Trans Amin täristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mindgame, 12.5.2016.

  1. FastEkiBeast

    FastEkiBeast 3rd gear

    Ääni pyöränlaakerille täältä.
     
  2. mindgame

    mindgame 1st gear

    Takapyörien laakerit vaihdettu, ei merkittävää parannusta. Perän ristitapissa oli jonkun verran kulumaa rattaiden kohdalla ja ei uutta tähän hätään löytynyt. Tuskin siitä tärinät tulee, mutta pitää sekin jossakin kohtaa uusia.

    Pitää varmaan seuraavana vaihtaa se laatikon hännän hela. Siinä kuitenkin jonkinverran ylös-alas klappia tuntuu ja kabiinissa tärinät kohdistuu niille kohdin (ovipahvit, keskikonsoli, ratti).
     
  3. xp

    xp Gearhead

    No kardaani, kardaanin epätasapaino, joka voi johtua nivelistä, laatikon takahelan välyksestä, putken kieroudesta, nivelien päittäisvälyksestä joka saa aikaan epäkeskeisyyden tms.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    OD vertaistuki on oivaa. Mun slanttivani muuttui kanssa Markoytin Corvetten kaltaiseksi. Levyjen vaihto auttoi. Ei enää satunnaisia tärinäsulkeisia aamuliikenteessä.
     
  5. mindgame

    mindgame 1st gear

    Ei ole vielä täristyksestä eroon päästy. Jotakin tarpeellista ja tarpeetontakin tehty.

    - Kardaani tasapainotettu, etupäässä 25g heittoa. Vähän parani, ei ollut kuitenkaan perimmäinen ongelma.
    - Pyörät tasapainotettu, takana kuskin puolella olleeseen kevyet 170g punttia, ei kuitenkaan tärinää poistanut. Renkaissa myös pystyheittoa ja kovettuneet, päädyin myöhemmin laittamaan koko kierroksen uusiksi. Ajettavuus parani, ei vaikutusta tärinään.
    - Perän kulunut ristitappi vaihdettu, ei vaikutusta.
    - Laatikon hännän hela vaihdettu, ei osunut tämäkään.

    Uusilla renkaillakin perä pukeilla ajaessa kuskin puolella näkyy vähän enemmän heittoa kuin apparin. Mittailin rengas paikallaan noin 2mm pystyheittoa, mutta ei taida vielä tuon vertainen tärinöitä tehdä, että kannattaisi vetaria alkaa irrottelee?

    Testiajoa tein vähän perusteellisemmin ja tärinä kyllä häviää täysin kun siirtää kepin vapaalle vauhdissa, mutta jos vain kaasun nostaa niin tärinä muuttuu tiheämmäksi. Pakkokakkosella ajo aloittaa tärinän samoilla kierroksilla / alemmassa nopeudessa, mutta ei ole niin selkeä, joten meni tämä aikaisemmin vähän ohi. P:llä tai N:llä kierroksia nostaessa ei täristä tai on ihan minimaalista. Mistä kannattaisi seuraavana vikaa etsiä, turbiinista ehkä vai mikä vois olla?
     
  6. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tarkastaisin tämän vielä kertaalleen. Mikäli vanne ei keskitä kunnolla pelkillä pyöränpulteilla, on tärinää taatusti luvassa. Saatko perän ilmaan, rengas paikallaan ja heittokellolla vanteen sivu ja pystyheiton mittaus. Mahdollinen vanteen kierous ja epäkeskeinen kiinnitys selviäisivät tällä tavalla.

    IS
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Turbiinihan pyörii vaikka vaihde olis N:llä tai P:llä. Mä äänestän helpoimpana tuota renkaiden keskitystä. Sitten tarkaistaisin että ristikot ovat keskellä. Voisiko vaihdelaatikon / Kardaanin tai Kardaanin ja Perän välissä olla kulmaa sivusuunnassa?
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Faijan vanista hävis tärinät just muutama viikko takas kun käänsi kardaanin 180´ yokeen nähden. Molemmat ristikot vaihdettiin ja kardaani tasapainotettiin, tärinät väheni mutta hävis vasta kun käänsi sen. Tiedän ei pitäs mennä niin kun oli tasapainossa, mutta näin pääs käymään.
     
  9. mindgame

    mindgame 1st gear

    Vanteiden keskiöissä ei ole soviterenkaita, ovat tosin alkuperäiset snowflaket, täristää perä pukeilla myös ilman vanteita, joten ruksaisin tämän pois epäillyistä. Heittokelloa ei ollut, mutta tuon noin pari milliä sekä pysty- että sivuheittoa mittailin puukalikoiden avulla kuskin puolelta takaa. Sama määrä tästä nurkasta myös eri vanteella.

    Kardaania kokeilin aiemmin kääntää 180 astetta, ei ollut silloin vaikutusta. Painotuksen jälkeen ei ole vielä tuota temppua kokeiltu. Eikös se kardaanikin kuitenkin pyöri samalla lailla kun vapaalle vauhdista heittää tai nostaisi vaan kaasun? Voisi noita kulmia ja ristikoiden keskitystä tutkia kun vähän ymmärtäisi mitä mitataan ja mistä :eek:
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Menee jo aivan arvauksen puolelle, mut mut; oletko varma että moottori käy varmasti kaikilla pytyillä ? On tullut vastaan joskus, että täyskaasukiihdytyksissä ravistaa, mutta tasaisessa ajossa ja tyhjäkäynnillä tärinää ei ilmaannu. Sytytystulpat tarkastamalla tämän kaukaa haetun vaihtoehdon voi sulkea pois. Karstainen tulppa joutaa muutenkin vaihtaa ja selvittää onko tulppa vain viallinen vai muutakin sytytysvikaa.

    IS
     
    hantta tykkää tästä.
  11. mindgame

    mindgame 1st gear

    En sulkisi pois tätä mahdollisuutta. On nuo johdot ja tulpat ainakin osa jo ulkoapäinkin vähän happaman näkösiä, ite noilla jo noin 10tkm päästelly ja miten pitkään jo jenkeissä edellinen omistaja :D Pitää nuo vaihtaa ensi viikolla kun tallille pääsee, ei varmasti hukkaan mene vaikkei sieltä vika löytyisikään.
     
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    paina jarrujen männät sisään ja käy ajolla painamatta sitä ennen jarrua
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Aski? Jos kerran N asennolla helpottaa...
     
  14. mindgame

    mindgame 1st gear

    Tulpat ja johdot tuli vaihdeltua, ihan tarpeellinen huoltotoimi, mutta ei vaikutuksia tärinään.

    Turbiinin ja vetolevyn kiinnitystä kokeilin kaikissa kolmessa eri asennossa vaikuttaako mitenkään. Ei vaikuttanut, mutta turbiini irti vetolevystä ja kierrokset 1500:taan, niin ei tule tärinöitä hyttiin.

    P:llä tai N:llä kun kierroksia nostaa niin tulee tasaista vapinaa just tuosta 1500 rpm alkaen. Ei toisaalta esim. käyttiskään ihan vapinaton ole kun kierroksia nostattelee. Tallikaveri oli ainakin sillä kannalla ettei näin paljoa pitäisi vapinaa olla. Muilla kakkoskopan F-bodyja, miten käyttäytyvät?

    Ajossa tärinät alkaa samoilla kierroksilla, mutta silloin pulssimaisema / aaltoilevana. Vähän hankalalta diagnoosin teko nyt tuntuu, turbiinia nyt haluisin syyttää, mutta ei tuota ihan huvikseen alkais vaihtaa, vinkkejä miten tuon kunnon saisi varmistettua?
     
  15. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Moottorin kumityynyjä ei ole vielä ketjussa mainittu ?

    Kokeile, saatko jollain pikkutaljalla/liinalla/kiristimillä/puristimilla/tms puristusta moottorin kumityynyjen ympärille ja sitäkautta parempaa kiinnitystä moottorille etupalkkiin/runkoon. Jos tärinän kierrolukualue muuttuu, saattaa vika(a) olla myös moottorin kiinnityksessä.
    On kyllä haastava tapaus kyseessä....:confused:

    IS
     
  16. mindgame

    mindgame 1st gear

    Moottorin kumityynyt tuli aikaisemmin puolivillaisesti katsottua, tänään sitten tarkemmin. Ei liiku jarrua vasten moottori hervottomasti, ihan normaali pieni kallistus ja pakkia vasten eri suuntaan. Alhaaltapäin kokeilin moottoria seuraavana keventää, ei vaikutusta. Silmämääräisesti myös kaikki ok, ei ole kumit erkaantunut tai repeillyt ja kaikki pultit + mutterit tallessa ja tiukalla.

    Pakkoykköseltä keppi liikkuu nihkeästi ylöspäin, saa ihan voimalla runtata. D:lle vaihtaessa nytkähtää auto voimakkaammin kuin pakille laittaessa. Eipä tuohon vielä mitään ahaa-elämystä ole syttynyt. On nuo oireet parin kesän ajoilla vähitellen pahentuneet niin kai sen vian saa lopulta ulos ajettua :D
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olikos se laatikon kumi katottu, samoin pakoputkisto?
     
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Vaikuttaa laatikko tai muu voimansiirto ongelmalta koska ei vapaalla ajamalla täristä. Veto tai moottorilla jarrutus muuttaa jotain.
    - Kiertyykö perä paljon kun rasittaa? Jos kiertyy ristinivelet voi jumittaa ääri asennossa.
    Jos muu ei auta:
    - Etsi kaveri jolla on saman mallinen auto ja lainaa kardaani, ja kokeile.
    - Jos ei auta, testaa koko perän vaihdolla.
    - Sama laatikon vaihdolla.
     
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Lisää arvauksia, pinionin akselissa/laipassa heittoa ? Kardaanin takapää irti ja heittokellolla tarkistamaan laipan suoruutta. Näinköhän tämä tapaus jouluun mennessä selviää... :D . ?

    IS
     
  20. EddieT101

    EddieT101 Gearhead

    Ihan villi arvaus mutta voisko olla turbiini epätasapainossa
     

Kerro tästä muillekin!