Trafi & diktatuuri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja B 50, 1.12.2011.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jos harrastamisesta tehdään lainsuojatonta, vain lainsuojattomat voi harrastaa.
     
  2. VSOP

    VSOP Gearhead

    Juurikin näin. Ja ilmeisimmin virkaa hakiessaan saavat lisäpisteitä, jos omaavat koulukiusaajan luonteen.

    Oma case just ollut 7 kuukautta Trafin käsiteltävänä ( nettisivuillaan kertovat pyrkivänsä vastaamaan 2 viikossa :poff: ). Just ed. viikonloppuna oli juttua Trafin toimista ja kuulemma ihan normia tämä, että venytetään ja venytetään tai sitten vaan yksinkertaisesti jätetään kylmästi asiakkaalle eli veronmaksajalle vastaamatta. :mad:
     
  3. pas2

    pas2 Gearhead

    En tiiä mutta jos "harrastajien" vaatimat parannukset ovat uuden "kopterilain" tasoa nii ihan sama kuka siellä päättävässä portaassa on. En tasan kuskaa fillariani mihinkään jarrutus- ja kaarretesteihin, jää siis 220cm akselivälinen pyörä toteuttamatta...

    Mun mielipide, saa vetää herneen nenään kuka tahtoo.
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Niin se olis jääny sulta toteuttamatta ennen kopterilakiakin. Nyt sentään niin haluaville on mahdollisuus ja hyvä niin.
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Myös eräs näyttelypyörä olisi ollut yli 2m mutta muutoksen johdosta jäi alle 2m.

    PS. ennen oli helpompaa esim. 2.2m.
     
  6. merc

    merc Gearhead

    ^Jossain konttorilla oli ja jossain ei, esim. etelässä ei onnistunut mutta jokunen sata km pohjoiseen onnistui... :wc:
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Tarkalle ne vetää näyttelypyörienkin budjetit nykyisin jos 500€:n testiin kaatuu. Ja nykypykälillä testien jälkeen rajana on 4m:n kokonaispituus. Mun mielestä siinä on kohtalaisen paljon yksilönvapautta suhteessa sijoitettuun summaan. Ennen tämä ei olis ollu mahdollista mistään summasta. Eli elämä on valintoja.:wink: Mä katsastin viime kesänä 213cm av:n ilman testejä. Että ei se testien välttäminenkään ihan mahdotonta ole. Ei tosin ollu muutoskatsastus. Muistanko ihan väärin vai oliko joitain vuosia sitten näissä 20cm:n ketjunsäätövaroilla pohjosempana katsastetuissa ongelmia pitää kilpiä kiinni kehä3:n sisällä?
    Enkä mä tällä halua jänkätä mikä on kenenkin mielestä hyvä tai parempi muutoksen suunta sääntöihin tai niihin vaikuttamiseen. Yritän vaan vihjata siihen että jos autoharrastajilla olis yhtä hyvä etujärjestö, mä voisin ens kesänä mennä katsastamaan autoa ilman lokareita, ilman litratilavuusrajoitusta ja millä tahansa akselisto/ripustus/jarru-yhdistelmällä mikä vaan on läpäissyt vaadittavat jarrutus- ja käsittelytestit. Ja mä maksaisin sen 500€ hymyssä suin. Ja tämä summa ei olis edelleenkään pois keneltäkään muulta kuin multa. Nyt sitä valinnanmahdollisuutta ei ole.
    Oletteko parahimmat od-laiset tutustuneet Sveitsin ja Italian rakentelusäännöksiin? Kannattaa tutustua. Tammikuun jälkeen meillä on mahdollisuudet samanlaisiin jos virkamies katsoo ettei tehdastekoisen muuttaminen edistä liikenneturvallisuutta.
     
  8. B 50

    B 50 Gearhead

    Eikös tuolla HP_Tre:n linkittämässä tiedotteessa puhuttu jostain 70:stä miestyövuodesta/vuosi jos kaikki suunnitellut tehtävät Trafin pöydälle työnnetään. Tarkoittaa kai lomineen, ym, jotain 100 henkeä lisää. Että työnnä vaan sitä buutsin kärkeä oven väliin. Jo Gorbatshov sanoi ettei järjestelmää voi muuttaa kuin sisältä päin. 8) :poff:
     
  9. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    Uusimman Moottori-lehden pääkirjoituksessa oli maininta että Liikenneministeriöön voi antaa nykyisin palautetta ja kehitysideoita suoraan Facebookin välityksellä.

    Osoite on http://www.facebook.com/lvmfi

    Ei siis muuta kuin palautetta antamaan.
     
  10. pas2

    pas2 Gearhead

    Ei tainnu silloin kopterilain voimaantulokevättalvella saada missään sellaista tehtyä vielä. Ainakin nihkeästi oli tietoa saatavilla. Ja kilpi piti pyörässä olla rakentajan mielestä. Onko se jonkun tahon yksinoikeus ja missäpäin Suomea näitä testejä tehdään?
     
  11. nixon

    nixon 3rd gear

    Toimii varmaan yhtä hyvin kuin sähköpostipalaute vapaavalintaiselle kansanedustajalle. :p
     
  12. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    http://bremer.blogit.fi/

    Tuolta löytyy asiallista kommentointia suomalaisen liikenteen nykytilasta, kirjoittajana Klaus Bremer/ Auto, Tekniikka ja Kuljetus-lehti.

    Esimerkki:

    "Liikenneturvallisuusongelma no. 1:
    KYVYTTÖMÄT JOHTAJAT

    On luonnostaan lahjakkaita juoksijoita, ja on lahjattomia. Erikoiskoulutuksella lahjattomat voivat parantaa juoksuaan, mutta hyviksi eivät tule koskaan.

    On luonnostaan lahjakkaita taiteilijoita, ja on lahjattomia. Erikoiskursseilla lahjattomat voivat parantaa taitojaan, mutta hyviksi eivät tule koskaan.

    Sama koskee kaikkia osaamisen lajeja.

    On luontaisia johtajia, ja on lahjattomia. Johtajakoulutuksilla lahjattomat voivat parantaa osaamistaan, mutta hyviksi eivät tule koskaan.

    Elinkeinoelämässä ja yritystoiminnassa luontaiset johtajaominaisuudet punnitaan päivittäin. Huipulle valikoituu eritasoisia johtajalahjakkuuksia.

    Julkisella sektorilla tilanne on toinen. Puolueen jäsenkirja ja ”oikeat” poliittiset suhteet tasoittavat tietä johtajiksi täysin lahjattomillekin.

    Kaupallisista johtajakoulutuksista on tullut miljardibisnes maailmalla. Se todistaa epätoivoa. Ne eivät tee lahjattomista hyviä johtajia. Niillä täytetään muodollisia vaatimuksia. Ne vapauttavat nimittäjät vastuusta, kun ”sopivia” nimitetään johtajiksi.

    Sattuu että muodollisesti pätevä johtaja kuitenkin paljastuu vaarallisen lahjattomaksi. Hänet on pakko siirtää. Virkamiesjohtajaakaan ei voi erottaa, jollei hän ole syyllistynyt virkavirheeseen. Kyvyttömyys ei ole virkavirhe. Ratkaisuksi jää tarjota hänelle virkaa, jonka hän itse hyväksyy. On nähty, että hän hyväksyy vain tehtävän, joka antaa viisinkertaisen palkan ja kymmenkertaisesti alaisia.

    Tällä tavalla ministeriöiden alaisten valtionyhtiöiden ja virastojen johtajiksi nousee muodollisesti päteviä kyvyttömiksi todettuja, lahjattomia ja epäpäteviä johtajia.

    Liikenneministeriö on malliesimerkki. Sen alaisuudessa on useita valtionyhtiöitä täynnä johtajantuoleja. Tarpeen vaatiessa ministeriö on perustanut jopa uusia virastoja, joiden johtoon kyvyttömiksi osoittautuneet ovat suostuneet siirtymään. Samalla on voitu siirtää ministeriössä hankalia vastuukenttiä uusien virastojen kannettaviksi kuten esimerkiksi Finavia, Trafi ja Liikennevirasto. Tulokset ovat sen mukaiset. Ja kansa maksaa.

    Pääjohtajana on esimerkiksi ylioppilaaksi 19-vuotiaana, kandidaatiksi 24-vuotiaana, ja sen jälkeen seitsemällä ”Johdon koulutuskurssilla pätevöitynyt”. Tulos on sen mukainen.

    Virkamiesjohtajiksi edenneiden liikemiestaidot ovat sen mukaisia. Valtio vaatii virastoilta ja valtionyrityksiltä kustannusvastaavuutta ja voittoa. Virkamiesjohtajille se merkitsee monopoliasemaan turvautuen hintojen korottamista ja uusien maksujen keksimistä. Kun ylihinnoittelun seurauksena asiakkaat vähenevät, hintoja ja maksuja korotetaan, minkä seurauksena asiakkaat vähenevät entisestään, ja hintoja ja maksuja korotetaan taas…

    Jollette usko, katsokaa vaikkapa vain Trafia, liikennevirastoa ja Finaviaa!"
     
    belair66 tykkää tästä.
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Mitähän Trafin kovapalkkaiset johtajat oikeesti tekee?
    Esim. liikennemerkit eivät kuulu Trafille!


    Byrokraattinen vastaus......

    """""""Suomen liikennemerkit määritellään tieliikenneasetuksessa.

    Liikennemerkeistä voit olla yhteydessä Liikennevirastoon.

    http://www.liikennevirasto.fi/tieverkko/liikennemerkit

    """"""

    Ilmoitin, että olkaa itse yhteydessä, liittyy teidän tehtäviinne enempi, kuin minun.
    Taitaa olla turha virasto tuo Trafi? Byrokraattinen pompottelija? Sietääkin yhdistyä. Tulis vähemmillä virkamiehillä toimeen. Tosin, kyllä niille ylimääräisillekkin kovapalkkanen suojatyöpaikka järjestetään jonkinlaisella johtajan vakanssilla?
     
    Muokattu: 27.5.2017
  14. juha745

    juha745 Gearhead

    Tässä nyt oli tämmönen tapaus, että vaimon autosta oli trafin rangaistusmaksu päivän myöhässä ja siitä johtuen sitten tuli selattua trafin sivuja muutenkin. Kas kummaa, toinen auto oli edelleen liikennekäytössä vaikka siitä on se väliaikainen poisto tehty monta kuukautta sitten. Olihan siitä laskujakin näköjään tullut. Trafihan ei tästä tietenkään vastuuta ota. Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Jonkun verran ehkä vituttaa...

    (Tuli tämä asia siis vastaan ihan hetki sitten, maanantaina otetaan trafiin yhteyttä, nyt vaan mielenkiinnosta kyselen täältä.)
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jos ei ole tullut kuittia tapahtumasta sähköpostiin etkä itse ole sitä tuolloin suoraan tallentanut tai tulostanut, niin voi olettaa että poistotapahtuma on keskeytynyt eikä viimeinen sivu ole auennut, jossa todetaan homman menneen ok ja kysytään haluatko tulostaa tositteen. Silloin voit olla aika heikoilla tai käytännössä ei mitään mahiksia.

    Jos kuitti löytyy niin luulisi oikaisunkin onnistuvan. En ole kuullut että kellään olisi jäänyt auto käyttöön vaikka kuitti tulikin? Niin on käynyt paljonkin, ettei tieto seinonnasta ole mennyt vakuutusyhtiöön. Sen saa oikaistua vakuutusyhtiön kautta, kun katsovat trafin tietokannasta seisontatiedot jälkikäteen.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jaahas, onko joku Trafilla keksinyt rahastuautomaatin. Eikös joku leffakin ollut, jossa joku pankkiheebo koodasi kaikki pyöristykset menemään omalle tililleen ja summa kasvoi hetkessä miljardeihin?

    Katsokaa summia netissä ja paperilaskussa Challengerin ajoneuvoveroissa.

    Laitoin Trafille kyselyn mistä ero johtuu ja onko auto nyt 21.8. käyttökiellossa tuon yhden sentin takia.

    [​IMG]
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miettii ny jos kolmelta miljoonalta saa kavallettua sentin ei se ole kuin 30 tuhatta pyöristyksinä

    Miksei pankissa voi maksaa 4senttiä?


    Mites jos joku maksaa 19,98 niin pyöristeleekö pankki iteksiään sen 20 euroon?
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Enempi kiinnostaa että onko autosta nyt veroa maksamatta 0,01€ ja käyttökiellossa. Sekin varmaan Trafilta onnistuu.

    Jos kaikissa laskuissa olisi sentin heitto, maksu 4x vuosi niin olisi se jo mukavat 120000€. Jos joku koodari on keksinyt hyvän rahantienausautomaatin piilotettuna koodiin, kaikki omalle tilille.

    No eipä ole vastausta tullut, mutta ei ole netin mukaan maksamattomia veroja. Ehkä maksan jatkossa kaikista sentin alle pyydetyn. Toisaalta jos olisi maksanut sentin enemmän niin olisiko se hyvitetty vai oliko lopputulos sama maksetusta summasta riippumatta.

    Ihan merkityksetönhän tuo on summana, mutta valtion monopolilla luulisi olevan selkeä hinnoittelu ettei näitä ihan arvalla heitetä ja asiakas maksaa sen summan minkä sattuu maksamaan. Jossain järjestelmässä on kuitenkin selkeä pyöristys bugi ja voiko se tehdä isompiakin heittoja. Ei anna hyvää kuvaa osaamisesta, vakuutusyhtöissä saati pankeissa en ole moiseen suurpiirteisyyteen törmännyt.

    Kunpa saisi vielä tietoa kun joku lasku on mitätöitynyt, nythän se pitää vaan tietää jättää maksamatta jos on laittanut auton seisontaan. Ja hyvityksetkin pomppii tällä automäärällä autosta toiseen, kun lapussa lukee mistä autosta on hyvitetty veroa, se on yleensä ihan väärä auto, ,mutta siihen ehdittiin jonkun yhden päivän käytön takia hyvittää jostain toisesta ja... joskus menee kauankin että laskee onko kaikki mennyt ok. Onneksi toistaiseksi ollaan suht kohdillaan, vaikka 9:llä autolla ajelu ja pompotus käyttöön ja käytöstä pois tekee kuviosta aika sekavan. Mutta kun järjestelmän taso on tätä luokkaa että asiakas saa saman laskun kahdella eri summalla, niin pakko vissiin jatkaa Trafin touhujen kyttäystä, ettei seuraavaksi tule jotain pientä parin sadan euron fibaa.
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Nyt netissä olleen tutkimuksen mukaan Trafi olisi kehittämässä puhelinsovellusta, jolla voisi parhaimmillaan mahdollistua päiväkohtainen käyttö. Eli 10€ minimistä luovuttaisiin ja ottaisit sovelluksella auton käyttöösi vain niinä päivinä kun tarvitset.

    Kuulostaa taas liian hyvältä ollakseen totta.

    Toisaalta mahdollistaa verojen rajun noston, mutta toisaalta vie pohjaa siltä himoitulta satelliittiperusteiselta tieverolta. Vai avaa tietä sille, miten tuon tietää?

    Ai niin tuo aiempi, tuli sieltä lopulta vastaus kuinka kaksi järjestelmää pyöristää summat erilailla blaa blaa ja mahdolliset sentit oikaistaan myöhemmissä veroissa eikä voi mennä ajokieltoon tuon takia blaa blaa.

    Pitäisi KRP:n tutkia järjestelmä, että minne ne ylimääräiset sentit lopulta menee.
     
  20. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Niin no, eihän tuota ajoneuvoveroa olla poistamassa? Eli se paikannin maksu tulee jo olemassaolevan veron päälle.
     
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!