi ovat valmistelevia elimiä. Aktiivinen lobbaaminen kansanedustajiin päin kaataa minkä tahansa TraFin esityksen, jos vaan lobbaaminen pystyttäisiin tekemään asiallisesti ja perustellusti. Suurimpana ongelmana asiassa on harrastajakunnan hajanaisuus.
     
  13. W13

    W13 1st gear

    Kyllähän tuo tieto hitusen helpottaa oloa, mutta ei paljoa. Trafi missään tekemisissä tulevien pykälien kanssa ei voi olla hyvä juttu. Ja se lobbaaminen onkin sujunu tähän asti niin helkutin hyvin
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Tässä oli puhe SHAL:sta, http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... light=shal
    Minkäänlaista yhteydenottoa ei ole tullut edelleenkään keneltäkään "sisäpiiriläiseltä". Eikö tämä nyt vireillä oleva asiakaan ketään oikeasti kiinnosta!? Jonkinsortin ilmastonmuutosta on tai ei ole, mutta yksikin leuto talvi tekee ainakin toimenpiteitä yleensäkin henkilöautoilua vastaan, valtion budjettivajeet lisäävät paineita GPS-seurannan tekemiseen - miljardikuluilla - ja nyt tämä TRAFI:n täysvalta (heh, ai kuka on saanut poikkeuslupia läpi muutenkaan 2000-luvulla?) ovat minusta sellaisia asioita, joilla harrastus muutetaan oikeasti pahemmaksi, kuin mitä oli sinänsä hankalalla '70-luvulla. Montako aktiivista ihmistä tässä tarvitaan? 10, 20? Muutama heistä ehkä, jotka tuntevat oikeita ihmisiä.
     
  15. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    ns. kopterilaki ei muuten ole oikeasti eduskunnan säätämä laki vaan LVM asetus 1078/2009. Menee nääs puurot ja vellit sekaisin..
    Ajoneuvosäädösten perustana on kotimainen Ajoneuvolaki (ja kaikessa on huomoitava vielä EU direktiivit) joka antaa yleiset ns. asiat, tarkentavat säädökset ovat pääsääntöisesti asetuksia jotka LVM antaa ja liikenneministeri vahvistaa tai liikenneministeriön päätöksiä. Niitä ei hyväksytetä eduskunnassa vaan menevät virkamies työnä suoraan. Ja näiden asetuksien ja päätöskien antamisoikeus on nyt menossa Trafille, tuossa minun edellisessä viestissä oli lista (Kari Saaren tekemä) niistä.
    Eli aika pitkälle harrasteautoiluun ja moottoripyöräilyyn liittyvät rakenne asiat ovat jatkossa Trafin päätäntä vallassa...huh. :eek:
     
  16. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Hieman vertailukohtaa ympäristöministeriön hallinnonalalta. Kustannusvaikutukseltaan ja muutenkin suurempaa joukkoa ihmisiä vaikuttava asia eli haja-asutusalueiden jätevedet. Asetuksella sekin hoidettiin sen kummemmin eduskunnalta kysymättä. Vasta jälkeenpäin eduskunta alkoi kysellä asian perään.
    Valitettavasti virkamiesten kelpoisuusvaatimuksiin ei kuulu hallinnonalan käytännön tunteminen ja työkokemus.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Olet jäljillä: siihen kuuluu mahdollisimman korkea tutkintoaste, käytännön ymmärtäminen ja osaaminen on toisarvoisia.
     
  18. sectoid

    sectoid Gearhead

    Joku uskottava sekä järkevä kattojärjestö pitäisi olla. Miksi moista ei ole? Voi olla että onkin, mutta en ole moisesta ikinä mistään massamediasta lukenut.

    Onko harrastajakunta niin kuppikuntaista ja kateellista, ettei mitään yhteistyötä voida edes harkita? Tämä tulee vaikuttamaan jenkkiharrastajien lisäksi paljon muuallekkin.

    Jos asia on vielä huhu, niin mitään järkevää tietolähdettä ei ole varmaan tarjolla? Jokin nettilinkki olisi hyvä olla, jota sitten voisi levittää eri foorumeille.

    (offtopic)

    En ole koskaan ymmärtänyt jenkkiharrastajien välistä leikkimielistä(?) :odroll: vihanpitoa eri merkkien kesken. GM, Mopar sekä Ford. Mistä se johtuu, ja mistä se on saanut alkunsa?

    (offtopic)
     
  19. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Aikoinaan jenkeissä missä ei aikanaan juuri muita merkkejä ollutkaan, syntyi niiden välille kuppikuntia, mikä kuuluukin väistämättä ihmisluontoon.
    Se ajatusmaailma sitten apinoitiin suomeen aidon tosiharrastajan elkein, bibabbaluba. Ainoa vain että koska suomessa on ehkä kolme jenkkiautoa niin on touhuna melko naurettavaa.
     
  20. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

Kerro tästä muillekin!