Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 20.5.2011.

  1. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ihan helposti toteutettavissa, maksut vaan muutetaan henkilökohtaisiksi. Tämä systeemi ei tietysti suosi autoa omistamattomia satunnaisesti ajelevia, mutta niissä tapauksissa vois soveltaa jotain päivämaksua tms.

    No niinkuin on useampaan kertaan jo mainittu ihan sama miten tuota verotusta muutetaan niin maksut eivät maksukykyisiltä koskaan tule pienemään, ne rahat otetaan pois tavalla tai toisella.
    Ympäristöasiat ovat vaan tällä hetkellä helppo veruke, jos ei sitä käytettäis niin perustelu olis vaan toinen, maksut samat.
     
  2. transport01

    transport01 3rd gear

    Sinne läksi kysymyksiä ja myös omia näkemyksiä aiheesta yli A4 verran.
     
  3. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Loistavaa, nytte kun vielä sais vastauksia tai pääsis näkemään kaverin ilmeen kun siellä on s-postilaatikko täynnä kysymyksiä, et kuinka se maanantai musertaa mielen... :D
     
  4. sbc350

    sbc350 Gearhead

    tulihan tuonne itekkin laitettua vähän kyselyä ja palautetta..

    asun maalla ja auto on välttämätön jo työssäkäyntiä ajatellen. pitäs minusta tulla tukia enemmän tuohon työssäkulkuun koska julkisia ei ole täällä käytettävissä. eikä pakottaa maksuilla hommaamaan uudempaa, pienempää kalustoa, mihin ei kuitenkaan oikeen ole varaa. prkl melkein jo määrätään kaikenmaailman maksuilla missä pitäs asua.. koko autoverotus on loputon suo ja tuskin on ihan muutamaan kymmeneen vuoteen mihkään muuttumassa.
     
  5. transport01

    transport01 3rd gear

    No kun kerran rustasin kysymykset ja mielipitteet asialliseen muotoon, niin laitoin ne myös 4 suurimman puolueen puheenjohtajille+vihreiden puheenjohtajalle.

    Katotaan vastaako kukaan.

    Laittakaahan kommenttia, jos saatte vastauksia.
     
  6. LBS

    LBS 1st gear

    Kerro ihmeessä mitä puheenjohtajat vastaavat, muistetaan sitten ensi vaaleissa...
     
  7. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Jeps, musta tuntuu ettei ole tulossa vastauksia... :)
     
  8. transport01

    transport01 3rd gear

    Jotenkin minulla on sama tunne...

    Kysymyksenasetteluni on kieltämättä haastellinen, mutta silti asiallinen ja mielestäni jopa ystävällinen.

    Mielenkiinnolla odotan, että vastaako kukaan. :-?
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    suunnitelma b otettava käyttöön. firebirdiin tuleekin 2L bluebirdin dsl sen cedrikin 2,8 koneen sijasta. 8)
     
  10. M

    M Gearhead

    niinpä niin... tässä vastausta...

    Kiitos viestistänne!

    Talouslehden artikkeli oli jokseenkin kärjistetty. Pääviestimme on se, että autokannan uusiutumisesta pitää huolehtia. Autokannan uusimista puoltavat ympäristö- ja liikenneturvallisuussyyt. Käynnistyvällä hallituskaudella jouduttaneen tasapainottamaan valtiontaloutta menoleikkausten lisäksi myös veronkorotuksin, jolloin keskusteluun nousee usein kulutusverot ja erityisesti liikenteen verot. Nämä mahdolliset veroratkaisut eivät saisi korottaa uusien autojen hintoja, koska se on omiaan hidastamaan autokannan uusiutumista ja ylläpitämään käytettyjen autojen tuontia vilkkaana. Tiedotteemme on luettavissa http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/687

    Jos uusien autojen hinnoissa ei olisi nykyistä määrää autoveroa, pystyisi useampi suomalainen ostamaan autonsa uutena, jolloin autokanta uusiutuisi nopeammin ja käytettyjen autojen tarjonnassa olisi nykyistä enemmän kuluttajien toiveet täyttäviä ns. Suomi-autoja. Käytettyjen autojen tuonti toki johtuu osaltaan siitä, että Suomen automarkkinat ovat pienet ja tänne tuodaan vain pientä osaa valmistajien koko mallivalikoimasta.

    Luonnollisesti eurooppaoikeuden vaatimukset estävät asettamasta tuontiautoille syrjiviä veroja. Suunnitelmia uusista veroista tai maksuista ei ole. Nykyinen autoilun CO2-ohjaus ei kuitenkaan riitä Suomea koskevien tavoitteiden saavuttamiseen, minkä vuoksi päätöksentekijöiden on otettava kantaa siihen, millä keinoin ohjausta tehostetaan, jotta päästötavoitteet saavutetaan. Yksi todennäköinen tehostuskeino on kiristäminen muilla kuin vähäpäästöisillä autoilla.

    yt. Janne Huhtamäki
     
  11. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Itselle tuli taas aika hommata paku alle, niin verotuksellisista syistä päädyin K-autoon. Tekniikka melko lailla samaa mitä edellisissä pakuissa ollut, mutta kokonaismassa kasvoi 1300kg, tuskin ainakaan vähentää paljoakaan päästöjä. :rotfl:
     
  12. Sikalintta

    Sikalintta 3rd gear

    ^^Matosen kanssa aivan samoilla linjoilla omat ajatukset...

    Tietää seuraavan "ympäristöystävällisen" ostoksen :poff:
     
  13. musse27

    musse27 3rd gear

    Niin noista mahtavista ajatuksista saadaan kiittää älyvapaita politikkoja.

    Mitä menevät lupaileen kaikenlaisia juttuja, kun on täällä härmässä on niin vaikeita toteuttaa.

    Kööpenhaminassa ollut ilmastokokous, kokous ei vielä alullaan, kun eräs nimeltä mainitsematon politiikko jo tuplasi suomen ilmasto tavoitteet, lupasi rahaa kovasti, muut katsoi suu auki, että takimmaiset paikatkin näkyi.

    Kyllä se vittu helppo niillä ilmaisilla taxiseteleillä,yms ajella.

    Vihreilläkin oli eniten niitä taxikyytejä, ajelis pyörällä ja menis apostolin kyydillä kun ollaan niin vihreäää...

    Suomi tuntuu joka asiassa olevan maailman omatunto, käykääs vähän intiassa, ja kiinassa katselemassa, miten maailma pelastuu. :mad: :mad: :mad: niin ja Irwin oli harvinaisen oikeassa laulellessaan niitä ralleja
     
  14. JKF

    JKF Gearhead

    Kai se on kohta kone destroukattava ja putkitettava mopon männille jos sillä vaikka pääsis alle 2l tilavuuteen. :mad:
     
  15. mika.p

    mika.p Gearhead

    Aika lailla sama vastaus tuli mulle kuin nimimerkille M.
    Taitaa Laittaa kaikille saman :odroll:
     
  16. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Jeps. Sama vastaus, ei yllätä.
     
  17. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear


    Kirjootit just etkä melekeen asiaa!!!
     
  18. transport01

    transport01 3rd gear

    KAi sitä pakko on vastauksiakin kopioida, jos meinaa kaikille vastata. Itse sain ihan räätälöidyn kohtuu pitkän vastauksen tässä alkua, jossa varsinaiset pääpointit.

    Tulihan sieltä sekin selväkielisenä, mitä arvelin tuon ehdotuksen syyksi. Eli suurten ostajamassojen käyttäytymistä. Lihavoin tuosta vastauksesta pari pointtia, joita on vaikea kiistää. Eli suuri ostajamassa on ostokäyttäytymisellään ohaa, että verotus on mennyt tähän suuntaan ja todennäköisesti tulee myös jatkossa menemään.

    Loppuviestissä kerrottiin mm. myös, että Trafi ei päätä mitään, vaan poliitikot. He vain miettivät ohjauskeinoja poliitikoille, joista sitten poliitikot päättävät. Mikä on myös syytä muistaa. Siksipä laitoinkin viestit myös poliitikoille. Sillä rintamlla on ollut varsin hiljaista.
     
  19. mika.p

    mika.p Gearhead

    Toki niitä täytyy kopioida mutta ilmeisesti aika hyvin kuitenkin vastaillut kysymyksiin mikä on hyvä.
    Tässä mulle tullut versio.


    Kiitos viestistänne!

    Polttoainevero on autoilun veroista ainoa, jota on kiristetty miesmuistiin. Tänäpäivänä diesel-henkilöautoille on voimassa ns. euro 5-vaatimukset, jotka käytänössä edellyttävät hiukkassuodattimen olemassaoloa. Hiukkassuodattimella pystytään vähentämään dieselin pienhiukkaspäästöt lähes bensiinimoottorin tasolle. Jäljelle jää typen oksideja. Auton valinnassa paras neuvo on valita käyttötarkoitukseen ja kuljetustarpeeseen sopiva auto.


    Tietojeni mukaan auton elinkaaren aikaisesta ympäristökuormasta vain noin 10% aiheutuu auton valmistuksesta, romutuksesta ja kierrätyksestä. Noin 90 % ympäristökuormasta aiheutuu auton käytön eri vaiheista. Tästä näkökulmasta on järkevää ohjata myös auton valintaa.

    Pääviestimme on se, että autokannan uusiutumisesta pitää huolehtia. Autokannan uusimista puoltavat ympäristö- ja liikenneturvallisuussyyt. Käynnistyvällä hallituskaudella jouduttaneen tasapainottamaan valtiontaloutta menoleikkausten lisäksi myös veronkorotuksin, jolloin keskusteluun nousee usein kulutusverot ja erityisesti liikenteen verot. Nämä mahdolliset veroratkaisut eivät saisi korottaa uusien autojen hintoja, koska se on omiaan hidastamaan autokannan uusiutumista ja ylläpitämään käytettyjen autojen tuontia vilkkaana.

    Jos uusien autojen hinnoissa ei olisi nykyistä määrää autoveroa, pystyisi useampi suomalainen ostamaan autonsa uutena, jolloin autokanta uusiutuisi nopeammin ja käytettyjen autojen tarjonnassa olisi nykyistä enemmän kuluttajien toiveet täyttäviä ns. Suomi-autoja. Käytettyjen autojen tuonti toki johtuu osaltaan siitä, että Suomen automarkkinat ovat pienet ja tänne tuodaan vain pientä osaa valmistajien koko mallivalikoimasta.

    Vallitseva käsitys on se, että ihmiskunta nykyisin tuottaa päästöjä yli ympäristön kestokyvyn ja päästökuormaa pitäisi vähentää kestävälle tasolle.

    Ystävällisin terveisin
    Janne Huhtamäki
     
  20. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

    ihmiskunta nykyisin tuottaa päästöjä yli ympäristön kestokyvyn ja päästökuormaa pitäisi vähentää kestävälle tasolle

    Näinpä näin... ja Suomi pelastaa maailman uudelta jääkaudelta rokottamalla RANKASTI autoilua/ auton omistusta... :eek:

    Laittaisi lähi/kauko-idän tehtaiden samoin kuin itäblogin ja varsinkin AMERIIKAN tehtaiden piippujen päihin reippaasti enemmän suotimia sun muita putsareita. Niistähän sitä paskaa taivaalle työntyy hetikohta paljon. Eikä noi edes ole valmiita vähentään päästöjänsä...
     

Kerro tästä muillekin!