Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 20.5.2011.

  1. transport01

    transport01 3rd gear

    Ideahan tossa muutenkin, että kameratolppa kuvaa vain ne, jotka ei lähetä hengissäviestiä eli kohinalähettimien omistajat ja lähiautot kuvataan aina automaattisesti. :wink:

    Ja tuollaisesta saa aika helposti rapsut. Laite kun voi raportoida GSM yli kohinatasonsa ja sijaintinsa, jonka jälkeen pyydetään muilta lähialueen autoilta myös kohinatasot. Ja se mikä oli ekana tukossa / jatkuvasti tukossa, niin ko auto tiedetään automaattisesti häiriköksi ja poliisit voikin kutsua sijaintitietonsa perusteella automaattisesti paikalle ja kunnon rapsut.
    Rupee kohinalähettimen väsääjät olemaan köyhiä aika nopsaan. Sehän tuollaisen purkin suunnittelussa onkin hauskaa tänäpäivänä, kun voit logata sinne sinetöityyn purkkiin melkein mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa ja purkaa myöhemmin kun yhteys syntyy tai sitten vasta korjaamolla.

    Tollasesta purkista saa aika helposti yllättävän vaikean hiljentää ilman merkittävää kiinnijäämisriskiä. Naapuriautotkin kun voi toimia sen härikön valvojina ja paljastajina. Lisäksi GSM:n taajuksia valvotaan tukiasemien toimestakin, eli jos kovin ahkeraan alkaa GSM kaistaa tukkimaan, niin sieltäkin voi jäädä kiinni.
     
  2. transport01

    transport01 3rd gear



    No juu, mutta tietysti tuollainen paikantaa myös GSM:n avulla, joka taas toimii paremmin ruuhka-alueilla. Tuollaisessahan vaadittava tarkuus on jotain luokkaa kilometrejä, eli tukiasematarkkuus riittää aika hyvin yksinäänkin. Lisäsksi kokeilujakso voisi olla vaikka niin, että GPS:n lisäsksi olisi radiolla oleva automaattitunnistus olisi ns tietullipsiteillä. Joiden tietoja verrattaisiin GPS:n ja GSM:n tietoihin. Tämän jälkeen kun virheprosentti on saatu nollaan, niin siirryttäisiin pelkkään GSM+GPS paikannukseen.

    Teknisesti siis hyvinkin tehtävissä. No tuskin toteutuu silti, ainakaan fiksulla tavalla ...
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Entäs sitten kun asennettava purkki vaatikin jonkun valtion instanssin hyväksynnän, joka maksaa tietysti maltaita riippumatta siitä hyväksytäänkö laite viralliseksi vaiko ei. Pelkkä tarjolla olo ei näissä tapauksissa välttämättä siitä.
     
  4. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Alunperinhän taisit puhua vapaista taajuuksista "Kyllähän tuollaiseen pitäisi automaattisesti sijoittaa vapaan tajuuden radio, joka huutelee kentälle, että toimiiko. Nopeusvalvontakamerat kuvaamaan jokaisen, jolla laite ei toimi. Aika monta muutakin yksinkertaista tapaa tuohon löytyy."

    Miksi laittaa omaan autoonsa suuritehoista lähetintä, kun pienitehoinen lähetin sijoitettuna tolpan lähialueelle hoitaa asian huomattavasti paremmin ja ilman kiinnijäämisriskiä. Muutaman epoksiin valetun kertakäyttölähettimen voi vipata auton ikkunasta vauhdissa jonnekin sinnepäin ja matka jatkuu. Riittää, kun häiritsee vastaanottoa ei lähetystä. Ja vastaanoton häirintään riittää pieni teho. Sama pätee GSM-häirintään. Pieni paikallinen tolppaa häiritsevä lähetin ei välttämättä edes näy tukiasemalle, ellei sellainen ole ihan lähellä.

    GSM-pohjaisessa järjestelmässä, jonkun täytyy maksaa siirrosta aiheutuva datamaksu. Kukahan se joku mahtaa olla? Ja operaattorit varmaankin antavat ilmaista kaistaa ja paljon tähän tarkoitukseen. Sinänsä purskeet ovat lyhyitä, mutta kentän ollessa huono ei ole takeita datan siirtymisestä mihinkään.

    OnStar-idea olisi hyvä, jos meillä olisi ylipäätään vastaavaa palvelua tarjolla, mutta tässähän kehitellään vain yksipuolista rahastusjärjestelmää, jonka autonkäyttäjät maksavat 110% ja saadaan muutama johtavan virkamiehen virkakin samalla perustettua. Täsmälleen samoin kuin koko järjestelmän laitehankinnat.
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    '

    Mikään GSM tai GPS pohjaan perustuva paikannin ei mene juridisesti läpi joten jo idea on kuollut kuopassaan.
    Ainut vaihtoehto on siis jokin sisääntuloväylillä oleva laite joka rekisteröi ( kuvaa) joka auton joka ajaa ruuhka-aikana keskustaan tjsp. koska eihän keskustassa asuvia voi laskuttaa myöskään koko aikaa.
     
  6. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Tsekissä oli sellainen pulikka joka piippasi aina kun tuollaisen portaalin ali ajoi. Hiton kätsä systeemi, eikä sellainen vituttaisi mutta täällä toteutus ei tietenkään voi olla järkevä eikä oikeudenmukainen. Tuolla ei taida olla niin ankara verotus, mutta tiet ovat sileitä.
    [​IMG]
     
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Eikä missään nimessä halpa
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Samanlainen palikka oli muistaakseni rekassakin kun tanskassa veteli...
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Ei kai siellä tolpissa nykyäänkään GSM ole. Tänään juuri oli lehdessä juttua, kuin sitä langatonta kuvien purkua vasta haaveillaan, eli auton GSM:ää pitäisi häiritä.

    Kiinnijäämisriski olisi suunnilleen yhtä pieni, kuin haulikolla tolppaa ammuttaessa. Yön pimeydessä kun käy tusauttamassa, niin kiinijäämisriski ihan marginaalinen. :rotfl: , mutta mitä siitä tolpan vaimentamisesta hyötyisi? Yksi automaattivalvontapiste pois pariston kestoajan. Silti kaikki liikkuvan poliisin autot olisi jäljellä. Lisäksi kun laite kuitenkin keräisi lokia sisäänsä, niin jos paikkatiedossa aukkoja, niin niistä on helppo raportoida vaikka viikkojen tai kuukausien päästä. Viimeistään katsastuksessa kävisi käry :wink:

    Sinänsä ihan hauskaa leikkiä ajatuksella, että kuinka tehtäisiin aukoton järjestelmä. Tuon järjestelmän suurin ongelma on poliittinen. Moniko puolue on valmis ottamaan kannatukseen lovea siitä, että jokaista autoa seurataan ja sen sijaintitiedot tallennetaan 24/7. Aika harva siitäkin huolimatta että kaikki kännykän käyttäjät on jo nyt seurannan piirissä automaattisesti, jos kännykkä on päällä. Eli tuo toisi lähinnä hieman tarkemman paikkatiedon ja sen, että liikkuuko kännykkä ja auto samoilla paikoilla. Suurin erohan tuossa on se, että kännykän voi sammuttaa, mutta tuota ei.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mitäs jos seurantaboksin sijaan suunnittelisitkin uudentyyppisen kameratolpan. :) Ajattele ny, eihän tikikamerakomponentit maksa juuri mitään miljoonan erissä. Vähän rautaputkea vielä, flash-muistia, 3G-data ja siinä se on. Myyt tonnilla kipale (ALV 0%) valtiolle noita vaatimattomat miljoona kappaletta, niin ollaan samassa miljaardissa joka GPS-seurantajärjestelmäänkin menisi...

    Seuraavan miljaardin tienaat sillä, että rakennat järjestelmän joka vastaanottaa dataa lähes reaaliaikaisesti kameratolpista ja seuraa sitä kautta ihmisten ajeluita. Ja tietysti tallentaa jatkuvalla syötöllä mitä ympärillä tapahtuu. Olisi vähän hankalampaa se kameran rikkominen haulikolla tusauttamalla. Voi että, kyllä tätä me tarvitaan ja meidän kansantalous suorastaan vaatii lähtemään tällaiseen.
     
  11. transport01

    transport01 3rd gear

    :rotfl: No ensinnäkin toistaiseksi haluan pysyä mahdollisimman kaukana politiikasta. Politiikka tuo liikaa ennalta-arvaamattomutta ja riskejä liiketoimintaan. Lisäksi tuo kameratekniikka on minulle aika outoa.(= en pysty 10 tunnin ja 1000€ tarkkuudella sanomaan 10 minuutissa, että paljonko aikaa ja rahaa menee toimivan proton saamiseksi pöydälle)

    Seurantabokseihinkaan en ole juuri nyt lähdössä, muuta kuin leikkimielellä, vaikka GSM ja/tai GPS komponetteja on tullut eri tuotteissa käytettyä jo kohta 15 vuotta, eli siitä saakka kun niitä on ollut yleisesti saatavilla :wink:
     

Kerro tästä muillekin!