Transit 2,0 92kw heikko alavääntö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cenote, 15.9.2010.

  1. cenote

    cenote 1st gear

    Pitäisiköhän Ford nimetä Fart Transitiksi :rotfl: koska savuttaa liikkeelle lähtiessä.
    Todella heikko alavääntö liikkeelle lähtiessä, savuttaa mustaa savua, tämä erityisesti koneen ollessa kylmä. Onko jotain tekemistä EGR-järjestelmän (pakokaasun takaisinkierrätys) kanssa? Kun kierrokset nousevat lähelle 3000rpm niin auto ampuu kuin tykin suusta, silloin jää moni henkilöautokin toiseksi.
    Auto on juuri katsastettu. Vikakoodit luettu, ei merkintöjä.
     
  2. mppm

    mppm 3rd gear

    Meillä oli ahtoletku halki niin oli tuollainen kanssa. Tosin Chryslerin diesel.
    Toinen mikä tekee tuota on jos massamittari alkaa vetelemään viimeisiä.
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    ei nuo tunne semmost asiaa kuin "alavääntö"....sama se o 2005 uudemmat merrsut.... :(
     
  4. cenote

    cenote 1st gear

    Irrotin massamittarinjohdot, ei auttanut.

    Turbo sijaitsee pakosarjassa, tietysti vielä v-mäisessä paikassa, enpä osaa sille mitään tehdä.

    Kyllä autossa jotain häikkää kuitenkin on :cry: ei tälläistä käyttömoottoria voi tehdä edes Ford. Kierrosten ollessa 800-2800rpm ei tapahdu sitten yhtään mitään, heppoja tuntuu olevan kotona ehkä 20hp, kun kierrokset nousevat 3000rpm tulee todellakin turbopotku ja auto kiihtyy aivan tajuttomasti, pesee kiihtyvyydessä 166hp tehoisen Ivecon mennen tullen. Järkyttävä auto ajaa kaupunkiajoa, liikkeelelähdössä kierrokset 2000rpm ja kytkimen luistatusta jolloin takanatuleva hukkuu mustaan savuun :rotfl:
    ajaminen on kuin kumilangan päässä olisi, kun kone on lämmin niin liikkeelelähdöt selvästi helpompia.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Voisko tossa olla vnt-ahdin joka olis nyt jumissa?
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Jos siinä on vnt-ahdin sen saa kikkakolmosella irti jumista purkamatta mitään!! Kaasuöljyn joukkoon täyssynteetistä 2-T öljyä... Ja reipasta ajelua, kylä irtoo.
     
  7. cenote

    cenote 1st gear

    Turbopotku 3000rpm:ssa on sellainen ettei taatusti ole turbo jumissa, itse veikkaisin pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän tukkeutumista, sen verran paljon pukkaa savua alakierroksilla ja silloin myös tehot katoavat totaalisesti, hesarin autosivujen mukaan näitä vikoja on näissä ollut, ja se ei myöskään näy vikakoodina.
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    En tarkoittanutkaan että ahtimen akseli olisi jumissa vaan vnt-säätö.
     
  9. smuige

    smuige Gearhead

    Egr vika kyllä yleensä polttaa vikavaloa. Muistaakseni aika helppo purkaa ja putsata egr tuossa.
     
  10. always bb

    always bb Gearhead

    minä kans olen ton turbon kannalla koska noi muuttuvasiipiset turbot
    kun karstaantuu niin jumittuu ja ala vääntö katoaa samalla
    VW malleissa irroitellaan turboja alle 60tkm ajoilla,
     
  11. cenote

    cenote 1st gear

    89tkm mittarissa, tosin pääsääntöisesti ilmeisesti kaupunkiajoa, auttaako tuohon jos rasittaa turboa kärryä vetämällä kovilla kierroksilla? Kone on kyllä todella kierrosherkkä isoilla kierroksilla.
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    EGR jos on niin valo syttyy tauluun eikä käy tyhjää kunnolla eikä muutenkaan!!

    Ja tuolla edellä on sanottu mikä auttaa siipien jumittamiseen... Ja jos EI usko voi käydä holysmoke sivustolla tarkistamassa asian!
     
  13. cenote

    cenote 1st gear

    Nyt uskotaan, kun sanotaan että EGR sytyttää vikavalon, olisit voinut sanoa sen jo ensimmäisellä kerralla :D Jakajapumpun ollessa kyseessä ei 2% 2-tahtiöljy pitoisuus tee kuin hyvää, mutta mikä Common Railin tilanne? Et sanonut viestissäsi sekoitussuhdetta, ilman sitä tietoa ei todellakaan uskalla lähteä leikkimään, tulee äkkiä 10-kertainen vahinko :(
     
  14. Larry

    Larry Double Gearhead

    Tutki ensimmäiseksi alipaineletkujen kunto.
    Lähdet sieltä ahtimen kellolta seuraamaan letkuja. Jos ei kellolle tule
    imua niin ei pakopesän siivetkään liiku kiinni ja vetoja ei tahdo olla.
    Transussa tuskin siipiä vielä sähkömoottorilla liikutellaan.
    -Voi toki olla että siipien mekanismi on karstoittunut/kulunut.
    Ahtimen kellon tangon tulee liikkua takertelematta jota voit käsipelillä
    kokeilla. Kylmällä moottorilla sitten ettei kädet pala.
    -Ahtopaineensäätöventtiilitkin tuntuvat olevan melkoista kulutustavaraa,
    ainakin Volkkareissa.
    -Taivaalle vuotavat ahtopaineet kyllä yleensä kuulee.

    Mutta letkujen tarkastus tosiaan ekaksi.
     
  15. cenote

    cenote 1st gear

    Puolivuotta toimi sen verran hyvin etten tehnyt mitään.
    Nyt vein huoltoon, jossa vaihdettiin ilmamäärämittari ja hiukan putsattiin EGR-venttiiliä, rupesi toimimaan selvästi paremmin ja sanoivat että vika on EGR-systeemissä.
    Tänään tulppasin ensiksi EGR-venttiiliin tulevan ohuen kumiletkun. Tämä ei muuttanut tilannetta. Mutta kun laitoin EGR-putken tukkoon niin siihen loppui savutus ja alavääntö kasvoi huomattavasti.
    Eli käsittääkseni vika oli EGR-venttiilissä joka oli jumiutunut, ja tämä ei todellakaan antanut vikakoodia tai sytyttänyt mitään vikavaloa!
     
  16. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Se egr menee jumiin kun sen sisällä olevat hammaspyörät hajoaa, yleensä jää vähän auki ja sen seurauksena pakokaasu ja noki ym. paska tukkii sen ilmamäärä(vai mikäseoli) anturin.

    Jos sen ottaa pois pelistä, sytyttää vikavalon ja syy on egr:n vähäinen virtaus.

    Tuossa mallissa kun purkaa sen egr:n ja repii ne rattaat sieltä hittoon ja takas kasaan. Auto luulee säätävänsä egr:ää mutta todellisuudessa pyörittää pelkkää säätömoottoria... :poff:

    Nimim. työkseen korjannut...
     
  17. G20

    G20 Gearhead

    Kaks litrasissa ei vielä mitään rattaita EGR-venttiilissä ole koska sitä ohjataan alipaineella. Vasta 2006 tuli noihin uusiin 2.2/2.4 koneisiin sähköinen EGR-venttiili.

    Silloin täytyy olla koneessa jotain pahasti rikki jos ilmamäärämittari tosta hajoaa se löytyy yleensä ilmanputsarin jälkeen imuputkessa jossa ei pakokaasua käsittääkseni pitäis kiertää..??? :rotfl:


    Nimim. noita paskoja joka päivä työkseni korjailen. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!