transbrake

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bätmobiili, 17.7.2003.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Onko järkevää ajatella th350 laatikkoon vai kannattaako ruveta katselemaan PG laatikoita? Ovatko noi systeemit kalliita? ja mitä sanovat konttorilla kun ko. laite löytyy autosta?
    Sitten vielä sellainen juttu että jos joku vois valaista laitteen käytöstä ja tekniikasta sen verran että tarviiko olla jotenkin tavallisuudesta poikkeavia osia laatikossa että voi käyttää? Ja olenko oikeassa että brakea tarvii käyttää aina kun lähtee paikalta? vai voiko sen jotenkin ohittaa normaali ajossa??????
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ehkä parempi kysymys olis, että onko järkeä laittaa breikkiä ollenkaan? Ei ainakaan oo mulle auennut, että mitä sellasella tekee muissa kun täyspäiväsissä drag vehkeissä ajoa helpottamassa.
    Breikki toimii siten, että ykkönen ja pakki menee päälle yhtä aikaa, ja sitten päästetään pakki pois ja auto lähtee liikkeelle. Se helpottaa turbiinia vasten vedättämistä ja jousitus toimii myös brakella 0 tilanteesta toisin kun jarrua vastaan vedätettäessä. Onko se hyvä vai huono, riippuukin sitten monesta muusta asiasta.
    PG:tä käytetään monestakin syystä yleisesti kisavehkeissä, yks niistä on, että siihen on helppo ja suht edullinen tehdä hyvä ja toimiva breikki. Muihinkin lootiin niitä saa; tahtovat vaan olla kalliimpia. Jos tykkää, että TH350:ssä on liian tiuha ykkönen, ja kakkosella lähtö olis mukavampaa, niin silloin kannattaa ilman muuta laittaa PG.
    Breikki rasittaa aiak lailla voimansiirtoa enemmän kuin breikitön tomaatti, joten sen on syytä olla "manuaali" tasolla. Samoin breikki vaatii sitä käyttöä varten vahvistetun turbiinin, jotka ei todellakaan löydy hintahaitarin alapäästä. Kokemukseni mukaan jo 12 sekan laite breikillä lounastaa tavallisen hi perf turbiinin varsin pikaisesti.
    Mä oon sitä mieltä, että ainakaan katuvehkeessä transbreikillä ei oo mitään virkaa; yhtään nopeempaa se ei autosta tee.
     
  3. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Eikös brakella oo noi lähtökierrokset suht vapaasti valittavissa? Tai ainakin korkeammat kuin turbiinia vasten????? Jos pito riittää niin kyllä ajankin pitäis painua!
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Mä taas ymmärtäisin että transbrakella voi nostaa kierroksia ihan niinkuin jarrua vasten, mutta ilman että jarrulla tarvii pitää autoa paikallaan. Eli stalli olis sama kuin jarrua vasten. Etuna kait se että tosi tehokkaissa peleissä ei jarrut oikein riitä pitää paikallaan. Ja alusta toimii paremmin kuin jarrua vasten kierroksia nostettaessa.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    juu, sama turbiini siellä on vastassa edelleen; ei se tiedä onko siellä vaihdeloota vaiko pyörät jumissa sen takana. Ainoo on, että toi breikkijumi pitää. Ja lähdöstä tulee terävämpi, kaikki jousitukset ei tykkää siitä iskusta vaan toimii paremmin pehmeämmällä lähdöllä.
     
  6. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Juu siis transbrakella ei sinällään saa lähtökierroksia yhtään sen isommaksi kuin jarruillakaan. Lähtökierroksethan määräytyy automaatissa ihan turbiinin mukaan. Turbiinin stallspeedihän taas määrittyy useiden eri tekijöiden yhtälöstä joka vaatii ihan hillitöntä kokemusta alasta. Tavallinen tallaaja on lähinnä suositusten armoilla.

    Transbrakesta vielä sen verran että jos turbiini ei ole juuri oikea ja joudut odotteleen viivalla nappi pohjassa hiukankin kauemmin, niin öljyt kärähtää laakista vaihtokuntoon, nimim. kokemusta on.

    Mulla olis muuten yks hyvä PG jouten...
     
  7. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Iso- vai pikkulohkon perään? Ja mitä se sun PG pitää sisällään? Hintoja voist heitellä vaikka yksityis viestillä...
     

Kerro tästä muillekin!