Trans Amin täristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mindgame, 12.5.2016.

  1. LPV

    LPV 3rd gear

    Kyseli tuossa II-Gennerin tärinöistä. Ei täristä oikeastaan millään kierroksilla eikä nopeudella. Mulla on jäykät korin/apurungon kiinnikkeet ja alusta muutenkin aika kova, joten esim. "herätysraidat" maantiessä tuntuu läpi auton. Olen ajanut maantiellä erinopeuksilla, kovaakin, eikä tunnu oikein mikään täryyttävän kummemmin. Räminöitä on kyllä välillä, kun jäi aikoinaan joistain "sisäkaluista" pehmusteita pois... :)
    Tee lyhyt kooste mitä on epäilty ja mitkä olet korjannut, niin ei tarvi ehdotella samoja monesti...
     
    Muokattu: 27.7.2016
  2. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Uutta riviä tärinälottoon sisään; miten lehtijousien etu- ja takapään kiinnitykset/puslat ? Jos puslissa väljää niin teoriassa voisi veto päällä päästä akseli/lehtijousi liikkumaan ?

    Oletko jo selvännäkijälle soittanut tai 020202, jossa kuulemma vastauksia kaikkeen :D ?

    IS
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Vaihda se turbiini.
     
  4. mindgame

    mindgame 1st gear

    Ok, otetaan yhteenveto tehdyistä hommista, oireista ja mitä seuraavaksi.

    Täristykset, jotka mielestäni ekana oli nopeusriippuvaisia olikin kierroksista kiinni. 1500 rpm ja yli niin ajossa pulssimainen "tärtärtär" joka on moottorijarrutuksella ja vedolla tiheämpää. Sopivalla pintakaasulla pitempää "täääärtäääär". Yli 100km/h nopeuksilla tärinät vaimentuu ratista, penkistä ja ovipahveista enemmän kaasupolkimeen.

    P:llä ja N:llä kierroksia paikallaan nostaessa alkaa tasaisempi ja vaimeampi hytin ravistus samoilla kierrosluvuilla, tämän takia hylkäisin kaiken laatikosta taaksepäin. Moottorin olisin valmis hylkäämään epällyistä, koska turbiinin ollessa irti vetolevystä ja kierroksia nostamalla ei mielestäni tutinoita tuntunut, mutta tämä pitää vielä toisen kerran varmistaa. Ajossa tärinä loppuu kovemmastakin nopeudesta kun kepin heittää vapaalle, koska kierrokset samantien tippuu.

    Vaihdettu/tutkittu:
    - Moottorin tukikumit todettu hyväksi, laatikon kumi vaihdettu.
    - Turbiini/vetolevy kokeiltu kaikissa asennoissa, ei vaikutusta.
    - Etupyörien laakerit tarkastettu, takapyörien laakerit vaihdettu.
    - Uudet renkaat + tasapainotus.
    - Uudet kardaanin ristikot ja keppi tasapainotettu.
    - Tulpat, tulpanjohdot ja jakajan kansi,
    - Tasauspyörästön kulunut ristitappi.
    - Vetolevy.
    - Laatikon hännän hela.
    - Putkisto vakiota katille asti, ei ota mihinkään kiinni.

    Uudempina havaintoina jostakin auton alta kuuluvat äänet. Muutaman kerran kovalla vedolla esim. rampista lähtiessä kuulunut yhtenäinen "pärrrrrr". Aivan pintakaasulla ajaessa kuuluu kaupunkinopeuksissa tasainen metallinen raapiva ääni. Hieman enemmän veto päällä "tsirptsirptsirp" siitä video: https://www.dropbox.com/s/rb8ve5gmysu28nh/20160726_160953.mp4?dl=0 Ikkunaveivi pitää matalampaa räminää, mutta korkeampi ääni kuuluu jostakin auton alta.

    Näillä omilla havainnoilla ja OD:n vertaistuella ykkösepäillyksi menisi vaihdelaatikko, etenkin turbiini. Laatikko ei kuitenkaan luista yms. Pieni mahdollisuus myös moottorille, pari-kolme nokan kärsää on ottanut jossain vaiheessa vähän siipeensä ja vaihdoin juuri ajokauden kynnyksellä vain kolme nostajaa sinne ja RVS:t perään. En tosin löytänyt kokemuksia, että nokasta tälläisiä tärinöitä tulisi.

    Kiitoksia taas kaikille osallistuneille, varmaan seuraavana toimenpiteenä seurailla Neste rallit, käydä VW:n inssin mielipide huoltoparkista ja alkaa suunnitella turbiinin vaihtoa (?) :D
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kovasti olet yrittänyt, siitä pisteet!
    Olet varmaan tutkinut pakoputken kiinnitykset? Jos on liian kovat kiinnitykset se tuntuisi yhdeltä mahdollisuudelta. Jenkeissä myytävät kova hihnan pätkä + metallipanta ei ole hyvä. Volvon tapaiset O-renkaat ovat hyvät.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Pakkoykköseltä keppi liikkuu nihkeästi ylöspäin, saa ihan voimalla runtata. D:lle vaihtaessa nytkähtää auto voimakkaammin kuin pakille laittaessa."
    Liekö tyhmä ehdotus...... mutta olethan tarkastanut ettei mikään esim vaihteensiirtoon liittyvä vipu/vaijeri tai muu ota koriin kiinni missään vivuston/vast asennossa??
    Jos olet tutkinut autoa alapuolelta siten että vaihde on ollut aina P:llä niin olteko varma ettei joku ota kiinni koriin kun vaihde on D:llä?? :(
     
  7. mindgame

    mindgame 1st gear

    Turbiini on vaihdettu, olihan omat jännät hetkensä keinutella laatikkoa yksin hallitunkin varassa :eek: Muutama sata kilometriä on ajeluita nyt tullut ja kyllä, täristys on poissa! Onpa vähän eri fiilikset nyt cruisailla :)
     
    Pas(i)kiainen ja Imusihti tykkäävät tästä.
  8. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Hyvä että vika löytyi.....ja Hyvä että laitoit ratkaisun myös tänne.Harmittavan usein on ketjuja joissa pitkään haetaan vikaa ja kun löytyy niin jätetään laittamatta ratkaisu tänne...hyviä cruisailuja
     
    hantta, LPV ja mindgame tykkäävät tästä.
  9. mindgame

    mindgame 1st gear

    Eipä sitä iloa pitkään kestänyt, 1200km ja alkanut jyrinät vähitellen palailla :mad: Vanhassa turbiinissa ennen ensimmäisiä rihloja ja öljypumpun akselin juuressa näkyy jonkinlaiset urat, kuuluuko olla sellaiset vai onko tuo kulumaa? Olisko uusi turbiinikin alkanut samasta kohdasta kulumaan. Onko tuossa nyt öljypumpussakin vikaa ja mahdollisesti syvemmälläkin laatikossa.


    https://www.dropbox.com/s/c2li6au03djt8zd/20160817_151228.jpg?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/dn7z4jpimfo089x/20160918_205610.jpg?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/f7l0xsznwbd9tj0/20160817_151012.jpg?dl=0
     
    Muokattu: 24.9.2016
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eka kuvassa laakerihela saanu siipeensä,joku on varmaan vitullaan lootassa
     
  11. jomppa

    jomppa 3rd gear

    Ja onhan laatikko ja kone varmasti linjassa? Vois aiheuttaa tuohon helaan ylimääräistä rasitetta? Itellä on lohkon kampiakselilinja koneistettu ainakin kerran ja ei tahdo saada laatikon ja turbiinin välistä stefaan pitämään. Seuraavaksi mittaan linjan ja tod.näk. kokeilen offset ohjaustappeja lohkon ja laatikon välissä
     
  12. mindgame

    mindgame 1st gear

    Okei, hyvä et kuvista osataan sanoa jo jotain kun itselle uusia asioita :) Laatikko kyllä ohjautuu tasaisesti lohkoa vasten, enkä ole ainakaan huomannut vuotoa tuolta laatikon ja turbiinin välisestä stefasta.

    Turbiini taakse vedettynä apparin puolella "kello kolmesta" mitaten vetolevyn ja turbiinin kiinnityskohdan väli on noin 0,7mm suurempi kuin enemmän kuskin puolelta mitaten. Turbiini vetolevyyn kiinni vedettynä vaikuttaa kuitenkin istuvan tasaisesti. Tosin liikkuuhan se turbiini siinä akselillaan ainakin nyt sen verran ettei nuo mittaukset varmaan mitään kerro :oops:
     

Kerro tästä muillekin!